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Mattioli, Pietro Andrea: Theatrvm Botanicvm, Das ist: Neu Vollkommenes Kräuter-Buch (Übers. Theodor Zwinger). Basel, 1690.

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Von den Baum- und Staud-Gewächsen.
[Spaltenumbruch] alten Aertzten meinung wurde solchem
Kraut und Trunck eine miltiglich wär-
mende und trucknende krafft zugeschrieben
worden seyn.

Weilen aber solch Kraut auß fernen Län-
deren zu uns gebracht wird/ als pflegt man
auch an dessen stelle Salbeyen/ Betonien/
Ehren-preiß/ Basilien-kraut-blätter auff
gleiche weiß zubereiten/ trucknen/ und das
Tranck davon unseren gemeinen Leuten zu
verordnen/ welche dann gleiche/ ja etwan
bessere würckung davon spüren/ als andere
von dem Thee.

Gebrauch.

Jns gemein wird das Thee bey uns also
bereitet/ man nimt deß Krauts ein halbes
oder gantzes quintlein/ thut nach belieben ein
wenig Betonien/ oder Ehrenpreiß-blätter
darzu/ legt sie in ein zinnenes/ blechenes/
oder Silberners Käntlein/ gießt ein oder
zwey gläser mit heissem Brunnwasser darü-
ber/ laßts in warmem Sand/ Aschen/ oder
in einem warmen Ofen noch ein stund oder
zwey stehen/ hernach gießt man die Gold-
gelblichte brühen davon ab/ läßt nach belie-
ben ein wenig Zucker darinnen vergehen/
und trinckts also warm/ man kan es Mor-
gens und Abends vor dem Nachtessen ge-
niessen/ und darüber noch eine stund in dem
Gemach an gelinder wärme bleiben/ oder
deß Morgens so viel länger in dem Bett
verharren/ nach dem Nachtessen bricht es
den Schlaff allzuviel.

Scharff
gesaltzen
Geblüt.

Dieses warme Thee-wasser macht die
sauren scharffen Saltze auß dem Geblüt auß-
dämpffen; welches darauß leichtlich abzu-
nehmen/ wenn man ein violblawes tüchlein
auff die Brust oder under die Arme leget/
da man auff das getrunckene Wasser schwi-
tzet/ so wird die violbraune Farb sich in die
rothe verwandlen/ gleich wie der blawe vio-
lensafft/ wenn man ein saures saltz hinein
wirfft/ purpurroth/ und hingegen von ei-
nem alcalischen flüchtigen saltz/ grün wird.

Müdig-
keit.

Es benimt auch solch Tranck alle mü-
digkeit/ so von starcker Leibs-übung her-
kommet/ denn es frischet die Lebens-geister
wider auff/ volatilisieret, und treibet die säff-
ter auch durch die kleinesten Canal fort/ daß
also die wärme mit den Lebens-geistern/ häuf-
fig wider überal einfliessen kan.

Schleim
des Ma-
gens.

Wer etwan zu viel hartdäwige Speisen
geessen/ und daher cruditeten zu beförchten
hat/ der trincke gleich wol warm Thee/ so
wird der Magen gestärcket/ und die däwung
beförderet werden.

Truncken-
heit.
Haupt-
schmertzen.
Micraine.
Schlaff-
sucht.

Hastu dich bey einer Mahlzeit etwan be-
räuscht; Bistu mit der Micraine, oder auch
einer Schlaffsucht beladen; trincke wacker
Thee/ so wird dir die Trunckenheit ge-
schwind weichen/ die Micraine sich setzen/
und die Schlaffsucht vergehen/ daher es
auch den Nacht-studierenden Gelehrten ein
sehr bequemes mittel ist/ den Schlaff etwas
zu brechen.

Sonsten hat von dem rechtmäßigen Ge-
brauch dieses Krauts der weitberühmte Me-
dicus,
Herr Johannes Schroederus, diesen nach-
folgenden Bericht auffgesetzt. Die Thee o-
der Thea, hat ein sonderliche Krafft die böse
[Spaltenumbruch] Dünste zu zertheilen/ dannenhero es in allenBöse
Dünste/
Flüsse/
Haupt-und
Brust-
kranckheit/
Augen-
flüß/
Schwer-
muth deß
Haupts/
Engbrü-
stigkeit/
Hertz-
klopffen/
blöder
Magen.
schwache
Glieder[/]
Stein.
Truncken-
heit.

Zufällen/ welche auß den Dünsten entste-
hen/ nutzlich gebraucht wird. Jnsonderheit
ist dieses Kraut sehr dienlich in Flüssen/ und
dannenhero entstehenden Haupt- und Brust-
kranckheiten/ Augenflüssen/ Schwermuth
deß Haupts/ Engbrüstigkeit/ Hertzklopf-
fen etc. stärcket den blöden Magen/ befürdert
die Däwung/ und ist gut für die schwachen
Glieder und den Stein: dahero die Chine-
ser/ welche es fleißig gebrauchen/ von den
Glieder-kranckheiten/ Nieren- und Blasen-
stein sollen befreyet seyn. Es wird auch ge-
braucht zu Verhütung der Trunckenheit/
wenn man es vor dem Trunck einnimt/
oder aber die auß dem trincken entstandene
ungelegenheit zu zertheilen/ kan man es nach
der Trunckenheit gebrauchen. So man
auch begehrt den Schlaff abzuhalten und zu
wachen/ wird dieses Kräutlein sehr gerühmt.
Jn Summa/ man haltet darvor/ daß es
die Krafft deß Menschen erhalte/ und ihne
zu einem hohen Alter bringe/ darbey aber
nachfolgende Puncten zu beobachten sind.
Erstlich/ ist der gemeine Gebrauch in Jn-
dien/ daß sie solches Kräutlein in gelinder
Wärme gedörret/ in Wasser sieden/ zum
Geschmack nur ein wenig Zucker darzu thun/
und also warm hinein trincken/ man kan
auff einmahl deß Kräutleins ein halb quint-
lein nemmen/ deß Wassers so viel man auff
einmahl trincken wil/ deß Zuckers nach be-
lieben; dafern man es aber gebrauchen wil/
eine angestossene Kranckheit zu vertheilen/
kan man dieses Kräutleins ein quintlein sie-
den. Zum andern/ die Japonier gebrau-
chen vielmehr das gepülverte Kräutlein in
warm Wasser/ oder in ihrem Getranck ein-
genommen/ und kan solches geschehen von
einem halben biß auff ein quintlein. Zum
dritten/ kan man es füglicher gebrauchen/
so man es destilliert. Nemlich man nehme
deß Kräutleins vier loth/ giesse darüber
Fürnenwein/ oder nach belieben ein destil-
liert Wasser/ so zu der Kranckheit dienlich
ist/ darzu man es gebrauchen wil/ als zum
Grieß oder Stein das destilliert Erdbeeren-Grieß.
oder Peterlein-wasser/ zum Haupt das
schwartz Kirschen- oder Mayoran-wasser ein
Maß/ und thue nach belieben ein loth Zim-
met darzu/ laß es ein oder zween Tag ste-
hen/ und destilliere es darnach durch das
Balneum Mariae biß auff ein halb Maß/ dar-
von brauche man morgens ein oder zwey
löffel voll. Zum vierdten/ mag man die
Theam eingebeitzt auch nutzlich gebrauchen:
nemlich man nehme deß Kräutleins drey
loth/ giesse obgemeldter destillierter Wassern
oder Malvasier-wein den vierten theil ei-
ner Maß darüber/ und trincke darvon mor-
gens zween/ drey oder vier Löffel voll: da
man auch wegen angenehmen Geschmacks
darzu wenig Zimmet und Zucker vermischen
wollte/ stehet zu belieben. Zum fünfften/
wil man eine Latwerg darauß machen/ so
stosse man das Kräutlein zu einem Pulver/
zerlasse guten Zucker in einem dienlichen de-
stillierten Wasser/ siede es ein/ biß es wie
ein Syrup wird/ und vermische das Pulver
darunder zu einer Latwerg/ so man ein halb
loth Pulver nimt/ muß man anderthalb

loth
C c 3

Von den Baum- und Staud-Gewaͤchſen.
[Spaltenumbruch] alten Aertzten meinung wurde ſolchem
Kraut und Trunck eine miltiglich waͤr-
mende und trucknende krafft zugeſchrieben
worden ſeyn.

Weilen aber ſolch Kraut auß fernen Laͤn-
deren zu uns gebracht wird/ als pflegt man
auch an deſſen ſtelle Salbeyen/ Betonien/
Ehren-preiß/ Baſilien-kraut-blaͤtter auff
gleiche weiß zubereiten/ trucknen/ und das
Tranck davon unſeren gemeinen Leuten zu
verordnen/ welche dann gleiche/ ja etwan
beſſere wuͤrckung davon ſpuͤren/ als andere
von dem Thee.

Gebrauch.

Jns gemein wird das Thee bey uns alſo
bereitet/ man nimt deß Krauts ein halbes
oder gantzes quintlein/ thut nach belieben ein
wenig Betonien/ oder Ehrenpreiß-blaͤtter
darzu/ legt ſie in ein zinnenes/ blechenes/
oder Silberners Kaͤntlein/ gießt ein oder
zwey glaͤſer mit heiſſem Brunnwaſſer daruͤ-
ber/ laßts in warmem Sand/ Aſchen/ oder
in einem warmen Ofen noch ein ſtund oder
zwey ſtehen/ hernach gießt man die Gold-
gelblichte bruͤhen davon ab/ laͤßt nach belie-
ben ein wenig Zucker darinnen vergehen/
und trinckts alſo warm/ man kan es Mor-
gens und Abends vor dem Nachteſſen ge-
nieſſen/ und daruͤber noch eine ſtund in dem
Gemach an gelinder waͤrme bleiben/ oder
deß Morgens ſo viel laͤnger in dem Bett
verharꝛen/ nach dem Nachteſſen bricht es
den Schlaff allzuviel.

Scharff
geſaltzen
Gebluͤt.

Dieſes warme Thee-waſſer macht die
ſauren ſcharffen Saltze auß dem Gebluͤt auß-
daͤmpffen; welches darauß leichtlich abzu-
nehmen/ wenn man ein violblawes tuͤchlein
auff die Bruſt oder under die Arme leget/
da man auff das getrunckene Waſſer ſchwi-
tzet/ ſo wird die violbraune Farb ſich in die
rothe verwandlen/ gleich wie der blawe vio-
lenſafft/ wenn man ein ſaures ſaltz hinein
wirfft/ purpurroth/ und hingegen von ei-
nem alcaliſchen fluͤchtigen ſaltz/ gruͤn wird.

Muͤdig-
keit.

Es benimt auch ſolch Tranck alle muͤ-
digkeit/ ſo von ſtarcker Leibs-uͤbung her-
kommet/ denn es friſchet die Lebens-geiſter
wider auff/ volatiliſieret, und treibet die ſaͤff-
ter auch durch die kleineſten Canal fort/ daß
alſo die waͤrme mit den Lebens-geiſtern/ haͤuf-
fig wider uͤberal einflieſſen kan.

Schleim
des Ma-
gens.

Wer etwan zu viel hartdaͤwige Speiſen
geeſſen/ und daher cruditeten zu befoͤrchten
hat/ der trincke gleich wol warm Thee/ ſo
wird der Magen geſtaͤrcket/ und die daͤwung
befoͤrderet werden.

Truncken-
heit.
Haupt-
ſchmertzen.
Micraine.
Schlaff-
ſucht.

Haſtu dich bey einer Mahlzeit etwan be-
raͤuſcht; Biſtu mit der Micraine, oder auch
einer Schlaffſucht beladen; trincke wacker
Thee/ ſo wird dir die Trunckenheit ge-
ſchwind weichen/ die Micraine ſich ſetzen/
und die Schlaffſucht vergehen/ daher es
auch den Nacht-ſtudierenden Gelehrten ein
ſehr bequemes mittel iſt/ den Schlaff etwas
zu brechen.

Sonſten hat von dem rechtmaͤßigen Ge-
brauch dieſes Krauts der weitberuͤhmte Me-
dicus,
Herꝛ Johannes Schrœderus, dieſen nach-
folgenden Bericht auffgeſetzt. Die Thée o-
der Thea, hat ein ſonderliche Krafft die boͤſe
[Spaltenumbruch] Duͤnſte zu zertheilen/ dannenhero es in allenBoͤſe
Duͤnſte/
Fluͤſſe/
Haupt-uñ
Bruſt-
kranckheit/
Augen-
fluͤß/
Schwer-
muth deß
Haupts/
Engbruͤ-
ſtigkeit/
Hertz-
klopffen/
bloͤder
Magen.
ſchwache
Glieder[/]
Stein.
Truncken-
heit.

Zufaͤllen/ welche auß den Duͤnſten entſte-
hen/ nutzlich gebraucht wird. Jnſonderheit
iſt dieſes Kraut ſehr dienlich in Fluͤſſen/ und
dannenhero entſtehenden Haupt- und Bruſt-
kranckheiten/ Augenfluͤſſen/ Schwermuth
deß Haupts/ Engbruͤſtigkeit/ Hertzklopf-
fen ꝛc. ſtaͤrcket den bloͤden Magen/ befuͤrdert
die Daͤwung/ und iſt gut fuͤr die ſchwachen
Glieder und den Stein: dahero die Chine-
ſer/ welche es fleißig gebrauchen/ von den
Glieder-kranckheiten/ Nieren- und Blaſen-
ſtein ſollen befreyet ſeyn. Es wird auch ge-
braucht zu Verhuͤtung der Trunckenheit/
wenn man es vor dem Trunck einnimt/
oder aber die auß dem trincken entſtandene
ungelegenheit zu zertheilen/ kan man es nach
der Trunckenheit gebrauchen. So man
auch begehrt den Schlaff abzuhalten und zu
wachen/ wird dieſes Kraͤutlein ſehr geruͤhmt.
Jn Summa/ man haltet darvor/ daß es
die Krafft deß Menſchen erhalte/ und ihne
zu einem hohen Alter bringe/ darbey aber
nachfolgende Puncten zu beobachten ſind.
Erſtlich/ iſt der gemeine Gebrauch in Jn-
dien/ daß ſie ſolches Kraͤutlein in gelinder
Waͤrme gedoͤrꝛet/ in Waſſer ſieden/ zum
Geſchmack nur ein wenig Zucker darzu thun/
und alſo warm hinein trincken/ man kan
auff einmahl deß Kraͤutleins ein halb quint-
lein nemmen/ deß Waſſers ſo viel man auff
einmahl trincken wil/ deß Zuckers nach be-
lieben; dafern man es aber gebrauchen wil/
eine angeſtoſſene Kranckheit zu vertheilen/
kan man dieſes Kraͤutleins ein quintlein ſie-
den. Zum andern/ die Japonier gebrau-
chen vielmehr das gepuͤlverte Kraͤutlein in
warm Waſſer/ oder in ihrem Getranck ein-
genommen/ und kan ſolches geſchehen von
einem halben biß auff ein quintlein. Zum
dritten/ kan man es fuͤglicher gebrauchen/
ſo man es deſtilliert. Nemlich man nehme
deß Kraͤutleins vier loth/ gieſſe daruͤber
Fuͤrnenwein/ oder nach belieben ein deſtil-
liert Waſſer/ ſo zu der Kranckheit dienlich
iſt/ darzu man es gebrauchen wil/ als zum
Grieß oder Stein das deſtilliert Erdbeeren-Grieß.
oder Peterlein-waſſer/ zum Haupt das
ſchwartz Kirſchen- oder Mayoran-waſſer ein
Maß/ und thue nach belieben ein loth Zim-
met darzu/ laß es ein oder zween Tag ſte-
hen/ und deſtilliere es darnach durch das
Balneum Mariæ biß auff ein halb Maß/ dar-
von brauche man morgens ein oder zwey
loͤffel voll. Zum vierdten/ mag man die
Theam eingebeitzt auch nutzlich gebrauchen:
nemlich man nehme deß Kraͤutleins drey
loth/ gieſſe obgemeldter deſtillierter Waſſern
oder Malvaſier-wein den vierten theil ei-
ner Maß daruͤber/ und trincke darvon mor-
gens zween/ drey oder vier Loͤffel voll: da
man auch wegen angenehmen Geſchmacks
darzu wenig Zimmet und Zucker vermiſchen
wollte/ ſtehet zu belieben. Zum fuͤnfften/
wil man eine Latwerg darauß machen/ ſo
ſtoſſe man das Kraͤutlein zu einem Pulver/
zerlaſſe guten Zucker in einem dienlichen de-
ſtillierten Waſſer/ ſiede es ein/ biß es wie
ein Syrup wird/ und vermiſche das Pulver
darunder zu einer Latwerg/ ſo man ein halb
loth Pulver nimt/ muß man anderthalb

loth
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[205/0221] Von den Baum- und Staud-Gewaͤchſen. alten Aertzten meinung wurde ſolchem Kraut und Trunck eine miltiglich waͤr- mende und trucknende krafft zugeſchrieben worden ſeyn. Weilen aber ſolch Kraut auß fernen Laͤn- deren zu uns gebracht wird/ als pflegt man auch an deſſen ſtelle Salbeyen/ Betonien/ Ehren-preiß/ Baſilien-kraut-blaͤtter auff gleiche weiß zubereiten/ trucknen/ und das Tranck davon unſeren gemeinen Leuten zu verordnen/ welche dann gleiche/ ja etwan beſſere wuͤrckung davon ſpuͤren/ als andere von dem Thee. Gebrauch. Jns gemein wird das Thee bey uns alſo bereitet/ man nimt deß Krauts ein halbes oder gantzes quintlein/ thut nach belieben ein wenig Betonien/ oder Ehrenpreiß-blaͤtter darzu/ legt ſie in ein zinnenes/ blechenes/ oder Silberners Kaͤntlein/ gießt ein oder zwey glaͤſer mit heiſſem Brunnwaſſer daruͤ- ber/ laßts in warmem Sand/ Aſchen/ oder in einem warmen Ofen noch ein ſtund oder zwey ſtehen/ hernach gießt man die Gold- gelblichte bruͤhen davon ab/ laͤßt nach belie- ben ein wenig Zucker darinnen vergehen/ und trinckts alſo warm/ man kan es Mor- gens und Abends vor dem Nachteſſen ge- nieſſen/ und daruͤber noch eine ſtund in dem Gemach an gelinder waͤrme bleiben/ oder deß Morgens ſo viel laͤnger in dem Bett verharꝛen/ nach dem Nachteſſen bricht es den Schlaff allzuviel. Dieſes warme Thee-waſſer macht die ſauren ſcharffen Saltze auß dem Gebluͤt auß- daͤmpffen; welches darauß leichtlich abzu- nehmen/ wenn man ein violblawes tuͤchlein auff die Bruſt oder under die Arme leget/ da man auff das getrunckene Waſſer ſchwi- tzet/ ſo wird die violbraune Farb ſich in die rothe verwandlen/ gleich wie der blawe vio- lenſafft/ wenn man ein ſaures ſaltz hinein wirfft/ purpurroth/ und hingegen von ei- nem alcaliſchen fluͤchtigen ſaltz/ gruͤn wird. Es benimt auch ſolch Tranck alle muͤ- digkeit/ ſo von ſtarcker Leibs-uͤbung her- kommet/ denn es friſchet die Lebens-geiſter wider auff/ volatiliſieret, und treibet die ſaͤff- ter auch durch die kleineſten Canal fort/ daß alſo die waͤrme mit den Lebens-geiſtern/ haͤuf- fig wider uͤberal einflieſſen kan. Wer etwan zu viel hartdaͤwige Speiſen geeſſen/ und daher cruditeten zu befoͤrchten hat/ der trincke gleich wol warm Thee/ ſo wird der Magen geſtaͤrcket/ und die daͤwung befoͤrderet werden. Haſtu dich bey einer Mahlzeit etwan be- raͤuſcht; Biſtu mit der Micraine, oder auch einer Schlaffſucht beladen; trincke wacker Thee/ ſo wird dir die Trunckenheit ge- ſchwind weichen/ die Micraine ſich ſetzen/ und die Schlaffſucht vergehen/ daher es auch den Nacht-ſtudierenden Gelehrten ein ſehr bequemes mittel iſt/ den Schlaff etwas zu brechen. Sonſten hat von dem rechtmaͤßigen Ge- brauch dieſes Krauts der weitberuͤhmte Me- dicus, Herꝛ Johannes Schrœderus, dieſen nach- folgenden Bericht auffgeſetzt. Die Thée o- der Thea, hat ein ſonderliche Krafft die boͤſe Duͤnſte zu zertheilen/ dannenhero es in allen Zufaͤllen/ welche auß den Duͤnſten entſte- hen/ nutzlich gebraucht wird. Jnſonderheit iſt dieſes Kraut ſehr dienlich in Fluͤſſen/ und dannenhero entſtehenden Haupt- und Bruſt- kranckheiten/ Augenfluͤſſen/ Schwermuth deß Haupts/ Engbruͤſtigkeit/ Hertzklopf- fen ꝛc. ſtaͤrcket den bloͤden Magen/ befuͤrdert die Daͤwung/ und iſt gut fuͤr die ſchwachen Glieder und den Stein: dahero die Chine- ſer/ welche es fleißig gebrauchen/ von den Glieder-kranckheiten/ Nieren- und Blaſen- ſtein ſollen befreyet ſeyn. Es wird auch ge- braucht zu Verhuͤtung der Trunckenheit/ wenn man es vor dem Trunck einnimt/ oder aber die auß dem trincken entſtandene ungelegenheit zu zertheilen/ kan man es nach der Trunckenheit gebrauchen. So man auch begehrt den Schlaff abzuhalten und zu wachen/ wird dieſes Kraͤutlein ſehr geruͤhmt. Jn Summa/ man haltet darvor/ daß es die Krafft deß Menſchen erhalte/ und ihne zu einem hohen Alter bringe/ darbey aber nachfolgende Puncten zu beobachten ſind. Erſtlich/ iſt der gemeine Gebrauch in Jn- dien/ daß ſie ſolches Kraͤutlein in gelinder Waͤrme gedoͤrꝛet/ in Waſſer ſieden/ zum Geſchmack nur ein wenig Zucker darzu thun/ und alſo warm hinein trincken/ man kan auff einmahl deß Kraͤutleins ein halb quint- lein nemmen/ deß Waſſers ſo viel man auff einmahl trincken wil/ deß Zuckers nach be- lieben; dafern man es aber gebrauchen wil/ eine angeſtoſſene Kranckheit zu vertheilen/ kan man dieſes Kraͤutleins ein quintlein ſie- den. Zum andern/ die Japonier gebrau- chen vielmehr das gepuͤlverte Kraͤutlein in warm Waſſer/ oder in ihrem Getranck ein- genommen/ und kan ſolches geſchehen von einem halben biß auff ein quintlein. Zum dritten/ kan man es fuͤglicher gebrauchen/ ſo man es deſtilliert. Nemlich man nehme deß Kraͤutleins vier loth/ gieſſe daruͤber Fuͤrnenwein/ oder nach belieben ein deſtil- liert Waſſer/ ſo zu der Kranckheit dienlich iſt/ darzu man es gebrauchen wil/ als zum Grieß oder Stein das deſtilliert Erdbeeren- oder Peterlein-waſſer/ zum Haupt das ſchwartz Kirſchen- oder Mayoran-waſſer ein Maß/ und thue nach belieben ein loth Zim- met darzu/ laß es ein oder zween Tag ſte- hen/ und deſtilliere es darnach durch das Balneum Mariæ biß auff ein halb Maß/ dar- von brauche man morgens ein oder zwey loͤffel voll. Zum vierdten/ mag man die Theam eingebeitzt auch nutzlich gebrauchen: nemlich man nehme deß Kraͤutleins drey loth/ gieſſe obgemeldter deſtillierter Waſſern oder Malvaſier-wein den vierten theil ei- ner Maß daruͤber/ und trincke darvon mor- gens zween/ drey oder vier Loͤffel voll: da man auch wegen angenehmen Geſchmacks darzu wenig Zimmet und Zucker vermiſchen wollte/ ſtehet zu belieben. Zum fuͤnfften/ wil man eine Latwerg darauß machen/ ſo ſtoſſe man das Kraͤutlein zu einem Pulver/ zerlaſſe guten Zucker in einem dienlichen de- ſtillierten Waſſer/ ſiede es ein/ biß es wie ein Syrup wird/ und vermiſche das Pulver darunder zu einer Latwerg/ ſo man ein halb loth Pulver nimt/ muß man anderthalb loth Boͤſe Duͤnſte/ Fluͤſſe/ Haupt-uñ Bruſt- kranckheit/ Augen- fluͤß/ Schwer- muth deß Haupts/ Engbruͤ- ſtigkeit/ Hertz- klopffen/ bloͤder Magen. ſchwache Glieder/ Stein. Truncken- heit. Grieß. C c 3

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Zitationshilfe: Mattioli, Pietro Andrea: Theatrvm Botanicvm, Das ist: Neu Vollkommenes Kräuter-Buch (Übers. Theodor Zwinger). Basel, 1690, S. 205. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/zwinger_theatrum_1690/221>, abgerufen am 03.12.2024.