Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Ander Theil. vnd erließ zwar den Vnderthanen die Schuld/ wegen deß erweckten Aufflauffs/aber mit dem Beding/ daß sie hinführo im Frieden verbleiben/ der Religion hal- ben nichts ändern/ die Prediger vnd Auffrührer abschaffen/ den Papisten aber jhre Güter wieder einräumen solten. Nicht weniger bemühet sich auch Chur- fürst Augustus zu Sachsen/ vnd Hertzog Johann Georg Churfürst zu Bran- denburg/ bey Jhrer Käyserl. Mayst. sie wolte nicht zulassen/ daß durch Erhaltung der entstandenen Vnruhe/ andere Fürsten Gelegenheit nehmen/ die Statt mit Gewalt/ nicht ohne grossen Schaden deß Römischen Reichs einzunehmen vnd zu bezwingen: dadurch sie sonder Zweiffel den Spanier verstanden/ deren An- schläge zu verhüten/ bothen beyde Churfürsten Käyserlicher Mayst. jhre Hülff an; mit der neben-Bitte/ solche jhre Vorbitt in Gnaden zuvermercken vnd auffzunehmen. Der Käyser aber nam wieder verhoffen die beyde Chur- fürstliche Anerbietungen in Vngutem auff/ vnd schrieb an dieselbe ernstlich/ mit Anzeigung/ wie die zu Aach wieder jhren Ayd vnd alten Gebrauch/ die Obrigkeit zu erwehlen/ Newerungen in der Religion einführen wolten/ vnd über das wider den wahrhafftigen Verlauff der Sachen/ die beyde Churfürsten anderst berich- tet/ vnd zu vnbilligem Schutz ersuchet hätten. Schriebe darneben ferner an die zu Aach/ sie wolten ohne einigen Verzug vnd Außflucht pariren/ vnd Käyser- lichem Willen nachgeleben. Vnd ob wohl andere Reichs-Stätte vmb Milte- rung deß gefaßten Schlusses gebetten/ hat doch solches der sonderlichen Vrsa- chen halben nichts hafften mögen/ weil die Papisten vmb Außtreibung der Fran- tzösischen Prediger ohn vnderlaß bey Käyserlicher Mayst. angehalten: haben also die Reformierte dieses mahl zu jhrem vorhabenden Zweck nicht gelangen mögen. Endlich wurd es durch die Papisten so weit gebracht/ daß Anno 1598. die Rath Ander Theil. E e
Ander Theil. vnd erließ zwar den Vnderthanen die Schuld/ wegen deß erweckten Aufflauffs/aber mit dem Beding/ daß ſie hinfuͤhro im Frieden verbleiben/ der Religion hal- ben nichts aͤndern/ die Prediger vnd Auffruͤhrer abſchaffen/ den Papiſten aber jhre Guͤter wieder einraͤumen ſolten. Nicht weniger bemuͤhet ſich auch Chur- fuͤrſt Auguſtus zu Sachſen/ vnd Hertzog Johann Georg Churfuͤrſt zu Bran- denburg/ bey Jhrer Kaͤyſerl. Mayſt. ſie wolte nicht zulaſſen/ daß durch Erhaltung der entſtandenen Vnruhe/ andere Fürſten Gelegenheit nehmen/ die Statt mit Gewalt/ nicht ohne groſſen Schaden deß Roͤmiſchen Reichs einzunehmen vnd zu bezwingen: dadurch ſie ſonder Zweiffel den Spanier verſtanden/ deren An- ſchlaͤge zu verhuͤten/ bothen beyde Churfuͤrſten Kaͤyſerlicher Mayſt. jhre Huͤlff an; mit der neben-Bitte/ ſolche jhre Vorbitt in Gnaden zuvermercken vnd auffzunehmen. Der Kaͤyſer aber nam wieder verhoffen die beyde Chur- fuͤrſtliche Anerbietungen in Vngutem auff/ vnd ſchrieb an dieſelbe ernſtlich/ mit Anzeigung/ wie die zu Aach wieder jhren Ayd vnd alten Gebrauch/ die Obrigkeit zu erwehlen/ Newerungen in der Religion einfuͤhren wolten/ vnd uͤber das wider den wahrhafftigen Verlauff der Sachen/ die beyde Churfuͤrſten anderſt berich- tet/ vnd zu vnbilligem Schutz erſuchet haͤtten. Schriebe darneben ferner an die zu Aach/ ſie wolten ohne einigen Verzug vnd Außflucht pariren/ vnd Kaͤyſer- lichem Willen nachgeleben. Vnd ob wohl andere Reichs-Staͤtte vmb Milte- rung deß gefaßten Schluſſes gebetten/ hat doch ſolches der ſonderlichen Vrſa- chen halben nichts hafften moͤgen/ weil die Papiſten vmb Außtreibung der Fran- tzoͤſiſchen Prediger ohn vnderlaß bey Kaͤyſerlicher Mayſt. angehalten: haben alſo die Reformierte dieſes mahl zu jhrem vorhabenden Zweck nicht gelangen moͤgen. Endlich wurd es durch die Papiſten ſo weit gebracht/ daß Anno 1598. die Rath Ander Theil. E e
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Ander Theil.
vnd erließ zwar den Vnderthanen die Schuld/ wegen deß erweckten Aufflauffs/
aber mit dem Beding/ daß ſie hinfuͤhro im Frieden verbleiben/ der Religion hal-
ben nichts aͤndern/ die Prediger vnd Auffruͤhrer abſchaffen/ den Papiſten aber
jhre Guͤter wieder einraͤumen ſolten. Nicht weniger bemuͤhet ſich auch Chur-
fuͤrſt Auguſtus zu Sachſen/ vnd Hertzog Johann Georg Churfuͤrſt zu Bran-
denburg/ bey Jhrer Kaͤyſerl. Mayſt. ſie wolte nicht zulaſſen/ daß durch Erhaltung
der entſtandenen Vnruhe/ andere Fürſten Gelegenheit nehmen/ die Statt mit
Gewalt/ nicht ohne groſſen Schaden deß Roͤmiſchen Reichs einzunehmen vnd
zu bezwingen: dadurch ſie ſonder Zweiffel den Spanier verſtanden/ deren An-
ſchlaͤge zu verhuͤten/ bothen beyde Churfuͤrſten Kaͤyſerlicher Mayſt. jhre Huͤlff
an; mit der neben-Bitte/ ſolche jhre Vorbitt in Gnaden zuvermercken vnd
auffzunehmen. Der Kaͤyſer aber nam wieder verhoffen die beyde Chur-
fuͤrſtliche Anerbietungen in Vngutem auff/ vnd ſchrieb an dieſelbe ernſtlich/ mit
Anzeigung/ wie die zu Aach wieder jhren Ayd vnd alten Gebrauch/ die Obrigkeit
zu erwehlen/ Newerungen in der Religion einfuͤhren wolten/ vnd uͤber das wider
den wahrhafftigen Verlauff der Sachen/ die beyde Churfuͤrſten anderſt berich-
tet/ vnd zu vnbilligem Schutz erſuchet haͤtten. Schriebe darneben ferner an die
zu Aach/ ſie wolten ohne einigen Verzug vnd Außflucht pariren/ vnd Kaͤyſer-
lichem Willen nachgeleben. Vnd ob wohl andere Reichs-Staͤtte vmb Milte-
rung deß gefaßten Schluſſes gebetten/ hat doch ſolches der ſonderlichen Vrſa-
chen halben nichts hafften moͤgen/ weil die Papiſten vmb Außtreibung der Fran-
tzoͤſiſchen Prediger ohn vnderlaß bey Kaͤyſerlicher Mayſt. angehalten: haben
alſo die Reformierte dieſes mahl zu jhrem vorhabenden Zweck nicht gelangen
moͤgen.
Endlich wurd es durch die Papiſten ſo weit gebracht/ daß Anno 1598. die
jenige mit einander/ ſo wieder ſie geweſt/ proſcribiert, vnd in die Acht erklaͤret
worden. Vnnd ob wohl vor dieſem die Statt auch einmahl in die Acht kom-
men/ iſt es jedoch nie ſo arg vnnd ſtreng geweſen/ als dieſes mahl: Dann auch
alſobald die Execution dem Hertzogen von Guͤlich anbefohlen worden. Vnd
ob wohl der Reformierten Kirchen alſobald zugeſchloſſen/ vñ ſichs anſehen lieſſe/
als ob ſie vacieren wuͤrden/ ſonderlich weil der banniſierte Rath von ſich ſelbſt
abdancken wollen/ iſt doch ſolches noch eine Zeitlang in der Wag geſtanden.
Als man aber etliche Reformierten wegen der Kinder-Tauff geſtrafft/ auch
weil ſolche die Gevattern vnd jhre Mitgeſellen nicht verꝛathen wollen/ gefaͤng-
lich eingezogen; als haben die Staaden von Holland einen Trommeter mit
Brieffen dahin geſand/ deß Jnhalts/ daß gedachte Herꝛn zuſehen ſolten/ was ſie
mit ſolchen Lenthen zu thun haben; dann ſie keine Tuͤrcken oder Heyden/ ſon-
dern ſo wohl Chriſten als ſie ſeyn/ vnd derowegen ſolche wieder loß laſſen; wo
nicht/ ſolten ſie genugſamb zu ſchaffen finden. Darauff gedachte Herꝛn zu
Rath
Ander Theil. E e
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