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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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& Germaniae Continuatio.
gespahrt vnd vorbehalten/ als ob etwas newes hätte mögen erschaffen werden/ da
doch Moses mit den ersten sechs Tagen alle Werck der Erschaffung beschliesset.
Aber den Himmelgierigen gab der Schöpffer ein andere Lehr/ nemblich sie solten
sich an solchem Puppenwerck nicht vergaffen/ sondern an das vnvergängliche mit
vestem Ancker der Hoffnung halten. Wann sie nun auch anfingen den andern
sich gleich zustellen/ vnd in dem Bauch der Erden zu wühlen/ oder jhrer Augen Lust
vff solche Sachen/ die vnter jhren Füssen von Natur liegen/ zu schlagen/ wurden
obgemeldte Kinderbossen jhnen entzogen/ oder sie durch den Weg alles Fleisches
mit Gewalt davon gerissen/ vnd an jhren rechten Ort/ zu jhren Vättern/ ja zu
dem ewigen Vatter/ in die ewige Hütten versetzet.

Zu dem Ende gieng der Schöpffer mit jhnen freundlich vmb/ legte seine Ma-
jestät ab/ hielt Gespräch/ pflegte alles Vnterrichtes/ gemeiniglich mit diesem
Beschluß: Alles was sichtbar wäre/ müste dermaleins in der allgemeinen Refor-
mation,
die über Erde vnd Himmel gehen würde/ vergehen/ vnd zerschmeltzen.
Darum köndte keine beständige Hoffnung darauff gestellet werden/ doch möchte
vnd müste der Mensch zu seiner nohtwendigen Vnterhaltung/ sich aller vnd jeden
Geschöpffen/ so jhm zu Lehen vffgetragen/ bedienen vnd gebrauchen/ dieselben Gü-
ter aber nicht vmbbringen/ auff daß er in der Schluß-Rechnung seines zeitlichen
Lebens bestehen/ vnd bey der endlichen Zahlung oder Wiervergeltung ledig vnd
loß/ aller hinterstelligen Schulden vnd receslen frey vnd queit gezehlt werden
möchte.

Diese Lehr hatte zuforderst Seth/ vnd folgends Mathusalem so wol gefasset/
daß er/ wo nicht auß der Welt/ ob es so frühzeitig thunlich wäre/ ehe er seinen Lauff
hätte vollendet/ doch in ein Kloster oder Einsidel gehen mögen/ da selbiger Zeit der
öde Erdkreiß nicht ein anders erfordert hätte. Vnd ob er schon/ gleich andern/
Söhne vnd Töchter zeugete/ führte er doch ein absonderliches Leben/ wolte in kei-
nem verschlossenen Ort wohnen/ als ob er sich förchtete/ vnd deß Schöpffers
Schutz/ oder die Salvaguardia der lieben Engel jhm nicht genugsam wäre/ weniger
aber ein Nest auff die hohen Spitzen der Felsen legen/ sich vorsätzlicher Weise aller
Bequemlichkeiten zu berauben/ vnd gefänglich einzuschliessen/ noch auch einen
tieffen Wassergraben vmb sich ziehen/ den reinen Lufft stinckend vnd schwer zu
machen.

Vnd wie er dem gesundesten Lufft/ dem gesegnesten Lande nachzoge/ also belude
er sich nicht mit vielen mobilien, er trancke nicht auß Porsellan oder Chrystall/ wo-
bey so grosse Sorgfältigkeit seyn muß/ daß sie nicht verbrechen/ vnd Zorn erre-
gen/ sondern auß seinen beyden Händen/ wie Diogenes, oder nam ein breites Blat
von dem Erdgewächs/ eine Rinde von einem Baum/ ein holes Rohr/ darauff er
sich etwan auch stewren kondte. Sein Ruhestatt war der Schirm hinter einem
Felsen/ oder vnter einem Baum/ da er die Aeste zusammen geflochten/ zur leben-
digen Tapezerey gebrauchte. Sonderlich aber hatte er ein inbrünstige Vorsorg

vor sein
A ij

& Germaniæ Continuatio.
geſpahrt vnd vorbehalten/ als ob etwas newes haͤtte moͤgen erſchaffen werden/ da
doch Moſes mit den erſten ſechs Tagen alle Werck der Erſchaffung beſchlieſſet.
Aber den Himmelgierigen gab der Schoͤpffer ein andere Lehr/ nemblich ſie ſolten
ſich an ſolchem Puppenwerck nicht vergaffen/ ſondern an das vnvergaͤngliche mit
veſtem Ancker der Hoffnung halten. Wann ſie nun auch anfingen den andern
ſich gleich zuſtellen/ vnd in dem Bauch der Erden zu wuͤhlen/ oder jhrer Augen Luſt
vff ſolche Sachen/ die vnter jhren Fuͤſſen von Natur liegen/ zu ſchlagen/ wurden
obgemeldte Kinderboſſen jhnen entzogen/ oder ſie durch den Weg alles Fleiſches
mit Gewalt davon geriſſen/ vnd an jhren rechten Ort/ zu jhren Vaͤttern/ ja zu
dem ewigen Vatter/ in die ewige Huͤtten verſetzet.

Zu dem Ende gieng der Schoͤpffer mit jhnen freundlich vmb/ legte ſeine Ma-
jeſtaͤt ab/ hielt Geſpraͤch/ pflegte alles Vnterrichtes/ gemeiniglich mit dieſem
Beſchluß: Alles was ſichtbar waͤre/ muͤſte dermaleins in der allgemeinen Refor-
mation,
die uͤber Erde vnd Himmel gehen wuͤrde/ vergehen/ vnd zerſchmeltzen.
Darum koͤndte keine beſtaͤndige Hoffnung darauff geſtellet werden/ doch moͤchte
vnd muͤſte der Menſch zu ſeiner nohtwendigen Vnterhaltung/ ſich aller vnd jeden
Geſchoͤpffen/ ſo jhm zu Lehen vffgetragen/ bedienen vnd gebrauchen/ dieſelben Guͤ-
ter aber nicht vmbbringen/ auff daß er in der Schluß-Rechnung ſeines zeitlichen
Lebens beſtehen/ vnd bey der endlichen Zahlung oder Wiervergeltung ledig vnd
loß/ aller hinterſtelligen Schulden vnd receſlen frey vnd queit gezehlt werden
moͤchte.

Dieſe Lehr hatte zuforderſt Seth/ vnd folgends Mathuſalem ſo wol gefaſſet/
daß er/ wo nicht auß der Welt/ ob es ſo frühzeitig thunlich waͤre/ ehe er ſeinen Lauff
haͤtte vollendet/ doch in ein Kloſter oder Einſidel gehen moͤgen/ da ſelbiger Zeit der
oͤde Erdkreiß nicht ein anders erfordert haͤtte. Vnd ob er ſchon/ gleich andern/
Soͤhne vnd Toͤchter zeugete/ fuͤhrte er doch ein abſonderliches Leben/ wolte in kei-
nem verſchloſſenen Ort wohnen/ als ob er ſich foͤrchtete/ vnd deß Schoͤpffers
Schutz/ oder die Salvaguardia der lieben Engel jhm nicht genugſam waͤre/ weniger
aber ein Neſt auff die hohen Spitzen der Felſen legen/ ſich vorſaͤtzlicher Weiſe aller
Bequemlichkeiten zu berauben/ vnd gefaͤnglich einzuſchlieſſen/ noch auch einen
tieffen Waſſergraben vmb ſich ziehen/ den reinen Lufft ſtinckend vnd ſchwer zu
machen.

Vnd wie er dem geſundeſten Lufft/ dem geſegneſten Lande nachzoge/ alſo belude
er ſich nicht mit vielen mobilien, er trancke nicht auß Porſellan oder Chryſtall/ wo-
bey ſo groſſe Sorgfaͤltigkeit ſeyn muß/ daß ſie nicht verbrechen/ vnd Zorn erre-
gen/ ſondern auß ſeinen beyden Haͤnden/ wie Diogenes, oder nam ein breites Blat
von dem Erdgewaͤchs/ eine Rinde von einem Baum/ ein holes Rohr/ darauff er
ſich etwan auch ſtewren kondte. Sein Ruheſtatt war der Schirm hinter einem
Felſen/ oder vnter einem Baum/ da er die Aeſte zuſammen geflochten/ zur leben-
digen Tapezerey gebrauchte. Sonderlich aber hatte er ein inbruͤnſtige Vorſorg

vor ſein
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[3/0179] & Germaniæ Continuatio. geſpahrt vnd vorbehalten/ als ob etwas newes haͤtte moͤgen erſchaffen werden/ da doch Moſes mit den erſten ſechs Tagen alle Werck der Erſchaffung beſchlieſſet. Aber den Himmelgierigen gab der Schoͤpffer ein andere Lehr/ nemblich ſie ſolten ſich an ſolchem Puppenwerck nicht vergaffen/ ſondern an das vnvergaͤngliche mit veſtem Ancker der Hoffnung halten. Wann ſie nun auch anfingen den andern ſich gleich zuſtellen/ vnd in dem Bauch der Erden zu wuͤhlen/ oder jhrer Augen Luſt vff ſolche Sachen/ die vnter jhren Fuͤſſen von Natur liegen/ zu ſchlagen/ wurden obgemeldte Kinderboſſen jhnen entzogen/ oder ſie durch den Weg alles Fleiſches mit Gewalt davon geriſſen/ vnd an jhren rechten Ort/ zu jhren Vaͤttern/ ja zu dem ewigen Vatter/ in die ewige Huͤtten verſetzet. Zu dem Ende gieng der Schoͤpffer mit jhnen freundlich vmb/ legte ſeine Ma- jeſtaͤt ab/ hielt Geſpraͤch/ pflegte alles Vnterrichtes/ gemeiniglich mit dieſem Beſchluß: Alles was ſichtbar waͤre/ muͤſte dermaleins in der allgemeinen Refor- mation, die uͤber Erde vnd Himmel gehen wuͤrde/ vergehen/ vnd zerſchmeltzen. Darum koͤndte keine beſtaͤndige Hoffnung darauff geſtellet werden/ doch moͤchte vnd muͤſte der Menſch zu ſeiner nohtwendigen Vnterhaltung/ ſich aller vnd jeden Geſchoͤpffen/ ſo jhm zu Lehen vffgetragen/ bedienen vnd gebrauchen/ dieſelben Guͤ- ter aber nicht vmbbringen/ auff daß er in der Schluß-Rechnung ſeines zeitlichen Lebens beſtehen/ vnd bey der endlichen Zahlung oder Wiervergeltung ledig vnd loß/ aller hinterſtelligen Schulden vnd receſlen frey vnd queit gezehlt werden moͤchte. Dieſe Lehr hatte zuforderſt Seth/ vnd folgends Mathuſalem ſo wol gefaſſet/ daß er/ wo nicht auß der Welt/ ob es ſo frühzeitig thunlich waͤre/ ehe er ſeinen Lauff haͤtte vollendet/ doch in ein Kloſter oder Einſidel gehen moͤgen/ da ſelbiger Zeit der oͤde Erdkreiß nicht ein anders erfordert haͤtte. Vnd ob er ſchon/ gleich andern/ Soͤhne vnd Toͤchter zeugete/ fuͤhrte er doch ein abſonderliches Leben/ wolte in kei- nem verſchloſſenen Ort wohnen/ als ob er ſich foͤrchtete/ vnd deß Schoͤpffers Schutz/ oder die Salvaguardia der lieben Engel jhm nicht genugſam waͤre/ weniger aber ein Neſt auff die hohen Spitzen der Felſen legen/ ſich vorſaͤtzlicher Weiſe aller Bequemlichkeiten zu berauben/ vnd gefaͤnglich einzuſchlieſſen/ noch auch einen tieffen Waſſergraben vmb ſich ziehen/ den reinen Lufft ſtinckend vnd ſchwer zu machen. Vnd wie er dem geſundeſten Lufft/ dem geſegneſten Lande nachzoge/ alſo belude er ſich nicht mit vielen mobilien, er trancke nicht auß Porſellan oder Chryſtall/ wo- bey ſo groſſe Sorgfaͤltigkeit ſeyn muß/ daß ſie nicht verbrechen/ vnd Zorn erre- gen/ ſondern auß ſeinen beyden Haͤnden/ wie Diogenes, oder nam ein breites Blat von dem Erdgewaͤchs/ eine Rinde von einem Baum/ ein holes Rohr/ darauff er ſich etwan auch ſtewren kondte. Sein Ruheſtatt war der Schirm hinter einem Felſen/ oder vnter einem Baum/ da er die Aeſte zuſammen geflochten/ zur leben- digen Tapezerey gebrauchte. Sonderlich aber hatte er ein inbruͤnſtige Vorſorg vor ſein A ij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 3. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/179>, abgerufen am 23.11.2024.