Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Dritter Theil. Augspurgischen Confession zunehmen: vnd noch mehr/ daß sein Sohn Ferdinand/so hernach Kaysern Matthiae succediret, sich einmahl für alle/ so wol Mündlich als Schrifftlich gegen seinen Landleuthen resolvirt/ vnd auß trücklich erkläret/ ehe Leib vnd Leben/ Fürstenthumb vnd alles in die Schantz zuschlagen/ als die Evan- gelische Religion in seinen Landen länger zudulden: vnnd daß darauff von Anno 1598. etliche Jahr nach einander/ Er scharpffe Reformation vorgenommen/ zu Graitz/ zu Rackerspurg/ zu Windischen Graitz/ zu Clagenfurt/ im Enßthal/ vnnd in der Graffschafft Cilien/ Landfürstliche vnd Kayserische Commissarien/ mit ge- wapneten Kriegsvölckern hinein gesand/ die Kirchen mit vnderlegtem Pulver ge- sprengt/ das Postillen lesen vnnd Psalmen singen/ auch Schulen gäntzlich auffge- hoben/ die Lutherische Bücher an offenem Marck verbrand/ keinen Evangeli- schen Burger zudulden/ oder anzunehmen verbotten/ die privat Paedagogos, deß ordentlichen Pfarrers examini vnderworffen/ mit angehenckten sehr scharpffen Bedrawungen. Vnd weil Ertzhertzog Matthias schier dergleichen vnderfing/ machten sich die Protestirenden leichtlich die Rechnung/ daß bey der Oesterreichi- schen Regierung es nunmehr dahin kommen/ daß man die Evangelischen nicht/ wie zuvor/ gedächte zudulden/ sondern gar abzuschaffen: welches dann in andern jhren Landen vnnd Königreichen/ endlich auch im gantzen Röm. Reich erfolgen würde/ wann man nicht Rath schöpffte/ vnnd sich mit Macht widersetzte; dann es were zwar durch ein Kayserlichen Herold/ in den Prager Stätten/ den Pickardern das Exercitium nider gelegt/ vnd den Hussiten annoch gelassen/ doch biß zu ande- rer bequemer Zeit: gleich wie es der Hertzog von Saphoyen auch gemacht/ vnnd alle Vncatholische seines Lands vertrieben/ vnd noch darzu die Statt Genff/ bey Nächtlicherweil angefallen. Sie hetten das Exempel der Racusaner in Poln/ die sich zusammen verbunden/ vnd bißdahin/ aller Gewalt entbrochen. So hette man auch mit Händ vnd Füssen zuwehren/ daß die Gülchische Landen/ nicht dem Hauß Oesterreich heimfielen/ oder vnder dem gesuchten Namen einer sequestration, in ewigem Streit/ ohne Richterlichen Spruch vnd Entscheyd/ dem sequestro verblie- ben. Auß diesen vnd andern Vrsachen mehr/ hielten eine Zusammenkunfft/ zu Graff Dritter Theil. C
Dritter Theil. Augſpurgiſchen Confeſſion zunehmen: vnd noch mehr/ daß ſein Sohn Ferdinand/ſo hernach Kayſern Matthiæ ſuccediret, ſich einmahl fuͤr alle/ ſo wol Muͤndlich als Schrifftlich gegen ſeinen Landleuthen reſolvirt/ vnd auß truͤcklich erklaͤret/ ehe Leib vnd Leben/ Fuͤrſtenthumb vnd alles in die Schantz zuſchlagen/ als die Evan- geliſche Religion in ſeinen Landen laͤnger zudulden: vnnd daß darauff von Anno 1598. etliche Jahr nach einander/ Er ſcharpffe Reformation vorgenommen/ zu Graitz/ zu Rackerſpurg/ zu Windiſchen Graitz/ zu Clagenfurt/ im Enßthal/ vnnd in der Graffſchafft Cilien/ Landfuͤrſtliche vnd Kayſeriſche Commiſſarien/ mit ge- wapneten Kriegsvoͤlckern hinein geſand/ die Kirchen mit vnderlegtem Pulver ge- ſprengt/ das Poſtillen leſen vnnd Pſalmen ſingen/ auch Schulen gaͤntzlich auffge- hoben/ die Lutheriſche Buͤcher an offenem Marck verbrand/ keinen Evangeli- ſchen Burger zudulden/ oder anzunehmen verbotten/ die privat Pædagogos, deß ordentlichen Pfarꝛers examini vnderworffen/ mit angehenckten ſehr ſcharpffen Bedrawungen. Vnd weil Ertzhertzog Matthias ſchier dergleichen vnderfing/ machten ſich die Proteſtirenden leichtlich die Rechnung/ daß bey der Oeſterꝛeichi- ſchen Regierung es nunmehr dahin kommen/ daß man die Evangeliſchen nicht/ wie zuvor/ gedaͤchte zudulden/ ſondern gar abzuſchaffen: welches dann in andern jhren Landen vnnd Koͤnigreichen/ endlich auch im gantzen Roͤm. Reich erfolgen wuͤrde/ wann man nicht Rath ſchoͤpffte/ vnnd ſich mit Macht widerſetzte; dann es were zwar durch ein Kayſerlichen Herold/ in den Prager Staͤtten/ den Pickardern das Exercitium nider gelegt/ vnd den Huſſiten annoch gelaſſen/ doch biß zu ande- rer bequemer Zeit: gleich wie es der Hertzog von Saphoyen auch gemacht/ vnnd alle Vncatholiſche ſeines Lands vertrieben/ vnd noch darzu die Statt Genff/ bey Naͤchtlicherweil angefallen. Sie hetten das Exempel der Racuſaner in Poln/ die ſich zuſammen verbunden/ vnd bißdahin/ aller Gewalt entbrochen. So hette man auch mit Haͤnd vnd Fuͤſſen zuwehren/ daß die Guͤlchiſche Landen/ nicht dem Hauß Oeſterꝛeich heimfielen/ oder vnder dem geſuchten Namen einer ſequeſtration, in ewigem Streit/ ohne Richterlichen Spruch vnd Entſcheyd/ dem ſequeſtro verblie- ben. Auß dieſen vnd andern Vrſachen mehr/ hielten eine Zuſammenkunfft/ zu Graff Dritter Theil. C
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0265" n="17"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Dritter Theil.</hi></fw><lb/> Augſpurgiſchen Confeſſion zunehmen: vnd noch mehr/ daß ſein Sohn Ferdinand/<lb/> ſo hernach Kayſern Matthi<hi rendition="#aq">æ ſuccediret,</hi> ſich einmahl fuͤr alle/ ſo wol Muͤndlich<lb/> als Schrifftlich gegen ſeinen Landleuthen reſolvirt/ vnd auß truͤcklich erklaͤret/ ehe<lb/> Leib vnd Leben/ Fuͤrſtenthumb vnd alles in die Schantz zuſchlagen/ als die Evan-<lb/> geliſche Religion in ſeinen Landen laͤnger zudulden: vnnd daß darauff von Anno<lb/> 1598. etliche Jahr nach einander/ Er ſcharpffe Reformation vorgenommen/ zu<lb/> Graitz/ zu Rackerſpurg/ zu Windiſchen Graitz/ zu Clagenfurt/ im Enßthal/ vnnd<lb/> in der Graffſchafft Cilien/ Landfuͤrſtliche vnd Kayſeriſche Commiſſarien/ mit ge-<lb/> wapneten Kriegsvoͤlckern hinein geſand/ die Kirchen mit vnderlegtem Pulver ge-<lb/> ſprengt/ das Poſtillen leſen vnnd Pſalmen ſingen/ auch Schulen gaͤntzlich auffge-<lb/> hoben/ die Lutheriſche Buͤcher an offenem Marck verbrand/ keinen Evangeli-<lb/> ſchen Burger zudulden/ oder anzunehmen verbotten/ die privat <hi rendition="#aq">Pædagogos,</hi> deß<lb/> ordentlichen Pfarꝛers <hi rendition="#aq">examini</hi> vnderworffen/ mit angehenckten ſehr ſcharpffen<lb/> Bedrawungen. Vnd weil Ertzhertzog Matthias ſchier dergleichen vnderfing/<lb/> machten ſich die Proteſtirenden leichtlich die Rechnung/ daß bey der Oeſterꝛeichi-<lb/> ſchen Regierung es nunmehr dahin kommen/ daß man die Evangeliſchen nicht/<lb/> wie zuvor/ gedaͤchte zudulden/ ſondern gar abzuſchaffen: welches dann in andern<lb/> jhren Landen vnnd Koͤnigreichen/ endlich auch im gantzen Roͤm. Reich erfolgen<lb/> wuͤrde/ wann man nicht Rath ſchoͤpffte/ vnnd ſich mit Macht widerſetzte; dann es<lb/> were zwar durch ein Kayſerlichen Herold/ in den Prager Staͤtten/ den Pickardern<lb/> das <hi rendition="#aq">Exercitium</hi> nider gelegt/ vnd den Huſſiten annoch gelaſſen/ doch biß zu ande-<lb/> rer bequemer Zeit: gleich wie es der Hertzog von Saphoyen auch gemacht/ vnnd<lb/> alle Vncatholiſche ſeines Lands vertrieben/ vnd noch darzu die Statt Genff/ bey<lb/> Naͤchtlicherweil angefallen. Sie hetten das Exempel der Racuſaner in Poln/ die<lb/> ſich zuſammen verbunden/ vnd bißdahin/ aller Gewalt entbrochen. So hette man<lb/> auch mit Haͤnd vnd Fuͤſſen zuwehren/ daß die Guͤlchiſche Landen/ nicht dem Hauß<lb/> Oeſterꝛeich heimfielen/ oder vnder dem geſuchten Namen einer <hi rendition="#aq">ſequeſtration,</hi> in<lb/> ewigem Streit/ ohne Richterlichen Spruch vnd Entſcheyd/ dem <hi rendition="#aq">ſequeſtro</hi> verblie-<lb/> ben.</p><lb/> <p>Auß dieſen vnd andern Vrſachen mehr/ hielten eine Zuſammenkunfft/ zu<lb/> Schwaͤbiſchen Hall im Jahr 1610. nachfolgende Proteſtirende Staͤnde: der<lb/> Churfuͤrſt zu Brandenburg in Perſon: deſſen Herꝛ Bruder geweſener Biſchoff<lb/> zu Straßburg. Pfaltzgraff Johann von Zweybruͤcken/ Pfaltzgraff Philipps Lud-<lb/> wig/ neben dero beyden Soͤhnen/ Wolff Wilhelm/ vnnd Auguſtus. Marggraff<lb/> Joachim Ernſt von Onoltzbach. Hertzog von Wirtemberg. Marggraff von Dur-<lb/> lach vnd Baden. Fuͤrſt Chriſtian von Anhalt. Graff Philipps Ludwig von Ha-<lb/> naw Müntzenberg. Graff Otto der Juͤnger von Solms. Graff Johann von<lb/> Naſſaw Dillenberg. Graff von Oetingen. Graff Friederich-Magnus von Erbach.<lb/> Graff Wolffgang vnnd Graff Georg Friederich von Hohenlohe. Graff Crafft.<lb/> Graff Wolffgang von Solms. Zween Graffen von Loͤwenſtein zu Wertheim.<lb/> <fw place="bottom" type="sig">Dritter Theil. C</fw><fw place="bottom" type="catch">Graff</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [17/0265]
Dritter Theil.
Augſpurgiſchen Confeſſion zunehmen: vnd noch mehr/ daß ſein Sohn Ferdinand/
ſo hernach Kayſern Matthiæ ſuccediret, ſich einmahl fuͤr alle/ ſo wol Muͤndlich
als Schrifftlich gegen ſeinen Landleuthen reſolvirt/ vnd auß truͤcklich erklaͤret/ ehe
Leib vnd Leben/ Fuͤrſtenthumb vnd alles in die Schantz zuſchlagen/ als die Evan-
geliſche Religion in ſeinen Landen laͤnger zudulden: vnnd daß darauff von Anno
1598. etliche Jahr nach einander/ Er ſcharpffe Reformation vorgenommen/ zu
Graitz/ zu Rackerſpurg/ zu Windiſchen Graitz/ zu Clagenfurt/ im Enßthal/ vnnd
in der Graffſchafft Cilien/ Landfuͤrſtliche vnd Kayſeriſche Commiſſarien/ mit ge-
wapneten Kriegsvoͤlckern hinein geſand/ die Kirchen mit vnderlegtem Pulver ge-
ſprengt/ das Poſtillen leſen vnnd Pſalmen ſingen/ auch Schulen gaͤntzlich auffge-
hoben/ die Lutheriſche Buͤcher an offenem Marck verbrand/ keinen Evangeli-
ſchen Burger zudulden/ oder anzunehmen verbotten/ die privat Pædagogos, deß
ordentlichen Pfarꝛers examini vnderworffen/ mit angehenckten ſehr ſcharpffen
Bedrawungen. Vnd weil Ertzhertzog Matthias ſchier dergleichen vnderfing/
machten ſich die Proteſtirenden leichtlich die Rechnung/ daß bey der Oeſterꝛeichi-
ſchen Regierung es nunmehr dahin kommen/ daß man die Evangeliſchen nicht/
wie zuvor/ gedaͤchte zudulden/ ſondern gar abzuſchaffen: welches dann in andern
jhren Landen vnnd Koͤnigreichen/ endlich auch im gantzen Roͤm. Reich erfolgen
wuͤrde/ wann man nicht Rath ſchoͤpffte/ vnnd ſich mit Macht widerſetzte; dann es
were zwar durch ein Kayſerlichen Herold/ in den Prager Staͤtten/ den Pickardern
das Exercitium nider gelegt/ vnd den Huſſiten annoch gelaſſen/ doch biß zu ande-
rer bequemer Zeit: gleich wie es der Hertzog von Saphoyen auch gemacht/ vnnd
alle Vncatholiſche ſeines Lands vertrieben/ vnd noch darzu die Statt Genff/ bey
Naͤchtlicherweil angefallen. Sie hetten das Exempel der Racuſaner in Poln/ die
ſich zuſammen verbunden/ vnd bißdahin/ aller Gewalt entbrochen. So hette man
auch mit Haͤnd vnd Fuͤſſen zuwehren/ daß die Guͤlchiſche Landen/ nicht dem Hauß
Oeſterꝛeich heimfielen/ oder vnder dem geſuchten Namen einer ſequeſtration, in
ewigem Streit/ ohne Richterlichen Spruch vnd Entſcheyd/ dem ſequeſtro verblie-
ben.
Auß dieſen vnd andern Vrſachen mehr/ hielten eine Zuſammenkunfft/ zu
Schwaͤbiſchen Hall im Jahr 1610. nachfolgende Proteſtirende Staͤnde: der
Churfuͤrſt zu Brandenburg in Perſon: deſſen Herꝛ Bruder geweſener Biſchoff
zu Straßburg. Pfaltzgraff Johann von Zweybruͤcken/ Pfaltzgraff Philipps Lud-
wig/ neben dero beyden Soͤhnen/ Wolff Wilhelm/ vnnd Auguſtus. Marggraff
Joachim Ernſt von Onoltzbach. Hertzog von Wirtemberg. Marggraff von Dur-
lach vnd Baden. Fuͤrſt Chriſtian von Anhalt. Graff Philipps Ludwig von Ha-
naw Müntzenberg. Graff Otto der Juͤnger von Solms. Graff Johann von
Naſſaw Dillenberg. Graff von Oetingen. Graff Friederich-Magnus von Erbach.
Graff Wolffgang vnnd Graff Georg Friederich von Hohenlohe. Graff Crafft.
Graff Wolffgang von Solms. Zween Graffen von Loͤwenſtein zu Wertheim.
Graff
Dritter Theil. C
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |