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Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615.

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Das Erste Büchlein.
Kunst/ vnnd Verstand deß Menschens. Also weiter siehet man offt-
mals an/ wie gelehrt/ geschickt/ vnd klug ein Mensch sey/ man fraget a-
ber nicht/ ob solche Klugheit vnd Kunst/ auß Gott komme/ oder auß
der Natur/ Also sage ich/ nehmen die Einseltigen gemeiniglich das
eussere/ vor das innwendige/ so doch das innwendige allzeit köstlicher/
edeler/ vnd gewaltiger ist/ als das eusserliche. Es begiebet sich offtmals/
daß ein Krüppel oder Narr geboren wird/ welcher von der Natur ist ver-
derbet/ darumb wird er von den Vnwissenden verachtet/ vnd verspottet/
vor einen Narren: Aber wer da kennet den Menschen/ was er für ein Ge-
schöpff sey/ der thut diß nit: Dann ob schon der eussere Mensch von der
Natur verderbt ist/ also daß das Hauß/ oder Leib nit ist/ wie es seyn soll/
so gehet doch der Seelen hierinnen nichts abe/ die bleibet allemahl voll-
kommen: Das eussere Hauß sey gleich wie es wolle/ darumb soll kein
Mensch verachtet werden/ daß er nicht so schöne/ noch förmblich ist/
wie andere/ denn im ewigen Leben wird jhm solches gar nicht schaden:
Also soll man keinen Narren verachten/ dann sein natürlicher syderi-
scher Theil/ ist nur ein Narr vnd nit die Seele/ oder der rechte Mensch:
Es kompt offt daß das Gestirne fehlet in der Empfängnuß deß Men-
schens/ vnd wird also ein Narr geboren/ der nicht so Fuchslistig ist/ wie
die Weltweisen/ Aber solchen soll man nicht verachten/ Er hat in jhme
die vnverrückte/ vnnd vnzerbrechliche Seelen/ welche nicht von dem
Gestirne kompt/ wie der natürliche Mensch/ sondern allezeit von Gott/
Gott fehlet nimmer in seinem Werck/ Ob schon das Gestirne bißwei-
len sein Werck verderbet/ Darumb eben was in dir ist/ das ist auch im
Narren/ denn auß einem Erdenkloß bistu mit jhm gemachet: Daß er
aber deß Witzes vnd Fuchßlistigkeit/ vnd anderer Weltwercke/ nicht
gebrauchen kan/ wie du/ das ist deß Hauses schuld/ vnd desto weniger
hat er vor Gott zuverantworten: Du aber wirst für dem Richter von
einem jeden Wort rechenschafft geben/ solches bedarff der Narr nicht.
Die Seele in einem jungen Kinde/ vnnd die Seele in einem von sech-
tzig Jahren hat ein gleiches Wesen/ Krafft vnd Vermögen/ daß aber
nit außwendig erscheinet/ vrsachet das Werckzeug der Leib/ der noch
so zart vnd klein ist/ etc.

Das
C iij

Das Erſte Buͤchlein.
Kunſt/ vnnd Verſtand deß Menſchens. Alſo weiter ſiehet man offt-
mals an/ wie gelehrt/ geſchickt/ vnd klug ein Menſch ſey/ man fraget a-
ber nicht/ ob ſolche Klugheit vnd Kunſt/ auß Gott komme/ oder auß
der Natur/ Alſo ſage ich/ nehmen die Einſeltigen gemeiniglich das
euſſere/ vor das innwendige/ ſo doch das innwendige allzeit koͤſtlicher/
edeler/ vnd gewaltiger iſt/ als das euſſerliche. Es begiebet ſich offtmals/
daß ein Kruͤppel oder Narꝛ geboren wird/ welcher von der Natur iſt ver-
derbet/ darumb wird er von den Vnwiſſenden verachtet/ vñ verſpottet/
vor einen Narꝛen: Aber wer da kennet den Menſchen/ was er fuͤr ein Ge-
ſchoͤpff ſey/ der thut diß nit: Dann ob ſchon der euſſere Menſch von der
Natur verderbt iſt/ alſo daß das Hauß/ oder Leib nit iſt/ wie es ſeyn ſoll/
ſo gehet doch der Seelen hierinnen nichts abe/ die bleibet allemahl voll-
kommen: Das euſſere Hauß ſey gleich wie es wolle/ darumb ſoll kein
Menſch verachtet werden/ daß er nicht ſo ſchoͤne/ noch foͤrmblich iſt/
wie andere/ denn im ewigen Leben wird jhm ſolches gar nicht ſchaden:
Alſo ſoll man keinen Narren verachten/ dann ſein natuͤrlicher ſyderi-
ſcher Theil/ iſt nur ein Narꝛ vnd nit die Seele/ oder der rechte Menſch:
Es kompt offt daß das Geſtirne fehlet in der Empfaͤngnuß deß Men-
ſchens/ vnd wird alſo ein Narꝛ geboren/ der nicht ſo Fuchsliſtig iſt/ wie
die Weltweiſen/ Aber ſolchen ſoll man nicht verachten/ Er hat in jhme
die vnverruͤckte/ vnnd vnzerbrechliche Seelen/ welche nicht von dem
Geſtirne kompt/ wie der natuͤrliche Menſch/ ſondern allezeit von Gott/
Gott fehlet nimmer in ſeinem Werck/ Ob ſchon das Geſtirne bißwei-
len ſein Werck verderbet/ Darumb eben was in dir iſt/ das iſt auch im
Narren/ denn auß einem Erdenkloß biſtu mit jhm gemachet: Daß er
aber deß Witzes vnd Fuchßliſtigkeit/ vnd anderer Weltwercke/ nicht
gebrauchen kan/ wie du/ das iſt deß Hauſes ſchuld/ vnd deſto weniger
hat er vor Gott zuverantworten: Du aber wirſt fuͤr dem Richter von
einem jeden Wort rechenſchafft geben/ ſolches bedarff der Narꝛ nicht.
Die Seele in einem jungen Kinde/ vnnd die Seele in einem von ſech-
tzig Jahren hat ein gleiches Weſen/ Krafft vnd Vermoͤgen/ daß aber
nit außwendig erſcheinet/ vrſachet das Werckzeug der Leib/ der noch
ſo zart vnd klein iſt/ ꝛc.

Das
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[21/0021] Das Erſte Buͤchlein. Kunſt/ vnnd Verſtand deß Menſchens. Alſo weiter ſiehet man offt- mals an/ wie gelehrt/ geſchickt/ vnd klug ein Menſch ſey/ man fraget a- ber nicht/ ob ſolche Klugheit vnd Kunſt/ auß Gott komme/ oder auß der Natur/ Alſo ſage ich/ nehmen die Einſeltigen gemeiniglich das euſſere/ vor das innwendige/ ſo doch das innwendige allzeit koͤſtlicher/ edeler/ vnd gewaltiger iſt/ als das euſſerliche. Es begiebet ſich offtmals/ daß ein Kruͤppel oder Narꝛ geboren wird/ welcher von der Natur iſt ver- derbet/ darumb wird er von den Vnwiſſenden verachtet/ vñ verſpottet/ vor einen Narꝛen: Aber wer da kennet den Menſchen/ was er fuͤr ein Ge- ſchoͤpff ſey/ der thut diß nit: Dann ob ſchon der euſſere Menſch von der Natur verderbt iſt/ alſo daß das Hauß/ oder Leib nit iſt/ wie es ſeyn ſoll/ ſo gehet doch der Seelen hierinnen nichts abe/ die bleibet allemahl voll- kommen: Das euſſere Hauß ſey gleich wie es wolle/ darumb ſoll kein Menſch verachtet werden/ daß er nicht ſo ſchoͤne/ noch foͤrmblich iſt/ wie andere/ denn im ewigen Leben wird jhm ſolches gar nicht ſchaden: Alſo ſoll man keinen Narren verachten/ dann ſein natuͤrlicher ſyderi- ſcher Theil/ iſt nur ein Narꝛ vnd nit die Seele/ oder der rechte Menſch: Es kompt offt daß das Geſtirne fehlet in der Empfaͤngnuß deß Men- ſchens/ vnd wird alſo ein Narꝛ geboren/ der nicht ſo Fuchsliſtig iſt/ wie die Weltweiſen/ Aber ſolchen ſoll man nicht verachten/ Er hat in jhme die vnverruͤckte/ vnnd vnzerbrechliche Seelen/ welche nicht von dem Geſtirne kompt/ wie der natuͤrliche Menſch/ ſondern allezeit von Gott/ Gott fehlet nimmer in ſeinem Werck/ Ob ſchon das Geſtirne bißwei- len ſein Werck verderbet/ Darumb eben was in dir iſt/ das iſt auch im Narren/ denn auß einem Erdenkloß biſtu mit jhm gemachet: Daß er aber deß Witzes vnd Fuchßliſtigkeit/ vnd anderer Weltwercke/ nicht gebrauchen kan/ wie du/ das iſt deß Hauſes ſchuld/ vnd deſto weniger hat er vor Gott zuverantworten: Du aber wirſt fuͤr dem Richter von einem jeden Wort rechenſchafft geben/ ſolches bedarff der Narꝛ nicht. Die Seele in einem jungen Kinde/ vnnd die Seele in einem von ſech- tzig Jahren hat ein gleiches Weſen/ Krafft vnd Vermoͤgen/ daß aber nit außwendig erſcheinet/ vrſachet das Werckzeug der Leib/ der noch ſo zart vnd klein iſt/ ꝛc. Das C iij

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Zitationshilfe: Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615, S. 21. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/21>, abgerufen am 21.11.2024.