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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Dritter Theil.
Heurath an den Pfaltzgraffen hienge) vom Conde, vnd Chastillion, vnvergessen
seyn/ was man hiebevor bey jhnen gethan/ ein gleichen Reuterdienst auff den
Nothfall zuerweisen/ vnd vielleicht die gantze Königliche Macht wegen der Gül-
chischen Landen in das Teutsche Wesen einzuflechten. Also waren die Glocken
beyderseits gegossen/ vnnd mangelte nur an einem Klippel/ den Lermen zuschla-
gen: vnnd hielte jede Parthey das Gewissen/ oder die Religion für sich/ vnnd am
besten/ als köndten sie nicht besser thun/ dann den Gegentheil nach Anleytung deß
auff einen oder den andern Weg angeführeten/ vnnd fest gemachten Gewissens/
vnder die Banck/ vnd in den Sack zustossen Dann wann man die Catholischen
fragt/ warumb sie zu den Waffen greiffen/ können sie nichts anderst antworten/
als daß man sich von der Römischen Kirchen entzogen/ derselben Gesatz vnnd
Ordnungen verachtet/ vnd Kirchen vnnd Stiffter zu einer wiederigen Lehr/ ja gar
zur Jägerey gebraucht/ vnnd also der Stiffter Sinn vnnd Willen vbertretten.
Eben dieses sagen die Protestirenden/ ob schon auß einem andern Grund/ daß
nemblich die liebe Alten die Ehr GOTtes betrachtet/ jhre eygene Mittel gestifftet/
aber guter Meynung/ vnnd gar nicht/ daß Bischoff vnd Mönch solten Vberfluß
treiben/ sondern das Volck lehren/ vnnd zum Himmelreich bereyt machen. Die
Calvinisten wollen schier etwas weiter gehen/ vnnd behaupten/ daß jhnen/ Erb-
kasten Vogtey Herrn/ der Vberfluß von den Einkommen der Geist-
lichen Güter zwar gebuhre/ darumb sie auch Macht haben/ die
Stiffter gar zuvertilgen/ vnd Kammer- oder Taf.
fel Güter darauß zumachen. Da-
von drundem mit meh-
rem.



Der

Dritter Theil.
Heurath an den Pfaltzgraffen hienge) vom Condé, vnd Chaſtillion, vnvergeſſen
ſeyn/ was man hiebevor bey jhnen gethan/ ein gleichen Reuterdienſt auff den
Nothfall zuerweiſen/ vnd vielleicht die gantze Koͤnigliche Macht wegen der Guͤl-
chiſchen Landen in das Teutſche Weſen einzuflechten. Alſo waren die Glocken
beyderſeits gegoſſen/ vnnd mangelte nur an einem Klippel/ den Lermen zuſchla-
gen: vnnd hielte jede Parthey das Gewiſſen/ oder die Religion fuͤr ſich/ vnnd am
beſten/ als koͤndten ſie nicht beſſer thun/ dann den Gegentheil nach Anleytung deß
auff einen oder den andern Weg angefuͤhreten/ vnnd feſt gemachten Gewiſſens/
vnder die Banck/ vnd in den Sack zuſtoſſen Dann wann man die Catholiſchen
fragt/ warumb ſie zu den Waffen greiffen/ koͤnnen ſie nichts anderſt antworten/
als daß man ſich von der Roͤmiſchen Kirchen entzogen/ derſelben Geſatz vnnd
Ordnungen verachtet/ vnd Kirchen vnnd Stiffter zu einer wiederigen Lehr/ ja gar
zur Jaͤgerey gebraucht/ vnnd alſo der Stiffter Sinn vnnd Willen vbertretten.
Eben dieſes ſagen die Proteſtirenden/ ob ſchon auß einem andern Grund/ daß
nemblich die liebe Alten die Ehr GOTtes betrachtet/ jhre eygene Mittel geſtifftet/
aber guter Meynung/ vnnd gar nicht/ daß Biſchoff vnd Moͤnch ſolten Vberfluß
treiben/ ſondern das Volck lehren/ vnnd zum Himmelreich bereyt machen. Die
Calviniſten wollen ſchier etwas weiter gehen/ vnnd behaupten/ daß jhnen/ Erb-
kaſten Vogtey Herꝛn/ der Vberfluß von den Einkommen der Geiſt-
lichen Guͤter zwar gebůhre/ darumb ſie auch Macht haben/ die
Stiffter gar zuvertilgen/ vnd Kammer- oder Taf.
fel Guͤter darauß zumachen. Da-
von drundem mit meh-
rem.



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[47/0295] Dritter Theil. Heurath an den Pfaltzgraffen hienge) vom Condé, vnd Chaſtillion, vnvergeſſen ſeyn/ was man hiebevor bey jhnen gethan/ ein gleichen Reuterdienſt auff den Nothfall zuerweiſen/ vnd vielleicht die gantze Koͤnigliche Macht wegen der Guͤl- chiſchen Landen in das Teutſche Weſen einzuflechten. Alſo waren die Glocken beyderſeits gegoſſen/ vnnd mangelte nur an einem Klippel/ den Lermen zuſchla- gen: vnnd hielte jede Parthey das Gewiſſen/ oder die Religion fuͤr ſich/ vnnd am beſten/ als koͤndten ſie nicht beſſer thun/ dann den Gegentheil nach Anleytung deß auff einen oder den andern Weg angefuͤhreten/ vnnd feſt gemachten Gewiſſens/ vnder die Banck/ vnd in den Sack zuſtoſſen Dann wann man die Catholiſchen fragt/ warumb ſie zu den Waffen greiffen/ koͤnnen ſie nichts anderſt antworten/ als daß man ſich von der Roͤmiſchen Kirchen entzogen/ derſelben Geſatz vnnd Ordnungen verachtet/ vnd Kirchen vnnd Stiffter zu einer wiederigen Lehr/ ja gar zur Jaͤgerey gebraucht/ vnnd alſo der Stiffter Sinn vnnd Willen vbertretten. Eben dieſes ſagen die Proteſtirenden/ ob ſchon auß einem andern Grund/ daß nemblich die liebe Alten die Ehr GOTtes betrachtet/ jhre eygene Mittel geſtifftet/ aber guter Meynung/ vnnd gar nicht/ daß Biſchoff vnd Moͤnch ſolten Vberfluß treiben/ ſondern das Volck lehren/ vnnd zum Himmelreich bereyt machen. Die Calviniſten wollen ſchier etwas weiter gehen/ vnnd behaupten/ daß jhnen/ Erb- kaſten Vogtey Herꝛn/ der Vberfluß von den Einkommen der Geiſt- lichen Guͤter zwar gebůhre/ darumb ſie auch Macht haben/ die Stiffter gar zuvertilgen/ vnd Kammer- oder Taf. fel Guͤter darauß zumachen. Da- von drundem mit meh- rem. Der

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 47. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/295>, abgerufen am 25.11.2024.