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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Ander Theil.

Zu Augspurg gab es weitläufftige Händel: dann es hätten die Geistli-
chen lieber gesehen/ daß man daselbst gar nichts von der Religion gered hätte:
Gleichwohl kamen diese zween Fürschläge zu beratschlagen: durch was Mittel
die Religion zu reformieren wer: vnd dann/ daß man einem jeden die Religion
frey liesse.

Vnd liessen endlich nach vielem Gezanck sich alle dieses letzte gefallen/ die-
weil sie keine Artzney erdencken können/ daß Vbel welches sich noch regte vnnd
wütete/ außzurotten: Hoffeten aber/ daß wann sich die humores gelegt/ vnd die
Strittigkeiten sampt dem mißtrawen auffgehaben/ viel leichte vnd bequeme Wege
sich an die Hand geben würden: dazu dann ein guter Fried vonnöthen were: vnd
daß man niemand wegen der Religion vberziehen solte/ sondern einem jeden Für-
sten vnd Stand frey lassen/ die Religion in seinem Gebieth/ nach seinem Wolge-
fallen anzustellen. Als es nun an deme war/ daß der Schluß hievon solte ge-
macht werden/ ist noch ein grösser Streit entstanden/ dieweil die von der Augspur-
gischen Confession wolten/ daß ein jeder jhre Religion/ ohne Abbruch seiner
Ehren/ Stands vnd Herrligkeit solte mögen annehmen: hingegen die Catho-
lische nicht zugeben wolten/ daß den Geistlichen solte erlaubt seyn/ jhre Religion
zu ändern/ vnnd gleichwol in jhrem Stand zu bleiben; so aber ein Bischoff/
oder Apt eine andere Religion annehme/ solte er sich desselbigen Stands be-
geben.

Gleichfalls begehrten die Protestirende/ daß denen Stätten/ so vor sieben
Jahren das Interim angenommen hätten/ solte zugelassen werden/ sich wiederumb
zu der Augspurgischen Confession zu wenden. Hierüber wurden beyderseits
Schrifften gewechselt; jedoch gaben sie endlich zu beyden Theilen etwas nach.
Die Geistliche giengen ein/ daß die Stätte die Religion jhres Gefallens anrichten
möchten: Hingegen liessen die Protestirende jhre Forderung/ was die Geistliche
anlangt/ fallen/ vnd wurd der Abscheid den 25. Septembr. also gemacht: Daß
demnach zu hinlegung deren in der Religion entstandenen Strittigkeiten vonnö-
then wer/ ein allgemein/ oder National-Concilium, solches aber wegen vieler
Hindernüssen nicht könte versamblet werden/ mitlerweil biß eine freundliche
Einigkeit in der Religion möchte getroffen werden/ der Käyser/ König Ferdinand/
die Catholische Fürsten vnd Ständ nicht solten der Augspurgischen Confession
zugethane Fürsten vnd Stände zwingen/ jhre Religion zu verlassen/ oder die Ord-
nungen vnnd Ceremonien, die sie in jhren Landschafften vnd Gebieth eingeführt/
oder noch einführen möchten/ zu ändern: noch etwas jhnen zu Schmaach- vnd
Vnehr fürnehmen/ oder sie an der freyen Vbung jhrer Religion hindern.
Deßgleichen solten fich die von der Augspurgischen Confession, gegen dem Käy-
ser/ König Ferdinand/ vnd andern Fürsten vnd Ständen der alten Religion/
so wohl Geist als Weltlichen verhalten: vnnd solten auch dieselbige in jhrem
Gebieth solche Religion/ die jhnen gefällig/ anrichten/ vnd eine andere verbiethen

mögen.
H iij
Ander Theil.

Zu Augſpurg gab es weitlaͤufftige Haͤndel: dann es haͤtten die Geiſtli-
chen lieber geſehen/ daß man daſelbſt gar nichts von der Religion gered haͤtte:
Gleichwohl kamen dieſe zween Fuͤrſchlaͤge zu beratſchlagen: durch was Mittel
die Religion zu reformieren wer: vnd dann/ daß man einem jeden die Religion
frey lieſſe.

Vnd lieſſen endlich nach vielem Gezanck ſich alle dieſes letzte gefallen/ die-
weil ſie keine Artzney erdencken koͤnnen/ daß Vbel welches ſich noch regte vnnd
wuͤtete/ außzurotten: Hoffeten aber/ daß wann ſich die humores gelegt/ vnd die
Strittigkeitẽ ſampt dem mißtrawen auffgehaben/ viel leichte vnd bequeme Wege
ſich an die Hand geben wuͤrden: dazu dann ein guter Fried vonnoͤthen were: vnd
daß man niemand wegen der Religion vberziehen ſolte/ ſondern einem jeden Fuͤr-
ſten vnd Stand frey laſſen/ die Religion in ſeinem Gebieth/ nach ſeinem Wolge-
fallen anzuſtellen. Als es nun an deme war/ daß der Schluß hievon ſolte ge-
macht werden/ iſt noch ein groͤſſer Streit entſtanden/ dieweil die von der Augſpur-
giſchen Confeſſion wolten/ daß ein jeder jhre Religion/ ohne Abbruch ſeiner
Ehren/ Stands vnd Herꝛligkeit ſolte moͤgen annehmen: hingegen die Catho-
liſche nicht zugeben wolten/ daß den Geiſtlichen ſolte erlaubt ſeyn/ jhre Religion
zu aͤndern/ vnnd gleichwol in jhrem Stand zu bleiben; ſo aber ein Biſchoff/
oder Apt eine andere Religion annehme/ ſolte er ſich deſſelbigen Stands be-
geben.

Gleichfalls begehrten die Proteſtirende/ daß denen Staͤtten/ ſo vor ſieben
Jahren das Interim angenommen haͤttẽ/ ſolte zugelaſſen werden/ ſich wiederumb
zu der Augſpurgiſchen Confeſſion zu wenden. Hieruͤber wurden beyderſeits
Schrifften gewechſelt; jedoch gaben ſie endlich zu beyden Theilen etwas nach.
Die Geiſtliche giengen ein/ daß die Staͤtte die Religiõ jhres Gefallens anrichten
moͤchten: Hingegen lieſſen die Proteſtirende jhre Forderung/ was die Geiſtliche
anlangt/ fallen/ vnd wurd der Abſcheid den 25. Septembr. alſo gemacht: Daß
demnach zu hinlegung deren in der Religion entſtandenen Strittigkeiten vonnoͤ-
then wer/ ein allgemein/ oder National-Concilium, ſolches aber wegen vieler
Hindernuͤſſen nicht koͤnte verſamblet werden/ mitlerweil biß eine freundliche
Einigkeit in der Religion moͤchte getroffen werdẽ/ der Kaͤyſer/ Koͤnig Ferdinand/
die Catholiſche Fuͤrſten vnd Staͤnd nicht ſolten der Augſpurgiſchen Confeſſion
zugethane Fuͤrſten vnd Staͤnde zwingẽ/ jhre Religion zu verlaſſen/ oder die Ord-
nungen vnnd Ceremonien, die ſie in jhren Landſchafften vnd Gebieth eingefuͤhrt/
oder noch einfuͤhren moͤchten/ zu aͤndern: noch etwas jhnen zu Schmaach- vnd
Vnehr fuͤrnehmen/ oder ſie an der freyen Vbung jhrer Religion hindern.
Deßgleichen ſolten fich die von der Augſpurgiſchen Confeſſion, gegen dem Kaͤy-
ſer/ Koͤnig Ferdinand/ vnd andern Fuͤrſten vnd Staͤnden der alten Religion/
ſo wohl Geiſt als Weltlichen verhalten: vnnd ſolten auch dieſelbige in jhrem
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moͤgen.
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[61/0069] Ander Theil. Zu Augſpurg gab es weitlaͤufftige Haͤndel: dann es haͤtten die Geiſtli- chen lieber geſehen/ daß man daſelbſt gar nichts von der Religion gered haͤtte: Gleichwohl kamen dieſe zween Fuͤrſchlaͤge zu beratſchlagen: durch was Mittel die Religion zu reformieren wer: vnd dann/ daß man einem jeden die Religion frey lieſſe. Vnd lieſſen endlich nach vielem Gezanck ſich alle dieſes letzte gefallen/ die- weil ſie keine Artzney erdencken koͤnnen/ daß Vbel welches ſich noch regte vnnd wuͤtete/ außzurotten: Hoffeten aber/ daß wann ſich die humores gelegt/ vnd die Strittigkeitẽ ſampt dem mißtrawen auffgehaben/ viel leichte vnd bequeme Wege ſich an die Hand geben wuͤrden: dazu dann ein guter Fried vonnoͤthen were: vnd daß man niemand wegen der Religion vberziehen ſolte/ ſondern einem jeden Fuͤr- ſten vnd Stand frey laſſen/ die Religion in ſeinem Gebieth/ nach ſeinem Wolge- fallen anzuſtellen. Als es nun an deme war/ daß der Schluß hievon ſolte ge- macht werden/ iſt noch ein groͤſſer Streit entſtanden/ dieweil die von der Augſpur- giſchen Confeſſion wolten/ daß ein jeder jhre Religion/ ohne Abbruch ſeiner Ehren/ Stands vnd Herꝛligkeit ſolte moͤgen annehmen: hingegen die Catho- liſche nicht zugeben wolten/ daß den Geiſtlichen ſolte erlaubt ſeyn/ jhre Religion zu aͤndern/ vnnd gleichwol in jhrem Stand zu bleiben; ſo aber ein Biſchoff/ oder Apt eine andere Religion annehme/ ſolte er ſich deſſelbigen Stands be- geben. Gleichfalls begehrten die Proteſtirende/ daß denen Staͤtten/ ſo vor ſieben Jahren das Interim angenommen haͤttẽ/ ſolte zugelaſſen werden/ ſich wiederumb zu der Augſpurgiſchen Confeſſion zu wenden. Hieruͤber wurden beyderſeits Schrifften gewechſelt; jedoch gaben ſie endlich zu beyden Theilen etwas nach. Die Geiſtliche giengen ein/ daß die Staͤtte die Religiõ jhres Gefallens anrichten moͤchten: Hingegen lieſſen die Proteſtirende jhre Forderung/ was die Geiſtliche anlangt/ fallen/ vnd wurd der Abſcheid den 25. Septembr. alſo gemacht: Daß demnach zu hinlegung deren in der Religion entſtandenen Strittigkeiten vonnoͤ- then wer/ ein allgemein/ oder National-Concilium, ſolches aber wegen vieler Hindernuͤſſen nicht koͤnte verſamblet werden/ mitlerweil biß eine freundliche Einigkeit in der Religion moͤchte getroffen werdẽ/ der Kaͤyſer/ Koͤnig Ferdinand/ die Catholiſche Fuͤrſten vnd Staͤnd nicht ſolten der Augſpurgiſchen Confeſſion zugethane Fuͤrſten vnd Staͤnde zwingẽ/ jhre Religion zu verlaſſen/ oder die Ord- nungen vnnd Ceremonien, die ſie in jhren Landſchafften vnd Gebieth eingefuͤhrt/ oder noch einfuͤhren moͤchten/ zu aͤndern: noch etwas jhnen zu Schmaach- vnd Vnehr fuͤrnehmen/ oder ſie an der freyen Vbung jhrer Religion hindern. Deßgleichen ſolten fich die von der Augſpurgiſchen Confeſſion, gegen dem Kaͤy- ſer/ Koͤnig Ferdinand/ vnd andern Fuͤrſten vnd Staͤnden der alten Religion/ ſo wohl Geiſt als Weltlichen verhalten: vnnd ſolten auch dieſelbige in jhrem Gebieth ſolche Religion/ die jhnen gefaͤllig/ anrichten/ vnd eine andere verbiethen moͤgen. H iij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 61. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/69>, abgerufen am 22.11.2024.