Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Dritter Theil. hielten/ man solte den Ketzern vielmehr die alte Privilegia nehmen/ als newe ge-ben: gab doch Matthias seinen Vnderthanen das exercitium der Religion frey/ auff jhren Schlössern/ Dörffern vnd Vestungen/ vnnd dann auch in Stätten/ in den Privathäusern: sonderlich auch wurden jhnen drey Kirchen vergönnet/ als zu Jnserßdorff/ Triebeß wingel/ vnd Hörnals: durch welche Vergünstigung damals viel Vnruhe in Oesterreich gestillet worden. Vnd ob schon die Catholische vorga- ben/ die Lehre der Evangelischen were schon längst durch das Concilium zu Tri- ent verdampt/ es were nur eine tolerantz, daß man jhnen in jhrem Exercitio nach- gesehen/ die jhnen von Keyser Maximiliano gegebene Privilegia Religionis gien- gen alleine auff die Hussiten/ die nur allein vber beyderley Gestallt in deß Herrn Nachtmal hielten/ vnnd sonsten fast in allem mit der Röm. Kirchen eins weren. Darumb lieffen die Protestirende zusammen/ brauchten Chur Sächsische Für- bitt/ vnd Vnderhandlung/ vnd erhielten in Oesterreich/ in der Schlesi/ vnd in dem Königreich Böhmen/ volle Macht/ Kirchen vnnd Collegia zubawen: mit dem An- hang/ daß/ wer wider diese Privilegia etwas vornehmen würde/ für ein Zerstörer deß gemeinen Friedens solte gehalten werden. Darauff wurd es allenhalben still/ sonderlich zu Prag/ da den 15. Julij Anno 1609. in einer Hussitischen Kirch/ so lan- ge Zeit verschlossen gewesen/ die erste offentliche Predigt in Teutscher Sprach ist gehalten worden. Vnd alle diese Privilegia hat Matthias/ als er zu der Böhmi- schen Cron kommen/ müssen bekräfftigen: Vermöge welcher man zu Prag zwo Kirchen/ eine auff der kleinen Seiten/ die ander aber in der alten Statt/ daran Anno 1611. Graff Schlick/ vnd Seyfried von Collonitsch den ersten Stein gelegt/ mit grossem Vnkosten auffgerichtet hat. Anno 1612. wurd Ertzhertzog Matthias/ auch König in Franckfurt am Wann man nun das gantze Religionwesen vberschlägt/ findet sich ein ge- meinen B ij
Dritter Theil. hielten/ man ſolte den Ketzern vielmehr die alte Privilegia nehmen/ als newe ge-ben: gab doch Matthias ſeinen Vnderthanen das exercitium der Religion frey/ auff jhren Schloͤſſern/ Doͤrffern vnd Veſtungen/ vnnd dann auch in Staͤtten/ in den Privathaͤuſern: ſonderlich auch wurden jhnen drey Kirchen vergoͤnnet/ als zu Jnſerßdorff/ Triebeß wingel/ vnd Hoͤrnals: durch welche Verguͤnſtigung damals viel Vnruhe in Oeſterꝛeich geſtillet worden. Vnd ob ſchon die Catholiſche vorga- ben/ die Lehre der Evangeliſchen were ſchon laͤngſt durch das Concilium zu Tri- ent verdampt/ es were nur eine tolerantz, daß man jhnen in jhrem Exercitio nach- geſehen/ die jhnen von Keyſer Maximiliano gegebene Privilegia Religionis gien- gẽ alleine auff die Huſſiten/ die nur allein vber beyderley Geſtallt in deß Herꝛn Nachtmal hielten/ vnnd ſonſten faſt in allem mit der Roͤm. Kirchen eins weren. Darumb lieffen die Proteſtirende zuſammen/ brauchten Chur Saͤchſiſche Fuͤr- bitt/ vnd Vnderhandlung/ vnd erhielten in Oeſterꝛeich/ in der Schleſi/ vnd in dem Koͤnigreich Boͤhmen/ volle Macht/ Kirchen vnnd Collegia zubawen: mit dem An- hang/ daß/ wer wider dieſe Privilegia etwas vornehmen wuͤrde/ fuͤr ein Zerſtoͤrer deß gemeinen Friedens ſolte gehalten werden. Darauff wurd es allenhalben ſtill/ ſonderlich zu Prag/ da den 15. Julij Anno 1609. in einer Huſſitiſchen Kirch/ ſo lan- ge Zeit verſchloſſen geweſen/ die erſte offentliche Predigt in Teutſcher Sprach iſt gehalten worden. Vnd alle dieſe Privilegia hat Matthias/ als er zu der Boͤhmi- ſchen Cron kommen/ muͤſſen bekraͤfftigen: Vermoͤge welcher man zu Prag zwo Kirchen/ eine auff der kleinen Seiten/ die ander aber in der alten Statt/ daran Anno 1611. Graff Schlick/ vnd Seyfried von Collonitſch den erſten Stein gelegt/ mit groſſem Vnkoſten auffgerichtet hat. Anno 1612. wurd Ertzhertzog Matthias/ auch Koͤnig in Franckfurt am Wann man nun das gantze Religionweſen vberſchlaͤgt/ findet ſich ein ge- meinen B ij
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Dritter Theil.
hielten/ man ſolte den Ketzern vielmehr die alte Privilegia nehmen/ als newe ge-
ben: gab doch Matthias ſeinen Vnderthanen das exercitium der Religion frey/
auff jhren Schloͤſſern/ Doͤrffern vnd Veſtungen/ vnnd dann auch in Staͤtten/ in
den Privathaͤuſern: ſonderlich auch wurden jhnen drey Kirchen vergoͤnnet/ als zu
Jnſerßdorff/ Triebeß wingel/ vnd Hoͤrnals: durch welche Verguͤnſtigung damals
viel Vnruhe in Oeſterꝛeich geſtillet worden. Vnd ob ſchon die Catholiſche vorga-
ben/ die Lehre der Evangeliſchen were ſchon laͤngſt durch das Concilium zu Tri-
ent verdampt/ es were nur eine tolerantz, daß man jhnen in jhrem Exercitio nach-
geſehen/ die jhnen von Keyſer Maximiliano gegebene Privilegia Religionis gien-
gẽ alleine auff die Huſſiten/ die nur allein vber beyderley Geſtallt in deß Herꝛn
Nachtmal hielten/ vnnd ſonſten faſt in allem mit der Roͤm. Kirchen eins weren.
Darumb lieffen die Proteſtirende zuſammen/ brauchten Chur Saͤchſiſche Fuͤr-
bitt/ vnd Vnderhandlung/ vnd erhielten in Oeſterꝛeich/ in der Schleſi/ vnd in dem
Koͤnigreich Boͤhmen/ volle Macht/ Kirchen vnnd Collegia zubawen: mit dem An-
hang/ daß/ wer wider dieſe Privilegia etwas vornehmen wuͤrde/ fuͤr ein Zerſtoͤrer
deß gemeinen Friedens ſolte gehalten werden. Darauff wurd es allenhalben ſtill/
ſonderlich zu Prag/ da den 15. Julij Anno 1609. in einer Huſſitiſchen Kirch/ ſo lan-
ge Zeit verſchloſſen geweſen/ die erſte offentliche Predigt in Teutſcher Sprach iſt
gehalten worden. Vnd alle dieſe Privilegia hat Matthias/ als er zu der Boͤhmi-
ſchen Cron kommen/ muͤſſen bekraͤfftigen: Vermoͤge welcher man zu Prag zwo
Kirchen/ eine auff der kleinen Seiten/ die ander aber in der alten Statt/ daran
Anno 1611. Graff Schlick/ vnd Seyfried von Collonitſch den erſten Stein gelegt/
mit groſſem Vnkoſten auffgerichtet hat.
Anno 1612. wurd Ertzhertzog Matthias/ auch Koͤnig in Franckfurt am
Mayn zum Roͤm. Kayſer erwehlt/ vnd verordnet alſo bald/ daß die Statt Aach in
vorigen Stand geſetzt/ aber Muͤlheim vnden an Coͤlln am Rhein/ nicht ferꝛner be-
feſtiget wuͤrde/ wie droben weiter zuſehen. Jn deß verſpuͤhrte Kayſer Matthias/
daß er keine Leibs Erben hoffen koͤnde/ vnd daß ſeine Bruͤder nicht mehr zugewar-
ten hetten/ ließ er ſich dahin bereden/ daß er Ertzhertzog Carlens von Graitz elteſten
Sohn/ Ferdinanden/ an Kindsſtatt angenommen: vnd damit niemand darin zu-
ſprechen hette/ mit dem Koͤnig in Spanien/ eben deßwegen auch handeln laſſen/
daß derſelbe ſeinen Willen drein gegeben/ vnnd auff alle ſeine Spruͤche verzihen/
alſo/ daß Ertzhertzog Ferdinand hinfuͤro der Cron Boͤhmen/ am allernechſten ge-
ſtanden/ vnnd ſolcher geſtallt den Staͤnden/ beſter maſſen recommendirt worden/
geſchehen im Jahr 1517. da ſie jhn auff gewiſſen artickulirten Reverß vor ein zu-
kuͤnfftigen Koͤnig in Boͤhmen außgeruffen haben.
Wann man nun das gantze Religionweſen vberſchlaͤgt/ findet ſich ein ge-
waltſame Freyheit/ ſo etliche wenige Abtrünnige/ bey außgeſehner Gelegenheit/
auff eine oder andere weiſe erworben/ vnd immer zu außgebreytet/ in deme derſel-
ben Gegenparth ſich geneydet/ vnd ſelbſt gehindert/ den Privatnutzen dem allge-
meinen
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