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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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dasselbige Wasser hinein fliesse/ wie in ein trocken Land. Wo sie es nicht thun sol-
ten/ würde der heilige Geist jhnen den Mund öffnen/ wie dem Caiphae vnd Bi-
leam/ ob schon jhr Hertz voll böses Geistes seyn solte; damit/ so das Concilium jr-
rete/ die heilige Kirch nicht auch mit jhnen jrre. Er vermahnte sie auch alle Pri-
vataffecten abzulegen/ damit sie mit Fug sagen möchten: Es gefelt dem heiligen
Geist vnd vns. Er ruffte Griechenland/ Franckreich/ Spanien/ Jtalien/ vnd
alle Nationen in der Christenheit zur Hochzeit. Endlich kehrete er sich zu Chri-
sto/ vnd bate Jhn/ wegen der Fürbitt S. Vigilii, Schutzherrn deß Thals zu Trient/
daß Er dem Concilio mit seiner Hülff vnd Gnade beywohnen wolte.

Die Vermahnung der Legaten wurd für Gottselig/ Christlich/ bescheyden/
vnd den Cardinaln wolanstehend/ gehalten. Aber von der Predigt deß Bischoffs
wurd gar ein ander Vrtheil gefället. Ein jeder tadelt/ daß er ein groß Wortge-
präng gemacht/ vnd seine Wolredenheit sehen lassen. Was verständige Leut
waren/ hielten diesen heiligen vnd wahrhafftigen Spruch der Legaten/ daß ohne
jnnerliche Erkantnuß seiner Sünden/ vnd rechtschaffene Buß/ der heilige Geist
vergeblich angeruffen würde/ dieser vngöttlichen vnd widerwertigen Rede deß
Bischoffs entgegen/ daß auch ohne dieselbige/ vnd wann schon jhr Hertz voll böses
Geistes seyn solte/ der heilige Geist jhren Mund eröffnen würde. Es wurde für
eine Vermessenheit gehalten/ daß/ wann die wenige Prälaten/ die daselbst wa-
ren/ jrren solten/ die gantze Kirch mit jhnen jrren würde/ gleich ob andere Conci-
lien/ in welchen wol siebenhundert Bischoffe sich befunden/ nicht gejrret hätten/
welcher Lehre von der Kirchen wäre verworffen worden. Andere fügten dieses
hinzu/ daß solches der Lehr der Päpstler nicht gemäß wäre/ welche dem Papst al-
lein zuschreiben/ daß er nicht jrren könte; dem Concilio aber/ so fern es vom
Papst bestättiget würde.

Die Vergleichung deß Concilii mit dem Pferd von Troja, welches auff
Betrug vnd Hinderlist gemacht worden/ ward vor eine Vnvorsichtigkeit geach-
tet/ vnd als eine heyllose Rede gestrafft. Daß er aber die Wort der H. Schrifft/
da gesagt wird: Daß Christus/ welcher sampt seiner Lehr/ das Liecht deß Vat-
ters ist/ in die Welt kommen/ vnd daß die Menschen die Finsternüß mehr gelie-
bet/ dann das Liecht/ also verdrehet/ als wann das Concilium, oder seine Lehr/
deß Papsts Liecht sey/ welches in der Welt geschienen/ vnd wann man dieselbe nit
annehme/ billig gesagt werden könne: Daß die Menschen die Finsternüß mehr
geliebet/ dann das Liecht: Solches ward vor eine Gottslästerung gehalten/ vnd
hätte man gewolt/ daß er die Wort Göttlicher Schrifft vnverkehrt gelassen/ vnd
nicht so klärlich an Tag gegeben hätte/ wie wenig er dieselbe achte. Man hatte
allenthalben groß Verlangen zuvernehmen/ welche die erste Handlung auff dem
Concilio seyn würde/ nachdem dieser Eingang in alle Lande verschickt worden.
Es wuste aber niemand noch nichts/ von welchem Stück man zuvorderst solte
handeln.

Als
C iij

Ander Theil.
daſſelbige Waſſer hinein flieſſe/ wie in ein trocken Land. Wo ſie es nicht thun ſol-
ten/ wuͤrde der heilige Geiſt jhnen den Mund oͤffnen/ wie dem Caiphæ vnd Bi-
leam/ ob ſchon jhr Hertz voll boͤſes Geiſtes ſeyn ſolte; damit/ ſo das Concilium jr-
rete/ die heilige Kirch nicht auch mit jhnen jrꝛe. Er vermahnte ſie auch alle Pri-
vataffecten abzulegen/ damit ſie mit Fug ſagen moͤchten: Es gefelt dem heiligen
Geiſt vnd vns. Er ruffte Griechenland/ Franckreich/ Spanien/ Jtalien/ vnd
alle Nationen in der Chriſtenheit zur Hochzeit. Endlich kehrete er ſich zu Chri-
ſto/ vnd bate Jhn/ wegen der Fuͤrbitt S. Vigilii, Schutzherꝛn deß Thals zu Trient/
daß Er dem Concilio mit ſeiner Huͤlff vnd Gnade beywohnen wolte.

Die Vermahnung der Legaten wurd fuͤr Gottſelig/ Chriſtlich/ beſcheyden/
vnd den Cardinaln wolanſtehend/ gehalten. Aber von der Predigt deß Biſchoffs
wurd gar ein ander Vrtheil gefaͤllet. Ein jeder tadelt/ daß er ein groß Wortge-
praͤng gemacht/ vnd ſeine Wolredenheit ſehen laſſen. Was verſtaͤndige Leut
waren/ hielten dieſen heiligen vnd wahrhafftigen Spruch der Legaten/ daß ohne
jnnerliche Erkantnuß ſeiner Suͤnden/ vnd rechtſchaffene Buß/ der heilige Geiſt
vergeblich angeruffen wuͤrde/ dieſer vngoͤttlichen vnd widerwertigen Rede deß
Biſchoffs entgegen/ daß auch ohne dieſelbige/ vnd wann ſchon jhr Hertz voll boͤſes
Geiſtes ſeyn ſolte/ der heilige Geiſt jhren Mund eroͤffnen wuͤrde. Es wurde für
eine Vermeſſenheit gehalten/ daß/ wann die wenige Praͤlaten/ die daſelbſt wa-
ren/ jrꝛen ſolten/ die gantze Kirch mit jhnen jrꝛen wuͤrde/ gleich ob andere Conci-
lien/ in welchen wol ſiebenhundert Biſchoffe ſich befunden/ nicht gejrꝛet haͤtten/
welcher Lehre von der Kirchen waͤre verworffen worden. Andere fuͤgten dieſes
hinzu/ daß ſolches der Lehr der Paͤpſtler nicht gemaͤß waͤre/ welche dem Papſt al-
lein zuſchreiben/ daß er nicht jrꝛen koͤnte; dem Concilio aber/ ſo fern es vom
Papſt beſtaͤttiget wuͤrde.

Die Vergleichung deß Concilii mit dem Pferd von Troja, welches auff
Betrug vnd Hinderliſt gemacht worden/ ward vor eine Vnvorſichtigkeit geach-
tet/ vnd als eine heylloſe Rede geſtrafft. Daß er aber die Wort der H. Schrifft/
da geſagt wird: Daß Chriſtus/ welcher ſampt ſeiner Lehr/ das Liecht deß Vat-
ters iſt/ in die Welt kommen/ vnd daß die Menſchen die Finſternuͤß mehr gelie-
bet/ dann das Liecht/ alſo verdrehet/ als wann das Concilium, oder ſeine Lehr/
deß Papſts Liecht ſey/ welches in der Welt geſchienen/ vnd wann man dieſelbe nit
annehme/ billig geſagt werden koͤnne: Daß die Menſchen die Finſternüß mehr
geliebet/ dann das Liecht: Solches ward vor eine Gottslaͤſterung gehalten/ vnd
haͤtte man gewolt/ daß er die Wort Goͤttlicher Schrifft vnverkehrt gelaſſen/ vnd
nicht ſo klaͤrlich an Tag gegeben haͤtte/ wie wenig er dieſelbe achte. Man hatte
allenthalben groß Verlangen zuvernehmen/ welche die erſte Handlung auff dem
Concilio ſeyn wuͤrde/ nachdem dieſer Eingang in alle Lande verſchickt worden.
Es wuſte aber niemand noch nichts/ von welchem Stuͤck man zuvorderſt ſolte
handeln.

Als
C iij
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[21/0029] Ander Theil. daſſelbige Waſſer hinein flieſſe/ wie in ein trocken Land. Wo ſie es nicht thun ſol- ten/ wuͤrde der heilige Geiſt jhnen den Mund oͤffnen/ wie dem Caiphæ vnd Bi- leam/ ob ſchon jhr Hertz voll boͤſes Geiſtes ſeyn ſolte; damit/ ſo das Concilium jr- rete/ die heilige Kirch nicht auch mit jhnen jrꝛe. Er vermahnte ſie auch alle Pri- vataffecten abzulegen/ damit ſie mit Fug ſagen moͤchten: Es gefelt dem heiligen Geiſt vnd vns. Er ruffte Griechenland/ Franckreich/ Spanien/ Jtalien/ vnd alle Nationen in der Chriſtenheit zur Hochzeit. Endlich kehrete er ſich zu Chri- ſto/ vnd bate Jhn/ wegen der Fuͤrbitt S. Vigilii, Schutzherꝛn deß Thals zu Trient/ daß Er dem Concilio mit ſeiner Huͤlff vnd Gnade beywohnen wolte. Die Vermahnung der Legaten wurd fuͤr Gottſelig/ Chriſtlich/ beſcheyden/ vnd den Cardinaln wolanſtehend/ gehalten. Aber von der Predigt deß Biſchoffs wurd gar ein ander Vrtheil gefaͤllet. Ein jeder tadelt/ daß er ein groß Wortge- praͤng gemacht/ vnd ſeine Wolredenheit ſehen laſſen. Was verſtaͤndige Leut waren/ hielten dieſen heiligen vnd wahrhafftigen Spruch der Legaten/ daß ohne jnnerliche Erkantnuß ſeiner Suͤnden/ vnd rechtſchaffene Buß/ der heilige Geiſt vergeblich angeruffen wuͤrde/ dieſer vngoͤttlichen vnd widerwertigen Rede deß Biſchoffs entgegen/ daß auch ohne dieſelbige/ vnd wann ſchon jhr Hertz voll boͤſes Geiſtes ſeyn ſolte/ der heilige Geiſt jhren Mund eroͤffnen wuͤrde. Es wurde für eine Vermeſſenheit gehalten/ daß/ wann die wenige Praͤlaten/ die daſelbſt wa- ren/ jrꝛen ſolten/ die gantze Kirch mit jhnen jrꝛen wuͤrde/ gleich ob andere Conci- lien/ in welchen wol ſiebenhundert Biſchoffe ſich befunden/ nicht gejrꝛet haͤtten/ welcher Lehre von der Kirchen waͤre verworffen worden. Andere fuͤgten dieſes hinzu/ daß ſolches der Lehr der Paͤpſtler nicht gemaͤß waͤre/ welche dem Papſt al- lein zuſchreiben/ daß er nicht jrꝛen koͤnte; dem Concilio aber/ ſo fern es vom Papſt beſtaͤttiget wuͤrde. Die Vergleichung deß Concilii mit dem Pferd von Troja, welches auff Betrug vnd Hinderliſt gemacht worden/ ward vor eine Vnvorſichtigkeit geach- tet/ vnd als eine heylloſe Rede geſtrafft. Daß er aber die Wort der H. Schrifft/ da geſagt wird: Daß Chriſtus/ welcher ſampt ſeiner Lehr/ das Liecht deß Vat- ters iſt/ in die Welt kommen/ vnd daß die Menſchen die Finſternuͤß mehr gelie- bet/ dann das Liecht/ alſo verdrehet/ als wann das Concilium, oder ſeine Lehr/ deß Papſts Liecht ſey/ welches in der Welt geſchienen/ vnd wann man dieſelbe nit annehme/ billig geſagt werden koͤnne: Daß die Menſchen die Finſternüß mehr geliebet/ dann das Liecht: Solches ward vor eine Gottslaͤſterung gehalten/ vnd haͤtte man gewolt/ daß er die Wort Goͤttlicher Schrifft vnverkehrt gelaſſen/ vnd nicht ſo klaͤrlich an Tag gegeben haͤtte/ wie wenig er dieſelbe achte. Man hatte allenthalben groß Verlangen zuvernehmen/ welche die erſte Handlung auff dem Concilio ſeyn wuͤrde/ nachdem dieſer Eingang in alle Lande verſchickt worden. Es wuſte aber niemand noch nichts/ von welchem Stuͤck man zuvorderſt ſolte handeln. Als C iij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 21. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/29>, abgerufen am 11.12.2024.