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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Dritter Theil.
sawischen Vertrag/ mit solchen eingezogenen vnd verwendeten Gütern gemacht/
gelassen: vnd dieselbe Ständ/ weder jnn- noch ausserhalb Rechtens solcher Güter
halben nicht besprochen noch angefochten werden sollen/ so schleust sich vnwider-
sprechlich/ daß die jenigen Mittelbare Sifft vnd Klöster/ so nicht vor dem Passa-
wischen Vertrag/ besondern hernach erst/ vnnd seithero dem Religionfried einge-
zogen/ außgenommen/ vnnd den Augspurgischen Confessions Verwanten daran
gar kein Recht dieselbe zu reformiren oder einzuziehen eingeraumbt/ sondern daß
solches nicht zugelassen/ vnnd da dergleichen geschehen/ den beleydigten Theilen
jhre Rechten vnd Gerechtigkeiten vor zuwenden vnbenommen.

Welches zum Dritten auch daher erscheint/ daß im Religionfrieden nir-
gends zubefinden/ daß die Augspurgische Confessions Verwanten einige Seifft
vnnd Klöster mehr einziehen dörffen/ sondern wie gedacht viel mehr das Wider-
spiel: also gar/ daß wann gleich solches nicht außdrücklich darinnen wer verbotten
worden/ es dannoch/ weiß nicht expresse zugelassen/ nach der Disposition der allge-
meinen Gest- vnd Weltlichen Rechten/ auch deß gemeinen Landfriedens/ zuvr-
theilen were/ vermög dessen niema dgebürt/ einem andern das seinige zuentweh-
ren/ weniger dergleichen Geistliche Gestifft vnd Güter zuverändern/ welche zumal
diuini ju[r]is, vnd allein Gott vnnd der Kirchen/ nach Jnhalt jhrer Fundation zuge-
hören/ vnd deßwegen (in erstgedachtem §. Dieweil aber) daß sie den Ständen/ ob
dieselbe Güter zwar vnder jhrer Bottmässigkeit gelegen/ nicht zuständig seyn/ auß-
trücklich vorbehalten worden: darumb auch die Augspurgische Confessions Ver-
wanten/ sich in dem Religionfrieden expresse verwahren lassen/ daß sie für die jeni-
gen mittelbare Geistliche Güter/ so sie schon eingezogen/ nicht mehr Red noch Ant-
wort geben dörfften: vnd jrret nicht/ daß im Religionfrted (im §. Vnd damit/ etc.)
gesetzet/ daß die Augspurgische Confessions Verwante Stände/ bey jhrem Glau-
ben/ Ceremonien vnd Kirchen Ordnung/ so sie in jhren Fürstenthumben/ Landen
vnd Herrschafften auff gerichtet/ oder noch auffrichten möchten/ vngehindert seyn
vnd bleiben sollen: darauß etliche zuschliessen vermeynen/ daß sie die darin gelegene
Klöster auch zu reformiren Macht haben. Dann ob wol dergleichen Klöster in
den Weltlichen zugelassenen Schuldigkeiten/ jhren gebührenden Respect dahin
tragen/ so haben sie doch in den Fundationen vnnd Geistlichen Dingen/ mit den
Landen vnd Herrschafften nichts zu thun/ sondern wie vorgedacht/ gehören Gott
vnd der Kirchen zu/ daher sie dann von Weltlichem Gebieth vnnd Regiment diß-
falls exempt vnnd frey seyn. Es folgt auch nicht/ weil der Religionfried allein
zwischen Reichs Ständen auff gerichtet/ daß deß wegen der gleichen Ordens Leu-
then keine Proceß zuerkennen. Dann ob wol der Religionfrieden/ allein mit den
Ständen deß H. Röm. Reichs auff gerichtet/ so können doch so gar die Vndertha-
nen in den bestimpten Fällen sich desselben gebrauchen: vnd ist offenbar/ daß die in
andern Fürstenstenthumben vnnd Landen gelegene Stifft vnnd Klöster/ mit den
Geistlichen Reichs Ständen/ in dem Religionfeieden begriffen/ desselben vnd ge-

meiner
O ij

Dritter Theil.
ſawiſchen Vertrag/ mit ſolchen eingezogenen vnd verwendeten Guͤtern gemacht/
gelaſſen: vnd dieſelbe Staͤnd/ weder jnn- noch auſſerhalb Rechtens ſolcher Guͤter
halben nicht beſprochen noch angefochten werden ſollen/ ſo ſchleuſt ſich vnwider-
ſprechlich/ daß die jenigen Mittelbare Sifft vnd Kloͤſter/ ſo nicht vor dem Paſſa-
wiſchen Vertrag/ beſondern hernach erſt/ vnnd ſeithero dem Religionfried einge-
zogen/ außgenommen/ vnnd den Augſpurgiſchen Confeſſions Verwanten daran
gar kein Recht dieſelbe zu reformiren oder einzuziehen eingeraumbt/ ſondern daß
ſolches nicht zugelaſſen/ vnnd da dergleichen geſchehen/ den beleydigten Theilen
jhre Rechten vnd Gerechtigkeiten vor zuwenden vnbenommen.

Welches zum Dritten auch daher erſcheint/ daß im Religionfrieden nir-
gends zubefinden/ daß die Augſpurgiſche Confeſſions Verwanten einige Seifft
vnnd Kloͤſter mehr einziehen doͤrffen/ ſondern wie gedacht viel mehr das Wider-
ſpiel: alſo gar/ daß wann gleich ſolches nicht außdruͤcklich darinnen wer verbotten
worden/ es dannoch/ weiß nicht expreſſe zugelaſſen/ nach der Diſpoſition der allge-
meinen Geſt- vnd Weltlichen Rechten/ auch deß gemeinen Landfriedens/ zuvr-
theilen were/ vermoͤg deſſen niema dgebuͤrt/ einem andern das ſeinige zuentweh-
ren/ weniger dergleichen Geiſtliche Geſtifft vnd Guͤter zuveraͤndern/ welche zumal
diuini ju[r]is, vnd allein Gott vnnd der Kirchen/ nach Jnhalt jhrer Fundation zuge-
hoͤren/ vnd deßwegen (in erſtgedachtem §. Dieweil aber) daß ſie den Staͤnden/ ob
dieſelbe Guͤter zwar vnder jhrer Bottmaͤſſigkeit gelegen/ nicht zuſtaͤndig ſeyn/ auß-
truͤcklich vorbehalten worden: darumb auch die Augſpurgiſche Confeſſions Ver-
wanten/ ſich in dem Religionfrieden expreſſe verwahren laſſen/ daß ſie fuͤr die jeni-
gen mittelbare Geiſtliche Guͤter/ ſo ſie ſchon eingezogen/ nicht mehr Red noch Ant-
wort geben doͤrfften: vnd jrꝛet nicht/ daß im Religionfrted (im §. Vnd damit/ ꝛc.)
geſetzet/ daß die Augſpurgiſche Confeſſions Verwante Staͤnde/ bey jhrem Glau-
ben/ Ceremonien vnd Kirchen Ordnung/ ſo ſie in jhren Fuͤrſtenthumben/ Landen
vnd Herꝛſchafften auff gerichtet/ oder noch auffrichten moͤchten/ vngehindert ſeyn
vnd bleiben ſollen: darauß etliche zuſchlieſſen vermeynen/ daß ſie die darin gelegene
Kloͤſter auch zu reformiren Macht haben. Dann ob wol dergleichen Kloͤſter in
den Weltlichen zugelaſſenen Schuldigkeiten/ jhren gebuͤhrenden Reſpect dahin
tragen/ ſo haben ſie doch in den Fundationen vnnd Geiſtlichen Dingen/ mit den
Landen vnd Herꝛſchafften nichts zu thun/ ſondern wie vorgedacht/ gehoͤren Gott
vnd der Kirchen zu/ daher ſie dann von Weltlichem Gebieth vnnd Regiment diß-
falls exempt vnnd frey ſeyn. Es folgt auch nicht/ weil der Religionfried allein
zwiſchen Reichs Staͤnden auff gerichtet/ daß deß wegen der gleichen Ordens Leu-
then keine Proceß zuerkennen. Dann ob wol der Religionfrieden/ allein mit den
Staͤnden deß H. Roͤm. Reichs auff gerichtet/ ſo koͤnnen doch ſo gar die Vndertha-
nen in den beſtimpten Faͤllen ſich deſſelben gebrauchen: vnd iſt offenbar/ daß die in
andern Fuͤrſtenſtenthumben vnnd Landen gelegene Stifft vnnd Kloͤſter/ mit den
Geiſtlichen Reichs Staͤnden/ in dem Religionfeieden begriffen/ deſſelben vnd ge-

meiner
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[107/0355] Dritter Theil. ſawiſchen Vertrag/ mit ſolchen eingezogenen vnd verwendeten Guͤtern gemacht/ gelaſſen: vnd dieſelbe Staͤnd/ weder jnn- noch auſſerhalb Rechtens ſolcher Guͤter halben nicht beſprochen noch angefochten werden ſollen/ ſo ſchleuſt ſich vnwider- ſprechlich/ daß die jenigen Mittelbare Sifft vnd Kloͤſter/ ſo nicht vor dem Paſſa- wiſchen Vertrag/ beſondern hernach erſt/ vnnd ſeithero dem Religionfried einge- zogen/ außgenommen/ vnnd den Augſpurgiſchen Confeſſions Verwanten daran gar kein Recht dieſelbe zu reformiren oder einzuziehen eingeraumbt/ ſondern daß ſolches nicht zugelaſſen/ vnnd da dergleichen geſchehen/ den beleydigten Theilen jhre Rechten vnd Gerechtigkeiten vor zuwenden vnbenommen. Welches zum Dritten auch daher erſcheint/ daß im Religionfrieden nir- gends zubefinden/ daß die Augſpurgiſche Confeſſions Verwanten einige Seifft vnnd Kloͤſter mehr einziehen doͤrffen/ ſondern wie gedacht viel mehr das Wider- ſpiel: alſo gar/ daß wann gleich ſolches nicht außdruͤcklich darinnen wer verbotten worden/ es dannoch/ weiß nicht expreſſe zugelaſſen/ nach der Diſpoſition der allge- meinen Geſt- vnd Weltlichen Rechten/ auch deß gemeinen Landfriedens/ zuvr- theilen were/ vermoͤg deſſen niema dgebuͤrt/ einem andern das ſeinige zuentweh- ren/ weniger dergleichen Geiſtliche Geſtifft vnd Guͤter zuveraͤndern/ welche zumal diuini juris, vnd allein Gott vnnd der Kirchen/ nach Jnhalt jhrer Fundation zuge- hoͤren/ vnd deßwegen (in erſtgedachtem §. Dieweil aber) daß ſie den Staͤnden/ ob dieſelbe Guͤter zwar vnder jhrer Bottmaͤſſigkeit gelegen/ nicht zuſtaͤndig ſeyn/ auß- truͤcklich vorbehalten worden: darumb auch die Augſpurgiſche Confeſſions Ver- wanten/ ſich in dem Religionfrieden expreſſe verwahren laſſen/ daß ſie fuͤr die jeni- gen mittelbare Geiſtliche Guͤter/ ſo ſie ſchon eingezogen/ nicht mehr Red noch Ant- wort geben doͤrfften: vnd jrꝛet nicht/ daß im Religionfrted (im §. Vnd damit/ ꝛc.) geſetzet/ daß die Augſpurgiſche Confeſſions Verwante Staͤnde/ bey jhrem Glau- ben/ Ceremonien vnd Kirchen Ordnung/ ſo ſie in jhren Fuͤrſtenthumben/ Landen vnd Herꝛſchafften auff gerichtet/ oder noch auffrichten moͤchten/ vngehindert ſeyn vnd bleiben ſollen: darauß etliche zuſchlieſſen vermeynen/ daß ſie die darin gelegene Kloͤſter auch zu reformiren Macht haben. Dann ob wol dergleichen Kloͤſter in den Weltlichen zugelaſſenen Schuldigkeiten/ jhren gebuͤhrenden Reſpect dahin tragen/ ſo haben ſie doch in den Fundationen vnnd Geiſtlichen Dingen/ mit den Landen vnd Herꝛſchafften nichts zu thun/ ſondern wie vorgedacht/ gehoͤren Gott vnd der Kirchen zu/ daher ſie dann von Weltlichem Gebieth vnnd Regiment diß- falls exempt vnnd frey ſeyn. Es folgt auch nicht/ weil der Religionfried allein zwiſchen Reichs Staͤnden auff gerichtet/ daß deß wegen der gleichen Ordens Leu- then keine Proceß zuerkennen. Dann ob wol der Religionfrieden/ allein mit den Staͤnden deß H. Roͤm. Reichs auff gerichtet/ ſo koͤnnen doch ſo gar die Vndertha- nen in den beſtimpten Faͤllen ſich deſſelben gebrauchen: vnd iſt offenbar/ daß die in andern Fuͤrſtenſtenthumben vnnd Landen gelegene Stifft vnnd Kloͤſter/ mit den Geiſtlichen Reichs Staͤnden/ in dem Religionfeieden begriffen/ deſſelben vnd ge- meiner O ij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 107. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/355>, abgerufen am 23.11.2024.