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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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& Germaniae Continuatio.
auch der Krieg/ vnd deß Königs Todt. Die Jndependenten/ oder newe Purktaner
sind zweyerley Gattung/ dann etliche halten es mit den Reformierten/ ausserhalb
deß Kirchenregiments/ vnd nennen sich zum vnderscheyd Congregationales: die
andere sind von allen Secten/ wie ein trüb Wasser auß vielen Lachen zusammen
geflossen/ rühmen sich deß Geistes/ als das Heilige Volck Gottes/ das Reich
Christi wider die Bischoffe vnd Preßbyterianer zuverfechten: so gar vnbeständig
in der Lehr/ daß was sie Gestern vest glaubten/ heut verwerffen/ vnd Morgen doch
einanders wählen. Diese trachten nach Reichthumb/ weil die Heiligen das
Land besitzen vnd beherrschen sollen: kleyden sich prächtig/ vnnd ziehen die Reichen
an sich/ hassen aber alle andere zum eussersten. Diese hielten es anfangs steiff
mit dem Parlament/ verlästerten aber/ weil man sie zu Diensten nicht ziehen wol-
len/ die Schotten/ machten sie verdächtig vnd verhaßt/ schrien Verfolgung/ wann
mans nicht mit jhnen hielte/ predigten die Freyheit zuglauben/ nenneten die Preß-
byterianer/ Christi Feinde/ Verfolger der Glaubigen/ vnd Teuffelskinder/ denen
sie ehe alles Vngemach anthun/ als jhrer Tyranney pariren: lieber sterben/ als
vnder jhnen leben/ vnnd die Waffen nicht ehe niederlegen wolten/ biß die Freyheit
deß Gewissens erhalten wäre: die Bischoffe wären noch erträglicher gewesen dar-
umb sie auch lieber zu den Königischen tretten wolten. Etliche verwerffen die H.
Schrifft gantz vnd gar: etliche sagen/ es sey keine Kirch auff Erden/ die Exspectan-
ten genannt: vnnd meynen/ der Apostel Johannes sey noch auff Erden/ ja gar in
Siebenbürgen/ vnd werde ehest kommen/ die Kirch zureformieren: andere/ als die
Jnquisitorn/ suchen die Kirch in der Wüsten: andere haben so grewliche Mey-
nungen/ daß einem die Haar auff dem Haupt zu Berge stehen/ wann er sie nur
hört erzehlen. Die Königischen vermeynten einen Vortheil bey jhnen zufin-
den/ vnd vnderhielten die Trennung/ aber das Parlament besorgt sich eines gros-
sen Vnglücks von jhnen. Weil diese den Synodum nicht können hindern/ oder
auffheben/ haben sie sich dem Pailamento vnd Synodo wiederspenstig erzeigt/ vnd
jhre Erklärungen nimmer vor voll vbergeben/ vnd halten die Reformierten schier
gar wie die Heyden. Sie setzen in der Jndependentz den anfang deß Reichs
Christ[unleserliches Material - 1 Zeichen fehlt]hieunden auff Erden/ sie vnderweisen die Jugend nicht/ sind gantz still bey
dem Abendmahl/ vnd halten viel kleine Versamblungen in den Häusern/ andere
zuverführen/ vnd glauben bald dieses/ bald jenes/ vnnd endlich sehr wenig von der
Obrigkeit. Es sind aber die Jndependenten ohngefehr der sechste Theil in
deß Parlaments Heer/ vnnd den Cronwell zum Vorsteher haben/ deme sie auch
alle gute Verrichtungen zuschreiben.

Die Vrsachen so vielerley Sectirer sind. 1. Die Freyheit zu predigen/
dadurch sich ein jeder erkühnet/ vnnd vor ein grossen Doctorn selbst hält/ wann er
einigen Zulauff bekompt. 2. Die Freyheit eines vnnd anders zuglauben/ oder

zuver-
J i iij

& Germaniæ Continuatio.
auch der Krieg/ vnd deß Koͤnigs Todt. Die Jndependenten/ oder newe Purktaner
ſind zweyerley Gattung/ dann etliche halten es mit den Reformierten/ auſſerhalb
deß Kirchenregiments/ vnd nennen ſich zum vnderſcheyd Congregationales: die
andere ſind von allen Secten/ wie ein truͤb Waſſer auß vielen Lachen zuſammen
gefloſſen/ rühmen ſich deß Geiſtes/ als das Heilige Volck Gottes/ das Reich
Chriſti wider die Biſchoffe vnd Preßbyterianer zuverfechten: ſo gar vnbeſtaͤndig
in der Lehr/ daß was ſie Geſtern veſt glaubten/ heut verwerffen/ vnd Morgen doch
einanders waͤhlen. Dieſe trachten nach Reichthumb/ weil die Heiligen das
Land beſitzen vnd beherꝛſchen ſollen: kleyden ſich praͤchtig/ vnnd ziehen die Reichen
an ſich/ haſſen aber alle andere zum euſſerſten. Dieſe hielten es anfangs ſteiff
mit dem Parlament/ verlaͤſterten aber/ weil man ſie zu Dienſten nicht ziehen wol-
len/ die Schotten/ machten ſie verdaͤchtig vnd verhaßt/ ſchrien Verfolgung/ wann
mans nicht mit jhnen hielte/ predigten die Freyheit zuglauben/ nenneten die Preß-
byterianer/ Chriſti Feinde/ Verfolger der Glaubigen/ vnd Teuffelskinder/ denen
ſie ehe alles Vngemach anthun/ als jhrer Tyranney pariren: lieber ſterben/ als
vnder jhnen leben/ vnnd die Waffen nicht ehe niederlegen wolten/ biß die Freyheit
deß Gewiſſens erhalten waͤre: die Biſchoffe waͤren noch ertraͤglicher geweſen dar-
umb ſie auch lieber zu den Koͤnigiſchen tretten wolten. Etliche verwerffen die H.
Schrifft gantz vnd gar: etliche ſagen/ es ſey keine Kirch auff Erden/ die Exſpectan-
ten genannt: vnnd meynen/ der Apoſtel Johannes ſey noch auff Erden/ ja gar in
Siebenbuͤrgen/ vnd werde eheſt kommen/ die Kirch zureformieren: andere/ als die
Jnquiſitorn/ ſuchen die Kirch in der Wuͤſten: andere haben ſo grewliche Mey-
nungen/ daß einem die Haar auff dem Haupt zu Berge ſtehen/ wann er ſie nur
hoͤrt erzehlen. Die Koͤnigiſchen vermeynten einen Vortheil bey jhnen zufin-
den/ vnd vnderhielten die Trennung/ aber das Parlament beſorgt ſich eines groſ-
ſen Vngluͤcks von jhnen. Weil dieſe den Synodum nicht koͤnnen hindern/ oder
auffheben/ haben ſie ſich dem Pailamento vnd Synodo wiederſpenſtig erzeigt/ vnd
jhre Erklaͤrungen nimmer vor voll vbergeben/ vnd halten die Reformierten ſchier
gar wie die Heyden. Sie ſetzen in der Jndependentz den anfang deß Reichs
Chriſt[unleserliches Material – 1 Zeichen fehlt]hieunden auff Erden/ ſie vnderweiſen die Jugend nicht/ ſind gantz ſtill bey
dem Abendmahl/ vnd halten viel kleine Verſamblungen in den Haͤuſern/ andere
zuverfuͤhren/ vnd glauben bald dieſes/ bald jenes/ vnnd endlich ſehr wenig von der
Obrigkeit. Es ſind aber die Jndependenten ohngefehr der ſechſte Theil in
deß Parlaments Heer/ vnnd den Cronwell zum Vorſteher haben/ deme ſie auch
alle gute Verꝛichtungen zuſchreiben.

Die Vrſachen ſo vielerley Sectirer ſind. 1. Die Freyheit zu predigen/
dadurch ſich ein jeder erkuͤhnet/ vnnd vor ein groſſen Doctorn ſelbſt haͤlt/ wann er
einigen Zulauff bekompt. 2. Die Freyheit eines vnnd anders zuglauben/ oder

zuver-
J i iij
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[99[69]/0245] & Germaniæ Continuatio. auch der Krieg/ vnd deß Koͤnigs Todt. Die Jndependenten/ oder newe Purktaner ſind zweyerley Gattung/ dann etliche halten es mit den Reformierten/ auſſerhalb deß Kirchenregiments/ vnd nennen ſich zum vnderſcheyd Congregationales: die andere ſind von allen Secten/ wie ein truͤb Waſſer auß vielen Lachen zuſammen gefloſſen/ rühmen ſich deß Geiſtes/ als das Heilige Volck Gottes/ das Reich Chriſti wider die Biſchoffe vnd Preßbyterianer zuverfechten: ſo gar vnbeſtaͤndig in der Lehr/ daß was ſie Geſtern veſt glaubten/ heut verwerffen/ vnd Morgen doch einanders waͤhlen. Dieſe trachten nach Reichthumb/ weil die Heiligen das Land beſitzen vnd beherꝛſchen ſollen: kleyden ſich praͤchtig/ vnnd ziehen die Reichen an ſich/ haſſen aber alle andere zum euſſerſten. Dieſe hielten es anfangs ſteiff mit dem Parlament/ verlaͤſterten aber/ weil man ſie zu Dienſten nicht ziehen wol- len/ die Schotten/ machten ſie verdaͤchtig vnd verhaßt/ ſchrien Verfolgung/ wann mans nicht mit jhnen hielte/ predigten die Freyheit zuglauben/ nenneten die Preß- byterianer/ Chriſti Feinde/ Verfolger der Glaubigen/ vnd Teuffelskinder/ denen ſie ehe alles Vngemach anthun/ als jhrer Tyranney pariren: lieber ſterben/ als vnder jhnen leben/ vnnd die Waffen nicht ehe niederlegen wolten/ biß die Freyheit deß Gewiſſens erhalten waͤre: die Biſchoffe waͤren noch ertraͤglicher geweſen dar- umb ſie auch lieber zu den Koͤnigiſchen tretten wolten. Etliche verwerffen die H. Schrifft gantz vnd gar: etliche ſagen/ es ſey keine Kirch auff Erden/ die Exſpectan- ten genannt: vnnd meynen/ der Apoſtel Johannes ſey noch auff Erden/ ja gar in Siebenbuͤrgen/ vnd werde eheſt kommen/ die Kirch zureformieren: andere/ als die Jnquiſitorn/ ſuchen die Kirch in der Wuͤſten: andere haben ſo grewliche Mey- nungen/ daß einem die Haar auff dem Haupt zu Berge ſtehen/ wann er ſie nur hoͤrt erzehlen. Die Koͤnigiſchen vermeynten einen Vortheil bey jhnen zufin- den/ vnd vnderhielten die Trennung/ aber das Parlament beſorgt ſich eines groſ- ſen Vngluͤcks von jhnen. Weil dieſe den Synodum nicht koͤnnen hindern/ oder auffheben/ haben ſie ſich dem Pailamento vnd Synodo wiederſpenſtig erzeigt/ vnd jhre Erklaͤrungen nimmer vor voll vbergeben/ vnd halten die Reformierten ſchier gar wie die Heyden. Sie ſetzen in der Jndependentz den anfang deß Reichs Chriſt_hieunden auff Erden/ ſie vnderweiſen die Jugend nicht/ ſind gantz ſtill bey dem Abendmahl/ vnd halten viel kleine Verſamblungen in den Haͤuſern/ andere zuverfuͤhren/ vnd glauben bald dieſes/ bald jenes/ vnnd endlich ſehr wenig von der Obrigkeit. Es ſind aber die Jndependenten ohngefehr der ſechſte Theil in deß Parlaments Heer/ vnnd den Cronwell zum Vorſteher haben/ deme ſie auch alle gute Verꝛichtungen zuſchreiben. Die Vrſachen ſo vielerley Sectirer ſind. 1. Die Freyheit zu predigen/ dadurch ſich ein jeder erkuͤhnet/ vnnd vor ein groſſen Doctorn ſelbſt haͤlt/ wann er einigen Zulauff bekompt. 2. Die Freyheit eines vnnd anders zuglauben/ oder zuver- J i iij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 99[69]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/245>, abgerufen am 24.11.2024.