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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
Welches jhnen auch mehr wolbesagter vnser freundlicher geliebter Anherr/ Kay-
sers Ferdinands L. mit mehrem stattlich vnd beweglich zu Gemüth führen lassen:
mit dem außtrücklichen Anhang/ daß da ferrn die Handlung dahin solte gemeynt
seyn/ daß man auch der Catholischen Vnderthanen wolte darein ziehen/ es einen
kurtzen Weg hette/ vnd gantz vnnöthig were/ einander länger auffzuhalten: dann
einmal wurden Jhre Leher alle Handlung zerschlagen lassen. Als aber die Stän-
de Augspurgischer Confession nichts desto weniger die Freyheit deß Gewissens
starck vrgirt/ haben jhnen die Cartholische endlich soweit nach geben/ daß den Vn-
derthanen frey seyn solle/ auß dem Land zuziehen: darauff gemelte Ständ die obge-
dachte Clausul fallen lassen/ vnd die Sach mit Jhrer L. vnd den Catholischen ver-
glichen/ wie sie heut zu Tag im Religion frieden steht im §. Es soll auch/ etc. nemlich
daß kein Stand den andern/ noch derselben Vnderthanen zu seiner Religion
dringen/ abpracticiren oder wider jhre Obrigkeiten/ in Schutz vnnd Schirm neh-
men/ noch verthedigen soll/ in kein Weg. Jtem wo aber Jhrer Kay. Mayst. der
Churfürsten/ Fürsten vnnd Ständ Vnderthanen der alten Religion/ oder Aug-
spurgischer Confession anhängig/ von solcher jhrer Religion wegen/ auß vnserm/
auch der Churfürsten/ Fürsten vnd Stände deß H. Reichs Landen/ Fürsten thum-
ben/ Stätten oder Flecken/ mit jhren Weib vnnd Kindern/ an andere Orth ziehen/
vnd sich nieder thun wolten/ daß den selben solcher Ab- vnd Zuzug/ auch Verkauf-
fung jhrer Haab vnnd Güter/ gegen ziemlichem/ billichem Abtrag der Leibey gen-
schafft vnd Nachstewr/ wie eines Orths von Alters her vblich/ herbracht vnnd ge-
halten worden ist/ vnverhindert männiglichs/ zugelassen vnd bewilligt/ auch an jh-
ren Ehren vnd Pflichten allerdings ohnenthalten seyn solte.

Ja man ist in diesem Punct so behutsam verfahren/ daß darüber viel Thaidung
vorgangen/ biß man endlich die gefreyte Ritterschafft vnd Stätte in solchen Reli-
gionfrieden eingeschlossen/ als in §. Vnnd in solchen Frieden/ etc. zu sehen: dessen es
gantz nicht behürfftig/ da alle vnnd jede Vnderthanen für sich selbst deß Priuilegij
Religionis
fähig weren. Darauß dann offentlich erscheint/ daß den Vndertha-
nen die Religion nicht frey gelassen/ sondern an derselben statt ein freyer Abzug ein-
geraumet worden. Vnd wann jhnen den Vnderthanen die Religion/ Jnhalts
vnd Vermög deß Religionsfriedens frey gelassen/ hette es gar nicht bedürfft/ daß
die Augspurgische Confessions Verwante Stände/ erst durch ein sonderlich De-
cret/ vnd dem Religionfrieden derogirende Erklärung/ dasselbige zuwegen zubrin-
gen sich so hefftig bemuhet hetten. Demnach aber von diesem Decreto nichts im
Religionfrieden stehet/ sondern dem selben vielmehr zuwider: solches auch dem
Kammergericht niemals insinuirt/ noch jrgend eine Zeit darauff gesprochen vnnd
erkent/ viel weniger ad vsum gebracht worden/ auch ohne Bewilligung der Catho-
lischen Stände/ weil es eine Derogation deß Religionfriedens ist/ so in dem Reli-
gionfrieden selbsten höchlich verbotten/ nimmer kein Krafft haben mag: erstge-
dachte Catholische Stände/ auch daß solches jemahlen in ordentliche Reichs Be-

rath-

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
Welches jhnen auch mehr wolbeſagter vnſer freundlicher geliebter Anherꝛ/ Kay-
ſers Ferdinands L. mit mehrem ſtattlich vnd beweglich zu Gemuͤth fuͤhren laſſen:
mit dem außtruͤcklichen Anhang/ daß da ferꝛn die Handlung dahin ſolte gemeynt
ſeyn/ daß man auch der Catholiſchen Vnderthanen wolte darein ziehen/ es einen
kurtzen Weg hette/ vnd gantz vnnoͤthig were/ einander laͤnger auffzuhalten: dann
einmal wurden Jhre Leher alle Handlung zerſchlagen laſſen. Als aber die Staͤn-
de Augſpurgiſcher Confeſſion nichts deſto weniger die Freyheit deß Gewiſſens
ſtarck vrgirt/ haben jhnen die Cartholiſche endlich ſoweit nach geben/ daß den Vn-
derthanen frey ſeyn ſolle/ auß dem Land zuziehen: darauff gemelte Staͤnd die obge-
dachte Clauſul fallen laſſen/ vnd die Sach mit Jhrer L. vnd den Catholiſchen ver-
glichen/ wie ſie heut zu Tag im Religion frieden ſteht im §. Es ſoll auch/ ꝛc. nemlich
daß kein Stand den andern/ noch derſelben Vnderthanen zu ſeiner Religion
dringen/ abpracticiren oder wider jhre Obrigkeiten/ in Schutz vnnd Schirm neh-
men/ noch verthedigen ſoll/ in kein Weg. Jtem wo aber Jhrer Kay. Mayſt. der
Churfuͤrſten/ Fuͤrſten vnnd Staͤnd Vnderthanen der alten Religion/ oder Aug-
ſpurgiſcher Confeſſion anhaͤngig/ von ſolcher jhrer Religion wegen/ auß vnſerm/
auch der Churfuͤrſten/ Fuͤrſten vnd Staͤnde deß H. Reichs Landen/ Fuͤrſten thum-
ben/ Staͤtten oder Flecken/ mit jhren Weib vnnd Kindern/ an andere Orth ziehen/
vnd ſich nieder thun wolten/ daß den ſelben ſolcher Ab- vnd Zuzug/ auch Verkauf-
fung jhrer Haab vnnd Guͤter/ gegen ziemlichem/ billichem Abtrag der Leibey gen-
ſchafft vnd Nachſtewr/ wie eines Orths von Alters her vblich/ herbracht vnnd ge-
halten worden iſt/ vnverhindert maͤnniglichs/ zugelaſſen vnd bewilligt/ auch an jh-
ren Ehren vnd Pflichten allerdings ohnenthalten ſeyn ſolte.

Ja man iſt in dieſem Punct ſo behutſam verfahren/ daß daruͤber viel Thaidung
vorgangen/ biß man endlich die gefreyte Ritterſchafft vnd Staͤtte in ſolchen Reli-
gionfrieden eingeſchloſſen/ als in §. Vnnd in ſolchen Frieden/ ꝛc. zu ſehen: deſſen es
gantz nicht behuͤrfftig/ da alle vnnd jede Vnderthanen fuͤr ſich ſelbſt deß Priuilegij
Religionis
faͤhig weren. Darauß dann offentlich erſcheint/ daß den Vndertha-
nen die Religion nicht frey gelaſſen/ ſondern an derſelben ſtatt ein freyer Abzug ein-
geraumet worden. Vnd wann jhnen den Vnderthanen die Religion/ Jnhalts
vnd Vermoͤg deß Religionsfriedens frey gelaſſen/ hette es gar nicht beduͤrfft/ daß
die Augſpurgiſche Confeſſions Verwante Staͤnde/ erſt durch ein ſonderlich De-
cret/ vnd dem Religionfrieden derogirende Erklaͤrung/ daſſelbige zuwegen zubrin-
gen ſich ſo hefftig bemůhet hetten. Demnach aber von dieſem Decreto nichts im
Religionfrieden ſtehet/ ſondern dem ſelben vielmehr zuwider: ſolches auch dem
Kammergericht niemals inſinuirt/ noch jrgend eine Zeit darauff geſprochen vnnd
erkent/ viel weniger ad vſum gebracht worden/ auch ohne Bewilligung der Catho-
liſchen Staͤnde/ weil es eine Derogation deß Religionfriedens iſt/ ſo in dem Reli-
gionfrieden ſelbſten hoͤchlich verbotten/ nimmer kein Krafft haben mag: erſtge-
dachte Catholiſche Staͤnde/ auch daß ſolches jemahlen in ordentliche Reichs Be-

rath-
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[112/0360] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Welches jhnen auch mehr wolbeſagter vnſer freundlicher geliebter Anherꝛ/ Kay- ſers Ferdinands L. mit mehrem ſtattlich vnd beweglich zu Gemuͤth fuͤhren laſſen: mit dem außtruͤcklichen Anhang/ daß da ferꝛn die Handlung dahin ſolte gemeynt ſeyn/ daß man auch der Catholiſchen Vnderthanen wolte darein ziehen/ es einen kurtzen Weg hette/ vnd gantz vnnoͤthig were/ einander laͤnger auffzuhalten: dann einmal wurden Jhre Leher alle Handlung zerſchlagen laſſen. Als aber die Staͤn- de Augſpurgiſcher Confeſſion nichts deſto weniger die Freyheit deß Gewiſſens ſtarck vrgirt/ haben jhnen die Cartholiſche endlich ſoweit nach geben/ daß den Vn- derthanen frey ſeyn ſolle/ auß dem Land zuziehen: darauff gemelte Staͤnd die obge- dachte Clauſul fallen laſſen/ vnd die Sach mit Jhrer L. vnd den Catholiſchen ver- glichen/ wie ſie heut zu Tag im Religion frieden ſteht im §. Es ſoll auch/ ꝛc. nemlich daß kein Stand den andern/ noch derſelben Vnderthanen zu ſeiner Religion dringen/ abpracticiren oder wider jhre Obrigkeiten/ in Schutz vnnd Schirm neh- men/ noch verthedigen ſoll/ in kein Weg. Jtem wo aber Jhrer Kay. Mayſt. der Churfuͤrſten/ Fuͤrſten vnnd Staͤnd Vnderthanen der alten Religion/ oder Aug- ſpurgiſcher Confeſſion anhaͤngig/ von ſolcher jhrer Religion wegen/ auß vnſerm/ auch der Churfuͤrſten/ Fuͤrſten vnd Staͤnde deß H. Reichs Landen/ Fuͤrſten thum- ben/ Staͤtten oder Flecken/ mit jhren Weib vnnd Kindern/ an andere Orth ziehen/ vnd ſich nieder thun wolten/ daß den ſelben ſolcher Ab- vnd Zuzug/ auch Verkauf- fung jhrer Haab vnnd Guͤter/ gegen ziemlichem/ billichem Abtrag der Leibey gen- ſchafft vnd Nachſtewr/ wie eines Orths von Alters her vblich/ herbracht vnnd ge- halten worden iſt/ vnverhindert maͤnniglichs/ zugelaſſen vnd bewilligt/ auch an jh- ren Ehren vnd Pflichten allerdings ohnenthalten ſeyn ſolte. Ja man iſt in dieſem Punct ſo behutſam verfahren/ daß daruͤber viel Thaidung vorgangen/ biß man endlich die gefreyte Ritterſchafft vnd Staͤtte in ſolchen Reli- gionfrieden eingeſchloſſen/ als in §. Vnnd in ſolchen Frieden/ ꝛc. zu ſehen: deſſen es gantz nicht behuͤrfftig/ da alle vnnd jede Vnderthanen fuͤr ſich ſelbſt deß Priuilegij Religionis faͤhig weren. Darauß dann offentlich erſcheint/ daß den Vndertha- nen die Religion nicht frey gelaſſen/ ſondern an derſelben ſtatt ein freyer Abzug ein- geraumet worden. Vnd wann jhnen den Vnderthanen die Religion/ Jnhalts vnd Vermoͤg deß Religionsfriedens frey gelaſſen/ hette es gar nicht beduͤrfft/ daß die Augſpurgiſche Confeſſions Verwante Staͤnde/ erſt durch ein ſonderlich De- cret/ vnd dem Religionfrieden derogirende Erklaͤrung/ daſſelbige zuwegen zubrin- gen ſich ſo hefftig bemůhet hetten. Demnach aber von dieſem Decreto nichts im Religionfrieden ſtehet/ ſondern dem ſelben vielmehr zuwider: ſolches auch dem Kammergericht niemals inſinuirt/ noch jrgend eine Zeit darauff geſprochen vnnd erkent/ viel weniger ad vſum gebracht worden/ auch ohne Bewilligung der Catho- liſchen Staͤnde/ weil es eine Derogation deß Religionfriedens iſt/ ſo in dem Reli- gionfrieden ſelbſten hoͤchlich verbotten/ nimmer kein Krafft haben mag: erſtge- dachte Catholiſche Staͤnde/ auch daß ſolches jemahlen in ordentliche Reichs Be- rath-

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 112. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/360>, abgerufen am 27.11.2024.