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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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De Statu perturbato Franciae
vor sein Ehegatten/ vnd vor die kleine Kinder/ damit der Tracht vnd hohem Lei
be/ auch der Geburt vnd zarten Natur der Säuglingen kein Vnheil begegnen
möchte.

Zu solchem End zimmerte er einen Karn/ oder Wagen/ den deckte er mit grü-
nen Aesten von den Bäumen/ den zieret er mit wolriechenden Blumen vnd Ge-
wächsen/ dahinein legt er/ was jung/ beschwert/ matt vnd müde war/ vnd wann
das Vieh wegen der Weide einen Ort muste verlassen/ vnd einen andern suchen/
spannte er sich selbsten an diesen Wagen/ jederweilen seine Greth neben sich/ da-
hero vnd von keinem andern Vrsprung die Ehe bey den Lateinern genandt wird
conjugium, ein gekoppeltes Paar/ so an einem Karn ziehen; Vnd hätte keinen
Verdruß an dieser lieben Arbeit/ die jhme auch keinen sonderlichen Schweiß auß-
truckete/ zumal selbiger Zeit die Menschen so gar starck/ groß vnd kräfftig gewe-
sen/ als hernach die Riesen vnd Helden seyn mögen: Wie dann in der Hessischen
Chronick zu finden/ daß ein Landgraff Abends mit seiner Fraw Mutter spatziren
gangen/ vnd einen geladenen Wagen mit Wein in dem Wege/ ohne Pferd/ ste-
hend funden/ denselben/ der Fraw Mutter Raum zu machen/ mit einer Hand er-
griffen/ vnd beyseit gezogen; Da jhn nun die Fraw Mutter erinnerte/ es solte
ein junger Mann seine Stärcke nicht miß brauchen/ oder zu seinem selbst eigenen/
vnd jederweilen vnverhofften Schaden anwenden/ wolte er bezeugen/ daß es jhme
kein sonderliche Mühe wäre/ ergrieff den gemeldten Wagen abermals/ vnd führt
jhn wieder an die vorige Stell.

Doch begab sichs einsmals/ daß vnser Mathusalem stecken blieb im Gebürg
Armenien/ oder Ararath/ oder daß er sich eines Vmbfalls vnd Schadens besorgte/
vnd seine Kräfften zu schwach befande. Darumb ruffte er zu seinem Schöpffer
vmb Hülff/ wie dann derselbe die Frommen bald erhört/ vnd nimmermehr verläst/
noch verabsaumbt. Derselb ließ sich zur Stund sehen/ halff jhm auß Noht/ vnd
gieng deß Wegs ein Stuck mit jhm. Vnter anderm fiel auch dieses Gespräch ein:
Ob nicht einem Himmelgierigen solte erlaubt seyn/ eine beständige Wohnung
auff Erden zu wehlen/ ein Nest zu machen/ vnd darinnen zu veralten? Da es
dann Rede vnd Wiederrede genugsam gab/ mit dem endlichen Schluß/ daß den
Frommen zum besten die Welt nicht nur erschaffen/ sondern auch erhalten wür-
de/ zumal sie nicht Knechte/ sondern Kinder vnd Erben jhres Schöpffers wären/
der jhnen alles hätte vnterthänig gemacht/ vnd zum Gebrauch überlassen vnd ein-
ger aumbt/ doch mit Vorbehalt/ daß sie dessen nicht solten mißbrauchen/ oder jhr
Vertrawen hierauff setzen/ vnd von dem Allmächtigen Schöpffer abziehen: we-
niger aber sich einbilden/ daß jhr Nest jhnen vnzerstört müste bleiben/ biß an das
Ende jhres Lebens; angesehen der Schöpffer die Frommen auß gutem Vorsatz
von einem Ort in das andere führet vnd leitet/ auch manchmal lässet Mangel lei-
den/ auff daß die weltliche Frewd die ewige Hoffnung nicht ersticke/ vnd etwan das
vergängliche zum höchsten Nach theil Leihes vnd der Seelen/ vor das vnvergäng-

liche

De Statu perturbato Franciæ
vor ſein Ehegatten/ vnd vor die kleine Kinder/ damit der Tracht vnd hohem Lei
be/ auch der Geburt vnd zarten Natur der Saͤuglingen kein Vnheil begegnen
moͤchte.

Zu ſolchem End zimmerte er einen Karn/ oder Wagen/ den deckte er mit gruͤ-
nen Aeſten von den Baͤumen/ den zieret er mit wolriechenden Blumen vnd Ge-
waͤchſen/ dahinein legt er/ was jung/ beſchwert/ matt vnd muͤde war/ vnd wann
das Vieh wegen der Weide einen Ort muſte verlaſſen/ vnd einen andern ſuchen/
ſpannte er ſich ſelbſten an dieſen Wagen/ jederweilen ſeine Greth neben ſich/ da-
hero vnd von keinem andern Vrſprung die Ehe bey den Lateinern genandt wird
conjugium, ein gekoppeltes Paar/ ſo an einem Karn ziehen; Vnd haͤtte keinen
Verdruß an dieſer lieben Arbeit/ die jhme auch keinen ſonderlichen Schweiß auß-
truckete/ zumal ſelbiger Zeit die Menſchen ſo gar ſtarck/ groß vnd kraͤfftig gewe-
ſen/ als hernach die Rieſen vnd Helden ſeyn moͤgen: Wie dann in der Heſſiſchen
Chronick zu finden/ daß ein Landgraff Abends mit ſeiner Fraw Mutter ſpatziren
gangen/ vnd einen geladenen Wagen mit Wein in dem Wege/ ohne Pferd/ ſte-
hend funden/ denſelben/ der Fraw Mutter Raum zu machen/ mit einer Hand er-
griffen/ vnd beyſeit gezogen; Da jhn nun die Fraw Mutter erinnerte/ es ſolte
ein junger Mann ſeine Staͤrcke nicht miß brauchen/ oder zu ſeinem ſelbſt eigenen/
vnd jederweilen vnverhofften Schaden anwenden/ wolte er bezeugen/ daß es jhme
kein ſonderliche Muͤhe waͤre/ ergrieff den gemeldten Wagen abermals/ vnd fuͤhrt
jhn wieder an die vorige Stell.

Doch begab ſichs einsmals/ daß vnſer Mathuſalem ſtecken blieb im Gebürg
Armenien/ oder Ararath/ oder daß er ſich eines Vmbfalls vnd Schadens beſorgte/
vnd ſeine Kraͤfften zu ſchwach befande. Darumb ruffte er zu ſeinem Schoͤpffer
vmb Huͤlff/ wie dann derſelbe die Frommen bald erhoͤrt/ vnd nimmermehr verlaͤſt/
noch verabſaumbt. Derſelb ließ ſich zur Stund ſehen/ halff jhm auß Noht/ vnd
gieng deß Wegs ein Stuck mit jhm. Vnter anderm fiel auch dieſes Geſpraͤch ein:
Ob nicht einem Himmelgierigen ſolte erlaubt ſeyn/ eine beſtaͤndige Wohnung
auff Erden zu wehlen/ ein Neſt zu machen/ vnd darinnen zu veralten? Da es
dann Rede vnd Wiederrede genugſam gab/ mit dem endlichen Schluß/ daß den
Frommen zum beſten die Welt nicht nur erſchaffen/ ſondern auch erhalten wuͤr-
de/ zumal ſie nicht Knechte/ ſondern Kinder vnd Erben jhres Schoͤpffers waͤren/
der jhnen alles haͤtte vnterthaͤnig gemacht/ vnd zum Gebrauch uͤberlaſſen vnd ein-
ger aumbt/ doch mit Vorbehalt/ daß ſie deſſen nicht ſolten mißbrauchen/ oder jhr
Vertrawen hierauff ſetzen/ vnd von dem Allmaͤchtigen Schoͤpffer abziehen: we-
niger aber ſich einbilden/ daß jhr Neſt jhnen vnzerſtoͤrt müſte bleiben/ biß an das
Ende jhres Lebens; angeſehen der Schoͤpffer die Frommen auß gutem Vorſatz
von einem Ort in das andere führet vnd leitet/ auch manchmal laͤſſet Mangel lei-
den/ auff daß die weltliche Frewd die ewige Hoffnung nicht erſticke/ vnd etwan das
vergaͤngliche zum hoͤchſten Nach theil Leihes vnd der Seelen/ vor das vnvergaͤng-

liche
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[4/0180] De Statu perturbato Franciæ vor ſein Ehegatten/ vnd vor die kleine Kinder/ damit der Tracht vnd hohem Lei be/ auch der Geburt vnd zarten Natur der Saͤuglingen kein Vnheil begegnen moͤchte. Zu ſolchem End zimmerte er einen Karn/ oder Wagen/ den deckte er mit gruͤ- nen Aeſten von den Baͤumen/ den zieret er mit wolriechenden Blumen vnd Ge- waͤchſen/ dahinein legt er/ was jung/ beſchwert/ matt vnd muͤde war/ vnd wann das Vieh wegen der Weide einen Ort muſte verlaſſen/ vnd einen andern ſuchen/ ſpannte er ſich ſelbſten an dieſen Wagen/ jederweilen ſeine Greth neben ſich/ da- hero vnd von keinem andern Vrſprung die Ehe bey den Lateinern genandt wird conjugium, ein gekoppeltes Paar/ ſo an einem Karn ziehen; Vnd haͤtte keinen Verdruß an dieſer lieben Arbeit/ die jhme auch keinen ſonderlichen Schweiß auß- truckete/ zumal ſelbiger Zeit die Menſchen ſo gar ſtarck/ groß vnd kraͤfftig gewe- ſen/ als hernach die Rieſen vnd Helden ſeyn moͤgen: Wie dann in der Heſſiſchen Chronick zu finden/ daß ein Landgraff Abends mit ſeiner Fraw Mutter ſpatziren gangen/ vnd einen geladenen Wagen mit Wein in dem Wege/ ohne Pferd/ ſte- hend funden/ denſelben/ der Fraw Mutter Raum zu machen/ mit einer Hand er- griffen/ vnd beyſeit gezogen; Da jhn nun die Fraw Mutter erinnerte/ es ſolte ein junger Mann ſeine Staͤrcke nicht miß brauchen/ oder zu ſeinem ſelbſt eigenen/ vnd jederweilen vnverhofften Schaden anwenden/ wolte er bezeugen/ daß es jhme kein ſonderliche Muͤhe waͤre/ ergrieff den gemeldten Wagen abermals/ vnd fuͤhrt jhn wieder an die vorige Stell. Doch begab ſichs einsmals/ daß vnſer Mathuſalem ſtecken blieb im Gebürg Armenien/ oder Ararath/ oder daß er ſich eines Vmbfalls vnd Schadens beſorgte/ vnd ſeine Kraͤfften zu ſchwach befande. Darumb ruffte er zu ſeinem Schoͤpffer vmb Huͤlff/ wie dann derſelbe die Frommen bald erhoͤrt/ vnd nimmermehr verlaͤſt/ noch verabſaumbt. Derſelb ließ ſich zur Stund ſehen/ halff jhm auß Noht/ vnd gieng deß Wegs ein Stuck mit jhm. Vnter anderm fiel auch dieſes Geſpraͤch ein: Ob nicht einem Himmelgierigen ſolte erlaubt ſeyn/ eine beſtaͤndige Wohnung auff Erden zu wehlen/ ein Neſt zu machen/ vnd darinnen zu veralten? Da es dann Rede vnd Wiederrede genugſam gab/ mit dem endlichen Schluß/ daß den Frommen zum beſten die Welt nicht nur erſchaffen/ ſondern auch erhalten wuͤr- de/ zumal ſie nicht Knechte/ ſondern Kinder vnd Erben jhres Schoͤpffers waͤren/ der jhnen alles haͤtte vnterthaͤnig gemacht/ vnd zum Gebrauch uͤberlaſſen vnd ein- ger aumbt/ doch mit Vorbehalt/ daß ſie deſſen nicht ſolten mißbrauchen/ oder jhr Vertrawen hierauff ſetzen/ vnd von dem Allmaͤchtigen Schoͤpffer abziehen: we- niger aber ſich einbilden/ daß jhr Neſt jhnen vnzerſtoͤrt müſte bleiben/ biß an das Ende jhres Lebens; angeſehen der Schoͤpffer die Frommen auß gutem Vorſatz von einem Ort in das andere führet vnd leitet/ auch manchmal laͤſſet Mangel lei- den/ auff daß die weltliche Frewd die ewige Hoffnung nicht erſticke/ vnd etwan das vergaͤngliche zum hoͤchſten Nach theil Leihes vnd der Seelen/ vor das vnvergaͤng- liche

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 4. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/180>, abgerufen am 23.11.2024.