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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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tels/ als seine Majestät in solchem schwehren Obligen begriffen/ were das gute zu
Trient angefangene Werck durch die schädliche Verrückung deß Concilii, mit
Vorwendung solcher Vrsachen/ die nicht wahr weren/ vnd keinen rechten
Schein hätten/ vnterbrochen worden; eintzig vnd allein zu dem End/ damit es
den gewündschten Zweck deß gemeinen Friedens vnd Ruh nicht erlangen möch-
te/ vngeacht/ daß der verständigste vnd Gottseligste Theil der Patrum sich darwi-
der gelegt/ vnd zu Trient würcklich verblieben/ denen dann das Prädicat deß
Concilii, vnd nicht den jenigen/ so nach Bononiengezogen/ gebühre/ wiewol seine
Heiligkeit solchen Titul den andern geben/ weil sie dero anhangen/ vnd derosel-
ben eygen Willen mehr/ als deß Keysers/ Ferdinandi, vnd aller Fürsten deß
Reichs Bitten vnd Anhalten in acht nehmen/ es gehe dem zerrütteten Teutsch-
land darüber/ wie es wolle/ die Verführten werden bekehrt/ oder nicht; da doch
die höchste Notturfft erfordert/ nachdem sich dieselbe dem Concilio vnterworffen/
daß man sich widerumb naher Trient begeben thäte.

Als nun er/ der Papst/ durch jhn den Gesanden/ inständig deßwegen ersucht
worden/ hätte er eine geschraubte vnd vnerhebliche Antwort darvon getragen/
darauß abzunehmen/ daß die Christliche Bitt/ so Jhre Heiligkeit von jhme/ als
einem Keyserlichen Gesanden/ den 14. vnd 27. December/ wie auch den 16. Ja-
nuarij von andern Keyserlichen Gewalthabern geschehen/ allerdings ausser acht
gelassen worden. Derowegen er dann hiemit protestiert haben wolte/ daß die
Verrückung deß Concilii, vnd Verlegung naher Bononien/ nichtig vnnd vn-
rechtmässig sey: Vnd daß sie Strittigkeiten in der Kirchen erwecken/ auch die
Catholische Religion in Gefahr setzen werden. Zugeschweigen/ daß die Kirch zu
gegenwärtiger Zeit/ dardurch sehr geärgert/ vnd verwüstet worden. Dannen-
hero auch alle Zerrüttung/ Ergernüssen/ vnd Vnheil/ so darauß jetzt vnd ins
künfftig entstehen möchten/ Jhrer Heiligkeit zuzumessen sey/ als welche/ vngeach-
tet/ sie biß auff das Blut darwider seyn solte/ dieselbe befördere/ vnd denen/ so sol-
ches Vbel anstiffteten/ Vorschub thäte: Also/ daß Jhre Majestät/ auß Seiner
Heiligkeit Veranlassung vervrsacht werde/ als ein Keyser vnd König/ nach Jn-
halt der alten Vätter Schrifften/ vnd allgemeinen einhelligen Consens aller
Verständigen/ selbsten zu den Sachen/ nach bestem Vermögen [unleserliches Material - 2 Zeichen fehlen]thun. Wan-
de sich darauff zu den Cardinälen/ vnd sprach: Nachdem der Papst nicht zu dem
Frieden in der Religion/ vnd zu der Wolfahrt der Teutschen Landen/ wie auch
zu der Verbesserung der bösen eingerissenen Gewohnheiten geneigt/ so thäte er die
deßwegen gethane Protestation auch gegen sie erholen/ auff den Fall/ sie in gleich-
mässiger Fahrlässigkeit verharren würden. Liesse demnach die in Handen ge-
habte Schrifften hindersich; vnd weil jhm kein Antwort darauff worden/ zohe er
also ab.

Der Papst/ als er die von Mendozza geschehene Protestation erwogen/ vnd
mit den Cardinälen berahtschlaget/ merckte/ daß er ziemlich eng eingethan/ vnd

daß
Ander Theil. F

Ander Theil.
tels/ als ſeine Majeſtaͤt in ſolchem ſchwehren Obligen begriffen/ were das gute zu
Trient angefangene Werck durch die ſchaͤdliche Verruͤckung deß Concilii, mit
Vorwendung ſolcher Vrſachen/ die nicht wahr weren/ vnd keinen rechten
Schein haͤtten/ vnterbrochen worden; eintzig vnd allein zu dem End/ damit es
den gewuͤndſchten Zweck deß gemeinen Friedens vnd Ruh nicht erlangen moͤch-
te/ vngeacht/ daß der verſtaͤndigſte vnd Gottſeligſte Theil der Patrum ſich darwi-
der gelegt/ vnd zu Trient wuͤrcklich verblieben/ denen dann das Praͤdicat deß
Concilii, vnd nicht den jenigen/ ſo nach Bononiengezogen/ gebuͤhre/ wiewol ſeine
Heiligkeit ſolchen Titul den andern geben/ weil ſie dero anhangen/ vnd deroſel-
ben eygen Willen mehr/ als deß Keyſers/ Ferdinandi, vnd aller Fuͤrſten deß
Reichs Bitten vnd Anhalten in acht nehmen/ es gehe dem zerruͤtteten Teutſch-
land daruͤber/ wie es wolle/ die Verfuͤhrten werden bekehrt/ oder nicht; da doch
die hoͤchſte Notturfft erfordert/ nachdem ſich dieſelbe dem Concilio vnterworffen/
daß man ſich widerumb naher Trient begeben thaͤte.

Als nun er/ der Papſt/ durch jhn den Geſanden/ inſtaͤndig deßwegen erſucht
worden/ haͤtte er eine geſchraubte vnd vnerhebliche Antwort darvon getragen/
darauß abzunehmen/ daß die Chriſtliche Bitt/ ſo Jhre Heiligkeit von jhme/ als
einem Keyſerlichen Geſanden/ den 14. vnd 27. December/ wie auch den 16. Ja-
nuarij von andern Keyſerlichen Gewalthabern geſchehen/ allerdings auſſer acht
gelaſſen worden. Derowegen er dann hiemit proteſtiert haben wolte/ daß die
Verruͤckung deß Concilii, vnd Verlegung naher Bononien/ nichtig vnnd vn-
rechtmaͤſſig ſey: Vnd daß ſie Strittigkeiten in der Kirchen erwecken/ auch die
Catholiſche Religion in Gefahr ſetzen werden. Zugeſchweigen/ daß die Kirch zu
gegenwaͤrtiger Zeit/ dardurch ſehr geaͤrgert/ vnd verwuͤſtet worden. Dannen-
hero auch alle Zerruͤttung/ Ergernuͤſſen/ vnd Vnheil/ ſo darauß jetzt vnd ins
kuͤnfftig entſtehen moͤchten/ Jhrer Heiligkeit zuzumeſſen ſey/ als welche/ vngeach-
tet/ ſie biß auff das Blut darwider ſeyn ſolte/ dieſelbe befoͤrdere/ vnd denen/ ſo ſol-
ches Vbel anſtiffteten/ Vorſchub thaͤte: Alſo/ daß Jhre Majeſtaͤt/ auß Seiner
Heiligkeit Veranlaſſung vervrſacht werde/ als ein Keyſer vnd Koͤnig/ nach Jn-
halt der alten Vaͤtter Schrifften/ vnd allgemeinen einhelligen Conſens aller
Verſtaͤndigen/ ſelbſten zu den Sachen/ nach beſtem Vermoͤgen [unleserliches Material – 2 Zeichen fehlen]thun. Wan-
de ſich darauff zu den Cardinaͤlen/ vnd ſprach: Nachdem der Papſt nicht zu dem
Frieden in der Religion/ vnd zu der Wolfahrt der Teutſchen Landen/ wie auch
zu der Verbeſſerung der boͤſen eingeriſſenen Gewohnheiten geneigt/ ſo thaͤte er die
deßwegen gethane Proteſtation auch gegen ſie erholen/ auff den Fall/ ſie in gleich-
maͤſſiger Fahrlaͤſſigkeit verharꝛen wuͤrden. Lieſſe demnach die in Handen ge-
habte Schrifften hinderſich; vnd weil jhm kein Antwort darauff worden/ zohe er
alſo ab.

Der Papſt/ als er die von Mendozza geſchehene Proteſtation erwogen/ vnd
mit den Cardinaͤlen berahtſchlaget/ merckte/ daß er ziemlich eng eingethan/ vnd

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Ander Theil. F
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[41/0049] Ander Theil. tels/ als ſeine Majeſtaͤt in ſolchem ſchwehren Obligen begriffen/ were das gute zu Trient angefangene Werck durch die ſchaͤdliche Verruͤckung deß Concilii, mit Vorwendung ſolcher Vrſachen/ die nicht wahr weren/ vnd keinen rechten Schein haͤtten/ vnterbrochen worden; eintzig vnd allein zu dem End/ damit es den gewuͤndſchten Zweck deß gemeinen Friedens vnd Ruh nicht erlangen moͤch- te/ vngeacht/ daß der verſtaͤndigſte vnd Gottſeligſte Theil der Patrum ſich darwi- der gelegt/ vnd zu Trient wuͤrcklich verblieben/ denen dann das Praͤdicat deß Concilii, vnd nicht den jenigen/ ſo nach Bononiengezogen/ gebuͤhre/ wiewol ſeine Heiligkeit ſolchen Titul den andern geben/ weil ſie dero anhangen/ vnd deroſel- ben eygen Willen mehr/ als deß Keyſers/ Ferdinandi, vnd aller Fuͤrſten deß Reichs Bitten vnd Anhalten in acht nehmen/ es gehe dem zerruͤtteten Teutſch- land daruͤber/ wie es wolle/ die Verfuͤhrten werden bekehrt/ oder nicht; da doch die hoͤchſte Notturfft erfordert/ nachdem ſich dieſelbe dem Concilio vnterworffen/ daß man ſich widerumb naher Trient begeben thaͤte. Als nun er/ der Papſt/ durch jhn den Geſanden/ inſtaͤndig deßwegen erſucht worden/ haͤtte er eine geſchraubte vnd vnerhebliche Antwort darvon getragen/ darauß abzunehmen/ daß die Chriſtliche Bitt/ ſo Jhre Heiligkeit von jhme/ als einem Keyſerlichen Geſanden/ den 14. vnd 27. December/ wie auch den 16. Ja- nuarij von andern Keyſerlichen Gewalthabern geſchehen/ allerdings auſſer acht gelaſſen worden. Derowegen er dann hiemit proteſtiert haben wolte/ daß die Verruͤckung deß Concilii, vnd Verlegung naher Bononien/ nichtig vnnd vn- rechtmaͤſſig ſey: Vnd daß ſie Strittigkeiten in der Kirchen erwecken/ auch die Catholiſche Religion in Gefahr ſetzen werden. Zugeſchweigen/ daß die Kirch zu gegenwaͤrtiger Zeit/ dardurch ſehr geaͤrgert/ vnd verwuͤſtet worden. Dannen- hero auch alle Zerruͤttung/ Ergernuͤſſen/ vnd Vnheil/ ſo darauß jetzt vnd ins kuͤnfftig entſtehen moͤchten/ Jhrer Heiligkeit zuzumeſſen ſey/ als welche/ vngeach- tet/ ſie biß auff das Blut darwider ſeyn ſolte/ dieſelbe befoͤrdere/ vnd denen/ ſo ſol- ches Vbel anſtiffteten/ Vorſchub thaͤte: Alſo/ daß Jhre Majeſtaͤt/ auß Seiner Heiligkeit Veranlaſſung vervrſacht werde/ als ein Keyſer vnd Koͤnig/ nach Jn- halt der alten Vaͤtter Schrifften/ vnd allgemeinen einhelligen Conſens aller Verſtaͤndigen/ ſelbſten zu den Sachen/ nach beſtem Vermoͤgen __thun. Wan- de ſich darauff zu den Cardinaͤlen/ vnd ſprach: Nachdem der Papſt nicht zu dem Frieden in der Religion/ vnd zu der Wolfahrt der Teutſchen Landen/ wie auch zu der Verbeſſerung der boͤſen eingeriſſenen Gewohnheiten geneigt/ ſo thaͤte er die deßwegen gethane Proteſtation auch gegen ſie erholen/ auff den Fall/ ſie in gleich- maͤſſiger Fahrlaͤſſigkeit verharꝛen wuͤrden. Lieſſe demnach die in Handen ge- habte Schrifften hinderſich; vnd weil jhm kein Antwort darauff worden/ zohe er alſo ab. Der Papſt/ als er die von Mendozza geſchehene Proteſtation erwogen/ vnd mit den Cardinaͤlen berahtſchlaget/ merckte/ daß er ziemlich eng eingethan/ vnd daß Ander Theil. F

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 41. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/49>, abgerufen am 23.11.2024.