Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615.

Bild:
<< vorherige Seite

Erkenne dich selbst/
dem Intellectuali oculo leicht ist/ vermag offtmals die Vernunfft
gar nicht zubegreiffen/ vnnd neben solcher vergleichung gegen dem o-
bersten Auge hat die Vernunfft für sich selber mancherley vnter scheid:
Dann in etlichen Menschen findet man gantz eine stumpffe vnnd dun-
ckele Vernunfft: Jn etzlichen eine lautere vnd klare scharpffe: Jn etz-
lichen sehr scharpff/ klar/ vnnd wolgeschickt/ etc. Also oculus menta-
lis,
ist das edelste/ vnnd höchste Auge/ hat doch auch für sich selber
mancherley vnterscheid: Dann viel Menschen haben einen duncklen/
vnlautern stumpffen Verstand/ können nicht weiter kommen/ als
so weit jhre fünff Sinne reichen: Jn etzlichen aber ist der Verstandt ge-
reiniget/ geleutert/ hell vnd klar: Jn etzlichen sehr scharpff/ subtil vnd
klar: Auß diesem allen sihestu/ wie sich das natürliche erkennen vnd se-
hen/ endert/ vnd wandeln muß/ nach Art vnnd Geschickligkeit deß Au-
ges/ vnd nicht nach dem vnwandelhafftigen Gegenwurff: Vnnd daß
alle Erkendtnuß in der sichtbaren vnd vnsichtbaren Natur herfliesse
vnd komme/ vom Auge vnd erkennen selbst/ vnd nicht vom obiecto o-
der Gegenwurff/ das ist von dem das da soll erkennt werden: dann Vr-
sache/ so die Erkendtnuß herkomme vnd fliesse vom Gegenwurff/ vnd
nicht vom Auge selber/ so müste von einem Gegenwurffe auch gleich-
förmige/ vnnd einerley begreifflichkeit oder Erkendtnuß folgen/ es we-
ren die Augen/ wie sie wolten.

Ein Exempel von Sinnlichen Augen: Das Gesichte erkennet sei-
nen Gegenwurff/ in einem Blick/ auch in der Weite: Aber der Tactus
erkennet seinen Gegenwurff langsam/ in dem er auch ein theil/ nach dem
andern fühlen/ vnd darzu in der nähe/ vnnd nicht in der ferrne: Als ich
sehe am Tage an einem Thurn/ vnd erkenne jhn mit einem Blick/ daß
er sey viereckicht/ aber in der Nacht komme ich zum Thurne/ vnnd fü-
le ein Theil nach dem andern/ biß so lange ich erkenne/ daß ein Thurn
sey/ vnd sey viereckicht: Hier sihet man klärlich/ daß ein ewiger Gegen-
wurff bleibet/ vnnd wird die Erkendtnuß schnell/ oder langsam/ recht/
oder falsch/ nach Art/ vnd Eygenschafft der Augen: Darauß erfolget/
daß die Erkendtnuß herkomme vom Auge selber/ vnd nit vom Obiecto,
vnd wie das Auge ist/ also ist auch die Erkendtnuß. Ein ander Exem-

pel/

Erkenne dich ſelbſt/
dem Intellectuali oculo leicht iſt/ vermag offtmals die Vernunfft
gar nicht zubegreiffen/ vnnd neben ſolcher vergleichung gegen dem o-
berſten Auge hat die Vernunfft fuͤr ſich ſelber mancherley vnter ſcheid:
Dann in etlichen Menſchen findet man gantz eine ſtumpffe vnnd dun-
ckele Vernunfft: Jn etzlichen eine lautere vnd klare ſcharpffe: Jn etz-
lichen ſehr ſcharpff/ klar/ vnnd wolgeſchickt/ ꝛc. Alſo oculus menta-
lis,
iſt das edelſte/ vnnd hoͤchſte Auge/ hat doch auch fuͤr ſich ſelber
mancherley vnterſcheid: Dann viel Menſchen haben einen duncklen/
vnlautern ſtumpffen Verſtand/ koͤnnen nicht weiter kommen/ als
ſo weit jhre fuͤnff Sinne reichen: Jn etzlichen aber iſt der Verſtandt ge-
reiniget/ geleutert/ hell vnd klar: Jn etzlichen ſehr ſcharpff/ ſubtil vnd
klar: Auß dieſem allen ſiheſtu/ wie ſich das natuͤrliche erkennen vnd ſe-
hen/ endert/ vnd wandeln muß/ nach Art vnnd Geſchickligkeit deß Au-
ges/ vnd nicht nach dem vnwandelhafftigen Gegenwurff: Vnnd daß
alle Erkendtnuß in der ſichtbaren vnd vnſichtbaren Natur herflieſſe
vnd komme/ vom Auge vnd erkennen ſelbſt/ vnd nicht vom obiecto o-
der Gegenwurff/ das iſt von dem das da ſoll erkennt werden: dann Vr-
ſache/ ſo die Erkendtnuß herkomme vnd flieſſe vom Gegenwurff/ vnd
nicht vom Auge ſelber/ ſo muͤſte von einem Gegenwurffe auch gleich-
foͤrmige/ vnnd einerley begreifflichkeit oder Erkendtnuß folgen/ es we-
ren die Augen/ wie ſie wolten.

Ein Exempel von Sinnlichen Augen: Das Geſichte erkennet ſei-
nen Gegenwurff/ in einem Blick/ auch in der Weite: Aber der Tactus
erkeñet ſeinen Gegenwurff langſam/ in dem er auch ein theil/ nach dem
andern fuͤhlen/ vnd darzu in der naͤhe/ vnnd nicht in der ferrne: Als ich
ſehe am Tage an einem Thurn/ vnd erkenne jhn mit einem Blick/ daß
er ſey viereckicht/ aber in der Nacht komme ich zum Thurne/ vnnd fuͤ-
le ein Theil nach dem andern/ biß ſo lange ich erkenne/ daß ein Thurn
ſey/ vnd ſey viereckicht: Hier ſihet man klaͤrlich/ daß ein ewiger Gegen-
wurff bleibet/ vnnd wird die Erkendtnuß ſchnell/ oder langſam/ recht/
oder falſch/ nach Art/ vnd Eygenſchafft der Augen: Darauß erfolget/
daß die Erkendtnuß herkomme vom Auge ſelber/ vñ nit vom Obiecto,
vnd wie das Auge iſt/ alſo iſt auch die Erkendtnuß. Ein ander Exem-

pel/
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <p><pb facs="#f0030" n="30"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Erkenne dich &#x017F;elb&#x017F;t/</hi></fw><lb/>
dem <hi rendition="#aq">Intellectuali oculo</hi> leicht i&#x017F;t/ vermag offtmals die Vernunfft<lb/>
gar nicht zubegreiffen/ vnnd neben &#x017F;olcher vergleichung gegen dem o-<lb/>
ber&#x017F;ten Auge hat die Vernunfft fu&#x0364;r &#x017F;ich &#x017F;elber mancherley vnter &#x017F;cheid:<lb/>
Dann in etlichen Men&#x017F;chen findet man gantz eine &#x017F;tumpffe vnnd dun-<lb/>
ckele Vernunfft: Jn etzlichen eine lautere vnd klare &#x017F;charpffe: Jn etz-<lb/>
lichen &#x017F;ehr &#x017F;charpff/ klar/ vnnd wolge&#x017F;chickt/ &#xA75B;c. Al&#x017F;o <hi rendition="#aq">oculus menta-<lb/>
lis,</hi> i&#x017F;t das edel&#x017F;te/ vnnd ho&#x0364;ch&#x017F;te Auge/ hat doch auch fu&#x0364;r &#x017F;ich &#x017F;elber<lb/>
mancherley vnter&#x017F;cheid: Dann viel Men&#x017F;chen haben einen duncklen/<lb/>
vnlautern &#x017F;tumpffen Ver&#x017F;tand/ ko&#x0364;nnen nicht weiter kommen/ als<lb/>
&#x017F;o weit jhre fu&#x0364;nff Sinne reichen: Jn etzlichen aber i&#x017F;t der Ver&#x017F;tandt ge-<lb/>
reiniget/ geleutert/ hell vnd klar: Jn etzlichen &#x017F;ehr &#x017F;charpff/ &#x017F;ubtil vnd<lb/>
klar: Auß die&#x017F;em allen &#x017F;ihe&#x017F;tu/ wie &#x017F;ich das natu&#x0364;rliche erkennen vnd &#x017F;e-<lb/>
hen/ endert/ vnd wandeln muß/ nach Art vnnd Ge&#x017F;chickligkeit deß Au-<lb/>
ges/ vnd nicht nach dem vnwandelhafftigen Gegenwurff: Vnnd daß<lb/>
alle Erkendtnuß in der &#x017F;ichtbaren vnd vn&#x017F;ichtbaren Natur herflie&#x017F;&#x017F;e<lb/>
vnd komme/ vom Auge vnd erkennen &#x017F;elb&#x017F;t/ vnd nicht vom <hi rendition="#aq">obiecto</hi> o-<lb/>
der Gegenwurff/ das i&#x017F;t von dem das da &#x017F;oll erkennt werden: dann Vr-<lb/>
&#x017F;ache/ &#x017F;o die Erkendtnuß herkomme vnd flie&#x017F;&#x017F;e vom Gegenwurff/ vnd<lb/>
nicht vom Auge &#x017F;elber/ &#x017F;o mu&#x0364;&#x017F;te von einem Gegenwurffe auch gleich-<lb/>
fo&#x0364;rmige/ vnnd einerley begreifflichkeit oder Erkendtnuß folgen/ es we-<lb/>
ren die Augen/ wie &#x017F;ie wolten.</p><lb/>
        <p>Ein Exempel von Sinnlichen Augen: Das Ge&#x017F;ichte erkennet &#x017F;ei-<lb/>
nen Gegenwurff/ in einem Blick/ auch in der Weite: Aber der <hi rendition="#aq">Tactus</hi><lb/>
erken&#x0303;et &#x017F;einen Gegenwurff lang&#x017F;am/ in dem er auch ein theil/ nach dem<lb/>
andern fu&#x0364;hlen/ vnd darzu in der na&#x0364;he/ vnnd nicht in der ferrne: Als ich<lb/>
&#x017F;ehe am Tage an einem Thurn/ vnd erkenne jhn mit einem Blick/ daß<lb/>
er &#x017F;ey viereckicht/ aber in der Nacht komme ich zum Thurne/ vnnd fu&#x0364;-<lb/>
le ein Theil nach dem andern/ biß &#x017F;o lange ich erkenne/ daß ein Thurn<lb/>
&#x017F;ey/ vnd &#x017F;ey viereckicht: Hier &#x017F;ihet man kla&#x0364;rlich/ daß ein ewiger Gegen-<lb/>
wurff bleibet/ vnnd wird die Erkendtnuß &#x017F;chnell/ oder lang&#x017F;am/ recht/<lb/>
oder fal&#x017F;ch/ nach Art/ vnd Eygen&#x017F;chafft der Augen: Darauß erfolget/<lb/>
daß die Erkendtnuß herkomme vom Auge &#x017F;elber/ vn&#x0303; nit vom <hi rendition="#aq">Obiecto,</hi><lb/>
vnd wie das Auge i&#x017F;t/ al&#x017F;o i&#x017F;t auch die Erkendtnuß. Ein ander Exem-<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">pel/</fw><lb/></p>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[30/0030] Erkenne dich ſelbſt/ dem Intellectuali oculo leicht iſt/ vermag offtmals die Vernunfft gar nicht zubegreiffen/ vnnd neben ſolcher vergleichung gegen dem o- berſten Auge hat die Vernunfft fuͤr ſich ſelber mancherley vnter ſcheid: Dann in etlichen Menſchen findet man gantz eine ſtumpffe vnnd dun- ckele Vernunfft: Jn etzlichen eine lautere vnd klare ſcharpffe: Jn etz- lichen ſehr ſcharpff/ klar/ vnnd wolgeſchickt/ ꝛc. Alſo oculus menta- lis, iſt das edelſte/ vnnd hoͤchſte Auge/ hat doch auch fuͤr ſich ſelber mancherley vnterſcheid: Dann viel Menſchen haben einen duncklen/ vnlautern ſtumpffen Verſtand/ koͤnnen nicht weiter kommen/ als ſo weit jhre fuͤnff Sinne reichen: Jn etzlichen aber iſt der Verſtandt ge- reiniget/ geleutert/ hell vnd klar: Jn etzlichen ſehr ſcharpff/ ſubtil vnd klar: Auß dieſem allen ſiheſtu/ wie ſich das natuͤrliche erkennen vnd ſe- hen/ endert/ vnd wandeln muß/ nach Art vnnd Geſchickligkeit deß Au- ges/ vnd nicht nach dem vnwandelhafftigen Gegenwurff: Vnnd daß alle Erkendtnuß in der ſichtbaren vnd vnſichtbaren Natur herflieſſe vnd komme/ vom Auge vnd erkennen ſelbſt/ vnd nicht vom obiecto o- der Gegenwurff/ das iſt von dem das da ſoll erkennt werden: dann Vr- ſache/ ſo die Erkendtnuß herkomme vnd flieſſe vom Gegenwurff/ vnd nicht vom Auge ſelber/ ſo muͤſte von einem Gegenwurffe auch gleich- foͤrmige/ vnnd einerley begreifflichkeit oder Erkendtnuß folgen/ es we- ren die Augen/ wie ſie wolten. Ein Exempel von Sinnlichen Augen: Das Geſichte erkennet ſei- nen Gegenwurff/ in einem Blick/ auch in der Weite: Aber der Tactus erkeñet ſeinen Gegenwurff langſam/ in dem er auch ein theil/ nach dem andern fuͤhlen/ vnd darzu in der naͤhe/ vnnd nicht in der ferrne: Als ich ſehe am Tage an einem Thurn/ vnd erkenne jhn mit einem Blick/ daß er ſey viereckicht/ aber in der Nacht komme ich zum Thurne/ vnnd fuͤ- le ein Theil nach dem andern/ biß ſo lange ich erkenne/ daß ein Thurn ſey/ vnd ſey viereckicht: Hier ſihet man klaͤrlich/ daß ein ewiger Gegen- wurff bleibet/ vnnd wird die Erkendtnuß ſchnell/ oder langſam/ recht/ oder falſch/ nach Art/ vnd Eygenſchafft der Augen: Darauß erfolget/ daß die Erkendtnuß herkomme vom Auge ſelber/ vñ nit vom Obiecto, vnd wie das Auge iſt/ alſo iſt auch die Erkendtnuß. Ein ander Exem- pel/

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/30
Zitationshilfe: Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615, S. 30. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/30>, abgerufen am 22.11.2024.