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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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De Statu perturbato Franciae
richt geladen/ dessen er/ oder kein ander/ als der verordnete vnd gesalbte König/ nach
der Engelländer Meynung/ den rechten Fug gehabt: darvon er aber so ferrn ge-
wesen/ daß er den Tyrannen in seiner Hand gehabt/ vnnd mit jhm verfahren kön-
nen/ wie Macrinus mit Caracalla, auch sich erinnern mögen/ daß Gott jhm ver-
heissen/ Er wolte jhm seine Feinde in die Hände geben/ darzu jhn auch seine
Kriegsobersten verreytzten/ die Hand nicht wollen an den Gesalbten deß Herrn le-
gen sondern die Rache Gott lassen. Vnd gelte hie nicht/ ob David/ als ein gu-
ter Politicus, hiedurch sein eygen Leben wollen seinen Vnderthanen desto thewrer
machen: weil er von dem Herrn vnd hochsten Gott/ auch seinem Gewissen redet:
zumahl auch die Talmudisten meynen/ David hätte eben deßwegen in seinen ey-
genen Kleydern bey hohem Alter nicht können warm werden/ zur Straff daß er den
Zipffel von deß Königs Rock/ wiewohl zum Zeugnuß seines vnderthänigen Ge-
müths allein abgeschnitten/ vnnd dadurch den König verschimpfft hätte. Also
hätte er den Amalekiter gestrafft/ daß er/ nach eygener Außsag/ sein Hand an den
König dörffen legen/ der jhn doch darzu gebetten vnnd genöthigt gehabt: wie dann
David wegen Nabals geschwinden End sich gefrewt/ aber vber deß Königs
Sauls todt leyd getragen/ vnnd denen zu Jabes wegen der Trew an deß Königs
Cörper erwiesen/ Privilegium zugesagt. David hätte sich zwar gröblich ver-
sündigt an deß Vriae Weib vnnd Leben: Salomon wär in den fleischlichen Lüsten
jmmer fortgefahren/ weil er im Hohen Lied (welches Buch er im gestandenen Al-
ter geschrieben/ vnnd nicht so gar lang vor seinem End/ wie er selbsten darinnen ge-
nugsamb andeutet) nur von sechzig Königinen/ vnnd von achzig Kebs Weibern
Meldung thäte/ da doch bey seinem Ende von siebenhundert Kebs-Weibern zu-
lesen. Joram hätte seine Brüder/ vnnd die fürnembsten am Hoff hiengerichtet:
Joas den Priester Zachariam/ der wider die Abgötterey geprediget/ zu todt steini-
gen: vnnd Joachin den Propheten Vrian auß Egypten bringen/ vnnd enthaup-
ten: vnnd Ozias sich vom opffern nicht abmahnen lassen. Achas seine Söhne
dem Moloch geopffert/ vnd allenthalben Heydnische Altar gebawet. Manasse die
stumme Sünden vnnd Weychlinge in den Tempel gesetzt/ die Wahrsager vmb
sich gehabt/ die gantze Statt mit Blut angefüllet/ den Propheten Esaiam mit ei-
ner Seeg in zwey geschnitten: vnd in Summa alle Könige vom Geschlecht Da-
vid/ fünffe außgenommen/ wären Götzendiener gewesen: gleich wie die Könige
Jsrael alle ohne vnderscheyd den gülden Kälbern zu Dan vnd Bethel geräuchert/
den Teuffelspriestern angehangen/ dem Belo von Tyr ein Capell in Samarien ge-
bawt/ demselben 450. Priester gehalten/ vnd die Propheten verfolgt/ den Beelze-
bub Rahts gefragt/ die Schwangere Weiber gespalten/ vnnd das Königreich mit
Vngerechtigkeit vnnd Blutvergiessen angetretten vnnd verwaltet. Dannoch
hätte der grosse Raht sie nicht vervrtheilt/ so finden sich auch keine Propheten/ die
auß Gottes Befehl denselben Richtern jhre Saumseligkeit oder vnzeitige Forcht

vor-

De Statu perturbato Franciæ
richt geladen/ deſſen er/ oder kein ander/ als der verordnete vnd geſalbte Koͤnig/ nach
der Engellaͤnder Meynung/ den rechten Fug gehabt: darvon er aber ſo ferꝛn ge-
weſen/ daß er den Tyrannen in ſeiner Hand gehabt/ vnnd mit jhm verfahren koͤn-
nen/ wie Macrinus mit Caracalla, auch ſich erinnern moͤgen/ daß Gott jhm ver-
heiſſen/ Er wolte jhm ſeine Feinde in die Haͤnde geben/ darzu jhn auch ſeine
Kriegsoberſten verꝛeytzten/ die Hand nicht wollen an den Geſalbten deß Herꝛn le-
gen ſondern die Rache Gott laſſen. Vnd gelte hie nicht/ ob David/ als ein gu-
ter Politicus, hiedurch ſein eygen Leben wollen ſeinen Vnderthanen deſto thewrer
machen: weil er von dem Herꝛn vnd hochſten Gott/ auch ſeinem Gewiſſen redet:
zumahl auch die Talmudiſten meynen/ David haͤtte eben deßwegen in ſeinen ey-
genen Kleydern bey hohem Alter nicht koͤnnen warm werden/ zur Straff daß er den
Zipffel von deß Koͤnigs Rock/ wiewohl zum Zeugnuß ſeines vnderthaͤnigen Ge-
muͤths allein abgeſchnitten/ vnnd dadurch den Koͤnig verſchimpfft haͤtte. Alſo
haͤtte er den Amalekiter geſtrafft/ daß er/ nach eygener Außſag/ ſein Hand an den
Koͤnig doͤrffen legen/ der jhn doch darzu gebetten vnnd genoͤthigt gehabt: wie dann
David wegen Nabals geſchwinden End ſich gefrewt/ aber vber deß Koͤnigs
Sauls todt leyd getragen/ vnnd denen zu Jabes wegen der Trew an deß Koͤnigs
Coͤrper erwieſen/ Privilegium zugeſagt. David haͤtte ſich zwar groͤblich ver-
ſuͤndigt an deß Vriæ Weib vnnd Leben: Salomon waͤr in den fleiſchlichen Luͤſten
jmmer fortgefahren/ weil er im Hohen Lied (welches Buch er im geſtandenen Al-
ter geſchrieben/ vnnd nicht ſo gar lang vor ſeinem End/ wie er ſelbſten darinnen ge-
nugſamb andeutet) nur von ſechzig Koͤniginen/ vnnd von achzig Kebs Weibern
Meldung thaͤte/ da doch bey ſeinem Ende von ſiebenhundert Kebs-Weibern zu-
leſen. Joram haͤtte ſeine Bruͤder/ vnnd die fuͤrnembſten am Hoff hiengerichtet:
Joas den Prieſter Zachariam/ der wider die Abgoͤtterey geprediget/ zu todt ſteini-
gen: vnnd Joachin den Propheten Vrian auß Egypten bringen/ vnnd enthaup-
ten: vnnd Ozias ſich vom opffern nicht abmahnen laſſen. Achas ſeine Soͤhne
dem Moloch geopffert/ vnd allenthalben Heydniſche Altar gebawet. Manaſſe die
ſtumme Suͤnden vnnd Weychlinge in den Tempel geſetzt/ die Wahrſager vmb
ſich gehabt/ die gantze Statt mit Blut angefuͤllet/ den Propheten Eſaiam mit ei-
ner Seeg in zwey geſchnitten: vnd in Summa alle Koͤnige vom Geſchlecht Da-
vid/ fuͤnffe außgenommen/ waͤren Goͤtzendiener geweſen: gleich wie die Koͤnige
Jſrael alle ohne vnderſcheyd den gülden Kaͤlbern zu Dan vnd Bethel geraͤuchert/
den Teuffelsprieſtern angehangen/ dem Belo von Tyr ein Capell in Samariẽ ge-
bawt/ demſelben 450. Prieſter gehalten/ vnd die Propheten verfolgt/ den Beelze-
bub Rahts gefragt/ die Schwangere Weiber geſpalten/ vnnd das Koͤnigreich mit
Vngerechtigkeit vnnd Blutvergieſſen angetretten vnnd verwaltet. Dannoch
haͤtte der groſſe Raht ſie nicht vervrtheilt/ ſo finden ſich auch keine Propheten/ die
auß Gottes Befehl denſelben Richtern jhre Saumſeligkeit oder vnzeitige Forcht

vor-
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[144/0320] De Statu perturbato Franciæ richt geladen/ deſſen er/ oder kein ander/ als der verordnete vnd geſalbte Koͤnig/ nach der Engellaͤnder Meynung/ den rechten Fug gehabt: darvon er aber ſo ferꝛn ge- weſen/ daß er den Tyrannen in ſeiner Hand gehabt/ vnnd mit jhm verfahren koͤn- nen/ wie Macrinus mit Caracalla, auch ſich erinnern moͤgen/ daß Gott jhm ver- heiſſen/ Er wolte jhm ſeine Feinde in die Haͤnde geben/ darzu jhn auch ſeine Kriegsoberſten verꝛeytzten/ die Hand nicht wollen an den Geſalbten deß Herꝛn le- gen ſondern die Rache Gott laſſen. Vnd gelte hie nicht/ ob David/ als ein gu- ter Politicus, hiedurch ſein eygen Leben wollen ſeinen Vnderthanen deſto thewrer machen: weil er von dem Herꝛn vnd hochſten Gott/ auch ſeinem Gewiſſen redet: zumahl auch die Talmudiſten meynen/ David haͤtte eben deßwegen in ſeinen ey- genen Kleydern bey hohem Alter nicht koͤnnen warm werden/ zur Straff daß er den Zipffel von deß Koͤnigs Rock/ wiewohl zum Zeugnuß ſeines vnderthaͤnigen Ge- muͤths allein abgeſchnitten/ vnnd dadurch den Koͤnig verſchimpfft haͤtte. Alſo haͤtte er den Amalekiter geſtrafft/ daß er/ nach eygener Außſag/ ſein Hand an den Koͤnig doͤrffen legen/ der jhn doch darzu gebetten vnnd genoͤthigt gehabt: wie dann David wegen Nabals geſchwinden End ſich gefrewt/ aber vber deß Koͤnigs Sauls todt leyd getragen/ vnnd denen zu Jabes wegen der Trew an deß Koͤnigs Coͤrper erwieſen/ Privilegium zugeſagt. David haͤtte ſich zwar groͤblich ver- ſuͤndigt an deß Vriæ Weib vnnd Leben: Salomon waͤr in den fleiſchlichen Luͤſten jmmer fortgefahren/ weil er im Hohen Lied (welches Buch er im geſtandenen Al- ter geſchrieben/ vnnd nicht ſo gar lang vor ſeinem End/ wie er ſelbſten darinnen ge- nugſamb andeutet) nur von ſechzig Koͤniginen/ vnnd von achzig Kebs Weibern Meldung thaͤte/ da doch bey ſeinem Ende von ſiebenhundert Kebs-Weibern zu- leſen. Joram haͤtte ſeine Bruͤder/ vnnd die fuͤrnembſten am Hoff hiengerichtet: Joas den Prieſter Zachariam/ der wider die Abgoͤtterey geprediget/ zu todt ſteini- gen: vnnd Joachin den Propheten Vrian auß Egypten bringen/ vnnd enthaup- ten: vnnd Ozias ſich vom opffern nicht abmahnen laſſen. Achas ſeine Soͤhne dem Moloch geopffert/ vnd allenthalben Heydniſche Altar gebawet. Manaſſe die ſtumme Suͤnden vnnd Weychlinge in den Tempel geſetzt/ die Wahrſager vmb ſich gehabt/ die gantze Statt mit Blut angefuͤllet/ den Propheten Eſaiam mit ei- ner Seeg in zwey geſchnitten: vnd in Summa alle Koͤnige vom Geſchlecht Da- vid/ fuͤnffe außgenommen/ waͤren Goͤtzendiener geweſen: gleich wie die Koͤnige Jſrael alle ohne vnderſcheyd den gülden Kaͤlbern zu Dan vnd Bethel geraͤuchert/ den Teuffelsprieſtern angehangen/ dem Belo von Tyr ein Capell in Samariẽ ge- bawt/ demſelben 450. Prieſter gehalten/ vnd die Propheten verfolgt/ den Beelze- bub Rahts gefragt/ die Schwangere Weiber geſpalten/ vnnd das Koͤnigreich mit Vngerechtigkeit vnnd Blutvergieſſen angetretten vnnd verwaltet. Dannoch haͤtte der groſſe Raht ſie nicht vervrtheilt/ ſo finden ſich auch keine Propheten/ die auß Gottes Befehl denſelben Richtern jhre Saumſeligkeit oder vnzeitige Forcht vor-

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 144. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/320>, abgerufen am 25.11.2024.