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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
deß Punctens von der Residentz/ in Sorgen gestanden/ gaben sich zu Rnhe/ die-
weil sie jhnen diese gewisse Hoffnung machten/ daß das Decret deß Concilii nicht
mehr/ dann erstlich die Decretaln der Päpste außrüsten würde. Aber die geriu-
ge vnd schlechte Gesellen vnter den Hoffleuten/ waren vbel zufrieden/ daß ein Bi-
schoff solte Macht sie zubezwingen vberkommen. Sie beklagten jhr Elend/ daß
sie der Nahrung halben jhr Lebenlang dienen/ vnd nach außgestandener schwerer
Mühe vnd Arbeit/ dieses zu jhrem Lohn gewärtig seyn müsten/ in einem Dorff
oder Flecken eingeschlossen/ oder durch einen schlechten Canonicat einer andern
grössern vnd verächtlichern Dienstbarkeit vnter seinem Bischoff zusitzen/ vnd
vnterworffen würden. Der sie nicht allein gleichsam an einen Pfal gebun-
den halten/ sondern auch durch seine Besuchungen/ vnd vnter dem Schein der
Straaffe/ sie zu armen Schlaven machen; oder sie jmmer plagen/ vnd außsaugen
würde.

Aber anderstwo/ vnd sonderlich in Teutschland hatt man/ so bald die De-
creten daselbst außkommen/ von dem ersten der Glaubens sachen betreffend/ viel
vnd mancherley geredt. Daß man das Decret viel vnd fleissig lesen/ vnd wider
lesen müste/ dieweil man es/ ohne eine vollkommene Erkanntnuß vnd Wissen-
schafft der jnnerlichen Bewegungen der Seelen/ vnd in welchen sie würcke oder
leyde/ nicht verstehen könte: Welches dann subtile Sachen wären/ davon man/
nachdem sie sich bald also/ bald anderst ansehen lassen/ beyderseits disputieren kön-
te: Vnd beruhete die gantze Lehr deß Concilii auff dieser Frag. Ob das/ so dem
Willen am ersten fürkäme/ in jhm würckete/ oder/ ob der Will darinn würckete/
oder/ ob sie beyde/ als Würckende/ Leydende sich befinden. Es sagten etliche/ die
kurtzweilig waren/ daß/ wie die Sterngücker/ welche die wahre Vrsach deß Lauffs
deß Himmels nicht wüsten/ also bald/ damit sie dessen/ so man mit Augen siehet/ Red
vnd Antwort geben mögen/ in die Eccentricos vnd Epicyclos fielen: Also wäre
es nicht Wunder/ wann man von dem Lauff/ der vber dem Himmel ist/ wolle Be-
scheyd geben/ daß man in eine Eccentricität der Niessungen geriehte. Die Gram-
matici
konten sich nicht gnugsam verwundern/ vnd satt lachen/ vber diese Propo-
sition/ die in einem Canone gesetzt worden. Neque homo ipse nihil omnino
agat,
daß auch nicht der Mensch selbst gar nichts thue/ welches sie vor vnver-
ständlich/ vnd ohne Exempel hielten: Vnd da der Synodus dieses meynete:
Etiam homo ipse aliquid agat, daß auch der Mensch etwas thue. Hätte er es
deutlich/ wie es sich gebühret in Glaubenssachen/ da die einfältigste Meynung
die beste ist/ sagen können/ vnnd so sie sich einer Zierlichkeit wollen gebrauchen/
sagen können. Neque etiam homo ipse nihil agat: Wann man aber das
Wort/ Omnino, vnnd darunter flickte/ gibt es ein vngereimbte vnd vnver-
ständliche Rede/ wie alle die Reden wären/ so zwo Negativas particulas hätten/
auß denen keine Affirmativam man bringen könte. Darumb muste man/ so je-
ne zuverwandeln wäre/ sagen: Etiam homo ipse aliquid omnino agat, welches
vngereimt/ weil man an diesem Ort nicht verstehen könne/ was aliquid omnino

mit

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
deß Punctens von der Reſidentz/ in Sorgen geſtanden/ gaben ſich zu Rnhe/ die-
weil ſie jhnen dieſe gewiſſe Hoffnung machten/ daß das Decret deß Concilii nicht
mehr/ dann erſtlich die Decretaln der Paͤpſte außruͤſten wuͤrde. Aber die geriu-
ge vnd ſchlechte Geſellen vnter den Hoffleuten/ waren vbel zufrieden/ daß ein Bi-
ſchoff ſolte Macht ſie zubezwingen vberkommen. Sie beklagten jhr Elend/ daß
ſie der Nahrung halben jhr Lebenlang dienen/ vnd nach außgeſtandener ſchwerer
Muͤhe vnd Arbeit/ dieſes zu jhrem Lohn gewaͤrtig ſeyn muͤſten/ in einem Dorff
oder Flecken eingeſchloſſen/ oder durch einen ſchlechten Canonicat einer andern
groͤſſern vnd veraͤchtlichern Dienſtbarkeit vnter ſeinem Biſchoff zuſitzen/ vnd
vnterworffen wuͤrden. Der ſie nicht allein gleichſam an einen Pfal gebun-
den halten/ ſondern auch durch ſeine Beſuchungen/ vnd vnter dem Schein der
Straaffe/ ſie zu armen Schlaven machen; oder ſie jmmer plagen/ vnd außſaugen
wuͤrde.

Aber anderſtwo/ vnd ſonderlich in Teutſchland hatt man/ ſo bald die De-
creten daſelbſt außkommen/ von dem erſten der Glaubens ſachen betreffend/ viel
vnd mancherley geredt. Daß man das Decret viel vnd fleiſſig leſen/ vnd wider
leſen muͤſte/ dieweil man es/ ohne eine vollkommene Erkanntnuß vnd Wiſſen-
ſchafft der jnnerlichen Bewegungen der Seelen/ vnd in welchen ſie wuͤrcke oder
leyde/ nicht verſtehen koͤnte: Welches dann ſubtile Sachen waͤren/ davon man/
nachdem ſie ſich bald alſo/ bald anderſt anſehen laſſen/ beyderſeits diſputieren koͤn-
te: Vnd beruhete die gantze Lehr deß Concilii auff dieſer Frag. Ob das/ ſo dem
Willen am erſten fuͤrkaͤme/ in jhm wuͤrckete/ oder/ ob der Will darinn wuͤrckete/
oder/ ob ſie beyde/ als Wuͤrckende/ Leydende ſich befinden. Es ſagten etliche/ die
kurtzweilig waren/ daß/ wie die Sternguͤcker/ welche die wahre Vrſach deß Lauffs
deß Him̃els nicht wuͤſten/ alſo bald/ damit ſie deſſen/ ſo man mit Augen ſiehet/ Red
vnd Antwort geben moͤgen/ in die Eccentricos vnd Epicyclos fielen: Alſo waͤre
es nicht Wunder/ wann man von dem Lauff/ der vber dem Himmel iſt/ wolle Be-
ſcheyd geben/ daß man in eine Eccentricitaͤt der Nieſſungen geriehte. Die Gram-
matici
konten ſich nicht gnugſam verwundern/ vnd ſatt lachen/ vber dieſe Propo-
ſition/ die in einem Canone geſetzt worden. Neque homo ipſe nihil omninò
agat,
daß auch nicht der Menſch ſelbſt gar nichts thue/ welches ſie vor vnver-
ſtaͤndlich/ vnd ohne Exempel hielten: Vnd da der Synodus dieſes meynete:
Etiam homo ipſe aliquid agat, daß auch der Menſch etwas thue. Haͤtte er es
deutlich/ wie es ſich gebuͤhret in Glaubensſachen/ da die einfaͤltigſte Meynung
die beſte iſt/ ſagen koͤnnen/ vnnd ſo ſie ſich einer Zierlichkeit wollen gebrauchen/
ſagen koͤnnen. Neque etiam homo ipſe nihil agat: Wann man aber das
Wort/ Omninò, vnnd darunter flickte/ gibt es ein vngereimbte vnd vnver-
ſtaͤndliche Rede/ wie alle die Reden waͤren/ ſo zwo Negativas particulas haͤtten/
auß denen keine Affirmativam man bringen koͤnte. Darumb muſte man/ ſo je-
ne zuverwandeln waͤre/ ſagen: Etiam homo ipſe aliquid omninò agat, welches
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[32/0040] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ deß Punctens von der Reſidentz/ in Sorgen geſtanden/ gaben ſich zu Rnhe/ die- weil ſie jhnen dieſe gewiſſe Hoffnung machten/ daß das Decret deß Concilii nicht mehr/ dann erſtlich die Decretaln der Paͤpſte außruͤſten wuͤrde. Aber die geriu- ge vnd ſchlechte Geſellen vnter den Hoffleuten/ waren vbel zufrieden/ daß ein Bi- ſchoff ſolte Macht ſie zubezwingen vberkommen. Sie beklagten jhr Elend/ daß ſie der Nahrung halben jhr Lebenlang dienen/ vnd nach außgeſtandener ſchwerer Muͤhe vnd Arbeit/ dieſes zu jhrem Lohn gewaͤrtig ſeyn muͤſten/ in einem Dorff oder Flecken eingeſchloſſen/ oder durch einen ſchlechten Canonicat einer andern groͤſſern vnd veraͤchtlichern Dienſtbarkeit vnter ſeinem Biſchoff zuſitzen/ vnd vnterworffen wuͤrden. Der ſie nicht allein gleichſam an einen Pfal gebun- den halten/ ſondern auch durch ſeine Beſuchungen/ vnd vnter dem Schein der Straaffe/ ſie zu armen Schlaven machen; oder ſie jmmer plagen/ vnd außſaugen wuͤrde. Aber anderſtwo/ vnd ſonderlich in Teutſchland hatt man/ ſo bald die De- creten daſelbſt außkommen/ von dem erſten der Glaubens ſachen betreffend/ viel vnd mancherley geredt. Daß man das Decret viel vnd fleiſſig leſen/ vnd wider leſen muͤſte/ dieweil man es/ ohne eine vollkommene Erkanntnuß vnd Wiſſen- ſchafft der jnnerlichen Bewegungen der Seelen/ vnd in welchen ſie wuͤrcke oder leyde/ nicht verſtehen koͤnte: Welches dann ſubtile Sachen waͤren/ davon man/ nachdem ſie ſich bald alſo/ bald anderſt anſehen laſſen/ beyderſeits diſputieren koͤn- te: Vnd beruhete die gantze Lehr deß Concilii auff dieſer Frag. Ob das/ ſo dem Willen am erſten fuͤrkaͤme/ in jhm wuͤrckete/ oder/ ob der Will darinn wuͤrckete/ oder/ ob ſie beyde/ als Wuͤrckende/ Leydende ſich befinden. Es ſagten etliche/ die kurtzweilig waren/ daß/ wie die Sternguͤcker/ welche die wahre Vrſach deß Lauffs deß Him̃els nicht wuͤſten/ alſo bald/ damit ſie deſſen/ ſo man mit Augen ſiehet/ Red vnd Antwort geben moͤgen/ in die Eccentricos vnd Epicyclos fielen: Alſo waͤre es nicht Wunder/ wann man von dem Lauff/ der vber dem Himmel iſt/ wolle Be- ſcheyd geben/ daß man in eine Eccentricitaͤt der Nieſſungen geriehte. Die Gram- matici konten ſich nicht gnugſam verwundern/ vnd ſatt lachen/ vber dieſe Propo- ſition/ die in einem Canone geſetzt worden. Neque homo ipſe nihil omninò agat, daß auch nicht der Menſch ſelbſt gar nichts thue/ welches ſie vor vnver- ſtaͤndlich/ vnd ohne Exempel hielten: Vnd da der Synodus dieſes meynete: Etiam homo ipſe aliquid agat, daß auch der Menſch etwas thue. Haͤtte er es deutlich/ wie es ſich gebuͤhret in Glaubensſachen/ da die einfaͤltigſte Meynung die beſte iſt/ ſagen koͤnnen/ vnnd ſo ſie ſich einer Zierlichkeit wollen gebrauchen/ ſagen koͤnnen. Neque etiam homo ipſe nihil agat: Wann man aber das Wort/ Omninò, vnnd darunter flickte/ gibt es ein vngereimbte vnd vnver- ſtaͤndliche Rede/ wie alle die Reden waͤren/ ſo zwo Negativas particulas haͤtten/ auß denen keine Affirmativam man bringen koͤnte. Darumb muſte man/ ſo je- ne zuverwandeln waͤre/ ſagen: Etiam homo ipſe aliquid omninò agat, welches vngereimt/ weil man an dieſem Ort nicht verſtehen koͤnne/ was aliquid omninò mit

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 32. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/40>, abgerufen am 21.11.2024.