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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
Stätten seines Königreichs erwürgen: dann zu Eingang deß Herbstmonats in
der Versamblung der Cardinälen diese Zeitung verlesen/ vnnd gleich darauff be-
schlossen worden/ also bald/ rechtes Fusses zu S. Marx zu Wallfarten/ vnnd Gott
dem Allmächtigen für solche Wolthat/ so er dem Röm. Stul/ vnnd der gantzen
Christenheit erwiesen/ zu dancken/ vnnd deß künfftigen Maytags eine Meß in
der Kirchen S. Mineruae zuhalten/ darzu dann der Bapst selbst/ vnd die Cardinäl/
zuerscheinen verbunden seyn solten. Es solte auch in der gantzen Christenheit ein
Jubbeljahr außgeschrieben werden/ darin Gott dem Allmächtigen gedanckt wür-
de/ daß die Feind der Warheit/ vnnd der Kirchen in Franckreich vmbbracht: der
Türck newlich auff dem Meer geschlagen/ vnnd in Niederland dem Duc de Alba
alles so glücklich von statt gienge/ endlich noch darumb/ daß in Poln ein solcher
König möchte erkosen werden/ welcher der Röm. Religion wol vorstünde/ vnnd
dieselbe erweitern möcht. Sie eyferten jmmer zu vber die Außlegung deß Reli-
gion Friedens/ daß der Kayser einen Churfürsten deß Reichs lieber wollen der
Bäpstischen excommunication vnderwerffen/ als gestatten/ daß die Reformation
deß Ertzstifftes vorgienge: dadurch dann ein grosses Vorvrtheil wider sie auß gan-
gen. Auch war jhnen gantz zu wider/ daß sie den Newen Calender solten annemen/
oder gewärtig seyn/ da sie sich hierin dem Bapst solten widersetzen/ sonderlich et-
wan ein vornehmes Glied der Protestirenden/ als namentlich die Statt Aug-
spurg/ vber welche Bischoff Otto jhm sein Recht bey Bestättigung deß Reli-
gion Friedens jmmer vorbehalten: oder die Statt Aach/ daß sie müsten den Rath
mit lauter Catholischen besetzen/ daß man hievon Vrsach nehme/ sie zu vberziehen.
Wie dann auch nicht weniger das Vnwesen im Bistumb Straßburg sie auff-
munterte/ daß nicht vnder dem schein/ ein erwehlten Bischoff einzusetzen/ sie gar ü-
berzogen würden/ ehe sie sich dessen könden versehen. Sie liessen sich berichten/ daß
es in Franckreich ein Geistliche Verbündnuß/ oder Sacram Ligam abgeben/ wel-
che der Bapst zu Rom/ der König in Spanien/ der Hertzog von Saphoyen/ vnnd
noch andere Catholische Praelaten mehr/ durch einander beschlossen/ welche für-
nemlich darauff beruhete/ daß nicht mehr als ein eintzige Religion/ vnnd zwar die
Catholische behalten/ hergegen aber alle Rotten vnd Secten/ sampt derselbigen
Anhänger vnd Verfechter/ verbannen. Zum Andern/ solte keiner auß den Furst-
lichen Personen/ wann er schon am Geblüt der nechste wer/ dem Königlichen Re-
giment in die Succession ein verleibet werden/ er sey dann solcher gedachten Röm.
Catholischen Religion zugethan vnd verwand. Derowegen auch sie in offentli-
chem angeschlagenen Mandat sich vermercken lassen/ daß dieser Heilige Bund
der Gerechtigkeit nicht nur gemäß/ sondern auch wegen beständiger guter Anord-
nung Geist vnd Weltlichen Regiments sehr hoch vonnöhten sey. Nicht weniger
Auffruhr vnd Verfolgung geschah auch in Polen/ namentlich zu Crakaw/ durch
die Studenten/ vnd andere Eyferer. Dieses zogen die Protestiren den durch ein
Beyspiel auff sich selbsten/ der Bapst werde nicht vnderlassen/ ein gleiches in dem

Teutschen

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
Staͤtten ſeines Koͤnigreichs erwuͤrgen: dann zu Eingang deß Herbſtmonats in
der Verſamblung der Cardinaͤlen dieſe Zeitung verleſen/ vnnd gleich darauff be-
ſchloſſen worden/ alſo bald/ rechtes Fuſſes zu S. Marx zu Wallfarten/ vnnd Gott
dem Allmaͤchtigen fuͤr ſolche Wolthat/ ſo er dem Roͤm. Stul/ vnnd der gantzen
Chriſtenheit erwieſen/ zu dancken/ vnnd deß kuͤnfftigen Maytags eine Meß in
der Kirchen S. Mineruæ zuhalten/ darzu dann der Bapſt ſelbſt/ vnd die Cardinaͤl/
zuerſcheinen verbunden ſeyn ſolten. Es ſolte auch in der gantzen Chriſtenheit ein
Jubbeljahr außgeſchrieben werden/ darin Gott dem Allmaͤchtigen gedanckt wuͤr-
de/ daß die Feind der Warheit/ vnnd der Kirchen in Franckreich vmbbracht: der
Tuͤrck newlich auff dem Meer geſchlagen/ vnnd in Niederland dem Duc de Alba
alles ſo gluͤcklich von ſtatt gienge/ endlich noch darumb/ daß in Poln ein ſolcher
Koͤnig moͤchte erkoſen werden/ welcher der Roͤm. Religion wol vorſtuͤnde/ vnnd
dieſelbe erweitern moͤcht. Sie eyferten jmmer zu vber die Außlegung deß Reli-
gion Friedens/ daß der Kayſer einen Churfuͤrſten deß Reichs lieber wollen der
Baͤpſtiſchen excommunication vnderwerffen/ als geſtatten/ daß die Reformation
deß Ertzſtifftes vorgienge: dadurch dann ein groſſes Vorvrtheil wider ſie auß gan-
gen. Auch war jhnen gantz zu wider/ daß ſie den Newen Calender ſolten annemen/
oder gewaͤrtig ſeyn/ da ſie ſich hierin dem Bapſt ſolten widerſetzen/ ſonderlich et-
wan ein vornehmes Glied der Proteſtirenden/ als namentlich die Statt Aug-
ſpurg/ vber welche Biſchoff Otto jhm ſein Recht bey Beſtaͤttigung deß Reli-
gion Friedens jmmer vorbehalten: oder die Statt Aach/ daß ſie muͤſten den Rath
mit lauter Catholiſchen beſetzen/ daß man hievon Vrſach nehme/ ſie zu vberziehen.
Wie dann auch nicht weniger das Vnweſen im Biſtumb Straßburg ſie auff-
munterte/ daß nicht vnder dem ſchein/ ein erwehlten Biſchoff einzuſetzen/ ſie gar uͤ-
berzogen wuͤrden/ ehe ſie ſich deſſen koͤnden verſehen. Sie lieſſen ſich berichten/ daß
es in Franckreich ein Geiſtliche Verbuͤndnuß/ oder Sacram Ligam abgeben/ wel-
che der Bapſt zu Rom/ der Koͤnig in Spanien/ der Hertzog von Saphoyen/ vnnd
noch andere Catholiſche Prælaten mehr/ durch einander beſchloſſen/ welche fuͤr-
nemlich darauff beruhete/ daß nicht mehr als ein eintzige Religion/ vnnd zwar die
Catholiſche behalten/ hergegen aber alle Rotten vnd Secten/ ſampt derſelbigen
Anhaͤnger vnd Verfechter/ verbannen. Zum Andern/ ſolte keiner auß den Fůrſt-
lichen Perſonen/ wann er ſchon am Geblüt der nechſte wer/ dem Koͤniglichen Re-
giment in die Succeſſion ein verleibet werden/ er ſey dann ſolcher gedachten Roͤm.
Catholiſchen Religion zugethan vnd verwand. Derowegen auch ſie in offentli-
chem angeſchlagenen Mandat ſich vermercken laſſen/ daß dieſer Heilige Bund
der Gerechtigkeit nicht nur gemaͤß/ ſondern auch wegen beſtaͤndiger guter Anord-
nung Geiſt vnd Weltlichen Regiments ſehr hoch vonnoͤhten ſey. Nicht weniger
Auffruhr vnd Verfolgung geſchah auch in Polen/ namentlich zu Crakaw/ durch
die Studenten/ vnd andere Eyferer. Dieſes zogen die Proteſtiren den durch ein
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[14/0262] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Staͤtten ſeines Koͤnigreichs erwuͤrgen: dann zu Eingang deß Herbſtmonats in der Verſamblung der Cardinaͤlen dieſe Zeitung verleſen/ vnnd gleich darauff be- ſchloſſen worden/ alſo bald/ rechtes Fuſſes zu S. Marx zu Wallfarten/ vnnd Gott dem Allmaͤchtigen fuͤr ſolche Wolthat/ ſo er dem Roͤm. Stul/ vnnd der gantzen Chriſtenheit erwieſen/ zu dancken/ vnnd deß kuͤnfftigen Maytags eine Meß in der Kirchen S. Mineruæ zuhalten/ darzu dann der Bapſt ſelbſt/ vnd die Cardinaͤl/ zuerſcheinen verbunden ſeyn ſolten. Es ſolte auch in der gantzen Chriſtenheit ein Jubbeljahr außgeſchrieben werden/ darin Gott dem Allmaͤchtigen gedanckt wuͤr- de/ daß die Feind der Warheit/ vnnd der Kirchen in Franckreich vmbbracht: der Tuͤrck newlich auff dem Meer geſchlagen/ vnnd in Niederland dem Duc de Alba alles ſo gluͤcklich von ſtatt gienge/ endlich noch darumb/ daß in Poln ein ſolcher Koͤnig moͤchte erkoſen werden/ welcher der Roͤm. Religion wol vorſtuͤnde/ vnnd dieſelbe erweitern moͤcht. Sie eyferten jmmer zu vber die Außlegung deß Reli- gion Friedens/ daß der Kayſer einen Churfuͤrſten deß Reichs lieber wollen der Baͤpſtiſchen excommunication vnderwerffen/ als geſtatten/ daß die Reformation deß Ertzſtifftes vorgienge: dadurch dann ein groſſes Vorvrtheil wider ſie auß gan- gen. Auch war jhnen gantz zu wider/ daß ſie den Newen Calender ſolten annemen/ oder gewaͤrtig ſeyn/ da ſie ſich hierin dem Bapſt ſolten widerſetzen/ ſonderlich et- wan ein vornehmes Glied der Proteſtirenden/ als namentlich die Statt Aug- ſpurg/ vber welche Biſchoff Otto jhm ſein Recht bey Beſtaͤttigung deß Reli- gion Friedens jmmer vorbehalten: oder die Statt Aach/ daß ſie muͤſten den Rath mit lauter Catholiſchen beſetzen/ daß man hievon Vrſach nehme/ ſie zu vberziehen. Wie dann auch nicht weniger das Vnweſen im Biſtumb Straßburg ſie auff- munterte/ daß nicht vnder dem ſchein/ ein erwehlten Biſchoff einzuſetzen/ ſie gar uͤ- berzogen wuͤrden/ ehe ſie ſich deſſen koͤnden verſehen. Sie lieſſen ſich berichten/ daß es in Franckreich ein Geiſtliche Verbuͤndnuß/ oder Sacram Ligam abgeben/ wel- che der Bapſt zu Rom/ der Koͤnig in Spanien/ der Hertzog von Saphoyen/ vnnd noch andere Catholiſche Prælaten mehr/ durch einander beſchloſſen/ welche fuͤr- nemlich darauff beruhete/ daß nicht mehr als ein eintzige Religion/ vnnd zwar die Catholiſche behalten/ hergegen aber alle Rotten vnd Secten/ ſampt derſelbigen Anhaͤnger vnd Verfechter/ verbannen. Zum Andern/ ſolte keiner auß den Fůrſt- lichen Perſonen/ wann er ſchon am Geblüt der nechſte wer/ dem Koͤniglichen Re- giment in die Succeſſion ein verleibet werden/ er ſey dann ſolcher gedachten Roͤm. Catholiſchen Religion zugethan vnd verwand. Derowegen auch ſie in offentli- chem angeſchlagenen Mandat ſich vermercken laſſen/ daß dieſer Heilige Bund der Gerechtigkeit nicht nur gemaͤß/ ſondern auch wegen beſtaͤndiger guter Anord- nung Geiſt vnd Weltlichen Regiments ſehr hoch vonnoͤhten ſey. Nicht weniger Auffruhr vnd Verfolgung geſchah auch in Polen/ namentlich zu Crakaw/ durch die Studenten/ vnd andere Eyferer. Dieſes zogen die Proteſtiren den durch ein Beyſpiel auff ſich ſelbſten/ der Bapſt werde nicht vnderlaſſen/ ein gleiches in dem Teutſchen

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 14. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/262>, abgerufen am 25.11.2024.