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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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De Statu perturbato Franciae

Wann dann die Catholische Religion den Preiß von Anfang deß
Christ enthumbs erhalten/ vnnd nicht nur das dunckele Finsternuß deß Heyden-
thumbs vertreiben/ sondern auch alle newe Religionen vnd neben Glauben ge-
dämpffet; so würdeniemand derselben zuwieder seyn wollen.

Es wurde auch erinnert/ daß der Türck sein Regiment von Anfang biß
auff den heutigen Tag rühmlich führet/ vnd ohne einigen Auffstand der Christen/
deren doch so viel tausend vnder jme wehren; mit dieser sonderlichen Beysorg/ daß
er jhnen die Waffen nicht vertrawet/ vnd den Zutritt zu den Ehrenämbtern ver-
legt: Demnach der Christen Diensten sich gebrauchet. Welcher gestalt alle
frembde Religionen auch billich seyn sollen. Was von dem Exempel der Ga-
baoniten angezogen ward/ vnd wie dieselben zu Holtzhäwern vnd Wasserträgern
bey dem Tempel worden/ wolte man nicht eben auff die frembde Religionen
ziehen/ welche zu keiner Dienstbarkeit zubewegen wären/ vnnd dennoch in der
grösten Schlauerey leben/ wann sie dem lieben Gewinn zu folge vber Wasser vnd
See/ Berg vnnd Thal/ bey Regen vnnd Schnee/ Hitz vnnd Frost dem Gewerbe
nacheilen/ welches doch nicht jedemahl fruchtet: Mann verwundert sich etwan
daß ein Bawr nit will auß seiner Arbeit gehen/ einem Reysenden vmb dreyfachen
Lohn ein Gang zuthun/ da doch seine bevorstehende Arbeit nicht einfach außträgt:
Es mag aber der Kauffman sich vber niemand mehr/ alß vber sich selbst ver-
wundern/ wann er jhm selbst die Noth aufflegt/ in gewisser Zeit an dem bestimbten
Orth sich zufinden/ vnnd solt er gleich zehen Pferd darüber zu Fall reiten/ auch
sein eygene Gesundheit schwächen vnd verliehren. Dann da man jhm
manchmahl ein hundert Ducaten hinlegte/ sich solcher Gestalt zuwagen/ würde
er es wol bleiben lassen. Also daß man sagen kan/ dieselbst gemachte Noth/
oder Hafftung deß Gewinns treibe den Handelsman mehr hefftiger/ dann der
Haubtman mit einem blossen Schwerdt seine Kriegsknechte zum Sturm/ vnnd
vnfehlbaren Tode.

Kein starcker Beweiß wolte sich finden/ alß das Exempel der Republick
selbst/ welche die Specereyen hiebevor auß Alepo vnnd Alhair empfangen fol-
gends vber Augspurg in diese Welt nach Mitternächtigen Landen verführet.
Wann aber nun mehr die Holl vnd Engelländer einen sehr weiten Vmbschweiff
vber die See/ durch die Liny gefunden/ vnnd den Spaniern die Farth abgelernet/
wär der Specerey Handel zu Venedig vergangen/ vnnd hette sich nach Am-
sterdam gezogen: Da aber Holl- vnd Engelländer bey dieser Conjunctur deß
allgemeinen Wesens jhre Freyheit deß Gewissens zu Venedig solten sinden/
könte der eingerissene Schad bey verwandem Specerey- Handel wol wieder zu
kommen.

Es wolte
De Statu perturbato Franciæ

Wann dann die Catholiſche Religion den Preiß von Anfang deß
Chriſt enthumbs erhalten/ vnnd nicht nur das dunckele Finſternuß deß Heyden-
thumbs vertreiben/ ſondern auch alle newe Religionen vnd neben Glauben ge-
daͤmpffet; ſo wuͤrdeniemand derſelben zuwieder ſeyn wollen.

Es wurde auch erinnert/ daß der Tuͤrck ſein Regiment von Anfang biß
auff den heutigen Tag ruͤhmlich fuͤhret/ vnd ohne einigen Auffſtand der Chriſten/
deren doch ſo viel tauſend vnder jme wehren; mit dieſer ſonderlichen Beyſorg/ daß
er jhnen die Waffen nicht vertrawet/ vnd den Zutritt zu den Ehrenaͤmbtern ver-
legt: Demnach der Chriſten Dienſten ſich gebrauchet. Welcher geſtalt alle
frembde Religionen auch billich ſeyn ſollen. Was von dem Exempel der Ga-
baoniten angezogen ward/ vnd wie dieſelben zu Holtzhaͤwern vnd Waſſertraͤgern
bey dem Tempel worden/ wolte man nicht eben auff die frembde Religionen
ziehen/ welche zu keiner Dienſtbarkeit zubewegen waͤren/ vnnd dennoch in der
groͤſten Schlauerey leben/ wann ſie dem lieben Gewinn zu folge vber Waſſer vnd
See/ Berg vnnd Thal/ bey Regen vnnd Schnee/ Hitz vnnd Froſt dem Gewerbe
nacheilen/ welches doch nicht jedemahl fruchtet: Mann verwundert ſich etwan
daß ein Bawr nit will auß ſeiner Arbeit gehen/ einem Reyſenden vmb dreyfachen
Lohn ein Gang zuthun/ da doch ſeine bevorſtehende Arbeit nicht einfach außtraͤgt:
Es mag aber der Kauffman ſich vber niemand mehr/ alß vber ſich ſelbſt ver-
wundern/ wann er jhm ſelbſt die Noth aufflegt/ in gewiſſer Zeit an dem beſtimbten
Orth ſich zufinden/ vnnd ſolt er gleich zehen Pferd daruͤber zu Fall reiten/ auch
ſein eygene Geſundheit ſchwaͤchen vnd verliehren. Dann da man jhm
manchmahl ein hundert Ducaten hinlegte/ ſich ſolcher Geſtalt zuwagen/ wuͤrde
er es wol bleiben laſſen. Alſo daß man ſagen kan/ dieſelbſt gemachte Noth/
oder Hafftung deß Gewinns treibe den Handelsman mehr hefftiger/ dann der
Haubtman mit einem bloſſen Schwerdt ſeine Kriegsknechte zum Sturm/ vnnd
vnfehlbaren Tode.

Kein ſtarcker Beweiß wolte ſich finden/ alß das Exempel der Republick
ſelbſt/ welche die Specereyen hiebevor auß Alepo vnnd Alhair empfangen fol-
gends vber Augſpurg in dieſe Welt nach Mitternaͤchtigen Landen verfuͤhret.
Wann aber nun mehr die Holl vnd Engellaͤnder einen ſehr weiten Vmbſchweiff
vber die See/ durch die Liny gefunden/ vnnd den Spaniern die Farth abgelernet/
waͤr der Specerey Handel zu Venedig vergangen/ vnnd hette ſich nach Am-
ſterdam gezogen: Da aber Holl- vnd Engellaͤnder bey dieſer Conjunctur deß
allgemeinen Weſens jhre Freyheit deß Gewiſſens zu Venedig ſolten ſinden/
koͤnte der eingeriſſene Schad bey verwandem Specerey- Handel wol wieder zu
kommen.

Es wolte
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[182/0358] De Statu perturbato Franciæ Wann dann die Catholiſche Religion den Preiß von Anfang deß Chriſt enthumbs erhalten/ vnnd nicht nur das dunckele Finſternuß deß Heyden- thumbs vertreiben/ ſondern auch alle newe Religionen vnd neben Glauben ge- daͤmpffet; ſo wuͤrdeniemand derſelben zuwieder ſeyn wollen. Es wurde auch erinnert/ daß der Tuͤrck ſein Regiment von Anfang biß auff den heutigen Tag ruͤhmlich fuͤhret/ vnd ohne einigen Auffſtand der Chriſten/ deren doch ſo viel tauſend vnder jme wehren; mit dieſer ſonderlichen Beyſorg/ daß er jhnen die Waffen nicht vertrawet/ vnd den Zutritt zu den Ehrenaͤmbtern ver- legt: Demnach der Chriſten Dienſten ſich gebrauchet. Welcher geſtalt alle frembde Religionen auch billich ſeyn ſollen. Was von dem Exempel der Ga- baoniten angezogen ward/ vnd wie dieſelben zu Holtzhaͤwern vnd Waſſertraͤgern bey dem Tempel worden/ wolte man nicht eben auff die frembde Religionen ziehen/ welche zu keiner Dienſtbarkeit zubewegen waͤren/ vnnd dennoch in der groͤſten Schlauerey leben/ wann ſie dem lieben Gewinn zu folge vber Waſſer vnd See/ Berg vnnd Thal/ bey Regen vnnd Schnee/ Hitz vnnd Froſt dem Gewerbe nacheilen/ welches doch nicht jedemahl fruchtet: Mann verwundert ſich etwan daß ein Bawr nit will auß ſeiner Arbeit gehen/ einem Reyſenden vmb dreyfachen Lohn ein Gang zuthun/ da doch ſeine bevorſtehende Arbeit nicht einfach außtraͤgt: Es mag aber der Kauffman ſich vber niemand mehr/ alß vber ſich ſelbſt ver- wundern/ wann er jhm ſelbſt die Noth aufflegt/ in gewiſſer Zeit an dem beſtimbten Orth ſich zufinden/ vnnd ſolt er gleich zehen Pferd daruͤber zu Fall reiten/ auch ſein eygene Geſundheit ſchwaͤchen vnd verliehren. Dann da man jhm manchmahl ein hundert Ducaten hinlegte/ ſich ſolcher Geſtalt zuwagen/ wuͤrde er es wol bleiben laſſen. Alſo daß man ſagen kan/ dieſelbſt gemachte Noth/ oder Hafftung deß Gewinns treibe den Handelsman mehr hefftiger/ dann der Haubtman mit einem bloſſen Schwerdt ſeine Kriegsknechte zum Sturm/ vnnd vnfehlbaren Tode. Kein ſtarcker Beweiß wolte ſich finden/ alß das Exempel der Republick ſelbſt/ welche die Specereyen hiebevor auß Alepo vnnd Alhair empfangen fol- gends vber Augſpurg in dieſe Welt nach Mitternaͤchtigen Landen verfuͤhret. Wann aber nun mehr die Holl vnd Engellaͤnder einen ſehr weiten Vmbſchweiff vber die See/ durch die Liny gefunden/ vnnd den Spaniern die Farth abgelernet/ waͤr der Specerey Handel zu Venedig vergangen/ vnnd hette ſich nach Am- ſterdam gezogen: Da aber Holl- vnd Engellaͤnder bey dieſer Conjunctur deß allgemeinen Weſens jhre Freyheit deß Gewiſſens zu Venedig ſolten ſinden/ koͤnte der eingeriſſene Schad bey verwandem Specerey- Handel wol wieder zu kommen. Es wolte

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 182. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/358>, abgerufen am 27.11.2024.