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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Dritter Theil.
grosses Wetter am Himmel brausete/ kondte er sich nirgend behalten/ sprang auß
dem Beth/ vnd verkroche sich vnder die Bethlade. Dann es bleibt wahr/ daß das
Glück wol die Straff/ von einem vnd dem andern/ die Forcht aber von niemanden
abwendet. Also war Domitianus/ jmmer voller Forcht vnd Schrecken/ auch vber
die massen Argwohnisch. Jhme kam Junius Rusticus, den er vnschuldiger weiß
hinrichten lassen/ im Traum kurtz vor seinem Endt/ mit einem blossen Degen gar
offt vor. Kayser Theodosius hatte zu Thessalonich ein grosses Blutbad lassen vor-
gehen/ vnd fand deß wegen weder Rast noch Ruh: antwortet auch seinem geheimen
Rath Ruffino/ der jhm tröstlich zugesprochen/ auff dem Boden liegend/ mit heissen
Thränen: lieber Ruffine/ du fühlest nicht/ wo es mir wehe thut/ ich heule vnd seuff-
tze/ vber mein grosse Noth/ daß die Kirch Gottes/ den Bettlern vnd Sclauen offen
steth/ vnd sie jhren Herrn im Himmel anruffen dörffen/ mir aber der Zutrit zu jhm
verlegt/ ja der Himmel verschlossen ist: doch kam er wider zu recht. Aber König Die-
terich von Bern/ thet sich in die Einsambkeit/ vnd starb nach dreyen Tagen vor
Leyd/ nach dem er Symmachum vnd Boetium, zween fürtreffliche Männer/ auß blos-
sem Verdacht/ deß angemasten Königreichs lassen hinrichten/ vnd eben denselben
Abend/ ein grosser Fischkopff auff seiner Taffel jhm vor kommen/ als deß Symma-
chi
Haupt/ welches jhm die eusserste Noth ankündigte. Von Alfonso dem jüngern
König zu Naples/ schreibt Guicciardinus: Es ist gewiß vnnd erwiesen/ daß Alfon-
sum sein Gewissen gequälet/ vnd daß er weder Tag noch Nacht/ in seiner Seelen
ruhen können: dann es stnnd jhm vor/ der enthaupteten Fürsten Geister/ vnnd das
gantze Volck schryen Rach wider jhn: drumb entdeckt er sein Fürhaben/ nur allein
seiner Stieff Mutter der Königin/ vnnd hielt es auff inständiges anhalten/ vor
Bruder vnd Sohn verborgen/ wolt auch kein paar Tage warten/ das vollige Jahr
seiner Regierung zuschliessen/ sondern nahm die Flucht mit vier Galeassen/ darin
er das beste seiner Sachen geladen: hatte aber bey dem auß weichen/ ein so grossen
Schrecken wegen der Frantzosen/ daß er meynte/ sie vmbringeten vnd griffen jhn/
vnnd auff ein jedes Geräusch/ sich von einem Orth zum andern gewendet. Ein
junger vom Adelhatte ein andern/ erzehlt Chokier/ ohngefehr entleibet/ vnd kondte
deß wegen vor desselben Geist gar keine Ruhe finden: er schrieb gar beweglich auß
Hungarn/ dahin er als ein Soldat gezogen war/ daß er mit deß entleibten Freun-
den möcht vertragen werden/ was es auch jmmer kosten solte: empfand aber keine
Linderung nach dem Vertrag. Wie soll dann den vorsetzlichen Mördern vmb das
Hertz seyn/ wie soll es vmb diese stehen/ so die Christenheit mit Blut vberschwem-
men/ vnd zu vnrechtmässigen Kriegen rathen?

Hie muß ich hören/ man müsse das Gewissen beseyt setzen/ bey den Staads-
sachen/ vnd raison d' Estat lassen vorgehen. Es ist aber nicht wunder/ wann diese
Leuth deß Fürsten Gewissen vernichten/ weil sie selbst keine Stell in jhrem Hertzen/
Gott dem Herrn vergönnen/ da doch Heyden vnd Christen nach gesundem Liecht
der Natur/ vnnd reiner Lehr von der Seeligkeit/ weit ein anders erfordern. Auch

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Dritter Theil.
groſſes Wetter am Himmel brauſete/ kondte er ſich nirgend behalten/ ſprang auß
dem Beth/ vnd verkroche ſich vnder die Bethlade. Dann es bleibt wahr/ daß das
Gluͤck wol die Straff/ von einem vnd dem andern/ die Forcht aber von niemanden
abwendet. Alſo war Domitianus/ jmmer voller Forcht vnd Schrecken/ auch vber
die maſſen Argwohniſch. Jhme kam Junius Ruſticus, den er vnſchuldiger weiß
hinrichten laſſen/ im Traum kurtz vor ſeinem Endt/ mit einem bloſſen Degen gar
offt vor. Kayſer Theodoſius hatte zu Theſſalonich ein groſſes Blutbad laſſen vor-
gehen/ vnd fand deß wegen weder Raſt noch Ruh: antwortet auch ſeinem geheimen
Rath Ruffino/ der jhm troͤſtlich zugeſprochen/ auff dem Boden liegend/ mit heiſſen
Thraͤnen: lieber Ruffine/ du fuͤhleſt nicht/ wo es mir wehe thut/ ich heule vnd ſeuff-
tze/ vber mein groſſe Noth/ daß die Kirch Gottes/ den Bettlern vnd Sclauen offen
ſteth/ vnd ſie jhren Herꝛn im Himmel anruffen doͤrffen/ mir aber der Zutrit zu jhm
verlegt/ ja der Himmel verſchloſſen iſt: doch kam er wider zu recht. Aber Koͤnig Die-
terich von Bern/ thet ſich in die Einſambkeit/ vnd ſtarb nach dreyen Tagen vor
Leyd/ nach dem er Symmachum vñ Boëtium, zween fuͤrtreffliche Maͤñer/ auß bloſ-
ſem Verdacht/ deß angemaſten Koͤnigreichs laſſen hinrichten/ vnd eben denſelben
Abend/ ein groſſer Fiſchkopff auff ſeiner Taffel jhm vor kommen/ als deß Symma-
chi
Haupt/ welches jhm die euſſerſte Noth ankuͤndigte. Von Alfonſo dem juͤngern
Koͤnig zu Naples/ ſchreibt Guicciardinus: Es iſt gewiß vnnd erwieſen/ daß Alfon-
ſum ſein Gewiſſen gequaͤlet/ vnd daß er weder Tag noch Nacht/ in ſeiner Seelen
ruhen koͤnnen: dann es ſtnnd jhm vor/ der enthaupteten Fuͤrſten Geiſter/ vnnd das
gantze Volck ſchryen Rach wider jhn: drumb entdeckt er ſein Fürhaben/ nur allein
ſeiner Stieff Mutter der Koͤnigin/ vnnd hielt es auff inſtaͤndiges anhalten/ vor
Bruder vnd Sohn verborgen/ wolt auch kein paar Tage warten/ das vollige Jahr
ſeiner Regierung zuſchlieſſen/ ſondern nahm die Flucht mit vier Galeaſſen/ darin
er das beſte ſeiner Sachen geladen: hatte aber bey dem auß weichen/ ein ſo groſſen
Schrecken wegen der Frantzoſen/ daß er meynte/ ſie vmbringeten vnd griffen jhn/
vnnd auff ein jedes Geraͤuſch/ ſich von einem Orth zum andern gewendet. Ein
junger vom Adelhatte ein andern/ erzehlt Chokier/ ohngefehr entleibet/ vnd kondte
deß wegen vor deſſelben Geiſt gar keine Ruhe finden: er ſchrieb gar beweglich auß
Hungarn/ dahin er als ein Soldat gezogen war/ daß er mit deß entleibten Freun-
den moͤcht vertragen werden/ was es auch jmmer koſten ſolte: empfand aber keine
Linderung nach dem Vertrag. Wie ſoll dañ den vorſetzlichen Moͤrdern vmb das
Hertz ſeyn/ wie ſoll es vmb dieſe ſtehen/ ſo die Chriſtenheit mit Blut vberſchwem-
men/ vnd zu vnrechtmaͤſſigen Kriegen rathen?

Hie muß ich hoͤren/ man muͤſſe das Gewiſſen beſeyt ſetzen/ bey den Staads-
ſachen/ vnd raiſon d’ Eſtat laſſen vorgehen. Es iſt aber nicht wunder/ wann dieſe
Leuth deß Fuͤrſten Gewiſſen vernichten/ weil ſie ſelbſt keine Stell in jhrem Hertzen/
Gott dem Herꝛn vergoͤnnen/ da doch Heyden vnd Chriſten nach geſundem Liecht
der Natur/ vnnd reiner Lehr von der Seeligkeit/ weit ein anders erfordern. Auch

wird
F ij
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[43/0291] Dritter Theil. groſſes Wetter am Himmel brauſete/ kondte er ſich nirgend behalten/ ſprang auß dem Beth/ vnd verkroche ſich vnder die Bethlade. Dann es bleibt wahr/ daß das Gluͤck wol die Straff/ von einem vnd dem andern/ die Forcht aber von niemanden abwendet. Alſo war Domitianus/ jmmer voller Forcht vnd Schrecken/ auch vber die maſſen Argwohniſch. Jhme kam Junius Ruſticus, den er vnſchuldiger weiß hinrichten laſſen/ im Traum kurtz vor ſeinem Endt/ mit einem bloſſen Degen gar offt vor. Kayſer Theodoſius hatte zu Theſſalonich ein groſſes Blutbad laſſen vor- gehen/ vnd fand deß wegen weder Raſt noch Ruh: antwortet auch ſeinem geheimen Rath Ruffino/ der jhm troͤſtlich zugeſprochen/ auff dem Boden liegend/ mit heiſſen Thraͤnen: lieber Ruffine/ du fuͤhleſt nicht/ wo es mir wehe thut/ ich heule vnd ſeuff- tze/ vber mein groſſe Noth/ daß die Kirch Gottes/ den Bettlern vnd Sclauen offen ſteth/ vnd ſie jhren Herꝛn im Himmel anruffen doͤrffen/ mir aber der Zutrit zu jhm verlegt/ ja der Himmel verſchloſſen iſt: doch kam er wider zu recht. Aber Koͤnig Die- terich von Bern/ thet ſich in die Einſambkeit/ vnd ſtarb nach dreyen Tagen vor Leyd/ nach dem er Symmachum vñ Boëtium, zween fuͤrtreffliche Maͤñer/ auß bloſ- ſem Verdacht/ deß angemaſten Koͤnigreichs laſſen hinrichten/ vnd eben denſelben Abend/ ein groſſer Fiſchkopff auff ſeiner Taffel jhm vor kommen/ als deß Symma- chi Haupt/ welches jhm die euſſerſte Noth ankuͤndigte. Von Alfonſo dem juͤngern Koͤnig zu Naples/ ſchreibt Guicciardinus: Es iſt gewiß vnnd erwieſen/ daß Alfon- ſum ſein Gewiſſen gequaͤlet/ vnd daß er weder Tag noch Nacht/ in ſeiner Seelen ruhen koͤnnen: dann es ſtnnd jhm vor/ der enthaupteten Fuͤrſten Geiſter/ vnnd das gantze Volck ſchryen Rach wider jhn: drumb entdeckt er ſein Fürhaben/ nur allein ſeiner Stieff Mutter der Koͤnigin/ vnnd hielt es auff inſtaͤndiges anhalten/ vor Bruder vnd Sohn verborgen/ wolt auch kein paar Tage warten/ das vollige Jahr ſeiner Regierung zuſchlieſſen/ ſondern nahm die Flucht mit vier Galeaſſen/ darin er das beſte ſeiner Sachen geladen: hatte aber bey dem auß weichen/ ein ſo groſſen Schrecken wegen der Frantzoſen/ daß er meynte/ ſie vmbringeten vnd griffen jhn/ vnnd auff ein jedes Geraͤuſch/ ſich von einem Orth zum andern gewendet. Ein junger vom Adelhatte ein andern/ erzehlt Chokier/ ohngefehr entleibet/ vnd kondte deß wegen vor deſſelben Geiſt gar keine Ruhe finden: er ſchrieb gar beweglich auß Hungarn/ dahin er als ein Soldat gezogen war/ daß er mit deß entleibten Freun- den moͤcht vertragen werden/ was es auch jmmer koſten ſolte: empfand aber keine Linderung nach dem Vertrag. Wie ſoll dañ den vorſetzlichen Moͤrdern vmb das Hertz ſeyn/ wie ſoll es vmb dieſe ſtehen/ ſo die Chriſtenheit mit Blut vberſchwem- men/ vnd zu vnrechtmaͤſſigen Kriegen rathen? Hie muß ich hoͤren/ man muͤſſe das Gewiſſen beſeyt ſetzen/ bey den Staads- ſachen/ vnd raiſon d’ Eſtat laſſen vorgehen. Es iſt aber nicht wunder/ wann dieſe Leuth deß Fuͤrſten Gewiſſen vernichten/ weil ſie ſelbſt keine Stell in jhrem Hertzen/ Gott dem Herꝛn vergoͤnnen/ da doch Heyden vnd Chriſten nach geſundem Liecht der Natur/ vnnd reiner Lehr von der Seeligkeit/ weit ein anders erfordern. Auch wird F ij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 43. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/291>, abgerufen am 22.11.2024.