Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae andern Vnruhe oder Auffruhr außschlage. Sonderlich sey die Religion/ oderGewissens Freyheit ein solches Stück/ welches/ da mans sucht zuvndertrucken/ bald wie eine grosse Flamm vber sich schläget: vti nihil tam voluntarium, ita tam in- quietum nihil, quam Religio, si voluntati obstes. Schliessen darumb/ dieser Friede sey gefährlich vnnd besorglich/ vnnd hebe noch lange nicht alle Gravamina/ viel weniger lanienam Christianorun mutuam auff: es werde sich auch in eventu er- weisen/ ob gegenwertiger Fried GOttes edles Geschenck sey/ oder/ ob Vegetio zu glauben/ wann er sagt/ frequentius paces, quam arma nocuerunt. Das Gegenbedencken repraesentiret/ was vor Vnheil auß dem jnnerlichen viro
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ andern Vnruhe oder Auffruhr außſchlage. Sonderlich ſey die Religion/ oderGewiſſens Freyheit ein ſolches Stuͤck/ welches/ da mans ſucht zuvndertrucken/ bald wie eine groſſe Flam̃ vber ſich ſchlaͤget: vti nihil tàm voluntarium, ita tàm in- quietum nihil, quàm Religio, ſi voluntati obſtes. Schlieſſen darumb/ dieſer Friede ſey gefaͤhrlich vnnd beſorglich/ vnnd hebe noch lange nicht alle Gravamina/ viel weniger lanienam Chriſtianorũ mutuam auff: es werde ſich auch in eventu er- weiſen/ ob gegenwertiger Fried GOttes edles Geſchenck ſey/ oder/ ob Vegetio zu glauben/ wann er ſagt/ frequentius paces, quàm arma nocuerunt. Das Gegenbedencken repræſentiret/ was vor Vnheil auß dem jnnerlichen viro
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Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
andern Vnruhe oder Auffruhr außſchlage. Sonderlich ſey die Religion/ oder
Gewiſſens Freyheit ein ſolches Stuͤck/ welches/ da mans ſucht zuvndertrucken/
bald wie eine groſſe Flam̃ vber ſich ſchlaͤget: vti nihil tàm voluntarium, ita tàm in-
quietum nihil, quàm Religio, ſi voluntati obſtes. Schlieſſen darumb/ dieſer
Friede ſey gefaͤhrlich vnnd beſorglich/ vnnd hebe noch lange nicht alle Gravamina/
viel weniger lanienam Chriſtianorũ mutuam auff: es werde ſich auch in eventu er-
weiſen/ ob gegenwertiger Fried GOttes edles Geſchenck ſey/ oder/ ob Vegetio zu
glauben/ wann er ſagt/ frequentius paces, quàm arma nocuerunt.
Das Gegenbedencken repræſentiret/ was vor Vnheil auß dem jnnerlichen
Krieg erwachſe/ vnnd daß allhie die Vrſach dieſes Kriegs auffgehoben/ nemblich
die Execution deß Anno 1629. herauß gelaſſenen Edicts caſſiret/ denen Beſchwe-
rungen der Reichs Staͤtt (es ſey nemlich jhnen vielſaltig wieder den Religionfrie-
gen Jnhalt gethan/ die mediat- vnnd jmmediat-Stiffter/ vnnd Geiſtlichen Guͤt-
ter entzogen/ einem Theil mandata ſine clauſulâ gegeben/ dem andern aber abge-
ſchlagen/ vnnd das beneficium emigrandi gebuͤhrlich nicht verſtattet. Jtem/
daß man ordinari Viſitationes vnnd Reviſiones nicht befoͤrdere/ die Krayß vnnd
Executions Ordnung nicht in acht nehme/ auch ſonſten groͤblich wider den Pro-
phanfrieden handele/ die Capitulation in Kriegs Verfaſſung/ vnnd andern Din-
gen/ auß den Augen ſetze/ vnd was/ beſage der Reichs Acten/ der Klagen mehr ge-
weſen) nunmehr dergeſtallt gutes theils abgeholffen/ daß hinfuͤro vber den Reli-
gion- vnnd Prophanfrieden allerdings gehalten/ es bey der Krayß vnd Execu-
tions Ordnung verbleiben: vnnd was darinnen nicht begriffen/ noch den Reichs-
vnd Fundamental Geſetzen/ ſo wol andern Reichs Conſtitutionen/ vnd da darm-
nen keine ſonderbahre Diſpoſition vorhanden/ nach den gemeinen Kayſerlichen
Rechten/ decidirt werden ſollen. Es werde in dieſer Pacification auff die Liebe
deß Nechſten/ Nutz vnd Wolfahrt der Vnderthanen/ das bonum publicum, vnd
fuͤrnemlich anff die Conſervation deß R. Reichs ein ſonderbares ſorgfeltiges Au-
ge gehalten/ aller Argwohn vnnd Mißtrawen auß dem Wege geraͤumet/ zwiſchen
den kriegenden/ vnnd zu dem Frieden geneygten Partheyen/ eine Amneſtia/ Caſ-
ſir-Vergrab- vnd Auffhebung voriger Mißhelligkeiten vnnd Hoſtilitaͤten indu-
ciret/ vnnd alles in vergeſſen geſtellet. Jn Summa/ es wird dieſer Schluß der-
maſſen ſtabiliret/ daß keiner denſelben vmbſtoſſen/ davon abweichen/ oder ſonſten
etwas tentiren kan/ was zu deſſen Schwaͤchung gereychen moͤchte. Dieweil er
dann vnverletzt GOttes Ehr/ vnnd guten Gewiſſen geſchehen koͤnnen/ ſoll man
jhn lieber eingehen/ als es vollends gar auff die Extrema ſtellen/ welches ſo wol
gegen GOtt/ als die werthe Poſteritet vnertraͤgliche Verantwortung auff ſich la-
den wuͤrde. Man muͤſſe in particularietwas leyden/ den Krieg abzuwenden/ zu
mal ſolches auch Anno 1555. geſchehen. Vnd 1. haben beyde Negotianten jhre
beyde Partheien repræſentirt/ vnnd das Geſetz aller Geſetzen/ nemlich deß Reichs
Wolfahrt beobachtet: da dann Scipionis Naſicæ Spruch golten: Neceſſarium
viro
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