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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
was die Holländer vnd Frantzosen dem Reich benommen/ wieder herbey brächte/
zogen sie diesen Vortrag in reifflicher Bedencken/ vnnd begehrten schließlich der
Kayser wolte jhnen die entzogene Geistliche Güter wieder lassen einraumen.
Diesem jhrem begehren/ gab der Kayser statt/ vnd ließ wegen der Geistlichen Gü-
ter/ dieses Mandat außgehen/ welches nach dem Böhmischen vnnd Dänischen
Krieg ein newen Lermen erwecket/ vnd schier gantz Teutschland zu Grund gerich-
tet hette.

Wir Ferdinand der Ander etc. Entbieten/ etc. Vnser Freundschafft/ Gnad/
vnnd alles Guts. Vnd setzen ausser Zweiffel/ es werde männiglich mehr dann
zuviel wissend vnd bekand seyn/ in was schädlichen Mißhelligkeit vnd Zerrüttung/
vnser geliebtes Vatterland Teutscher Nation/ nun ein lange Zeit hero geschwe-
bet/ dessen Mißtrawen vnd hochgefährlicher Trennung/ Anfang vnnd Brunnen-
quell/ vrsprünglich zwar die leydige Spaltung in der Religion gewesen/ vnd noch
ist/ nach derselben aber dieses fürnemblich/ daß gegen den Religion. vnd Landfrie-
den/ so furnemblich deßwegen auff gerichtet/ damit die Stände beyder Religion/
solchem Frieden gemäß/ einträchtig sich gegeneinander verhalten/ auch kein Theil
dem andern an seinen Rechten/ Gutern/ Land vnnd Leuthen/ keinen Eingriff/
Schaden oder Nachtheil zufügen solle/ nicht allein vnderschiedliche Spolia, vnd an-
dere hochschädliche Artentata, verübet/ sondern auch noch darzu vnder allerhand
gesuchten Schein/ vnnd durch hochschädliches Disputat vber den Religionfrieden
selbsten/ gleichsam derselbe in seinem Jnhalt den jenigen/ so dagegen gehandelt/ zu
statten kommen thete/ justificirt vnd verthaidiget werden wollen.

Auß welchem dann erfolgt/ nach dem die Turbatores etliche Vrtheil ver-
lohren: auch jhrer vnrecht mässigen Eingriff halber/ noch ferrneren Verlustes sich
besorgen müssen/ daß man zu letzt eines Theils gegen dem klaren Jnhalt deß Reli-
gionfrieden selbst/ als auch anderer deß H. Reichs Abschied/ keinen Richter mehr
leiden/ sondern den andern Theil zu einem newen Vertrag/ vnnd daß sich derselbe/
vnder dem Schein einer Composition, alles An- vnd Zuspruchs gäntzlichen bege-
ben möchte/ zwingen wollen: auch zu Behauptung solches vnrechtmässigen Jn-
t ents/ anfänglich allerhand verborgene Jntelligentzen/ heymliche Verbündnuß/
vnderschiedliche Correspondentzen/ vnnd zu letzt ein offentliche Vnion: dann/ als
dieselbe durch die entstandene Böhmische Rebellion/ ein erwünschten Vortheil
erlangt zu haben vermeynt/ jhr Vorhaben durch zudringen/ noch weitere Confoe-
derationes vnnd Bündnussen mit jnn- vnd außländischen Herrschafften vnnd
Communen/ ja deß Erbfeinds Christlichen Namens/ selbst Einflechtung/ ange-
stellt: biß endlich durch solche Machinationes/ das gantze Vatterland in ein Flam-
men vnnd solchem Zustand/ darinnen es noch biß Dato/ mit höchstem Seufftzen/
vnd Wehklagen der Nothleidenden armen Vnderthanen/ sich befindet/ gebracht
worden.

Ob nun zwar dieses Vnheil vnsere löbliche Vorfahren am Reich/ als auch

viel

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
was die Hollaͤnder vnd Frantzoſen dem Reich benommen/ wieder herbey braͤchte/
zogen ſie dieſen Vortrag in reifflicher Bedencken/ vnnd begehrten ſchließlich der
Kayſer wolte jhnen die entzogene Geiſtliche Guͤter wieder laſſen einraumen.
Dieſem jhrem begehren/ gab der Kayſer ſtatt/ vnd ließ wegen der Geiſtlichen Gü-
ter/ dieſes Mandat außgehen/ welches nach dem Boͤhmiſchen vnnd Daͤniſchen
Krieg ein newen Lermen erwecket/ vnd ſchier gantz Teutſchland zu Grund gerich-
tet hette.

Wir Ferdinand der Ander ꝛc. Entbieten/ ꝛc. Vnſer Freundſchafft/ Gnad/
vnnd alles Guts. Vnd ſetzen auſſer Zweiffel/ es werde maͤnniglich mehr dann
zuviel wiſſend vnd bekand ſeyn/ in was ſchaͤdlichen Mißhelligkeit vnd Zerꝛuͤttung/
vnſer geliebtes Vatterland Teutſcher Nation/ nun ein lange Zeit hero geſchwe-
bet/ deſſen Mißtrawen vnd hochgefaͤhrlicher Trennung/ Anfang vnnd Brunnen-
quell/ vrſpruͤnglich zwar die leydige Spaltung in der Religion geweſen/ vnd noch
iſt/ nach derſelben aber dieſes fuͤrnemblich/ daß gegen den Religion. vnd Landfrie-
den/ ſo fůrnemblich deßwegen auff gerichtet/ damit die Staͤnde beyder Religion/
ſolchem Frieden gemaͤß/ eintraͤchtig ſich gegeneinander verhalten/ auch kein Theil
dem andern an ſeinen Rechten/ Gůtern/ Land vnnd Leuthen/ keinen Eingriff/
Schaden oder Nachtheil zufuͤgen ſolle/ nicht allein vnderſchiedliche Spolia, vnd an-
dere hochſchaͤdliche Artentata, veruͤbet/ ſondern auch noch darzu vnder allerhand
geſuchten Schein/ vnnd durch hochſchaͤdliches Diſputat vber den Religionfrieden
ſelbſten/ gleichſam derſelbe in ſeinem Jnhalt den jenigen/ ſo dagegen gehandelt/ zu
ſtatten kommen thete/ juſtificirt vnd verthaidiget werden wollen.

Auß welchem dann erfolgt/ nach dem die Turbatores etliche Vrtheil ver-
lohren: auch jhrer vnrecht maͤſſigen Eingriff halber/ noch ferꝛneren Verluſtes ſich
beſorgen muͤſſen/ daß man zu letzt eines Theils gegen dem klaren Jnhalt deß Reli-
gionfrieden ſelbſt/ als auch anderer deß H. Reichs Abſchied/ keinen Richter mehr
leiden/ ſondern den andern Theil zu einem newen Vertrag/ vnnd daß ſich derſelbe/
vnder dem Schein einer Compoſition, alles An- vnd Zuſpruchs gaͤntzlichen bege-
ben moͤchte/ zwingen wollen: auch zu Behauptung ſolches vnrechtmaͤſſigen Jn-
t ents/ anfaͤnglich allerhand verborgene Jntelligentzen/ heymliche Verbuͤndnuß/
vnderſchiedliche Corꝛeſpondentzen/ vnnd zu letzt ein offentliche Vnion: dann/ als
dieſelbe durch die entſtandene Boͤhmiſche Rebellion/ ein erwuͤnſchten Vortheil
erlangt zu haben vermeynt/ jhr Vorhaben durch zudringen/ noch weitere Confœ-
derationes vnnd Buͤndnuſſen mit jnn- vnd außlaͤndiſchen Herꝛſchafften vnnd
Communen/ ja deß Erbfeinds Chriſtlichen Namens/ ſelbſt Einflechtung/ ange-
ſtellt: biß endlich durch ſolche Machinationes/ das gantze Vatterland in ein Flam-
men vnnd ſolchem Zuſtand/ darinnen es noch biß Dato/ mit hoͤchſtem Seufftzen/
vnd Wehklagen der Nothleidenden armen Vnderthanen/ ſich befindet/ gebracht
worden.

Ob nun zwar dieſes Vnheil vnſere loͤbliche Vorfahren am Reich/ als auch

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[102/0350] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ was die Hollaͤnder vnd Frantzoſen dem Reich benommen/ wieder herbey braͤchte/ zogen ſie dieſen Vortrag in reifflicher Bedencken/ vnnd begehrten ſchließlich der Kayſer wolte jhnen die entzogene Geiſtliche Guͤter wieder laſſen einraumen. Dieſem jhrem begehren/ gab der Kayſer ſtatt/ vnd ließ wegen der Geiſtlichen Gü- ter/ dieſes Mandat außgehen/ welches nach dem Boͤhmiſchen vnnd Daͤniſchen Krieg ein newen Lermen erwecket/ vnd ſchier gantz Teutſchland zu Grund gerich- tet hette. Wir Ferdinand der Ander ꝛc. Entbieten/ ꝛc. Vnſer Freundſchafft/ Gnad/ vnnd alles Guts. Vnd ſetzen auſſer Zweiffel/ es werde maͤnniglich mehr dann zuviel wiſſend vnd bekand ſeyn/ in was ſchaͤdlichen Mißhelligkeit vnd Zerꝛuͤttung/ vnſer geliebtes Vatterland Teutſcher Nation/ nun ein lange Zeit hero geſchwe- bet/ deſſen Mißtrawen vnd hochgefaͤhrlicher Trennung/ Anfang vnnd Brunnen- quell/ vrſpruͤnglich zwar die leydige Spaltung in der Religion geweſen/ vnd noch iſt/ nach derſelben aber dieſes fuͤrnemblich/ daß gegen den Religion. vnd Landfrie- den/ ſo fůrnemblich deßwegen auff gerichtet/ damit die Staͤnde beyder Religion/ ſolchem Frieden gemaͤß/ eintraͤchtig ſich gegeneinander verhalten/ auch kein Theil dem andern an ſeinen Rechten/ Gůtern/ Land vnnd Leuthen/ keinen Eingriff/ Schaden oder Nachtheil zufuͤgen ſolle/ nicht allein vnderſchiedliche Spolia, vnd an- dere hochſchaͤdliche Artentata, veruͤbet/ ſondern auch noch darzu vnder allerhand geſuchten Schein/ vnnd durch hochſchaͤdliches Diſputat vber den Religionfrieden ſelbſten/ gleichſam derſelbe in ſeinem Jnhalt den jenigen/ ſo dagegen gehandelt/ zu ſtatten kommen thete/ juſtificirt vnd verthaidiget werden wollen. Auß welchem dann erfolgt/ nach dem die Turbatores etliche Vrtheil ver- lohren: auch jhrer vnrecht maͤſſigen Eingriff halber/ noch ferꝛneren Verluſtes ſich beſorgen muͤſſen/ daß man zu letzt eines Theils gegen dem klaren Jnhalt deß Reli- gionfrieden ſelbſt/ als auch anderer deß H. Reichs Abſchied/ keinen Richter mehr leiden/ ſondern den andern Theil zu einem newen Vertrag/ vnnd daß ſich derſelbe/ vnder dem Schein einer Compoſition, alles An- vnd Zuſpruchs gaͤntzlichen bege- ben moͤchte/ zwingen wollen: auch zu Behauptung ſolches vnrechtmaͤſſigen Jn- t ents/ anfaͤnglich allerhand verborgene Jntelligentzen/ heymliche Verbuͤndnuß/ vnderſchiedliche Corꝛeſpondentzen/ vnnd zu letzt ein offentliche Vnion: dann/ als dieſelbe durch die entſtandene Boͤhmiſche Rebellion/ ein erwuͤnſchten Vortheil erlangt zu haben vermeynt/ jhr Vorhaben durch zudringen/ noch weitere Confœ- derationes vnnd Buͤndnuſſen mit jnn- vnd außlaͤndiſchen Herꝛſchafften vnnd Communen/ ja deß Erbfeinds Chriſtlichen Namens/ ſelbſt Einflechtung/ ange- ſtellt: biß endlich durch ſolche Machinationes/ das gantze Vatterland in ein Flam- men vnnd ſolchem Zuſtand/ darinnen es noch biß Dato/ mit hoͤchſtem Seufftzen/ vnd Wehklagen der Nothleidenden armen Vnderthanen/ ſich befindet/ gebracht worden. Ob nun zwar dieſes Vnheil vnſere loͤbliche Vorfahren am Reich/ als auch viel

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 102. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/350>, abgerufen am 22.11.2024.