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Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615.

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Erkenne dich selbst/
Tage/ schuff Gott das augenscheinliche Liecht/ als die Sonne/ Mon-
den vnd Sternen.

Am fünfften/ schuff er Fische/ Vögel/ vnd kriechende Thiere: Am
sechsten vnd letzten Tage/ das hohe Viehe/ vnd letzlich auß diesen den
Adam. Die gantze Welt hat Gott geschaffen auß nichtes/ vnd hat sie
gesetzet ins nichtes/ (dann an keinem Orth siehet sie) vnnd wird sie wi-
derbringen in jhr nichtes/ denn alle Werck werden verbrennen/ Dem
Menschen aber hat er nit auß nichtes geschaffen/ sondern auß etwas:
Diß etwas war der Erdenkloß/ das ist/ diese grosse sichtbare Welt.

Wann ich das letzte/ vnd beste erkennen will/ so muß ich das vorge-
hende lernen/ als ich will die Lateinische Sprache wissen/ solche mag
ich nicht kennen oder wissen/ ich habe denn zuvor gelernet/ partes ora-
tionis,
die Theil der lateinischen Reden/ vnd alle partes grammatices,
wol erkennet: Oder so ich will ein Hauß bawen/ so muß ich zuvor ha-
ben Holtz/ Steine/ Kalck vnd alles was darzu gehöret.

Also Gott wolte den Menschen machen/ welcher alle Geschöpffe
beschließlich in jhm hette/ vnd wolte jhn auch machen edeler/ dann alle
andere Geschöpff vnter dem Himmel: Darumb schuff er Himmel
vnd Erden/ vnd alle Creaturen zuvor/ als dann hernachmals zog er das
fünffte wesen/ auß allen Geschöpffen/ vnnd brachte es zusammen in ei-
nem Menschen/ also ist der Mensch auß allen Creaturen zusammen ge-
setzet/ auß diesem Erdenkloß/ das ist auß dieser sichtbaren Welt: Er ist
auß den vier Elementen/ vnd hat die Element in jhm/ alle Thiere/ Fi-
sche/ Vögel/ Kreuter/ Bäume/ Steine/ Metallen/ seynd in jhm/ vnnd
von denen allen muß er seinen Leib ernehren/ vnd erhalten/ er isset vnnd
trincket/ das jenige/ auß dem er geschaffen ist/ die Thiere/ Fische/ Vögel
Kraut/ Früchte/ seynd seine Speise/ die Element seynd seine Führung
vnnd Erhaltung/ also der siederische Geist/ hat auch seine Speise auß
dem Firmament: Dann alle Künste/ Handwercke/ Sprachen, Facul-
teten,
vnd alle natürliche Weißheit empfehet er vom Firmament/ dann
das Gestirne ist vom Schöpffer begabet/ mit aller natürlicher zeitlicher
Weißheit/ mit allen Künsten/ Handwercken/ alles was zu diesem tödli-
chen Leben gehöret/ kompt vom Gestirne/ das Firmament mit seinen

Ster-

Erkenne dich ſelbſt/
Tage/ ſchuff Gott das augenſcheinliche Liecht/ als die Sonne/ Mon-
den vnd Sternen.

Am fuͤnfften/ ſchuff er Fiſche/ Voͤgel/ vnd kriechende Thiere: Am
ſechſten vnd letzten Tage/ das hohe Viehe/ vnd letzlich auß dieſen den
Adam. Die gantze Welt hat Gott geſchaffen auß nichtes/ vnd hat ſie
geſetzet ins nichtes/ (dann an keinem Orth ſiehet ſie) vnnd wird ſie wi-
derbringen in jhr nichtes/ denn alle Werck werden verbrennen/ Dem
Menſchen aber hat er nit auß nichtes geſchaffen/ ſondern auß etwas:
Diß etwas war der Erdenkloß/ das iſt/ dieſe groſſe ſichtbare Welt.

Wann ich das letzte/ vnd beſte erkennen will/ ſo muß ich das vorge-
hende lernen/ als ich will die Lateiniſche Sprache wiſſen/ ſolche mag
ich nicht kennen oder wiſſen/ ich habe denn zuvor gelernet/ partes ora-
tionis,
die Theil der lateiniſchen Reden/ vñ alle partes grammatices,
wol erkennet: Oder ſo ich will ein Hauß bawen/ ſo muß ich zuvor ha-
ben Holtz/ Steine/ Kalck vnd alles was darzu gehoͤret.

Alſo Gott wolte den Menſchen machen/ welcher alle Geſchoͤpffe
beſchließlich in jhm hette/ vnd wolte jhn auch machen edeler/ dann alle
andere Geſchoͤpff vnter dem Himmel: Darumb ſchuff er Himmel
vnd Erden/ vnd alle Creaturen zuvor/ als dann hernachmals zog er das
fuͤnffte weſen/ auß allen Geſchoͤpffen/ vnnd brachte es zuſammen in ei-
nem Menſchen/ alſo iſt der Menſch auß allen Creaturen zuſammen ge-
ſetzet/ auß dieſem Erdenkloß/ das iſt auß dieſer ſichtbaren Welt: Er iſt
auß den vier Elementen/ vnd hat die Element in jhm/ alle Thiere/ Fi-
ſche/ Voͤgel/ Kreuter/ Baͤume/ Steine/ Metallen/ ſeynd in jhm/ vnnd
von denen allen muß er ſeinen Leib ernehren/ vnd erhalten/ er iſſet vnnd
trincket/ das jenige/ auß dem er geſchaffen iſt/ die Thieꝛe/ Fiſche/ Voͤgel
Kraut/ Fruͤchte/ ſeynd ſeine Speiſe/ die Element ſeynd ſeine Fuͤhrung
vnnd Erhaltung/ alſo der ſiederiſche Geiſt/ hat auch ſeine Speiſe auß
dem Firmament: Dann alle Kuͤnſte/ Handwercke/ Sprachen, Facul-
teten,
vñ alle natuͤrliche Weißheit empfehet er vom Firmament/ dann
das Geſtirne iſt vom Schoͤpffer begabet/ mit aller natuͤrlicher zeitlicher
Weißheit/ mit allen Kuͤnſten/ Handwercken/ alles was zu dieſem toͤdli-
chen Leben gehoͤret/ kompt vom Geſtirne/ das Firmament mit ſeinen

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Zitationshilfe: Weigel, Valentin: Gnothi seauton. Nosce teipsum. Erkenne dich selbst. Neustadt, 1615, S. 14. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/weigel_gnothi_1615/14>, abgerufen am 24.11.2024.