Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Dritter Theil. Geistliche Leuthe/ sampt jhren Gottshäusern vnd Gefällen/ von der WeltlichenStänd Jurisdiction gäntzlich eximiret/ vnd sie gemeinlich vielmehr die Weltli- che Stände zu jhrem Schutz obligiret haben. Vnnd so dißfals einiger Zweiffel/ müste es doch bey berührten gemeinen Geistlichen Rechten so lang verbleiben/ biß solcher Zweiffel gebührender weiß/ auch mit der Catholischen Bewilligung erläu- tert würd. Ja die Weltliche Obrigkeit köndte sich auch nit weiter/ als auff die Reli- gion bloß/ vnnd nicht auff die Güter extendiren. Ob wol allerhöchst gedacht dero Vorfahren Röm. Kayser damit sorgfältig angestanden/ vnd vngern eine Zerrüt- tung/ vnder den Ständen deß Reichs deßwegen erwecken wollen: derowegen auch der würckliche Außschlag in Pag. 6. Gravaminum zu nicht geringer der Catholi- schen Nachtheil hiehero verblieben: So hat man doch vnsers ermessens solche con- siderationes erwogenen Vmbständen nach jetziger Zeit so hoch nicht zuachten/ be- vorab weil deß Erbfeindes halben (worauff vor diesem der meiste Respect gewesen) man sich/ Gott lob/ vor dißmal nicht zubefahren/ E. Kay. May. Authorität/ vnnd der Sachen Befugnuß also bewand/ daß sich wol niemand vnderstehen vnd gelü- sten lassen/ noch einige rechtmässige Vrsach haben wird/ sich dem Kayserlichen Ge- richt vnd Forderung vngehorsamlich zu widersetzen/ oder vber dieselben zubeschwe- ren. Chur Mayntz begehrt auch deß Churfürsten in Bayern Gutachten/ sintemahl versehen: R ij
Dritter Theil. Geiſtliche Leuthe/ ſampt jhren Gottshaͤuſern vnd Gefaͤllen/ von der WeltlichenStaͤnd Juriſdiction gaͤntzlich eximiret/ vnd ſie gemeinlich vielmehr die Weltli- che Staͤnde zu jhrem Schutz obligiret haben. Vnnd ſo dißfals einiger Zweiffel/ muͤſte es doch bey beruͤhrten gemeinen Geiſtlichen Rechten ſo lang verbleiben/ biß ſolcher Zweiffel gebuͤhrender weiß/ auch mit der Catholiſchen Bewilligung erlaͤu- tert wuͤrd. Ja die Weltliche Obrigkeit koͤndte ſich auch nit weiter/ als auff die Reli- gion bloß/ vnnd nicht auff die Guͤter extendiren. Ob wol allerhoͤchſt gedacht dero Vorfahren Roͤm. Kayſer damit ſorgfaͤltig angeſtanden/ vnd vngern eine Zerꝛuͤt- tung/ vnder den Staͤnden deß Reichs deßwegen erwecken wollen: derowegen auch der wuͤrckliche Außſchlag in Pag. 6. Gravaminum zu nicht geringer der Catholi- ſchen Nachtheil hiehero verblieben: So hat man doch vnſers ermeſſens ſolche con- ſiderationes erwogenen Vmbſtaͤnden nach jetziger Zeit ſo hoch nicht zuachten/ be- vorab weil deß Erbfeindes halben (worauff vor dieſem der meiſte Reſpect geweſen) man ſich/ Gott lob/ vor dißmal nicht zubefahren/ E. Kay. May. Authoritaͤt/ vnnd der Sachen Befugnuß alſo bewand/ daß ſich wol niemand vnderſtehen vnd geluͤ- ſten laſſen/ noch einige rechtmaͤſſige Vrſach haben wird/ ſich dem Kayſerlichen Ge- richt vnd Forderung vngehorſamlich zu widerſetzen/ oder vber dieſelben zubeſchwe- ren. Chur Mayntz begehrt auch deß Churfuͤrſten in Bayern Gutachten/ ſintemahl verſehen: R ij
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Dritter Theil.
Geiſtliche Leuthe/ ſampt jhren Gottshaͤuſern vnd Gefaͤllen/ von der Weltlichen
Staͤnd Juriſdiction gaͤntzlich eximiret/ vnd ſie gemeinlich vielmehr die Weltli-
che Staͤnde zu jhrem Schutz obligiret haben. Vnnd ſo dißfals einiger Zweiffel/
muͤſte es doch bey beruͤhrten gemeinen Geiſtlichen Rechten ſo lang verbleiben/ biß
ſolcher Zweiffel gebuͤhrender weiß/ auch mit der Catholiſchen Bewilligung erlaͤu-
tert wuͤrd. Ja die Weltliche Obrigkeit koͤndte ſich auch nit weiter/ als auff die Reli-
gion bloß/ vnnd nicht auff die Guͤter extendiren. Ob wol allerhoͤchſt gedacht dero
Vorfahren Roͤm. Kayſer damit ſorgfaͤltig angeſtanden/ vnd vngern eine Zerꝛuͤt-
tung/ vnder den Staͤnden deß Reichs deßwegen erwecken wollen: derowegen auch
der wuͤrckliche Außſchlag in Pag. 6. Gravaminum zu nicht geringer der Catholi-
ſchen Nachtheil hiehero verblieben: So hat man doch vnſers ermeſſens ſolche con-
ſiderationes erwogenen Vmbſtaͤnden nach jetziger Zeit ſo hoch nicht zuachten/ be-
vorab weil deß Erbfeindes halben (worauff vor dieſem der meiſte Reſpect geweſen)
man ſich/ Gott lob/ vor dißmal nicht zubefahren/ E. Kay. May. Authoritaͤt/ vnnd
der Sachen Befugnuß alſo bewand/ daß ſich wol niemand vnderſtehen vnd geluͤ-
ſten laſſen/ noch einige rechtmaͤſſige Vrſach haben wird/ ſich dem Kayſerlichen Ge-
richt vnd Forderung vngehorſamlich zu widerſetzen/ oder vber dieſelben zubeſchwe-
ren.
Chur Mayntz begehrt auch deß Churfuͤrſten in Bayern Gutachten/ ſintemahl
wann bey jetziger guten Occaſion etwas verſaͤumpt/ die Kayſerliche Deciſion aber
publicirt werden ſoll/ hernach der Mangel herein zubringen ſchwerlich ſeyn moͤch-
te. Der erſte Raht gieng vber die Reichs Staͤtte/ in welchen die Catholiſche Re-
ligions Verwande vnbilliger weiſe/ von den Burgerlichen Rahts- vnnd andern
Aemptern gantz außgeſchloſſen/ das Exercitium geſchmaͤhlert/ oder gar benom-
men/ vnnd ſie mit vnbefugten juramentis vnd Gebotten mercklich beſchwert vnnd
vnderdruckt wuͤrden: darumb ſolten ſolche Staͤtte im Zaum gehalten/ vnd etwan
ein Reichs Vogt/ oder ein Fuͤrſten zum Jnſpectorn zu leiden gemuͤſſigt werden.
Der Anfang koͤnde an der Statt Magdeburg geſchehen/ auff daß man gleich ſpuͤ-
ren moͤcht/ was Chur Sachſen darzu thun wuͤrde. Doch wer es zu fruͤhe/ mit den
Vnmittelbaren/ vnnd vor dem Paſſawiſchen Vertrag eingezogenen Geiſtlichen
Guͤtern etwas vorzunehmen/ ehe Klag vnd Widerꝛede geſchehen. Auch ſolt man
der Calviniſten halber fuͤr dißmahl nichts decidiren/ nach dem Kayſ Edict ein-
ruͤcken/ ſondern ſelbigen Punct noch in ſuſpenſo laſſen. Wie aber einmal Welt-
kündig/ vnnd vnwiderſprechlich iſt/ daß die Calviniſche Sect/ vnnd deren Anver-
wande/ der einige vnd rechte Brunquell ſeynd/ auß welcher biß Dato alle feindſe-
lige Conſilia/ vnnd das darauff erfolgte merckliche Mißtrawen/ Alienation/ vnnd
noch biß Dato wehrende Vnheil/ vnd leydige Kriegsweſen im Roͤm. Reich herge-
floſſen/ fomentirt vnnd extendirt worden: auch ſo lange dieſer anſehnliche Calvini-
ſche Geiſt in dem Reich gedultet/ vnnd jhm ein freyer Fuß gelaſſen wird/ kein Beſ-
ſerung zuhoffen/ oder ſich gegen den Calviniſten einiges andern/ als biß Dato zu-
verſehen:
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