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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Ander Theil.
Christi vnter die Völcker truge. Wir aber hoffen/ Ew. Heiligkeit sey erwehlet/
den Namen Christi/ so nunmehr vnter den Völckern/ vnd bey vns Geistlichen in
Vergeß kommen/ wider auffzurichten/ die Schwachheit an vnsern Hertzen vnd
Wercken zuheylen/ die Schaaff Christi in einen einigen Schaaffstall zuführen/
den Zorn Gottes/ vnd die jenige Rach/ so wir verdienen/ vnd schon bereit ist/ auch
vber vnserm Haupt schwebet/ von vns abzuwenden.

Vnd diß ist der Röm. Deputierten Prälaten Censur vber das gantze Kir-
chenwesen/ welches sie dem Bapst zwar vberreycht/ aber ohne Nachdruck gesehen:
Darüber Spensaeus, ein sehr gelehrter Sorbonist vnd Bischoff höchlich klaget/
auch den angebottenen Cardinal-Hut von Paulo IV. nicht wollen annehmen/ sich
vor frembder Sündenschuld zubewahren. Gleichwol ließ Paulus III. die Sach
anstehen/ biß sich das Concilium zu Trient nach langer Verwechselung vnd
Verweilung gesetzt; da er diß Bedencken den Herrn Prälaten lassen vortragen.
Vnd ob schon dieselben zu vnderschiedlichen mahlen Stückweiß darvon gehan-
delt/ ist doch nichts würckliches darauff erfolget.



Der ander Discurß.

Wie das Concilium vortheilhafftiger Weise vom Keyser zurück ge-
halten: Jn deß der Papst seinen Sohn mit Parma vnd Placentz belehnet. Das
Concili[u]m gehet an: Darüber vnderschiedliche Vrtheil fallen. Von Ordnung deß
Concilii, vnd vielen Vorworten. Wie Luther gestorben/ der Pfaltzgraff bey
Rhein vom Römischen Stul abgefallen/ vnd Vergerius, gewesener Bäpstischer
Abgesander/ sich zu den Protestierenden offentlich bekennet. Wie der Bann wi-
der den Ertzbischoff zu Cöllen auffgenommen worden.

WAs aber das Concilium belanget/ war dasselbe gen Trient zwar gelegt/
gieng aber sehr langsam fort/ zumal der Keyser auff dem letzten Reichs-
tag den Frieden noch weiter fortgestelt/ vnd ein andern Reichstag auff
das folgende Jahr benahmet/ auch ein Gespräch wegen der Religion
verordnet hatte. Auch liessen die Protestierende ein Buch außgehen/ daß sie
sich zu Trient nicht könten einstellen/ weil der Papst daselbst nicht als Parthey/
sondern als Richter seyn wolte/ auch der Ort nicht in Teutschland lege. Doch
war man beydes zu Rom vnd zu Trient mit deß Keysers Schluß/ so auff gehalte-
nem Reichstag ergangen/ vbel zufrieden/ daß er/ der ein weltlicher Herr war/ sich
in Religionssachen einmischete: Vnd hatte es daselbst bey Männiglichen das
Ansehen/ als wann er das Concilium auffheben/ vnd vernichten wollen/ demnach
dasselbe vor der Thür/ vnd er gleichwol anderstwo eine Handlung von der Reli-
gion angestelt hätte. Die Prälaten/ so dazumal zu Trient waren/ redeten alle

gantz

Ander Theil.
Chriſti vnter die Voͤlcker truge. Wir aber hoffen/ Ew. Heiligkeit ſey erwehlet/
den Namen Chriſti/ ſo nunmehr vnter den Voͤlckern/ vnd bey vns Geiſtlichen in
Vergeß kommen/ wider auffzurichten/ die Schwachheit an vnſern Hertzen vnd
Wercken zuheylen/ die Schaaff Chriſti in einen einigen Schaaffſtall zufuͤhren/
den Zorn Gottes/ vnd die jenige Rach/ ſo wir verdienen/ vnd ſchon bereit iſt/ auch
vber vnſerm Haupt ſchwebet/ von vns abzuwenden.

Vnd diß iſt der Roͤm. Deputierten Praͤlaten Cenſur vber das gantze Kir-
chenweſen/ welches ſie dem Bapſt zwar vberreycht/ aber ohne Nachdruck geſehen:
Daruͤber Spenſæus, ein ſehr gelehrter Sorboniſt vnd Biſchoff hoͤchlich klaget/
auch den angebottenen Cardinal-Hut von Paulo IV. nicht wollen annehmen/ ſich
vor frembder Suͤndenſchuld zubewahren. Gleichwol ließ Paulus III. die Sach
anſtehen/ biß ſich das Concilium zu Trient nach langer Verwechſelung vnd
Verweilung geſetzt; da er diß Bedencken den Herꝛn Praͤlaten laſſen vortragen.
Vnd ob ſchon dieſelben zu vnderſchiedlichen mahlen Stuͤckweiß darvon gehan-
delt/ iſt doch nichts wuͤrckliches darauff erfolget.



Der ander Diſcurß.

Wie das Concilium vortheilhafftiger Weiſe vom Keyſer zuruͤck ge-
halten: Jn deß der Papſt ſeinen Sohn mit Parma vnd Placentz belehnet. Das
Concili[u]m gehet an: Daruͤber vnderſchiedliche Vrtheil fallen. Von Ordnung deß
Concilii, vnd vielen Vorworten. Wie Luther geſtorben/ der Pfaltzgraff bey
Rhein vom Roͤmiſchen Stul abgefallen/ vnd Vergerius, geweſener Baͤpſtiſcher
Abgeſander/ ſich zu den Proteſtierenden offentlich bekennet. Wie der Bann wi-
der den Ertzbiſchoff zu Coͤllen auffgenommen worden.

WAs aber das Concilium belanget/ war daſſelbe gen Trient zwar gelegt/
gieng aber ſehr langſam fort/ zumal der Keyſer auff dem letzten Reichs-
tag den Frieden noch weiter fortgeſtelt/ vnd ein andern Reichstag auff
das folgende Jahr benahmet/ auch ein Geſpraͤch wegen der Religion
verordnet hatte. Auch lieſſen die Proteſtierende ein Buch außgehen/ daß ſie
ſich zu Trient nicht koͤnten einſtellen/ weil der Papſt daſelbſt nicht als Parthey/
ſondern als Richter ſeyn wolte/ auch der Ort nicht in Teutſchland lege. Doch
war man beydes zu Rom vnd zu Trient mit deß Keyſers Schluß/ ſo auff gehalte-
nem Reichstag ergangen/ vbel zufrieden/ daß er/ der ein weltlicher Herꝛ war/ ſich
in Religionsſachen einmiſchete: Vnd hatte es daſelbſt bey Maͤnniglichen das
Anſehen/ als wann er das Concilium auffheben/ vnd vernichten wollen/ demnach
daſſelbe vor der Thuͤr/ vnd er gleichwol anderſtwo eine Handlung von der Reli-
gion angeſtelt haͤtte. Die Praͤlaten/ ſo dazumal zu Trient waren/ redeten alle

gantz
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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 15. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/23>, abgerufen am 22.12.2024.