Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statu Pertvrbato Franciae et Germaniae: Vnpartheyischer wolmeynender Discursuum Supplementum, oder Fünffter Theil. Frankfurt (Main), 1653.Deß Card. Mazarini Consil: vnd Dienst: weil die wirckende Vrsachen dem vorschreibenden Sinn nicht nachkommen/ welcher Sinn dannoch sein bestes thut/ wann der Model deß Vorhabens/ so er abfasset/ nur nach der Kunst vnd gesunden Vernunfft sich richtet/ an der Zubereitung kein Mangel erscheinet/ vnd genugsa- me Mittel zum vollziehen an der Hand liegen. Nichts destoweniger schlägt es etwan fehl/ wann solche Zufälle/ Deme sey nun wie jhm wolle/ wann nur das herein gefallene Vn- Das A ij
Deß Card. Mazarini Conſil: vnd Dienſt: weil die wirckende Vrſachen dem vorſchreibenden Sinn nicht nachkommen/ welcher Sinn dannoch ſein beſtes thut/ wann der Model deß Vorhabens/ ſo er abfaſſet/ nur nach der Kunſt vnd geſunden Vernunfft ſich richtet/ an der Zubereitung kein Mangel erſcheinet/ vnd genugſa- me Mittel zum vollziehen an der Hand liegen. Nichts deſtoweniger ſchlaͤgt es etwan fehl/ wann ſolche Zufaͤlle/ Deme ſey nun wie jhm wolle/ wann nur das herein gefallene Vn- Das A ij
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Deß Card. Mazarini Conſil: vnd Dienſt:
weil die wirckende Vrſachen dem vorſchreibenden Sinn nicht nach
kommen/ welcher Sinn dannoch ſein beſtes thut/ wann der Model deß
Vorhabens/ ſo er abfaſſet/ nur nach der Kunſt vnd geſunden Vernunfft
ſich richtet/ an der Zubereitung kein Mangel erſcheinet/ vnd genugſa-
me Mittel zum vollziehen an der Hand liegen.
Nichts deſtoweniger ſchlaͤgt es etwan fehl/ wann ſolche Zufaͤlle/
ſo kein Menſchliche Fuͤrſichtigkeit erforſchen mag/ daß das Anſehen
veraͤndert/ vnd dem Waſſer der Lauff gebrochen wird/ ſich begeben;
zumahl Gott dergleichen verſtattet/ auff daß hohe Potentaten ſich
maͤſſigen lernen/ weil ſie nur zu hoch bey jhrem vbermaͤſſigen Wohl-
ſtand/ da es immer dauren ſolte/ ſich vffblaſen wuͤrden: Dann auch/
auff daß die Vngluͤckliche nicht in Verzweiffelung/ darein ſie gerahten
moͤgten/ fallen/ wann nie kein Wiederkehr zu beſſerem Stand/ wie
zu dem Vngluͤck/ in der Menſchen Handel vnd Wandel zu hoffen vnd
zu gewarten waͤre. Dadurch entweder zwey feindliche Partheyen/ ſo
in Kriegs-Verfaſſung gegen einander ſtehen/ naͤher zu einander in der
guͤte tretten/ vnd zu mehr vertraͤglichem Vergleich zu bringen ſeyn; da-
von ſie das gute Gluͤck/ da es jmmer vff der einen Seiten ſtehen/ vnd das
Vngluͤck/ da es nimmer von dem andern Theil abſetzen wolte/ fern
enthalten wuͤrde: Oder auch damit ſie allerſeitslernen erkeñen/ daß/ ob
Gott ſie gleich angewieſen/ jr Thun vñ Laſſen nachden guten Sitten/
vñ der politiſchen Klugheit anzuſtellen/ Er dennoch jhme die allerhoͤch-
ſte direction bey dem Außgang vorbehalten; ja daß er den Schluͤſſel
zu dem guten vnd zu dem boͤſen/ welches dem Menſchen in der Welt be-
gegnet/ in der Fauſt trage.
Deme ſey nun wie jhm wolle/ wann nur das herein gefallene Vn-
gluͤck/ welches bey herꝛlichem Wohlſtand ſich befindet/ nit gar groß
wird. Wann nur das fuͤrnehmſte Ende/ warumb es zuthun iſt/ ſich er-
zeigt/ vnd daß man den Baw auß dem Grund biß an die Foͤrſte außfuͤh-
re/ vnerachtet/ darneben wz verdrießliches anklopffet/ vnd der Vhrhe-
ber oder Bawmeiſter mehr Zeit zu bringe/ vnd groͤſſern Vnkoſten an-
wende/ als man nicht vermeinet: Wer hie mehr erfordert/ der thut zu-
viel/ vnd will dem Gluͤck keinen Eingriff geſtatten/ wo es das beſte Recht
hat/ als wann man einige Beſtaͤndigkeit in deme ſuchen koͤnte/ das zum
Verkehren vnd Wandel gebohren iſt.
Das
A ij
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