Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Furttenbach, Joseph: Büchsenmeisterey-Schul. Augsburg, 1643.

Bild:
<< vorherige Seite
Der Dritte Theil/
darauff er sich sicherlich zu verlassen. Solte er aber einigen Tumult bey
Nachtszeiten verspüren/ aber noch kein rechte Wissenschafft hette/ woher
dasselbige rühre/ so mag er das Kügelin .H. herauß nemen/ anzünden/ hin-
ab werffen (.das brinnet so wol zu Land/ als auch nicht weniger im Wasser/
gar klar.) so wird er gar bald erfahren/ ob es .4. oder aber zweyfüssig Ding
seye/ warnach er sich in gebung eines Loßschusses/ desto behutsamer zu ver-
halten/ Jhr werdt also verhoffentlich hiervon Berichts genug haben.
Soldat.
Freylich hette ich in disem Beschaids genug/ vnd will ewer mir erwisene
Freundschafft hoch rühmen/ dörffte ich aber noch etwas fragen/ welches mir
manichmahl Vnglegenheit/ ja grosse Gefahr verursacht hat/ ich bin vilfal-
tig/ sonderlich aber in Belägerungen/ auf der Schiltwacht gestanden/ vnd
wie fleissig ich mein Lunten in der Hand gehalten habe/ so seynd doch bißwei-
len zu Nachtszeiten/ die Funcken darvon geflogen/ alsdann der Feind mei-
nen Stand vnfehlbarlich gewust/ vnd hierdurch gründlich erfahren/ an wel-
chem Ort so wol ich/ als auch meine Mitgesellen/ die Schiltwacht hatten/
da wir dann vilmahlen die Mußquetenkuglen/ neben dem Leib hinrauschend/
hören müssen/ Nicht weniger auch/ vnd wann wir bey Nachtszeiten ein Auß-
fall gethon/ so hat vns der Feind in sehung vnserer Lunten auch gar von fer-
ne/ außgekundschafftet/ ja offt übel empfangen/ deßwegen wir niemahlen ge-
heimer weiß zu jhme nahen mögen/ Fürnemblich aber/ wann es geregnet/ oder
geschneiet/ da wurden im marschieren die Lunten also verderbet/ daß wir her-
nach/ ob schon ein occasione obhanden gewesen/ jedoch/ vnd von wegen der
so übel verderbten Lunten/ vnsern Anschlag nit recht dapffer haben effectui-
ren
können/ ja wann der Feind vns hinterschlichen/ wir ein weiten haben ge-
ben müssen/ Es fragt sich demnach/ wie man disem Vnheil begegnen solle?
Capo.
Das Kupf-
ferblatt
.40.
Jetzunder so verneme ich erst recht/ daß jhr ein scharpffsinniger/ vnd wol
nachdenckiger Kriegsmann seyt/ sintemalen jhr mich solche Sachen erinnert/
warmit ich selber schon lange Jahr vmbgegangen/ vnd dero Würckung ge-
sucht/ aber erst newlich durch Gottes Gnad erfunden habe. Demnach nun
nicht allein euch/ sonder auch allen ehrlichen dapffern Soldaten/ vil vnd hoch
an diser Wissenschafft gelegen ist/ so will ich euch hiemit ein solchen Weg wei-
Ein brin-
nende Lun-
ten ohnver-
sehrt/ im Re-
gen zu tra-
gen.
sen/ dz jr all ewer begeren haben solt. Man besehe demnach das Kupferblatt
.40 allda dann zur rechten seiten in der ersten Figur/ so wird ein blechin
Rhor (.da man es aber von Messing oder Kupfer machete/ so were es alsdann
noch besser.) in aller Gestalt/ Grösse/ Form vnd Manier/ massen diser Durch-
schnitt zu erkennen gibt/ gemacht/ vnd gar klärlich vor Augen gestellt/ nicht an-
derst zu verstehn/ als ob gedachtes blechen Rhor/ just in seiner mitten von ein-
ander geschnitten were/ damit all vnd jede seine inwendigere Geheimbnussen
hierbey zu erkennen seynd/ dann bey .o. o. hat es ein halb runden Boden/ durch
welchen/ vnd bey .q. ein Loch gemacht/ an solchen Boden aber ein Drat .c.
angelötet/
Der Dritte Theil/
darauff er ſich ſicherlich zu verlaſſen. Solte er aber einigen Tumult bey
Nachtszeiten verſpuͤren/ aber noch kein rechte Wiſſenſchafft hette/ woher
daſſelbige ruͤhre/ ſo mag er das Kuͤgelin .H. herauß nem̅en/ anzuͤnden/ hin-
ab werffen (.das brinnet ſo wol zu Land/ als auch nicht weniger im Waſſer/
gar klar.) ſo wird er gar bald erfahren/ ob es .4. oder aber zweyfuͤſſig Ding
ſeye/ warnach er ſich in gebung eines Loßſchuſſes/ deſto behutſamer zu ver-
halten/ Jhr werdt alſo verhoffentlich hiervon Berichts genug haben.
Soldat.
Freylich hette ich in diſem Beſchaids genug/ vnd will ewer mir erwiſene
Freundſchafft hoch ruͤhmen/ doͤrffte ich aber noch etwas fragen/ welches mir
manichmahl Vnglegenheit/ ja groſſe Gefahr verurſacht hat/ ich bin vilfal-
tig/ ſonderlich aber in Belaͤgerungen/ auf der Schiltwacht geſtanden/ vnd
wie fleiſſig ich mein Lunten in der Hand gehalten habe/ ſo ſeynd doch bißwei-
len zu Nachtszeiten/ die Funcken darvon geflogen/ alsdann der Feind mei-
nen Stand vnfehlbarlich gewuſt/ vnd hierdurch gruͤndlich erfahren/ an wel-
chem Ort ſo wol ich/ als auch meine Mitgeſellen/ die Schiltwacht hatten/
da wir dan̄ vilmahlen die Mußquetenkuglen/ neben dem Leib hinrauſchend/
hoͤren muͤſſen/ Nicht weniger auch/ vnd wan̄ wir bey Nachtszeiten ein Auß-
fall gethon/ ſo hat vns der Feind in ſehung vnſerer Lunten auch gar von fer-
ne/ außgekundſchafftet/ ja offt uͤbel empfangen/ deßwegen wir niemahlen ge-
heimer weiß zu jhme nahen moͤgen/ Fuͤrnemblich aber/ wan̄ es geregnet/ oder
geſchneiet/ da wurden im marſchieren die Lunten alſo verderbet/ daß wir her-
nach/ ob ſchon ein occaſione obhanden geweſen/ jedoch/ vnd von wegen der
ſo uͤbel verderbten Lunten/ vnſern Anſchlag nit recht dapffer haben effectui-
ren
koͤnnen/ ja wann der Feind vns hinterſchlichen/ wir ein weiten haben ge-
ben muͤſſen/ Es fragt ſich demnach/ wie man diſem Vnheil begegnen ſolle?
Capo.
Das Kupf-
ferblatt
№ .40.
Jetzunder ſo vernem̅e ich erſt recht/ daß jhr ein ſcharpffſinniger/ vnd wol
nachdenckiger Kriegsman̄ ſeyt/ ſintemalen jhr mich ſolche Sachen erinnert/
warmit ich ſelber ſchon lange Jahr vmbgegangen/ vnd dero Wuͤrckung ge-
ſucht/ aber erſt newlich durch Gottes Gnad erfunden habe. Demnach nun
nicht allein euch/ ſonder auch allen ehrlichen dapffern Soldaten/ vil vnd hoch
an diſer Wiſſenſchafft gelegen iſt/ ſo will ich euch hiemit ein ſolchen Weg wei-
Ein brin-
nende Lun-
ten ohnver-
ſehrt/ im Re-
gen zu tra-
gen.
ſen/ dz jr all ewer begeren haben ſolt. Man beſehe demnach das Kupferblatt
№ .40 allda dann zur rechten ſeiten in der erſten Figur/ ſo wird ein blechin
Rhor (.da man es aber von Meſſing oder Kupfer machete/ ſo were es alsdan̄
noch beſſer.) in aller Geſtalt/ Groͤſſe/ Form vn̄ Manier/ maſſen diſer Durch-
ſchnitt zu erken̄en gibt/ gemacht/ vnd gar klaͤrlich voꝛ Augen geſtellt/ nicht an-
derſt zu verſtehn/ als ob gedachtes blechen Rhor/ juſt in ſeiner mitten von ein-
ander geſchnitten were/ damit all vnd jede ſeine inwendigere Geheimbnuſſen
hierbey zu erken̄en ſeynd/ dan̄ bey .o. o. hat es ein halb runden Boden/ durch
welchen/ vnd bey .q. ein Loch gemacht/ an ſolchen Boden aber ein Drat .c.
angeloͤtet/
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <sp who="#CAP">
            <p><pb facs="#f0152" n="130"/><fw place="top" type="header">Der Dritte Theil/</fw><lb/>
darauff er &#x017F;ich &#x017F;icherlich zu verla&#x017F;&#x017F;en. Solte er aber einigen Tumult bey<lb/>
Nachtszeiten ver&#x017F;pu&#x0364;ren/ aber noch kein rechte Wi&#x017F;&#x017F;en&#x017F;chafft hette/ woher<lb/>
da&#x017F;&#x017F;elbige ru&#x0364;hre/ &#x017F;o mag er das Ku&#x0364;gelin <hi rendition="#aq">.H.</hi> herauß nem&#x0305;en/ anzu&#x0364;nden/ hin-<lb/>
ab werffen (.das brinnet &#x017F;o wol zu Land/ als auch nicht weniger im Wa&#x017F;&#x017F;er/<lb/>
gar klar.) &#x017F;o wird er gar bald erfahren/ ob es .4. oder aber zweyfu&#x0364;&#x017F;&#x017F;ig Ding<lb/>
&#x017F;eye/ warnach er &#x017F;ich in gebung eines Loß&#x017F;chu&#x017F;&#x017F;es/ de&#x017F;to behut&#x017F;amer zu ver-<lb/>
halten/ Jhr werdt al&#x017F;o verhoffentlich hiervon Berichts genug haben.</p>
          </sp><lb/>
          <sp who="#SOL">
            <speaker> <hi rendition="#aq">Soldat.</hi> </speaker><lb/>
            <p>Freylich hette ich in di&#x017F;em Be&#x017F;chaids genug/ vnd will ewer mir erwi&#x017F;ene<lb/>
Freund&#x017F;chafft hoch ru&#x0364;hmen/ do&#x0364;rffte ich aber noch etwas fragen/ welches mir<lb/>
manichmahl Vnglegenheit/ ja gro&#x017F;&#x017F;e Gefahr verur&#x017F;acht hat/ ich bin vilfal-<lb/>
tig/ &#x017F;onderlich aber in Bela&#x0364;gerungen/ auf der Schiltwacht ge&#x017F;tanden/ vnd<lb/>
wie flei&#x017F;&#x017F;ig ich mein Lunten in der Hand gehalten habe/ &#x017F;o &#x017F;eynd doch bißwei-<lb/>
len zu Nachtszeiten/ die Funcken darvon geflogen/ alsdann der Feind mei-<lb/>
nen Stand vnfehlbarlich gewu&#x017F;t/ vnd hierdurch gru&#x0364;ndlich erfahren/ an wel-<lb/>
chem Ort &#x017F;o wol ich/ als auch meine Mitge&#x017F;ellen/ die Schiltwacht hatten/<lb/>
da wir dan&#x0304; vilmahlen die Mußquetenkuglen/ neben dem Leib hinrau&#x017F;chend/<lb/>
ho&#x0364;ren mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ Nicht weniger auch/ vnd wan&#x0304; wir bey Nachtszeiten ein Auß-<lb/>
fall gethon/ &#x017F;o hat vns der Feind in &#x017F;ehung vn&#x017F;erer Lunten auch gar von fer-<lb/>
ne/ außgekund&#x017F;chafftet/ ja offt u&#x0364;bel empfangen/ deßwegen wir niemahlen ge-<lb/>
heimer weiß zu jhme nahen mo&#x0364;gen/ Fu&#x0364;rnemblich aber/ wan&#x0304; es geregnet/ oder<lb/>
ge&#x017F;chneiet/ da wurden im mar&#x017F;chieren die Lunten al&#x017F;o verderbet/ daß wir her-<lb/>
nach/ ob &#x017F;chon ein <hi rendition="#aq">occa&#x017F;ione</hi> obhanden gewe&#x017F;en/ jedoch/ vnd von wegen der<lb/>
&#x017F;o u&#x0364;bel verderbten Lunten/ vn&#x017F;ern An&#x017F;chlag nit recht dapffer haben <hi rendition="#aq">effectui-<lb/>
ren</hi> ko&#x0364;nnen/ ja wann der Feind vns hinter&#x017F;chlichen/ wir ein weiten haben ge-<lb/>
ben mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ Es fragt &#x017F;ich demnach/ wie man di&#x017F;em Vnheil begegnen &#x017F;olle?</p>
          </sp><lb/>
          <sp who="#CAP">
            <speaker> <hi rendition="#aq">Capo.</hi> </speaker><lb/>
            <p><note place="left">Das Kupf-<lb/>
ferblatt<lb/>
&#x2116; .40.</note>Jetzunder &#x017F;o vernem&#x0305;e ich er&#x017F;t recht/ daß jhr ein &#x017F;charpff&#x017F;inniger/ vnd wol<lb/>
nachdenckiger Kriegsman&#x0304; &#x017F;eyt/ &#x017F;intemalen jhr mich &#x017F;olche Sachen erinnert/<lb/>
warmit ich &#x017F;elber &#x017F;chon lange Jahr vmbgegangen/ vnd dero Wu&#x0364;rckung ge-<lb/>
&#x017F;ucht/ aber er&#x017F;t newlich durch Gottes Gnad erfunden habe. Demnach nun<lb/>
nicht allein euch/ &#x017F;onder auch allen ehrlichen dapffern Soldaten/ vil vnd hoch<lb/>
an di&#x017F;er Wi&#x017F;&#x017F;en&#x017F;chafft gelegen i&#x017F;t/ &#x017F;o will ich euch hiemit ein &#x017F;olchen Weg wei-<lb/><note place="left">Ein brin-<lb/>
nende Lun-<lb/>
ten ohnver-<lb/>
&#x017F;ehrt/ im Re-<lb/>
gen zu tra-<lb/>
gen.</note>&#x017F;en/ dz jr all ewer begeren haben &#x017F;olt. Man be&#x017F;ehe demnach das Kupferblatt<lb/><hi rendition="#aq">&#x2116; .40</hi> allda dann zur rechten &#x017F;eiten in der er&#x017F;ten Figur/ &#x017F;o wird ein blechin<lb/>
Rhor (.da man es aber von Me&#x017F;&#x017F;ing oder Kupfer machete/ &#x017F;o were es alsdan&#x0304;<lb/>
noch be&#x017F;&#x017F;er.) in aller Ge&#x017F;talt/ Gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;e/ Form vn&#x0304; Manier/ ma&#x017F;&#x017F;en di&#x017F;er Durch-<lb/>
&#x017F;chnitt zu erken&#x0304;en gibt/ gemacht/ vnd gar kla&#x0364;rlich vo&#xA75B; Augen ge&#x017F;tellt/ nicht an-<lb/>
der&#x017F;t zu ver&#x017F;tehn/ als ob gedachtes blechen Rhor/ ju&#x017F;t in &#x017F;einer mitten von ein-<lb/>
ander ge&#x017F;chnitten were/ damit all vnd jede &#x017F;eine inwendigere Geheimbnu&#x017F;&#x017F;en<lb/>
hierbey zu erken&#x0304;en &#x017F;eynd/ dan&#x0304; bey <hi rendition="#aq">.o. o.</hi> hat es ein halb runden Boden/ durch<lb/>
welchen/ vnd bey <hi rendition="#aq">.q.</hi> ein Loch gemacht/ an &#x017F;olchen Boden aber ein Drat <hi rendition="#aq">.c.</hi><lb/>
<fw place="bottom" type="catch">angelo&#x0364;tet/</fw><lb/></p>
          </sp>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[130/0152] Der Dritte Theil/ darauff er ſich ſicherlich zu verlaſſen. Solte er aber einigen Tumult bey Nachtszeiten verſpuͤren/ aber noch kein rechte Wiſſenſchafft hette/ woher daſſelbige ruͤhre/ ſo mag er das Kuͤgelin .H. herauß nem̅en/ anzuͤnden/ hin- ab werffen (.das brinnet ſo wol zu Land/ als auch nicht weniger im Waſſer/ gar klar.) ſo wird er gar bald erfahren/ ob es .4. oder aber zweyfuͤſſig Ding ſeye/ warnach er ſich in gebung eines Loßſchuſſes/ deſto behutſamer zu ver- halten/ Jhr werdt alſo verhoffentlich hiervon Berichts genug haben. Soldat. Freylich hette ich in diſem Beſchaids genug/ vnd will ewer mir erwiſene Freundſchafft hoch ruͤhmen/ doͤrffte ich aber noch etwas fragen/ welches mir manichmahl Vnglegenheit/ ja groſſe Gefahr verurſacht hat/ ich bin vilfal- tig/ ſonderlich aber in Belaͤgerungen/ auf der Schiltwacht geſtanden/ vnd wie fleiſſig ich mein Lunten in der Hand gehalten habe/ ſo ſeynd doch bißwei- len zu Nachtszeiten/ die Funcken darvon geflogen/ alsdann der Feind mei- nen Stand vnfehlbarlich gewuſt/ vnd hierdurch gruͤndlich erfahren/ an wel- chem Ort ſo wol ich/ als auch meine Mitgeſellen/ die Schiltwacht hatten/ da wir dan̄ vilmahlen die Mußquetenkuglen/ neben dem Leib hinrauſchend/ hoͤren muͤſſen/ Nicht weniger auch/ vnd wan̄ wir bey Nachtszeiten ein Auß- fall gethon/ ſo hat vns der Feind in ſehung vnſerer Lunten auch gar von fer- ne/ außgekundſchafftet/ ja offt uͤbel empfangen/ deßwegen wir niemahlen ge- heimer weiß zu jhme nahen moͤgen/ Fuͤrnemblich aber/ wan̄ es geregnet/ oder geſchneiet/ da wurden im marſchieren die Lunten alſo verderbet/ daß wir her- nach/ ob ſchon ein occaſione obhanden geweſen/ jedoch/ vnd von wegen der ſo uͤbel verderbten Lunten/ vnſern Anſchlag nit recht dapffer haben effectui- ren koͤnnen/ ja wann der Feind vns hinterſchlichen/ wir ein weiten haben ge- ben muͤſſen/ Es fragt ſich demnach/ wie man diſem Vnheil begegnen ſolle? Capo. Jetzunder ſo vernem̅e ich erſt recht/ daß jhr ein ſcharpffſinniger/ vnd wol nachdenckiger Kriegsman̄ ſeyt/ ſintemalen jhr mich ſolche Sachen erinnert/ warmit ich ſelber ſchon lange Jahr vmbgegangen/ vnd dero Wuͤrckung ge- ſucht/ aber erſt newlich durch Gottes Gnad erfunden habe. Demnach nun nicht allein euch/ ſonder auch allen ehrlichen dapffern Soldaten/ vil vnd hoch an diſer Wiſſenſchafft gelegen iſt/ ſo will ich euch hiemit ein ſolchen Weg wei- ſen/ dz jr all ewer begeren haben ſolt. Man beſehe demnach das Kupferblatt № .40 allda dann zur rechten ſeiten in der erſten Figur/ ſo wird ein blechin Rhor (.da man es aber von Meſſing oder Kupfer machete/ ſo were es alsdan̄ noch beſſer.) in aller Geſtalt/ Groͤſſe/ Form vn̄ Manier/ maſſen diſer Durch- ſchnitt zu erken̄en gibt/ gemacht/ vnd gar klaͤrlich voꝛ Augen geſtellt/ nicht an- derſt zu verſtehn/ als ob gedachtes blechen Rhor/ juſt in ſeiner mitten von ein- ander geſchnitten were/ damit all vnd jede ſeine inwendigere Geheimbnuſſen hierbey zu erken̄en ſeynd/ dan̄ bey .o. o. hat es ein halb runden Boden/ durch welchen/ vnd bey .q. ein Loch gemacht/ an ſolchen Boden aber ein Drat .c. angeloͤtet/

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_buechsenmeister_1643
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_buechsenmeister_1643/152
Zitationshilfe: Furttenbach, Joseph: Büchsenmeisterey-Schul. Augsburg, 1643, S. 130. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_buechsenmeister_1643/152>, abgerufen am 28.04.2024.