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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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& Germaniae Continuatio.
nach der Grundlini macht/ sondern nach der Erfahrung/ zumal er manche Zeit
muß zubringen/ vmb einen Berg oder Schloß zu gehen/ biß er dahin gelange/
nachdem die Natur sich nicht zwingen lässet/ gegen Berg zn gehen/ oder mit den
Vögeln hinüber zu fliegen.

Vnd eben hierin hat der hochfliegende Hertzog von Friedland sich versehen/
daß er den Nativitetstellern zu viel Glauben gegeben/ die Erde vnd jrrdische Ber-
ge nach dem Himmels-Maasstab abgemessen/ vnd in dem Gebürge sich verirret
hat/ daß er den reissenden Thieren zutheil worden/ vnd seinen hohen Geist in einer
andern Welt zu hohen dignitäten gebrauchen mag. Ebenviel köndte man von
dem König in Schweden vermelden/ der jenseit deß Wassers hätte ruhig wohnen
sollen/ wann jhn nicht der linde Lufft deß teutschen Bodens hätte getrieben/ vnd zu
so übergrossem Vnwesen verreitzt hätte.

Von den gifftigen Thieren schreiben die Naturkündiger/ sie lassen kein Gifft
mehr von sich/ so bald jhnen das Leben benommen wäre/ sondern nur einen Ge-
stanck/ gleich andern faulenden Cörpern: Also hat man zwar hoffen wollen/ die
blutdürstige Menschen würden nach jhrem Tod keine Würckung mehr thun/ vnd
das Gifft der Feindseligkeit mitsich in das Grab nehmen. Es wolte aber weder
vff deß Friedländern/ noch vff deß Cardinals/ noch vff deß Königs in Schweden/
noch vff deß Käysers Ableiben dasselbe Gifft seine Krafft verlieren/ sondern steckte
noch andere damit an/ daß das letzte ärger ward/ als das erste. Vnd scheinet/ daß
wir elende Menschen nicht mehr Ruhe sollen haben/ als der Lufft von den Win-
den/ vnd die Elementen von jhrer Vmbwechslung. Darumb freilich mit dem
alten Mathusalem ein andere Rechnung zu machen wäre. Vnd vmb so viel
mehr/ weil vnser Leben so gareng gespannet ist/ ja den zehenden nicht erreicht/ vnd
an statt der fünffhundert Jahr Zuschusses/ nicht fünffzig erhält. Sintemal
zwantzig vnd mehr Jahr mit der Kindheit vnd Jugend dahinrauschen/ ohne son-
derliche Thaten/ vnd dem tausentesten die funfftzig zu den Geschäfften nicht gebüh-
ren/ damit er mit seinem gantzen Ablauff dieses Lebens die siebentzig oder achtzig be-
streiche. Vnd wie Hippocrates sagt/ so ist die Kunst lang/ das Leben aber kurtz:
Dagegen aber wolten wir sprechen/ vnsere Anschläge sind lang/ vnd spannen sich
über Berg vnd Thal/ in die Ferne/ obgleich das Leben kurtz vnd kaum einer Hand
breit ist. Wir werden dennoch nicht ablassen/ dem günstigen Leser allen
fernern Nachdruck neben etlichen Erinnerungen/ zu
Gemüt zu führen.

Der

& Germaniæ Continuatio.
nach der Grundlini macht/ ſondern nach der Erfahrung/ zumal er manche Zeit
muß zubringen/ vmb einen Berg oder Schloß zu gehen/ biß er dahin gelange/
nachdem die Natur ſich nicht zwingen laͤſſet/ gegen Berg zn gehen/ oder mit den
Voͤgeln hinuͤber zu fliegen.

Vnd eben hierin hat der hochfliegende Hertzog von Friedland ſich verſehen/
daß er den Nativitetſtellern zu viel Glauben gegeben/ die Erde vnd jrꝛdiſche Ber-
ge nach dem Himmels-Maasſtab abgemeſſen/ vnd in dem Gebuͤrge ſich verirret
hat/ daß er den reiſſenden Thieren zutheil worden/ vnd ſeinen hohen Geiſt in einer
andern Welt zu hohen dignitaͤten gebrauchen mag. Ebenviel koͤndte man von
dem Koͤnig in Schweden vermelden/ der jenſeit deß Waſſers haͤtte ruhig wohnen
ſollen/ wann jhn nicht der linde Lufft deß teutſchen Bodens haͤtte getrieben/ vnd zu
ſo uͤbergroſſem Vnweſen verreitzt haͤtte.

Von den gifftigen Thieren ſchreiben die Naturkuͤndiger/ ſie laſſen kein Gifft
mehr von ſich/ ſo bald jhnen das Leben benommen waͤre/ ſondern nur einen Ge-
ſtanck/ gleich andern faulenden Coͤrpern: Alſo hat man zwar hoffen wollen/ die
blutduͤrſtige Menſchen wuͤrden nach jhrem Tod keine Wuͤrckung mehr thun/ vnd
das Gifft der Feindſeligkeit mitſich in das Grab nehmen. Es wolte aber weder
vff deß Friedlaͤndern/ noch vff deß Cardinals/ noch vff deß Koͤnigs in Schweden/
noch vff deß Kaͤyſers Ableiben daſſelbe Gifft ſeine Krafft verlieren/ ſondern ſteckte
noch andere damit an/ daß das letzte aͤrger ward/ als das erſte. Vnd ſcheinet/ daß
wir elende Menſchen nicht mehr Ruhe ſollen haben/ als der Lufft von den Win-
den/ vnd die Elementen von jhrer Vmbwechslung. Darumb freilich mit dem
alten Mathuſalem ein andere Rechnung zu machen waͤre. Vnd vmb ſo viel
mehr/ weil vnſer Leben ſo gareng geſpannet iſt/ ja den zehenden nicht erreicht/ vnd
an ſtatt der fuͤnffhundert Jahr Zuſchuſſes/ nicht fuͤnffzig erhaͤlt. Sintemal
zwantzig vnd mehr Jahr mit der Kindheit vnd Jugend dahinrauſchen/ ohne ſon-
derliche Thaten/ vnd dem tauſenteſten die funfftzig zu den Geſchaͤfften nicht gebuͤh-
ren/ damit er mit ſeinem gantzen Ablauff dieſes Lebens die ſiebentzig oder achtzig be-
ſtreiche. Vnd wie Hippocrates ſagt/ ſo iſt die Kunſt lang/ das Leben aber kurtz:
Dagegen aber wolten wir ſprechen/ vnſere Anſchlaͤge ſind lang/ vnd ſpannen ſich
uͤber Berg vnd Thal/ in die Ferne/ obgleich das Leben kurtz vnd kaum einer Hand
breit iſt. Wir werden dennoch nicht ablaſſen/ dem guͤnſtigen Leſer allen
fernern Nachdruck neben etlichen Erinnerungen/ zu
Gemuͤt zu fuͤhren.

Der
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[7/0183] & Germaniæ Continuatio. nach der Grundlini macht/ ſondern nach der Erfahrung/ zumal er manche Zeit muß zubringen/ vmb einen Berg oder Schloß zu gehen/ biß er dahin gelange/ nachdem die Natur ſich nicht zwingen laͤſſet/ gegen Berg zn gehen/ oder mit den Voͤgeln hinuͤber zu fliegen. Vnd eben hierin hat der hochfliegende Hertzog von Friedland ſich verſehen/ daß er den Nativitetſtellern zu viel Glauben gegeben/ die Erde vnd jrꝛdiſche Ber- ge nach dem Himmels-Maasſtab abgemeſſen/ vnd in dem Gebuͤrge ſich verirret hat/ daß er den reiſſenden Thieren zutheil worden/ vnd ſeinen hohen Geiſt in einer andern Welt zu hohen dignitaͤten gebrauchen mag. Ebenviel koͤndte man von dem Koͤnig in Schweden vermelden/ der jenſeit deß Waſſers haͤtte ruhig wohnen ſollen/ wann jhn nicht der linde Lufft deß teutſchen Bodens haͤtte getrieben/ vnd zu ſo uͤbergroſſem Vnweſen verreitzt haͤtte. Von den gifftigen Thieren ſchreiben die Naturkuͤndiger/ ſie laſſen kein Gifft mehr von ſich/ ſo bald jhnen das Leben benommen waͤre/ ſondern nur einen Ge- ſtanck/ gleich andern faulenden Coͤrpern: Alſo hat man zwar hoffen wollen/ die blutduͤrſtige Menſchen wuͤrden nach jhrem Tod keine Wuͤrckung mehr thun/ vnd das Gifft der Feindſeligkeit mitſich in das Grab nehmen. Es wolte aber weder vff deß Friedlaͤndern/ noch vff deß Cardinals/ noch vff deß Koͤnigs in Schweden/ noch vff deß Kaͤyſers Ableiben daſſelbe Gifft ſeine Krafft verlieren/ ſondern ſteckte noch andere damit an/ daß das letzte aͤrger ward/ als das erſte. Vnd ſcheinet/ daß wir elende Menſchen nicht mehr Ruhe ſollen haben/ als der Lufft von den Win- den/ vnd die Elementen von jhrer Vmbwechslung. Darumb freilich mit dem alten Mathuſalem ein andere Rechnung zu machen waͤre. Vnd vmb ſo viel mehr/ weil vnſer Leben ſo gareng geſpannet iſt/ ja den zehenden nicht erreicht/ vnd an ſtatt der fuͤnffhundert Jahr Zuſchuſſes/ nicht fuͤnffzig erhaͤlt. Sintemal zwantzig vnd mehr Jahr mit der Kindheit vnd Jugend dahinrauſchen/ ohne ſon- derliche Thaten/ vnd dem tauſenteſten die funfftzig zu den Geſchaͤfften nicht gebuͤh- ren/ damit er mit ſeinem gantzen Ablauff dieſes Lebens die ſiebentzig oder achtzig be- ſtreiche. Vnd wie Hippocrates ſagt/ ſo iſt die Kunſt lang/ das Leben aber kurtz: Dagegen aber wolten wir ſprechen/ vnſere Anſchlaͤge ſind lang/ vnd ſpannen ſich uͤber Berg vnd Thal/ in die Ferne/ obgleich das Leben kurtz vnd kaum einer Hand breit iſt. Wir werden dennoch nicht ablaſſen/ dem guͤnſtigen Leſer allen fernern Nachdruck neben etlichen Erinnerungen/ zu Gemuͤt zu fuͤhren. Der

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 7. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/183>, abgerufen am 23.11.2024.