Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae so viel Lehrpuncten sich erörtert finden/ wie in dieser Session allein/ in welcherAristoteles mit oben dran gewesen/ da alle genera causarum so fleissig vnterschrie- ben worden/ daß/ wo er das beste darbey nicht gethan hätte/ man vieler Artickel deß Glaubens in Mangel stehen würde. Die Politici, wiewol jhnen nicht gebührt/ die Religionssachen zu examini- Vom Decret/ die Verbesserung der Mängel betreffend/ ward gesagt/ daß abschaf-
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ ſo viel Lehrpuncten ſich eroͤrtert finden/ wie in dieſer Seſſion allein/ in welcherAriſtoteles mit oben dran geweſen/ da alle genera cauſarum ſo fleiſſig vnterſchrie- ben worden/ daß/ wo er das beſte darbey nicht gethan haͤtte/ man vieler Artickel deß Glaubens in Mangel ſtehen würde. Die Politici, wiewol jhnen nicht gebuͤhrt/ die Religionsſachen zu examini- Vom Decret/ die Verbeſſerung der Maͤngel betreffend/ ward geſagt/ daß abſchaf-
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Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
ſo viel Lehrpuncten ſich eroͤrtert finden/ wie in dieſer Seſſion allein/ in welcher
Ariſtoteles mit oben dran geweſen/ da alle genera cauſarum ſo fleiſſig vnterſchrie-
ben worden/ daß/ wo er das beſte darbey nicht gethan haͤtte/ man vieler Artickel deß
Glaubens in Mangel ſtehen würde.
Die Politici, wiewol jhnen nicht gebuͤhrt/ die Religionsſachen zu examini-
ren/ ſondern ſchlechts zu glauben/ was man jhnen fuͤrſchreibet/ hatten an dem
Decret auch etwas Mangels. Dann dieweil ſie ſahen/ daß Canon. 10. geſetzt
war: Man waͤre verbunden den Gebotten Gottes vnd der Kirchen zu gehorchen/
welches hernach Canon. 20. widerholet wurde/ aͤrgerten ſie ſich/ daß nicht auch ge-
meldet worden/ daß man verbunden waͤre/ den Gebottender Fuͤrſten vnd der O-
brigkeit zugehorchen/ ſintemal der Gehorſam/ den man dieſen ſchuldig ſey/ viel
heller vnd klaͤrer in der heiligen Schrifft außgedruckt ſtuͤnde/ dann der/ ſo man
der Kirchen leyſten ſolte: Das alte Teſtament waͤre voll vom Gehorſam gegen
der Obrigkeit: Jm Newen haͤtte Chriſtus; S. Peter/ S. Paulus weitlaͤuff-
tig/ vnd mit deutlichen Worten davon gelehrt. Die Kirch betreffend/ finde man
einen außfuͤhrlichen Paß/ daß man ſie hoͤren ſoll/ daß man jhr aber gehorchen ſol-
le/ finde ſich nicht alſo klar vnd deutlich. Dann man gehorche dem/ der von ſich
ſelber etwas gebeut; man hoͤre den/ der eines andern Gebott verkuͤndige. Vnd
wolten ſich dieſe Leut mit der Entſchuldigung nicht abweiſen laſſen/ da geſagt
wird: Die Gebott der Fuͤrſten waͤren in den Gebotten Gottes eingeſchloſſen:
Dann darumb ſey man ſchuldig jhnen zugehorchen/ dieweil GOtt ſolches gebot-
ten. Dargegen antworteten ſie/ daß man vmb ſolcher Vrſachen willen der
Kirchen ſolte viel weniger Meldung gethan haben. Gleichwol ſey deroſelben
mit Namen gedacht/ vnd der Oberkeit vergeſſen worden/ dieweil die Geiſtlichen
jhnen von alters her fürgeſetzt/ dieſe ſchaͤdliche Meynung dem Volck einzubil-
den/ daß man jhnen ſchuldig waͤre vmb deß Gewiſſens willen zugehorchen; aber
den Fürſten vnd der Obrigkeit/ vmb allein die zeitliche Straffen zuvermeiden:
Auſſerhalb deſſen koͤnne man jhr Gebott wol vbertretten; dardurch ſie alle Regi-
ment verhaßt gemacht/ als wann ſie tyranniſch waͤren/ vnd man ſie allein der
Straaff halben foͤrchten muͤſte/ ja ſie richteten dieſelbe zu Grund/ in dem ſie die
Vnterthaͤnigkeit gegen den Pfaffen dem Volck/ als den einigen vnd rechten
Weg/ das Himmelreich zuerlangen/ fuͤrmahleten. Dardurch ſie allen Gewalt/
Herꝛſchafft vnd Gebieth/ endlich auch das Reich an ſich ziehen wuͤrden.
Vom Decret/ die Verbeſſerung der Maͤngel betreffend/ ward geſagt/ daß
es ein lauter Geſpoͤtt were: Dann ſich auf Gott vñ den Papſt verlaſſen/ daß tuͤch-
tige Perſonen der Kirchen ſolten fuͤrgeſetzt werdẽ/ das ſtehe vielmehr einem an/ der
ein Gebet thut/ als dem/ der eine Reformation anſtellẽ wil. Daß man die alte Ca-
nones nur obenhin/ vñ mit einem Wort ernewert habe/ dadurch werde nichts auß-
gerichtet/ daß die Mißbraͤuch/ durch welche ſie in Abgang kom̃en/ beſtaͤttigt. Wolle
man ſie der Gebuͤhr wider auffrichten/ vñ in Gang bringẽ/ ſo muͤſſe man die Ding
abſchaf-
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