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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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mit sich führe. Dann es würde darauff solgen/ daß der Mensch auff eine gewisse
Weise etwas thue/ vnd wann ers auff eine andere Weise thue/ er alsdann gar
nichts thut. Zur Verantwortung der Vätter wurde gesagt: Man müste die
Form vnd Weise nicht so genaw ersuchen: Dann das wäre nichts anders/ als
Schimpffen/ vnd Bossenreissen. Dargegen ward repliciert/ daß man schuldig
wäre/ eine Rede/ die gewöhnlich sey/ zum besten außzulegen: Wann man aber
die klare vnd gewöhnliche Reden vnterwegen läßt/ vnnd newe/ vngereimbte vnd
schlüpfferigte erdenckt/ darinn ein widerwertiger Sinn verborgen läge/ welchen
beyde Partheyen zu jhrem Vortheil ziehen können/ sey es nützlich vnd der Kirchen
daran gelegen/ daß solche Renck vnd Betrug entdeckt werden.

Die Theologi sagten/ diese Lehr: Der Mensch könne den jnnerlichen Trieb
deß heiligen Geistes allezeit verwerffen/ vnd zu nicht machen/ sey dem alten vnd
offentlichen Gebet/ der Kirchen sehr zuwider/ da sie pflegte zusagen: Et ad te no-
stras etiam rebelles compelle propitius voluntates.
Wollest/ O Herr/ vnsern
widerspenstigen Willen gnädiglich zu dir treiben vnd nöhtigen. Diß Gebet
sey vor Zeiten nicht ein eyteler vnd vergeblicher Wundsch gewesen/ sondern/ wie
es auß Glauben gesprochen worden/ nach der Lehre S. Jacobs/ also von Gott er-
höret worden. Vnd wann dem also wäre/ wie gemelter Canon lautet/ könte man
nicht mehr mit S. Paulo sagen: Daß der Vnderscheyd/ durch welchen die Ge-
fässe deß Zorns Gottes von den Gefässen seiner Barmhertzigkeit vnderscheyden
werden/ nicht von den Menschen herrühret: Sintemal diese Wort/ non nihil o-
mnino,
solchen Vnderscheyd dem Menschen zuschreiben. Dieser Spruch wurd
auch von vielen bewogen/ da gesagt wird im siebenden Canon: Daß die Gerech-
tigkeit mit gewisser Maß gegeben werde/ nachdem Wolgefallen Gottes/ vnd die
Disposition dessen/ der sie empfängt: Dann beydes nicht wol zugleich stehen kön-
te. So es Gott also wol gefiel/ deme mehr zugeben/ welcher am wenigsten ge-
schickt vnd darzu disponiert wäre; So wurde die Gnad nicht gegeben/ nach der
Disposition deß Menschen/ solte sie aber nach gemelter Disposition/ gegeben wer-
den/ so wird sie allzeit das jenige seyn/ dardurch GOtt bewegt wird/ die Gnade zu-
geben/ vnd solches nicht thun nach seinem Wolgefallen. Es verwunderte sich
auch mancher/ wie sie den hätten dörffen verdammen/ welcher da sagte: Daß man
die Gebott Gottes nicht halten könne. Dieweil eben dasselbe Concilium im De-
cret der andern Session/ die Gläubigen/ so zu Trient versamlet gewesen/ vermah-
net Buß zuthun/ zu beichten/ zur Communion zugehen/ vnd die Gebott GOttes
zuhalten/ quantum quisq; poterit, nach eines jeden Vermögen: Welche Mässi-
gung jrrig vnd gottloß seyn würde/ wann der Gerechtfertigte sie allerdings halten
könte: Vnd ward darauff gemerckt/ daß an beyden Orten das Wort Praecepta,
stünde/ damit nicht jemand eine Außflucht suchen möchte.

Welche in den Kirchenhistorien belesen/ sagten: Daß in allen Concilien/
welche in der Kirchen/ von der Apostel Zeit/ biß jetzund gehalten worden/ niemals

so viel
Ander Theil. E

Ander Theil.
mit ſich fuͤhre. Dann es wuͤrde darauff ſolgen/ daß der Menſch auff eine gewiſſe
Weiſe etwas thue/ vnd wann ers auff eine andere Weiſe thue/ er alsdann gar
nichts thut. Zur Verantwortung der Vaͤtter wurde geſagt: Man muͤſte die
Form vnd Weiſe nicht ſo genaw erſuchen: Dann das waͤre nichts anders/ als
Schimpffen/ vnd Boſſenreiſſen. Dargegen ward repliciert/ daß man ſchuldig
waͤre/ eine Rede/ die gewoͤhnlich ſey/ zum beſten außzulegen: Wann man aber
die klare vnd gewoͤhnliche Reden vnterwegen laͤßt/ vnnd newe/ vngereimbte vnd
ſchluͤpfferigte erdenckt/ darinn ein widerwertiger Sinn verborgen laͤge/ welchen
beyde Partheyen zu jhrem Vortheil ziehen koͤnnen/ ſey es nuͤtzlich vnd der Kirchen
daran gelegen/ daß ſolche Renck vnd Betrug entdeckt werden.

Die Theologi ſagten/ dieſe Lehr: Der Menſch koͤnne den jnnerlichen Trieb
deß heiligen Geiſtes allezeit verwerffen/ vnd zu nicht machen/ ſey dem alten vnd
offentlichen Gebet/ der Kirchen ſehr zuwider/ da ſie pflegte zuſagen: Et ad te no-
ſtras etiam rebelles compelle propitius voluntates.
Wolleſt/ O Herr/ vnſern
widerſpenſtigen Willen gnaͤdiglich zu dir treiben vnd noͤhtigen. Diß Gebet
ſey vor Zeiten nicht ein eyteler vnd vergeblicher Wundſch geweſen/ ſondern/ wie
es auß Glauben geſprochen worden/ nach der Lehre S. Jacobs/ alſo von Gott er-
hoͤret worden. Vnd wann dem alſo waͤre/ wie gemelter Canon lautet/ koͤnte man
nicht mehr mit S. Paulo ſagen: Daß der Vnderſcheyd/ durch welchen die Ge-
faͤſſe deß Zorns Gottes von den Gefaͤſſen ſeiner Barmhertzigkeit vnderſcheyden
werden/ nicht von den Menſchen herruͤhret: Sintemal dieſe Wort/ non nihil o-
mninò,
ſolchen Vnderſcheyd dem Menſchen zuſchreiben. Dieſer Spruch wurd
auch von vielen bewogen/ da geſagt wird im ſiebenden Canon: Daß die Gerech-
tigkeit mit gewiſſer Maß gegeben werde/ nachdem Wolgefallen Gottes/ vnd die
Diſpoſition deſſen/ der ſie empfaͤngt: Dann beydes nicht wol zugleich ſtehen koͤn-
te. So es Gott alſo wol gefiel/ deme mehr zugeben/ welcher am wenigſten ge-
ſchickt vnd darzu diſponiert waͤre; So wurde die Gnad nicht gegeben/ nach der
Diſpoſition deß Menſchen/ ſolte ſie aber nach gemelter Diſpoſition/ gegeben wer-
den/ ſo wird ſie allzeit das jenige ſeyn/ dardurch GOtt bewegt wird/ die Gnade zu-
geben/ vnd ſolches nicht thun nach ſeinem Wolgefallen. Es verwunderte ſich
auch mancher/ wie ſie den haͤtten doͤrffen verdammen/ welcher da ſagte: Daß man
die Gebott Gottes nicht halten koͤnne. Dieweil eben daſſelbe Concilium im De-
cret der andern Seſſion/ die Glaͤubigen/ ſo zu Trient verſamlet geweſen/ vermah-
net Buß zuthun/ zu beichten/ zur Communion zugehen/ vnd die Gebott GOttes
zuhalten/ quantum quisq; poterit, nach eines jeden Vermoͤgen: Welche Maͤſſi-
gung jrrig vnd gottloß ſeyn wuͤrde/ wann der Gerechtfertigte ſie allerdings halten
koͤnte: Vnd ward darauff gemerckt/ daß an beyden Orten das Wort Præcepta,
ſtuͤnde/ damit nicht jemand eine Außflucht ſuchen moͤchte.

Welche in den Kirchenhiſtorien beleſen/ ſagten: Daß in allen Concilien/
welche in der Kirchen/ von der Apoſtel Zeit/ biß jetzund gehalten worden/ niemals

ſo viel
Ander Theil. E
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[33/0041] Ander Theil. mit ſich fuͤhre. Dann es wuͤrde darauff ſolgen/ daß der Menſch auff eine gewiſſe Weiſe etwas thue/ vnd wann ers auff eine andere Weiſe thue/ er alsdann gar nichts thut. Zur Verantwortung der Vaͤtter wurde geſagt: Man muͤſte die Form vnd Weiſe nicht ſo genaw erſuchen: Dann das waͤre nichts anders/ als Schimpffen/ vnd Boſſenreiſſen. Dargegen ward repliciert/ daß man ſchuldig waͤre/ eine Rede/ die gewoͤhnlich ſey/ zum beſten außzulegen: Wann man aber die klare vnd gewoͤhnliche Reden vnterwegen laͤßt/ vnnd newe/ vngereimbte vnd ſchluͤpfferigte erdenckt/ darinn ein widerwertiger Sinn verborgen laͤge/ welchen beyde Partheyen zu jhrem Vortheil ziehen koͤnnen/ ſey es nuͤtzlich vnd der Kirchen daran gelegen/ daß ſolche Renck vnd Betrug entdeckt werden. Die Theologi ſagten/ dieſe Lehr: Der Menſch koͤnne den jnnerlichen Trieb deß heiligen Geiſtes allezeit verwerffen/ vnd zu nicht machen/ ſey dem alten vnd offentlichen Gebet/ der Kirchen ſehr zuwider/ da ſie pflegte zuſagen: Et ad te no- ſtras etiam rebelles compelle propitius voluntates. Wolleſt/ O Herr/ vnſern widerſpenſtigen Willen gnaͤdiglich zu dir treiben vnd noͤhtigen. Diß Gebet ſey vor Zeiten nicht ein eyteler vnd vergeblicher Wundſch geweſen/ ſondern/ wie es auß Glauben geſprochen worden/ nach der Lehre S. Jacobs/ alſo von Gott er- hoͤret worden. Vnd wann dem alſo waͤre/ wie gemelter Canon lautet/ koͤnte man nicht mehr mit S. Paulo ſagen: Daß der Vnderſcheyd/ durch welchen die Ge- faͤſſe deß Zorns Gottes von den Gefaͤſſen ſeiner Barmhertzigkeit vnderſcheyden werden/ nicht von den Menſchen herruͤhret: Sintemal dieſe Wort/ non nihil o- mninò, ſolchen Vnderſcheyd dem Menſchen zuſchreiben. Dieſer Spruch wurd auch von vielen bewogen/ da geſagt wird im ſiebenden Canon: Daß die Gerech- tigkeit mit gewiſſer Maß gegeben werde/ nachdem Wolgefallen Gottes/ vnd die Diſpoſition deſſen/ der ſie empfaͤngt: Dann beydes nicht wol zugleich ſtehen koͤn- te. So es Gott alſo wol gefiel/ deme mehr zugeben/ welcher am wenigſten ge- ſchickt vnd darzu diſponiert waͤre; So wurde die Gnad nicht gegeben/ nach der Diſpoſition deß Menſchen/ ſolte ſie aber nach gemelter Diſpoſition/ gegeben wer- den/ ſo wird ſie allzeit das jenige ſeyn/ dardurch GOtt bewegt wird/ die Gnade zu- geben/ vnd ſolches nicht thun nach ſeinem Wolgefallen. Es verwunderte ſich auch mancher/ wie ſie den haͤtten doͤrffen verdammen/ welcher da ſagte: Daß man die Gebott Gottes nicht halten koͤnne. Dieweil eben daſſelbe Concilium im De- cret der andern Seſſion/ die Glaͤubigen/ ſo zu Trient verſamlet geweſen/ vermah- net Buß zuthun/ zu beichten/ zur Communion zugehen/ vnd die Gebott GOttes zuhalten/ quantum quisq; poterit, nach eines jeden Vermoͤgen: Welche Maͤſſi- gung jrrig vnd gottloß ſeyn wuͤrde/ wann der Gerechtfertigte ſie allerdings halten koͤnte: Vnd ward darauff gemerckt/ daß an beyden Orten das Wort Præcepta, ſtuͤnde/ damit nicht jemand eine Außflucht ſuchen moͤchte. Welche in den Kirchenhiſtorien beleſen/ ſagten: Daß in allen Concilien/ welche in der Kirchen/ von der Apoſtel Zeit/ biß jetzund gehalten worden/ niemals ſo viel Ander Theil. E

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 33. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/41>, abgerufen am 22.11.2024.