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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Ander Theil.


Der ein vnd zwantzigste Discurß.

Was an dem Bohemischen Vnwesen sey versäumbt worden/ so
wohl an deß Pabsts vnd deß Concilij zu Basel/ als auff deß Käysers
Sigismundi Seyten. Wie Käyser Sigismund genöthiget worden/ den Bohe-
men/ sonderlich der Statt Prag/ den Majestät-Brieff zu ertheilen. Der Ma-
jestät-Brieff selbst: Vnd wie derselb bey stäter Vnruh vnderhalten worden/ biß
auff König Ferdinanden.

ES schreiben die Naturalisten/ das Quecksilber habe die Eygen-
schafft/ daß es nimmer still liege/ (es werde dann in solchem Gefäß gefan-
gen/ da es nichts angreiffen/ oder durchdringen könne/ wie an einem Glaß
vnd Spiegel zu sehen) sondern jmmerdar durchbohre: darumb man es in die
sumpfechte Gärten verfencke/ damit es dem Wasser vorbohre/ vnd dasselbe nach
sich zu einem Abgrund ziehe. Auch wissen böse Buben/ den Dämmen vnnd
Deichen an den geschlossenen Wassern vnd Fischweyhern/ solcher gestalt Scha-
den zu thun. Darumb das allerbeste/ daß man bey dem Anfang Gegenwehr
thue/ vnd das zerruttete alsobald mit frischem Wafen wieder beschlage/ ehe der
Schad überhand nehme/ vnd hernach keine Verbesserung mehr leyden wolle.
Vnd dieses findet sich wahr seyn/ so wohl im weltlichen/ als im geistlichen Re-
giement/ wann man einiger Vnordnung den Schwang läßt/ daß sie vnzehlich
viel Vngemach nach sich zieht/ wie wir Augenscheinlich hiemit erweisen/ daß
man den Bohemen von Anfang zu viel nachgeben/ vnd durch die Finger gese-
hen. Dann sie hatten zwar Pabst Gelasij Canon, genant Comperimus, vor
sich/ vnd den Gebrauch der Griechischen Kirchen/ daß die Communion vnder
beyderley Gestalt solte gehalten werden; Vnnd weil es auff dem allgemeinen
Concilio zu Costnitz war determiniert worden/ daß man die Communion nicht
anderst/ als vnder einerley Gestalt solte halten/ thät Pabst Eugenius neben dem
Concilio zu Basel der Sachen zu viel/ daß sie den Bohemen zuvor/ ehe sie zu
dem Concilio kommen/ betheurlich versprochen/ wegen jhrer beruchten vier Ar-
ticuln/ nicht anderst/ als auß der Heiligen Schrifft/ nach CHRJSTJ/
der Aposteln/ vnd der ersten Kirchen Gebrauch/ wie auch nach den Conci-
lien,
vnnd denen Kirchenlehrern/ so sich mit Wahrheit auff dieselben
gründen/ zu richten/ vnnd solche zum aller wahr hafftigsten/ vnnd gantz
vnpartheyischen Richter zu gebrauchen; Auch deme zu folg die bey-
derley Gestallten vergünstiget worden: Vnd obschon solches vnder gewissen

vnd
Ander Theil.


Der ein vnd zwantzigſte Diſcurß.

Was an dem Bohemiſchen Vnweſen ſey verſaͤumbt worden/ ſo
wohl an deß Pabſts vnd deß Concilij zu Baſel/ als auff deß Kaͤyſers
Sigiſmundi Seyten. Wie Kaͤyſer Sigiſmund genoͤthiget worden/ den Bohe-
men/ ſonderlich der Statt Prag/ den Majeſtaͤt-Brieff zu ertheilen. Der Ma-
jeſtaͤt-Brieff ſelbſt: Vnd wie derſelb bey ſtaͤter Vnruh vnderhalten worden/ biß
auff Koͤnig Ferdinanden.

ES ſchreiben die Naturaliſten/ das Queckſilber habe die Eygen-
ſchafft/ daß es nimmer ſtill liege/ (es werde dann in ſolchem Gefaͤß gefan-
gen/ da es nichts angreiffen/ oder durchdringen koͤnne/ wie an einem Glaß
vnd Spiegel zu ſehen) ſondern jmmerdar durchbohre: darumb man es in die
ſumpfechte Gaͤrten verfencke/ damit es dem Waſſer vorbohre/ vnd daſſelbe nach
ſich zu einem Abgrund ziehe. Auch wiſſen boͤſe Buben/ den Daͤmmen vnnd
Deichen an den geſchloſſenen Waſſern vnd Fiſchweyhern/ ſolcher geſtalt Scha-
den zu thun. Darumb das allerbeſte/ daß man bey dem Anfang Gegenwehr
thue/ vnd das zerꝛůttete alſobald mit friſchem Wafen wieder beſchlage/ ehe der
Schad uͤberhand nehme/ vnd hernach keine Verbeſſerung mehr leyden wolle.
Vnd dieſes findet ſich wahr ſeyn/ ſo wohl im weltlichen/ als im geiſtlichen Re-
giement/ wann man einiger Vnordnung den Schwang laͤßt/ daß ſie vnzehlich
viel Vngemach nach ſich zieht/ wie wir Augenſcheinlich hiemit erweiſen/ daß
man den Bohemen von Anfang zu viel nachgeben/ vnd durch die Finger geſe-
hen. Dann ſie hatten zwar Pabſt Gelaſij Canon, genant Comperimus, vor
ſich/ vnd den Gebrauch der Griechiſchen Kirchen/ daß die Communion vnder
beyderley Geſtalt ſolte gehalten werden; Vnnd weil es auff dem allgemeinen
Concilio zu Coſtnitz war determiniert worden/ daß man die Communion nicht
anderſt/ als vnder einerley Geſtalt ſolte halten/ thaͤt Pabſt Eugenius neben dem
Concilio zu Baſel der Sachen zu viel/ daß ſie den Bohemen zuvor/ ehe ſie zu
dem Concilio kommen/ betheurlich verſprochen/ wegen jhrer beruchten vier Ar-
ticuln/ nicht anderſt/ als auß der Heiligen Schrifft/ nach CHRJSTJ/
der Apoſteln/ vnd der erſten Kirchen Gebrauch/ wie auch nach den Conci-
lien,
vnnd denen Kirchenlehrern/ ſo ſich mit Wahrheit auff dieſelben
gruͤnden/ zu richten/ vnnd ſolche zum aller wahr hafftigſten/ vnnd gantz
vnpartheyiſchen Richter zu gebrauchen; Auch deme zu folg die bey-
derley Geſtallten verguͤnſtiget worden: Vnd obſchon ſolches vnder gewiſſen

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[209[223]/0231] Ander Theil. Der ein vnd zwantzigſte Diſcurß. Was an dem Bohemiſchen Vnweſen ſey verſaͤumbt worden/ ſo wohl an deß Pabſts vnd deß Concilij zu Baſel/ als auff deß Kaͤyſers Sigiſmundi Seyten. Wie Kaͤyſer Sigiſmund genoͤthiget worden/ den Bohe- men/ ſonderlich der Statt Prag/ den Majeſtaͤt-Brieff zu ertheilen. Der Ma- jeſtaͤt-Brieff ſelbſt: Vnd wie derſelb bey ſtaͤter Vnruh vnderhalten worden/ biß auff Koͤnig Ferdinanden. ES ſchreiben die Naturaliſten/ das Queckſilber habe die Eygen- ſchafft/ daß es nimmer ſtill liege/ (es werde dann in ſolchem Gefaͤß gefan- gen/ da es nichts angreiffen/ oder durchdringen koͤnne/ wie an einem Glaß vnd Spiegel zu ſehen) ſondern jmmerdar durchbohre: darumb man es in die ſumpfechte Gaͤrten verfencke/ damit es dem Waſſer vorbohre/ vnd daſſelbe nach ſich zu einem Abgrund ziehe. Auch wiſſen boͤſe Buben/ den Daͤmmen vnnd Deichen an den geſchloſſenen Waſſern vnd Fiſchweyhern/ ſolcher geſtalt Scha- den zu thun. Darumb das allerbeſte/ daß man bey dem Anfang Gegenwehr thue/ vnd das zerꝛůttete alſobald mit friſchem Wafen wieder beſchlage/ ehe der Schad uͤberhand nehme/ vnd hernach keine Verbeſſerung mehr leyden wolle. Vnd dieſes findet ſich wahr ſeyn/ ſo wohl im weltlichen/ als im geiſtlichen Re- giement/ wann man einiger Vnordnung den Schwang laͤßt/ daß ſie vnzehlich viel Vngemach nach ſich zieht/ wie wir Augenſcheinlich hiemit erweiſen/ daß man den Bohemen von Anfang zu viel nachgeben/ vnd durch die Finger geſe- hen. Dann ſie hatten zwar Pabſt Gelaſij Canon, genant Comperimus, vor ſich/ vnd den Gebrauch der Griechiſchen Kirchen/ daß die Communion vnder beyderley Geſtalt ſolte gehalten werden; Vnnd weil es auff dem allgemeinen Concilio zu Coſtnitz war determiniert worden/ daß man die Communion nicht anderſt/ als vnder einerley Geſtalt ſolte halten/ thaͤt Pabſt Eugenius neben dem Concilio zu Baſel der Sachen zu viel/ daß ſie den Bohemen zuvor/ ehe ſie zu dem Concilio kommen/ betheurlich verſprochen/ wegen jhrer beruchten vier Ar- ticuln/ nicht anderſt/ als auß der Heiligen Schrifft/ nach CHRJSTJ/ der Apoſteln/ vnd der erſten Kirchen Gebrauch/ wie auch nach den Conci- lien, vnnd denen Kirchenlehrern/ ſo ſich mit Wahrheit auff dieſelben gruͤnden/ zu richten/ vnnd ſolche zum aller wahr hafftigſten/ vnnd gantz vnpartheyiſchen Richter zu gebrauchen; Auch deme zu folg die bey- derley Geſtallten verguͤnſtiget worden: Vnd obſchon ſolches vnder gewiſſen vnd

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 209[223]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/231>, abgerufen am 22.11.2024.