Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae greiffen/ damit die Evangelische mit jhrer Defension auffkommen/ vnd sich in gu-te Postur stellen könden/ also daß sie von den Kayserischen daran nit verhindert wür- den? zu dem hatten die Evangelische Stände auff den Churfürsten zu Sachsen/ als das Haupt gleichsam/ vnd mächtigsten vnder jhnen allen in Teutschland: der auch beym Kayser/ jhrem vermeynen nach/ in grossem Respect/ ein sonderbahres Absehen/ vnnd wolten ohn jhn sich keines Dings vnderfangen. Darumb sie kei- nen füglichern Weg funden/ als gemelten Churfürsten zu einem dergleichen De- fensions. (oder new Vnions) Wercke/ vor die Evangelische Religion vnd teut- sche Freyheit/ zubewegen vnd in den Harnisch zubringen. Dann diesem würde der Kayser nicht stracks gerade zu vor den Kopff stossen/ oder mit Gewalt (wie et- wan gegen andere) sondern mit grosser Consideration wider jhn verfahren/ vnd er also Zeit/ sich in Postur zusetzen/ gewinnen: auch solches vmb so viel desto leichter/ weil dessen Land nicht/ wie anderer Evangelischen/ mit Kayserlichen Einquatie- rung beleget. So wer auch dessen Macht dergestallt considerabel/ daß er ein recht Fundament zu solcher Verfassung legen könde: mit welcher/ wann andere benach- barte Evangelischen sich conjungiren theten/ sich hernachmals/ sonderlich vermit- telst der Schwedischen Assistentz/ Hülffe vnd Zuthun/ den Kayserischen die Wa- ge vnd Balance zuhalten gnugsamb vermöchten: deß vielgeltenden oberwehnten Respects/ welchen alle Evangelische in Teutschland auff Chur Sachsen trügen/ zugeschweigen/ der so bald nicht würde Lermen blasen/ daß nicht jederman zu Pferd sitzen/ vnnd keiner der letzte würde seyn wollen. Ob nun wol die Evangelische Stände alle in gesampt/ vnd ein jedweder vor sich absonderlich/ jhre Gravamina/ Drangsal vnd Beschwerden/ womit sie von den Kayserischen beleget/ vnnd gepresset waren/ an den Churfürsten zu Sachsen vielfaltig gelangen lassen/ auch etliche der Stände Abgesandten/ zeit wehrenden Collegialtags/ zum Churfürsten selbst ge- reyset/ jhn durch alle Mittel/ daß er sich der Evangelischen Stände würcklich an- nehmen/ vnnd in eine Verfassung stellen möchte/ zubewegen angesuchet vnnd jhm seine eygene Gefahr vielfaltig zugemüth geführet: wolte doch solches mehr nicht bey jhme verfangen/ als daß er sich erkläret/ alles dem Kayser bester massen zu re- monstriren/ vnd bey demselben intercedendo beweglich einzukommen/ damit den Grauaminibus der Evangelischen Chur-Fürsten vnnd Ständen förderlichst/ der Billichkeit gemäß/ abgeholffen werden möchte: biß endlich eine vornehme gewis- se Person/ so bey dem Churfürsten damals in grossem Credit gewesen/ eine Reyse zu jhm gethan/ vnnd jhn dahin disponiret/ daß er verwilliget/ einen allgemeinen Convent der Evangelischen Chur-Fürsten vnnd Stände naher Leipzig außzu- schreiben/ vnd von derselben Notturfft außführlich/ daselbst zutractiren/ vnnd zu- handeln. Wegen der Calvinisten gab es was nachdenckens/ ob man sie auch be- schreiben solte/ in welchem fall sie ohne zweiffel jhre längst geschehene Warnun- gen herfür ziehen/ vnnd abermahls das Directorium würden führen wollen: ja durch dieselben möchte der Kayser zuverbittern seyn/ als nehme man sich der Re- bellen
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ greiffen/ damit die Evangeliſche mit jhrer Defenſion auffkommen/ vnd ſich in gu-te Poſtur ſtellen koͤnden/ alſo daß ſie von dẽ Kayſeriſchen daran nit verhindert wuͤr- den? zu dem hatten die Evangeliſche Staͤnde auff den Churfuͤrſten zu Sachſen/ als das Haupt gleichſam/ vnd maͤchtigſten vnder jhnen allen in Teutſchland: der auch beym Kayſer/ jhrem vermeynen nach/ in groſſem Reſpect/ ein ſonderbahres Abſehen/ vnnd wolten ohn jhn ſich keines Dings vnderfangen. Darumb ſie kei- nen fuͤglichern Weg funden/ als gemelten Churfuͤrſten zu einem dergleichen De- fenſions. (oder new Vnions) Wercke/ vor die Evangeliſche Religion vnd teut- ſche Freyheit/ zubewegen vnd in den Harniſch zubringen. Dann dieſem wuͤrde der Kayſer nicht ſtracks gerade zu vor den Kopff ſtoſſen/ oder mit Gewalt (wie et- wan gegen andere) ſondern mit groſſer Conſideration wider jhn verfahren/ vnd er alſo Zeit/ ſich in Poſtur zuſetzen/ gewinnen: auch ſolches vmb ſo viel deſto leichter/ weil deſſen Land nicht/ wie anderer Evangeliſchen/ mit Kayſerlichen Einquatie- rung beleget. So wer auch deſſen Macht dergeſtallt conſiderabel/ daß er ein recht Fundament zu ſolcher Verfaſſung legen koͤnde: mit welcher/ wann andere benach- barte Evangeliſchen ſich conjungiren theten/ ſich hernachmals/ ſonderlich vermit- telſt der Schwediſchen Aſſiſtentz/ Huͤlffe vnd Zuthun/ den Kayſeriſchen die Wa- ge vnd Balance zuhalten gnugſamb vermoͤchten: deß vielgeltenden oberwehnten Reſpects/ welchen alle Evangeliſche in Teutſchland auff Chur Sachſen truͤgen/ zugeſchweigen/ der ſo bald nicht wuͤrde Lermen blaſen/ daß nicht jederman zu Pferd ſitzen/ vnnd keiner der letzte wuͤrde ſeyn wollen. Ob nun wol die Evangeliſche Staͤnde alle in geſampt/ vnd ein jedweder vor ſich abſonderlich/ jhre Gravamina/ Drangſal vñ Beſchwerden/ womit ſie von dẽ Kayſeriſchen beleget/ vnnd gepreſſet waren/ an den Churfuͤrſten zu Sachſen vielfaltig gelangen laſſen/ auch etliche der Staͤnde Abgeſandten/ zeit wehrenden Collegialtags/ zum Churfuͤrſten ſelbſt ge- reyſet/ jhn durch alle Mittel/ daß er ſich der Evangeliſchen Staͤnde wuͤrcklich an- nehmen/ vnnd in eine Verfaſſung ſtellen moͤchte/ zubewegen angeſuchet vnnd jhm ſeine eygene Gefahr vielfaltig zugemuͤth geführet: wolte doch ſolches mehr nicht bey jhme verfangen/ als daß er ſich erklaͤret/ alles dem Kayſer beſter maſſen zu re- monſtriren/ vnd bey demſelben intercedendo beweglich einzukommen/ damit den Grauaminibus der Evangeliſchen Chur-Fuͤrſten vnnd Staͤnden foͤrderlichſt/ der Billichkeit gemaͤß/ abgeholffen werden moͤchte: biß endlich eine vornehme gewiſ- ſe Perſon/ ſo bey dem Churfuͤrſten damals in groſſem Credit geweſen/ eine Reyſe zu jhm gethan/ vnnd jhn dahin diſponiret/ daß er verwilliget/ einen allgemeinen Convent der Evangeliſchen Chur-Fuͤrſten vnnd Staͤnde naher Leipzig außzu- ſchreiben/ vnd von derſelben Notturfft außfuͤhrlich/ daſelbſt zutractiren/ vnnd zu- handeln. Wegen der Calviniſten gab es was nachdenckens/ ob man ſie auch be- ſchreiben ſolte/ in welchem fall ſie ohne zweiffel jhre laͤngſt geſchehene Warnun- gen herfuͤr ziehen/ vnnd abermahls das Directorium wuͤrden fuͤhren wollen: ja durch dieſelben moͤchte der Kayſer zuverbittern ſeyn/ als nehme man ſich der Re- bellen
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greiffen/ damit die Evangeliſche mit jhrer Defenſion auffkommen/ vnd ſich in gu-
te Poſtur ſtellen koͤnden/ alſo daß ſie von dẽ Kayſeriſchen daran nit verhindert wuͤr-
den? zu dem hatten die Evangeliſche Staͤnde auff den Churfuͤrſten zu Sachſen/
als das Haupt gleichſam/ vnd maͤchtigſten vnder jhnen allen in Teutſchland: der
auch beym Kayſer/ jhrem vermeynen nach/ in groſſem Reſpect/ ein ſonderbahres
Abſehen/ vnnd wolten ohn jhn ſich keines Dings vnderfangen. Darumb ſie kei-
nen fuͤglichern Weg funden/ als gemelten Churfuͤrſten zu einem dergleichen De-
fenſions. (oder new Vnions) Wercke/ vor die Evangeliſche Religion vnd teut-
ſche Freyheit/ zubewegen vnd in den Harniſch zubringen. Dann dieſem wuͤrde
der Kayſer nicht ſtracks gerade zu vor den Kopff ſtoſſen/ oder mit Gewalt (wie et-
wan gegen andere) ſondern mit groſſer Conſideration wider jhn verfahren/ vnd er
alſo Zeit/ ſich in Poſtur zuſetzen/ gewinnen: auch ſolches vmb ſo viel deſto leichter/
weil deſſen Land nicht/ wie anderer Evangeliſchen/ mit Kayſerlichen Einquatie-
rung beleget. So wer auch deſſen Macht dergeſtallt conſiderabel/ daß er ein recht
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barte Evangeliſchen ſich conjungiren theten/ ſich hernachmals/ ſonderlich vermit-
telſt der Schwediſchen Aſſiſtentz/ Huͤlffe vnd Zuthun/ den Kayſeriſchen die Wa-
ge vnd Balance zuhalten gnugſamb vermoͤchten: deß vielgeltenden oberwehnten
Reſpects/ welchen alle Evangeliſche in Teutſchland auff Chur Sachſen truͤgen/
zugeſchweigen/ der ſo bald nicht wuͤrde Lermen blaſen/ daß nicht jederman zu Pferd
ſitzen/ vnnd keiner der letzte wuͤrde ſeyn wollen. Ob nun wol die Evangeliſche
Staͤnde alle in geſampt/ vnd ein jedweder vor ſich abſonderlich/ jhre Gravamina/
Drangſal vñ Beſchwerden/ womit ſie von dẽ Kayſeriſchen beleget/ vnnd gepreſſet
waren/ an den Churfuͤrſten zu Sachſen vielfaltig gelangen laſſen/ auch etliche der
Staͤnde Abgeſandten/ zeit wehrenden Collegialtags/ zum Churfuͤrſten ſelbſt ge-
reyſet/ jhn durch alle Mittel/ daß er ſich der Evangeliſchen Staͤnde wuͤrcklich an-
nehmen/ vnnd in eine Verfaſſung ſtellen moͤchte/ zubewegen angeſuchet vnnd jhm
ſeine eygene Gefahr vielfaltig zugemuͤth geführet: wolte doch ſolches mehr nicht
bey jhme verfangen/ als daß er ſich erklaͤret/ alles dem Kayſer beſter maſſen zu re-
monſtriren/ vnd bey demſelben intercedendo beweglich einzukommen/ damit den
Grauaminibus der Evangeliſchen Chur-Fuͤrſten vnnd Staͤnden foͤrderlichſt/ der
Billichkeit gemaͤß/ abgeholffen werden moͤchte: biß endlich eine vornehme gewiſ-
ſe Perſon/ ſo bey dem Churfuͤrſten damals in groſſem Credit geweſen/ eine Reyſe
zu jhm gethan/ vnnd jhn dahin diſponiret/ daß er verwilliget/ einen allgemeinen
Convent der Evangeliſchen Chur-Fuͤrſten vnnd Staͤnde naher Leipzig außzu-
ſchreiben/ vnd von derſelben Notturfft außfuͤhrlich/ daſelbſt zutractiren/ vnnd zu-
handeln. Wegen der Calviniſten gab es was nachdenckens/ ob man ſie auch be-
ſchreiben ſolte/ in welchem fall ſie ohne zweiffel jhre laͤngſt geſchehene Warnun-
gen herfuͤr ziehen/ vnnd abermahls das Directorium wuͤrden fuͤhren wollen: ja
durch dieſelben moͤchte der Kayſer zuverbittern ſeyn/ als nehme man ſich der Re-
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