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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
leiben/ daß die Röm. Catholische Religion/ vnverdruckt in Teutschland bliebe/
wann je die versprochene Gelthülff erfolgen solte.

Nicht vnbillich fragt sichs allhie/ ob der Catholische Frantzoß recht vnnd wol
gethan/ daß er sich mit dem Ketzerischen Schweden/ wider den Catholischen Kay-
ser verbunden? Die Frantzosen sprechen/ weil Ambrosius vnnd Augustinus deß
Schweden Waffen billichen/ (dann der jenige Krieg vor rechtmässig zuhalten/
welcher zu Schutz der Bundsgenossen wird vorgenommen/ oder auch die vorgan-
gene Schmach zuhindertreiben vnd zu rächen: in welchen stücken der Potentaten
höchster Ruhm bestehe/ sintemahl sie jhre Macht auch nicht höher können bringen)
so müsse man auch gestehen/ daß ein ander Potentat sich mit jhme verbinden mö-
ge: fürnemlich aber wann darbey der Kirchen/ vnnd deß Gewissens Freyheit wird
beobachtet. Hinwieder aber wann die eyfferige Catholischen vorgeben/ solcher
Bund gereyche dennoch etlichen Ketzerischen Fürsten zum besten: sehen die Frau-
tzosen auff den Staad/ vnd meynen/ sie finden am hellen Mittage/ was Carolus V.
im Schildt geführet/ nach dem er Spanien/ Niederland/ Teutschland/ vnnd den
grössern Theil in Jtalien in seinen Gewalt gebracht/ nemblich vnder dem Deck-
mantel der Religion/ jhme auch Franckreich vnnd Engelland zu vnderwerffen/ vnd
die vralte Monarchey der Röm. Kayser in seinem Hauß anzustellen. Darumb
Henricus II. König in Franckreich das Teutschland eine Vormaur aller Völcker
in Europa genannt/ welche man nicht könde niederreissen lassen. Sie suchen vnd
finden in jhren Chronicken/ daß wegen dieses Scheins der Religion/ das König-
reich Navarren jhnen entgangen/ vnnd dem Spanier angewachsen: ja daß eben
deßwegen das Königreich Franckreich/ durch die Ligisten solte gar Spanisch wor-
den seyn. Vnd wann die eyferige Catholische ferrner einstrewen/ durch solchen
Krieg vnd Bund müsten die Catholische gleichwol sehr viel leiden/ denen man ehe
solte zu Hülff vnd Trost erscheinen/ als zu Schmach vnnd Hertzenleyd: begegnen
jhnen die Frantzosen/ es hette ja König Ferdinand sich mit den Moren wider Kay-
ser Henricum II. wider das Concilium zu Florentz/ wider die Bäpste Leonem IX.
vnd Victorem II. verbunden/ nur damit Spanien nicht vnder die Contribution
kähme: vnd vermeinen/ Spanien suche deß Türcken Freundschafft/ gleich wie es
auch mit dem Persianer/ vnnd gar mit etlichen Götzendtenern vnd Potentaten in
Jndien im Bundt stehe. Sie kommen gar zu weit/ vnnd sagen Carolus V hab
sich mit den Lutheranern wider die Kron Franckreich verbunden: vnd solches auß
gutachten seiner Geistlichen/ deren wie Bannes berichtet/ man sich so wol/ als der
Pferd vnnd Elephanten bedienen möge. So meldet Mariana, König Aurelius
hab vor den Moren vnd Saracenen nicht anderst Fried haben können/ als daß er
jhnen zum Jährlichen Tribut hundert junge Catholische Töchter gelieffert: Ja
Alphonsus Magnus hette den Moren seinen Sohn Ordonium vbergeben auffzu-
erziehen. Wie dann gegenwertiger Zeit das Hauß Oesterreich sein vralte
Bündnüssen mit Dennmarck/ Sachsen/ Brandenburg/ pflegte zuernewern.

Auch

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
leiben/ daß die Roͤm. Catholiſche Religion/ vnverdruckt in Teutſchland bliebe/
wann je die verſprochene Gelthuͤlff erfolgen ſolte.

Nicht vnbillich fragt ſichs allhie/ ob der Catholiſche Frantzoß recht vnnd wol
gethan/ daß er ſich mit dem Ketzeriſchen Schweden/ wider den Catholiſchen Kay-
ſer verbunden? Die Frantzoſen ſprechen/ weil Ambroſius vnnd Auguſtinus deß
Schweden Waffen billichen/ (dann der jenige Krieg vor rechtmaͤſſig zuhalten/
welcher zu Schutz der Bundsgenoſſen wird vorgenommen/ oder auch die vorgan-
gene Schmach zuhindertreiben vnd zu raͤchen: in welchen ſtuͤcken der Potentaten
hoͤchſter Ruhm beſtehe/ ſintemahl ſie jhre Macht auch nicht hoͤher koͤnnen bringen)
ſo muͤſſe man auch geſtehen/ daß ein ander Potentat ſich mit jhme verbinden moͤ-
ge: fuͤrnemlich aber wann darbey der Kirchen/ vnnd deß Gewiſſens Freyheit wird
beobachtet. Hinwieder aber wann die eyfferige Catholiſchen vorgeben/ ſolcher
Bund gereyche dennoch etlichen Ketzeriſchen Fuͤrſten zum beſten: ſehen die Frau-
tzoſen auff den Staad/ vnd meynen/ ſie finden am hellen Mittage/ was Carolus V.
im Schildt gefuͤhret/ nach dem er Spanien/ Niederland/ Teutſchland/ vnnd den
groͤſſern Theil in Jtalien in ſeinen Gewalt gebracht/ nemblich vnder dem Deck-
mantel der Religion/ jhme auch Franckreich vnnd Engelland zu vnderwerffen/ vnd
die vralte Monarchey der Roͤm. Kayſer in ſeinem Hauß anzuſtellen. Darumb
Henricus II. Koͤnig in Franckreich das Teutſchland eine Vormaur aller Voͤlcker
in Europa genannt/ welche man nicht koͤnde niederꝛeiſſen laſſen. Sie ſuchen vnd
finden in jhren Chronicken/ daß wegen dieſes Scheins der Religion/ das Koͤnig-
reich Navarꝛen jhnen entgangen/ vnnd dem Spanier angewachſen: ja daß eben
deßwegen das Koͤnigreich Franckreich/ durch die Ligiſten ſolte gar Spaniſch wor-
den ſeyn. Vnd wann die eyferige Catholiſche ferꝛner einſtrewen/ durch ſolchen
Krieg vnd Bund muͤſten die Catholiſche gleichwol ſehr viel leiden/ denen man ehe
ſolte zu Huͤlff vnd Troſt erſcheinen/ als zu Schmach vnnd Hertzenleyd: begegnen
jhnen die Frantzoſen/ es hette ja Koͤnig Ferdinand ſich mit den Moren wider Kay-
ſer Henricum II. wider das Concilium zu Florentz/ wider die Baͤpſte Leonem IX.
vnd Victorem II. verbunden/ nur damit Spanien nicht vnder die Contribution
kaͤhme: vnd vermeinen/ Spanien ſuche deß Tuͤrcken Freundſchafft/ gleich wie es
auch mit dem Perſianer/ vnnd gar mit etlichen Goͤtzendtenern vnd Potentaten in
Jndien im Bundt ſtehe. Sie kommen gar zu weit/ vnnd ſagen Carolus V hab
ſich mit den Lutheranern wider die Kron Franckreich verbunden: vnd ſolches auß
gutachten ſeiner Geiſtlichen/ deren wie Bannes berichtet/ man ſich ſo wol/ als der
Pferd vnnd Elephanten bedienen moͤge. So meldet Mariana, Koͤnig Aurelius
hab vor den Moren vnd Saracenen nicht anderſt Fried haben koͤnnen/ als daß er
jhnen zum Jaͤhrlichen Tribut hundert junge Catholiſche Toͤchter gelieffert: Ja
Alphonſus Magnus hette den Moren ſeinen Sohn Ordonium vbergeben auffzu-
erziehen. Wie dann gegenwertiger Zeit das Hauß Oeſterꝛeich ſein vralte
Buͤndnuͤſſen mit Dennmarck/ Sachſen/ Brandenburg/ pflegte zuernewern.

Auch
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[166/0414] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ leiben/ daß die Roͤm. Catholiſche Religion/ vnverdruckt in Teutſchland bliebe/ wann je die verſprochene Gelthuͤlff erfolgen ſolte. Nicht vnbillich fragt ſichs allhie/ ob der Catholiſche Frantzoß recht vnnd wol gethan/ daß er ſich mit dem Ketzeriſchen Schweden/ wider den Catholiſchen Kay- ſer verbunden? Die Frantzoſen ſprechen/ weil Ambroſius vnnd Auguſtinus deß Schweden Waffen billichen/ (dann der jenige Krieg vor rechtmaͤſſig zuhalten/ welcher zu Schutz der Bundsgenoſſen wird vorgenommen/ oder auch die vorgan- gene Schmach zuhindertreiben vnd zu raͤchen: in welchen ſtuͤcken der Potentaten hoͤchſter Ruhm beſtehe/ ſintemahl ſie jhre Macht auch nicht hoͤher koͤnnen bringen) ſo muͤſſe man auch geſtehen/ daß ein ander Potentat ſich mit jhme verbinden moͤ- ge: fuͤrnemlich aber wann darbey der Kirchen/ vnnd deß Gewiſſens Freyheit wird beobachtet. Hinwieder aber wann die eyfferige Catholiſchen vorgeben/ ſolcher Bund gereyche dennoch etlichen Ketzeriſchen Fuͤrſten zum beſten: ſehen die Frau- tzoſen auff den Staad/ vnd meynen/ ſie finden am hellen Mittage/ was Carolus V. im Schildt gefuͤhret/ nach dem er Spanien/ Niederland/ Teutſchland/ vnnd den groͤſſern Theil in Jtalien in ſeinen Gewalt gebracht/ nemblich vnder dem Deck- mantel der Religion/ jhme auch Franckreich vnnd Engelland zu vnderwerffen/ vnd die vralte Monarchey der Roͤm. Kayſer in ſeinem Hauß anzuſtellen. Darumb Henricus II. Koͤnig in Franckreich das Teutſchland eine Vormaur aller Voͤlcker in Europa genannt/ welche man nicht koͤnde niederꝛeiſſen laſſen. Sie ſuchen vnd finden in jhren Chronicken/ daß wegen dieſes Scheins der Religion/ das Koͤnig- reich Navarꝛen jhnen entgangen/ vnnd dem Spanier angewachſen: ja daß eben deßwegen das Koͤnigreich Franckreich/ durch die Ligiſten ſolte gar Spaniſch wor- den ſeyn. Vnd wann die eyferige Catholiſche ferꝛner einſtrewen/ durch ſolchen Krieg vnd Bund muͤſten die Catholiſche gleichwol ſehr viel leiden/ denen man ehe ſolte zu Huͤlff vnd Troſt erſcheinen/ als zu Schmach vnnd Hertzenleyd: begegnen jhnen die Frantzoſen/ es hette ja Koͤnig Ferdinand ſich mit den Moren wider Kay- ſer Henricum II. wider das Concilium zu Florentz/ wider die Baͤpſte Leonem IX. vnd Victorem II. verbunden/ nur damit Spanien nicht vnder die Contribution kaͤhme: vnd vermeinen/ Spanien ſuche deß Tuͤrcken Freundſchafft/ gleich wie es auch mit dem Perſianer/ vnnd gar mit etlichen Goͤtzendtenern vnd Potentaten in Jndien im Bundt ſtehe. Sie kommen gar zu weit/ vnnd ſagen Carolus V hab ſich mit den Lutheranern wider die Kron Franckreich verbunden: vnd ſolches auß gutachten ſeiner Geiſtlichen/ deren wie Bannes berichtet/ man ſich ſo wol/ als der Pferd vnnd Elephanten bedienen moͤge. So meldet Mariana, Koͤnig Aurelius hab vor den Moren vnd Saracenen nicht anderſt Fried haben koͤnnen/ als daß er jhnen zum Jaͤhrlichen Tribut hundert junge Catholiſche Toͤchter gelieffert: Ja Alphonſus Magnus hette den Moren ſeinen Sohn Ordonium vbergeben auffzu- erziehen. Wie dann gegenwertiger Zeit das Hauß Oeſterꝛeich ſein vralte Buͤndnuͤſſen mit Dennmarck/ Sachſen/ Brandenburg/ pflegte zuernewern. Auch

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 166. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/414>, abgerufen am 22.11.2024.