Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Dritter Theil. allein zu dem Ende geschlossen/ damit die Catholischen sich wieder recolligiren/vnd mit grösserer Macht ins künfftige außrüsten können. Also hab sich Carolus V. jmmerzu vor Hertzog Moritzen zu Sachsen geförchtet. Thuan. Sey derowe- gen den Catholischen/ weil sie sonderlich noch in Armis, nicht zu trawen/ da auch gleich (woran noch sehr zu zweiffeln) die beredete 40. Jahr vber alles/ was in die- ser Pacification vnnd Friedens Vergleichung geschlossen/ vnnd beliebet/ gehalten würde. 12. So were noch ferrner die Frage/ wie es dann Verlauff der vierzig Jah- andern F f iij
Dritter Theil. allein zu dem Ende geſchloſſen/ damit die Catholiſchen ſich wieder recolligiren/vnd mit groͤſſerer Macht ins kuͤnfftige außruͤſten koͤnnen. Alſo hab ſich Carolus V. jmmerzu vor Hertzog Moritzen zu Sachſen gefoͤrchtet. Thuan. Sey derowe- gen den Catholiſchen/ weil ſie ſonderlich noch in Armis, nicht zu trawen/ da auch gleich (woran noch ſehr zu zweiffeln) die beredete 40. Jahr vber alles/ was in die- ſer Pacification vnnd Friedens Vergleichung geſchloſſen/ vnnd beliebet/ gehalten wuͤrde. 12. So were noch ferꝛner die Frage/ wie es dann Verlauff der vierzig Jah- andern F f iij
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Dritter Theil.
allein zu dem Ende geſchloſſen/ damit die Catholiſchen ſich wieder recolligiren/
vnd mit groͤſſerer Macht ins kuͤnfftige außruͤſten koͤnnen. Alſo hab ſich Carolus
V. jmmerzu vor Hertzog Moritzen zu Sachſen gefoͤrchtet. Thuan. Sey derowe-
gen den Catholiſchen/ weil ſie ſonderlich noch in Armis, nicht zu trawen/ da auch
gleich (woran noch ſehr zu zweiffeln) die beredete 40. Jahr vber alles/ was in die-
ſer Pacification vnnd Friedens Vergleichung geſchloſſen/ vnnd beliebet/ gehalten
wuͤrde.
12. So were noch ferꝛner die Frage/ wie es dann Verlauff der vierzig Jah-
ren hergehen ſolte/ weil die rechte wahre Vrſache vnnd Vrſprung deß bißhero ge-
fuͤhrten Krieges/ welche iſt die zweyſtimmige Jnterpretation oder Deutung/ Auß-
legung vnnd Verdolmetſchung deß Religionfriedens/ vnnd der Streit vber den
Geiſtlichen Guͤtern/ Stifftern vnd dergleichen/ auß dem Grunde nicht gehaben/
ſondern nur auff eine lauffende Zeit/ von vierzig Jahren/ die Eroͤrterung geſcho-
ben worden: womi aber weder die an jetzo lebende Religions Verwanden genug-
ſam verſichert/ noch auch der werthen Poſteritaͤt oder Nachkommen/ auff welche
ſo wol deß Nachruhms/ als der Vorſorge halben/ nach dem Exempel der loͤblichen
Vorfahren in allen oͤffentlichen Handelungen nicht zuſehen/ gedienet vnd geholf-
fen were. 13. So ſey nicht weniger in groſſe Confideration zuziehen: daß gleich
wol die Kron Schweden/ ſo mit in dem Krieg begriffen/ nicht allein zu denen Tra-
ctaten nicht gezogen/ ſondern auch mit Vergieſſung Koͤniglichen Bluts/ der ver-
dienten Satisfaction halber/ nichts gedacht worden: welche ſich aber ſo bloß auff
die maſſe/ wie in offt gemeldetem Friedenſchluß Erwehnung geſchehen/ nicht ab-
fertigen laſſen koͤnten. 14. So were in gleichem zu bedencken/ wann etliche
Staͤnde/ ſo viel nicht nahe Verwante ſeyn koͤnnen/ ſich nicht zum Frieden Schluß
bequemeten/ ob mit gutem Gewiſſen man ſie mit Heerskrafft vberziehen helffen/
vnd gleichſam in propria viſcera ſæviren/ ſo wol die Schweden/ vnnd deren Mit-
verbundene mit Gewalt auß dem Reich vertreiben koͤnne. Jn Summa/ ſagen
etliche/ Pacem modernam eſſe periculoſam & plenam bello, aut quod ait Mithri-
dates apud Salluſtium, ob interna mala, dilata magis eſſe prælia, quàm pacem da-
tam. Vnnd ſolches erweiſen ſie durch Betrachtung deß hierauff erfolgendem
Vbels. 1. Werden die Schweden wegen dieſes Friedens nur deſto ſchwuͤriger
werden/ vnnd nicht in der Furj ein groſſes Vngluͤck angehen doͤrffen: welches dan-
nenhero noch mehr zubefoͤrchten/ weilen ſie ſich auff den Polniſchen Treues, vnnd
Frantzoͤſiſchen Secours, auch auff jhr eygenes Volck in Preuſſen zuverlaſſen/
vnnd es ſonſt heiſſe/ wie Livius ſagt/ Omnia audaciſſimè incipientes, rarò fefellit
fortuna. Ober wie deß Antonij Conſilium beym Tacitol. 3. lautet: Eſſe adhuc
Vitellio vires: ambiguas, ſi deliberarent: acres ſi deſperâſſent. 2. Sey ein jn-
nerliches Vngluͤck/ daß mancher an ſein vbeln Znſtand werde gedencken/ wie er
durch dieſen Frieden excipiret/ vnd gantze Laͤnder vmb die Religion kommen. Vnd
ſolches werde ſo lang im Gemuͤth/ wie ein Dorn im Fuß bleiben/ biß es wie der zur
andern
F f iij
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