Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Dritter Theil. bringt/ erhellet die Wirckung im Werck: wie dann Luthers Anfang von der Federkommen. Vmb diese Zeiten gab es auch verschiedene Scartecken vnnd Frie- densschrifften/ darüber manche Vrtheil allerseits gefallen. Dann einmal wol- ten die Calvinisten vnder dem Mantel der Augspurgischen Confession deß Reli- gion- vnd Prophan Friedens fähig seyn: dann wolten die Lutheraner sie nicht dar- für erkennen/ verworffen die gesuchte Brüderschafft/ vnd nannten die Calvinisten jhre Stieff oder Gernbrüder. Aber auff Catholischer Seiten thet sich ein Vn- gerß dorff vnd andere herfür/ verhönte der Protestirenden Wesen vnd Mißhellig- keiten: vnnd stache gleichwol denselben/ als ein Privatfeder/ nicht so sehr in die Au- gen/ als ein Buch Compositiopacis, in welchem erwiesen/ daß der Religionsfried abgetrungen/ vnnd demselben nach/ von Vnkräfften/ ja daß die Augspurgischer Confession Verwante sich desselben auff vielerley wege verlustigt gemacht/ vnnd vergeblich der vngeänderten Confession sich rühmeten. Es wurde aber gedach- tes Buch/ auff viel auschreyen/ vnd verklagen/ auch vnder die Privatschrifften ge- rechnet. Wie nun alles solcher gestallt auff der Schockel/ vnnd in der Waag stunde/ die Dritter Theil. J
Dritter Theil. bringt/ erhellet die Wirckung im Werck: wie dann Luthers Anfang von der Federkommen. Vmb dieſe Zeiten gab es auch verſchiedene Scartecken vnnd Frie- densſchrifften/ daruͤber manche Vrtheil allerſeits gefallen. Dann einmal wol- ten die Calviniſten vnder dem Mantel der Augſpurgiſchen Confeſſion deß Reli- gion- vnd Prophan Friedens faͤhig ſeyn: dann wolten die Lutheraner ſie nicht dar- fuͤr erkennen/ verworffen die geſuchte Bruͤderſchafft/ vnd nannten die Calviniſten jhre Stieff oder Gernbruͤder. Aber auff Catholiſcher Seiten thet ſich ein Vn- gerß dorff vnd andere herfuͤr/ verhoͤnte der Proteſtirenden Weſen vnd Mißhellig- keiten: vnnd ſtache gleichwol denſelben/ als ein Privatfeder/ nicht ſo ſehr in die Au- gen/ als ein Buch Compoſitiopacis, in welchem erwieſen/ daß der Religionsfried abgetrungen/ vnnd demſelben nach/ von Vnkraͤfften/ ja daß die Augſpurgiſcher Confeſſion Verwante ſich deſſelben auff vielerley wege verluſtigt gemacht/ vnnd vergeblich der vngeaͤnderten Confeſſion ſich rühmeten. Es wurde aber gedach- tes Buch/ auff viel auſchreyen/ vnd verklagen/ auch vnder die Privatſchrifften ge- rechnet. Wie nun alles ſolcher geſtallt auff der Schockel/ vnnd in der Waag ſtunde/ die Dritter Theil. J
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0313" n="65"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Dritter Theil.</hi></fw><lb/> bringt/ erhellet die Wirckung im Werck: wie dann Luthers Anfang von der Feder<lb/> kommen. Vmb dieſe Zeiten gab es auch verſchiedene Scartecken vnnd Frie-<lb/> densſchrifften/ daruͤber manche Vrtheil allerſeits gefallen. Dann einmal wol-<lb/> ten die Calviniſten vnder dem Mantel der Augſpurgiſchen Confeſſion deß Reli-<lb/> gion- vnd Prophan Friedens faͤhig ſeyn: dann wolten die Lutheraner ſie nicht dar-<lb/> fuͤr erkennen/ verworffen die geſuchte Bruͤderſchafft/ vnd nannten die Calviniſten<lb/> jhre Stieff oder Gernbruͤder. Aber auff Catholiſcher Seiten thet ſich ein Vn-<lb/> gerß dorff vnd andere herfuͤr/ verhoͤnte der Proteſtirenden Weſen vnd Mißhellig-<lb/> keiten: vnnd ſtache gleichwol denſelben/ als ein Privatfeder/ nicht ſo ſehr in die Au-<lb/> gen/ als ein Buch <hi rendition="#aq">Compoſitiopacis,</hi> in welchem erwieſen/ daß der Religionsfried<lb/> abgetrungen/ vnnd demſelben nach/ von Vnkraͤfften/ ja daß die Augſpurgiſcher<lb/> Confeſſion Verwante ſich deſſelben auff vielerley wege verluſtigt gemacht/ vnnd<lb/> vergeblich der vngeaͤnderten Confeſſion ſich rühmeten. Es wurde aber gedach-<lb/> tes Buch/ auff viel auſchreyen/ vnd verklagen/ auch vnder die Privatſchrifften ge-<lb/> rechnet.</p><lb/> <p>Wie nun alles ſolcher geſtallt auff der Schockel/ vnnd in der Waag ſtunde/<lb/> lieſſen ſich die Vnirten nach Heylbrun Anno 1617. im Fruͤling verſamblen/ vnnd<lb/> antworteten dem Kayſer/ der ſie abmahnete/ wie auch die Liga/ von allen Verfaſ-<lb/> ſungen vnnd Buͤndnuſſen abzuſtehen/ vnnd guͤtliche Mittel zum Vergleich nicht<lb/> zuverwerffen: die Ligiſten hatten ſich an die Außlaͤndiſche gehengt/ vnd blieben jm-<lb/> mer zu vnder dem Bapſt zu Rom/ lieſſen <hi rendition="#aq">Mandata</hi> vnd <hi rendition="#aq">Executiones,</hi> deß Kayſers<lb/> Vnwiſſend außgehen/ vnnd eben deß wegen muſten ſie ſich wider einheymiſche<lb/> Vnderdruckung/ vnnd außlaͤndiſchen Vberfall verſehen/ blieben doch in den<lb/> Schrancken/ vnd theten nichts als jhren Privilegien gemaͤß. Kayſer Matthias<lb/> ſuchte auch nicht weniger das auff gehende Fewer in Boͤhem zu daͤmpffen: deme<lb/> die <hi rendition="#aq">Defenſores</hi> geantwortet/ der laͤngſt geſchloſſene Fried vnder denen <hi rendition="#aq">ſub Vna</hi><lb/> vnnd <hi rendition="#aq">ſub Vtraque</hi> wuͤrde durch vnruhige Leuth durchloͤchert vnnd vernichtet/ mit<lb/> Verketzer- vnnd Vervrtheilung deren <hi rendition="#aq">ſub Vtraque,</hi> auch Verkehrung der <hi rendition="#aq">Defen-<lb/> ſoren,</hi> ſich ſelbſten zu Richtern/ vnd Außlegern deß Majeſtaͤtbrieffs gemacht/ vnnd<lb/> deme zu Folge/ die <hi rendition="#aq">ſub Vtraque</hi> verſtoſſen/ vnd vnterdrucket. An welchem Orth<lb/> der Streit geweſen/ ob Krafft deß Majeſtaͤtbrieffs die/ zu den Kloͤſtern gehoͤrige<lb/> Vnderthanen/ Kirchen zuerbawen/ einig Recht hetten. Dann als die Statt<lb/> Braunaw eine Kirch anfieng zu bawen/ kam ein Kayſerlich Mandat/ mit dem<lb/> Baw jnzuhalten/ welches die <hi rendition="#aq">Defenſores</hi> vermeynten/ dem Kayſer nicht ſolte ge-<lb/> buͤhren/ ſondern auff einem Landtag muͤſte eroͤrtert werden: vnnd alſo hingegen be-<lb/> fohlen/ es ſolten die Braunawer/ wie auch nicht weniger die Cloſtergraber/ zu dem<lb/> Ertzbiſtumb Prag gehoͤrig/ mit jhrem Kirchenbaw nur fortfahren/ vnnd ſich das<lb/> erpracticirte Mandat nichts jrꝛen laſſen. Bey welcher Begebenheit beyderſeits<lb/> die Hitz vnd der Eyfer vorgetrungen. Dann die Cloſtergraber Kirch/ zu welcher<lb/> auß dem Reich anſehnliche Stewren geſchehen waren/ wurd eingeriſſen: vnnd<lb/> <fw place="bottom" type="sig">Dritter Theil. J</fw><fw place="bottom" type="catch">die</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [65/0313]
Dritter Theil.
bringt/ erhellet die Wirckung im Werck: wie dann Luthers Anfang von der Feder
kommen. Vmb dieſe Zeiten gab es auch verſchiedene Scartecken vnnd Frie-
densſchrifften/ daruͤber manche Vrtheil allerſeits gefallen. Dann einmal wol-
ten die Calviniſten vnder dem Mantel der Augſpurgiſchen Confeſſion deß Reli-
gion- vnd Prophan Friedens faͤhig ſeyn: dann wolten die Lutheraner ſie nicht dar-
fuͤr erkennen/ verworffen die geſuchte Bruͤderſchafft/ vnd nannten die Calviniſten
jhre Stieff oder Gernbruͤder. Aber auff Catholiſcher Seiten thet ſich ein Vn-
gerß dorff vnd andere herfuͤr/ verhoͤnte der Proteſtirenden Weſen vnd Mißhellig-
keiten: vnnd ſtache gleichwol denſelben/ als ein Privatfeder/ nicht ſo ſehr in die Au-
gen/ als ein Buch Compoſitiopacis, in welchem erwieſen/ daß der Religionsfried
abgetrungen/ vnnd demſelben nach/ von Vnkraͤfften/ ja daß die Augſpurgiſcher
Confeſſion Verwante ſich deſſelben auff vielerley wege verluſtigt gemacht/ vnnd
vergeblich der vngeaͤnderten Confeſſion ſich rühmeten. Es wurde aber gedach-
tes Buch/ auff viel auſchreyen/ vnd verklagen/ auch vnder die Privatſchrifften ge-
rechnet.
Wie nun alles ſolcher geſtallt auff der Schockel/ vnnd in der Waag ſtunde/
lieſſen ſich die Vnirten nach Heylbrun Anno 1617. im Fruͤling verſamblen/ vnnd
antworteten dem Kayſer/ der ſie abmahnete/ wie auch die Liga/ von allen Verfaſ-
ſungen vnnd Buͤndnuſſen abzuſtehen/ vnnd guͤtliche Mittel zum Vergleich nicht
zuverwerffen: die Ligiſten hatten ſich an die Außlaͤndiſche gehengt/ vnd blieben jm-
mer zu vnder dem Bapſt zu Rom/ lieſſen Mandata vnd Executiones, deß Kayſers
Vnwiſſend außgehen/ vnnd eben deß wegen muſten ſie ſich wider einheymiſche
Vnderdruckung/ vnnd außlaͤndiſchen Vberfall verſehen/ blieben doch in den
Schrancken/ vnd theten nichts als jhren Privilegien gemaͤß. Kayſer Matthias
ſuchte auch nicht weniger das auff gehende Fewer in Boͤhem zu daͤmpffen: deme
die Defenſores geantwortet/ der laͤngſt geſchloſſene Fried vnder denen ſub Vna
vnnd ſub Vtraque wuͤrde durch vnruhige Leuth durchloͤchert vnnd vernichtet/ mit
Verketzer- vnnd Vervrtheilung deren ſub Vtraque, auch Verkehrung der Defen-
ſoren, ſich ſelbſten zu Richtern/ vnd Außlegern deß Majeſtaͤtbrieffs gemacht/ vnnd
deme zu Folge/ die ſub Vtraque verſtoſſen/ vnd vnterdrucket. An welchem Orth
der Streit geweſen/ ob Krafft deß Majeſtaͤtbrieffs die/ zu den Kloͤſtern gehoͤrige
Vnderthanen/ Kirchen zuerbawen/ einig Recht hetten. Dann als die Statt
Braunaw eine Kirch anfieng zu bawen/ kam ein Kayſerlich Mandat/ mit dem
Baw jnzuhalten/ welches die Defenſores vermeynten/ dem Kayſer nicht ſolte ge-
buͤhren/ ſondern auff einem Landtag muͤſte eroͤrtert werden: vnnd alſo hingegen be-
fohlen/ es ſolten die Braunawer/ wie auch nicht weniger die Cloſtergraber/ zu dem
Ertzbiſtumb Prag gehoͤrig/ mit jhrem Kirchenbaw nur fortfahren/ vnnd ſich das
erpracticirte Mandat nichts jrꝛen laſſen. Bey welcher Begebenheit beyderſeits
die Hitz vnd der Eyfer vorgetrungen. Dann die Cloſtergraber Kirch/ zu welcher
auß dem Reich anſehnliche Stewren geſchehen waren/ wurd eingeriſſen: vnnd
die
Dritter Theil. J
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/313 |
Zitationshilfe: | Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 65. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/313>, abgerufen am 23.07.2024. |