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Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

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De Statu perturbato Franciae.

Ob es nun droben auch Berg vnd tieffe Thal gebe/ haben vns diese Himmels-
Postilionen noch nicht allerdings berichten wollen/ oder auch wir glauben können:
ausserhalb daß vns Galilaeus vnd Keplerus, anderer zu geschweigen/ (zumahl diese
weit hellere Brillen auß Holland oder Venedig gebraucht/ als andere/ vnd der
wanckende Erdmann/ oder Himmelveste Copernicus neben das Ziel getroffen/
auch vielleicht als Tycho Brahe in seiner Klufft/ vnd tieffen Höle/ den Himmel
drunten besser zu beschawen/ als droben) eines newen Weltbaws in dem Mond
weiß machen; mit finstern Thälen/ als Flecken vor den Augen der Vnverständi-
gen/ mit breiten Seen vnd Strömen/ nicht von Wasser/ sondern von Liecht vnd
Heiterkeit/ mit hohen Bergen/ deren Schatten wol gar vber den Mondkreiß hin-
auß falle: also daß/ wer hieunten auff Erden müde wär zu leben/ dorthin köndte
ziehen zu wohnen/ als in das erste Dorff/ gegen der Vorstadt/ so in der Sonnen
dieser Rechnung nach/ (welche David vielleicht in seinen Psalmen/ da jeder
Paß recht gegeben ist/ auch verstanden) liegen muß/ biß deß Himmels Pallast sich
öffnete/ vnd jhn auffnehme.

Dann es wird Mathusalem mit einem Tag/ welchen die Gotts gelehrten vff
tausend Jahr/ nach der Göttlichen Rechnung ansetzen/ hieunten auff Erden vor-
lieb nehmen/ vnd den Verlust etlicher dreissig Sonnen-Jahren/ die jhme an dem
millenario gemangelt/ so hoch nicht achten/ wann er sechs Tage/ oder sechstausend
Jahr in dem Mond wird zu hausen vnd zu wohnen haben/ biß er nach vollendeter
selber Arbeitswochen/ einen Sprung thut in den Sabbath/ von welchem ohne das
Moses nur den Anfang meldet/ aber den Schluß verschweiget/ vns anzudeuten/
daß wir nur nach dem Anfang desselben siebenden vnd Ruhetages trachten/ so
werde es hernach in Ewigkeit mit vns keine Noht haben.

Vnd eben dahin zielete der alte Mathusalem/ als er mit dem Schöpffer in ein
Gespräch gerahten/ vnd ein andere Herberg dann diß mühsame Leben/ begehrte zu
finden. Dann wie die Leute/ selbiger Zeit/ von einem Ende der Welt zum an-
dern zogen/ sich vnd die jhrigen sambt dem Viehe durchzubringen/ vnd zu ernehren/
weil jhnen das Land offen stunde/ vnd noch nicht so enge war worden/ als zu den
Zeiten Abrahams vnd Loths/ die sich voneinander scheiden müssen/ vmb bessern
Raum zu haben: also funden sie doch nirgends/ als Erde vnter jhren Füssen/ Ar-
beit vnd Mühe in jhren Händen/ vnd Bekümmenuß vnd Schrecken bey jhren
Heerden/ darumb wären sie gerne auß der Welt gegangen/ wann sie eine Brücke
oder Leiter zu der andern wissen/ finden vnd ergreiffen können.

Jhnen nun einen Muht zu machen bey so langer Wallfaht/ erlaubte der
Schöpffer das Eingeweid der Erden/ als Edelgestein/ Gold/ Silber/ Eisen/ an
welchen Dingen die Erdsüchtige jhre Kurtzweil hätten/ den Verdruß der übrigen
Mühe vnd Arbeit zu leichtern: Darzu dann auch der edle Rebensafft/ das Hertz
zu erfrewen/ kommen ist/ wiewol vns etliche bereden wollen/ ob hätte der Schöpffer
dieses Gewächs der ersten Welt versagt/ vnd dem Ertzvatter der andern Welt

gespahrt
De Statu perturbato Franciæ.

Ob es nun droben auch Berg vnd tieffe Thal gebe/ haben vns dieſe Himmels-
Poſtilionen noch nicht allerdings berichten wollen/ oder auch wir glauben koͤnnen:
auſſerhalb daß vns Galilæus vnd Keplerus, anderer zu geſchweigen/ (zumahl dieſe
weit hellere Brillen auß Holland oder Venedig gebraucht/ als andere/ vnd der
wanckende Erdmann/ oder Himmelveſte Copernicus neben das Ziel getroffen/
auch vielleicht als Tycho Brahe in ſeiner Klufft/ vnd tieffen Hoͤle/ den Himmel
drunten beſſer zu beſchawen/ als droben) eines newen Weltbaws in dem Mond
weiß machen; mit finſtern Thaͤlen/ als Flecken vor den Augen der Vnverſtaͤndi-
gen/ mit breiten Seen vnd Stroͤmen/ nicht von Waſſer/ ſondern von Liecht vnd
Heiterkeit/ mit hohen Bergen/ deren Schatten wol gar vber den Mondkreiß hin-
auß falle: alſo daß/ wer hieunten auff Erden muͤde waͤr zu leben/ dorthin koͤndte
ziehen zu wohnen/ als in das erſte Dorff/ gegen der Vorſtadt/ ſo in der Sonnen
dieſer Rechnung nach/ (welche David vielleicht in ſeinen Pſalmen/ da jeder
Paß recht gegeben iſt/ auch verſtanden) liegen muß/ biß deß Himmels Pallaſt ſich
oͤffnete/ vnd jhn auffnehme.

Dann es wird Mathuſalem mit einem Tag/ welchen die Gotts gelehrten vff
tauſend Jahr/ nach der Goͤttlichen Rechnung anſetzen/ hieunten auff Erden vor-
lieb nehmen/ vnd den Verluſt etlicher dreiſſig Sonnen-Jahren/ die jhme an dem
millenario gemangelt/ ſo hoch nicht achten/ wann er ſechs Tage/ oder ſechstauſend
Jahr in dem Mond wird zu hauſen vnd zu wohnen haben/ biß er nach vollendeter
ſelber Arbeitswochen/ einen Sprung thut in den Sabbath/ von welchem ohne das
Moſes nur den Anfang meldet/ aber den Schluß verſchweiget/ vns anzudeuten/
daß wir nur nach dem Anfang deſſelben ſiebenden vnd Ruhetages trachten/ ſo
werde es hernach in Ewigkeit mit vns keine Noht haben.

Vnd eben dahin zielete der alte Mathuſalem/ als er mit dem Schoͤpffer in ein
Geſpraͤch gerahten/ vnd ein andere Herberg dann diß muͤhſame Leben/ begehrte zu
finden. Dann wie die Leute/ ſelbiger Zeit/ von einem Ende der Welt zum an-
dern zogen/ ſich vnd die jhrigen ſambt dem Viehe durchzubringen/ vnd zu ernehren/
weil jhnen das Land offen ſtunde/ vnd noch nicht ſo enge war worden/ als zu den
Zeiten Abrahams vnd Loths/ die ſich voneinander ſcheiden muͤſſen/ vmb beſſern
Raum zu haben: alſo funden ſie doch nirgends/ als Erde vnter jhren Fuͤſſen/ Ar-
beit vnd Muͤhe in jhren Haͤnden/ vnd Bekuͤmmenuß vnd Schrecken bey jhren
Heerden/ darumb waͤren ſie gerne auß der Welt gegangen/ wann ſie eine Bruͤcke
oder Leiter zu der andern wiſſen/ finden vnd ergreiffen koͤnnen.

Jhnen nun einen Muht zu machen bey ſo langer Wallfaht/ erlaubte der
Schoͤpffer das Eingeweid der Erden/ als Edelgeſtein/ Gold/ Silber/ Eiſen/ an
welchen Dingen die Erdſuͤchtige jhre Kurtzweil haͤtten/ den Verdruß der uͤbrigen
Muͤhe vnd Arbeit zu leichtern: Darzu dann auch der edle Rebenſafft/ das Hertz
zu erfrewen/ kommen iſt/ wiewol vns etliche bereden wollen/ ob haͤtte der Schoͤpffer
dieſes Gewaͤchs der erſten Welt verſagt/ vnd dem Ertzvatter der andern Welt

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[2/0178] De Statu perturbato Franciæ. Ob es nun droben auch Berg vnd tieffe Thal gebe/ haben vns dieſe Himmels- Poſtilionen noch nicht allerdings berichten wollen/ oder auch wir glauben koͤnnen: auſſerhalb daß vns Galilæus vnd Keplerus, anderer zu geſchweigen/ (zumahl dieſe weit hellere Brillen auß Holland oder Venedig gebraucht/ als andere/ vnd der wanckende Erdmann/ oder Himmelveſte Copernicus neben das Ziel getroffen/ auch vielleicht als Tycho Brahe in ſeiner Klufft/ vnd tieffen Hoͤle/ den Himmel drunten beſſer zu beſchawen/ als droben) eines newen Weltbaws in dem Mond weiß machen; mit finſtern Thaͤlen/ als Flecken vor den Augen der Vnverſtaͤndi- gen/ mit breiten Seen vnd Stroͤmen/ nicht von Waſſer/ ſondern von Liecht vnd Heiterkeit/ mit hohen Bergen/ deren Schatten wol gar vber den Mondkreiß hin- auß falle: alſo daß/ wer hieunten auff Erden muͤde waͤr zu leben/ dorthin koͤndte ziehen zu wohnen/ als in das erſte Dorff/ gegen der Vorſtadt/ ſo in der Sonnen dieſer Rechnung nach/ (welche David vielleicht in ſeinen Pſalmen/ da jeder Paß recht gegeben iſt/ auch verſtanden) liegen muß/ biß deß Himmels Pallaſt ſich oͤffnete/ vnd jhn auffnehme. Dann es wird Mathuſalem mit einem Tag/ welchen die Gotts gelehrten vff tauſend Jahr/ nach der Goͤttlichen Rechnung anſetzen/ hieunten auff Erden vor- lieb nehmen/ vnd den Verluſt etlicher dreiſſig Sonnen-Jahren/ die jhme an dem millenario gemangelt/ ſo hoch nicht achten/ wann er ſechs Tage/ oder ſechstauſend Jahr in dem Mond wird zu hauſen vnd zu wohnen haben/ biß er nach vollendeter ſelber Arbeitswochen/ einen Sprung thut in den Sabbath/ von welchem ohne das Moſes nur den Anfang meldet/ aber den Schluß verſchweiget/ vns anzudeuten/ daß wir nur nach dem Anfang deſſelben ſiebenden vnd Ruhetages trachten/ ſo werde es hernach in Ewigkeit mit vns keine Noht haben. Vnd eben dahin zielete der alte Mathuſalem/ als er mit dem Schoͤpffer in ein Geſpraͤch gerahten/ vnd ein andere Herberg dann diß muͤhſame Leben/ begehrte zu finden. Dann wie die Leute/ ſelbiger Zeit/ von einem Ende der Welt zum an- dern zogen/ ſich vnd die jhrigen ſambt dem Viehe durchzubringen/ vnd zu ernehren/ weil jhnen das Land offen ſtunde/ vnd noch nicht ſo enge war worden/ als zu den Zeiten Abrahams vnd Loths/ die ſich voneinander ſcheiden muͤſſen/ vmb beſſern Raum zu haben: alſo funden ſie doch nirgends/ als Erde vnter jhren Fuͤſſen/ Ar- beit vnd Muͤhe in jhren Haͤnden/ vnd Bekuͤmmenuß vnd Schrecken bey jhren Heerden/ darumb waͤren ſie gerne auß der Welt gegangen/ wann ſie eine Bruͤcke oder Leiter zu der andern wiſſen/ finden vnd ergreiffen koͤnnen. Jhnen nun einen Muht zu machen bey ſo langer Wallfaht/ erlaubte der Schoͤpffer das Eingeweid der Erden/ als Edelgeſtein/ Gold/ Silber/ Eiſen/ an welchen Dingen die Erdſuͤchtige jhre Kurtzweil haͤtten/ den Verdruß der uͤbrigen Muͤhe vnd Arbeit zu leichtern: Darzu dann auch der edle Rebenſafft/ das Hertz zu erfrewen/ kommen iſt/ wiewol vns etliche bereden wollen/ ob haͤtte der Schoͤpffer dieſes Gewaͤchs der erſten Welt verſagt/ vnd dem Ertzvatter der andern Welt geſpahrt

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 2. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/178>, abgerufen am 23.11.2024.