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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Ander Theil.
widerstehen könne. Arminij Meynung hat Platz funden in Engelland/ vnnd
die Independenten oder Libertiner gezenget/ welche den Staad angegriffen/
den König enthäuptet/ (ohne einiges Exempel von anbeginn der Welt) vnd die
Republic viertzig Tyrannen vnderwürffig gemacht. Eben diese Funcken flogen
biß in Franckreich/ nach Saumur, vnd glimmeten schier allenthalben. Die
Bremer zweyen sich auch über die Genugheit vnd Würckung deß Todes Christi/
über die Vrsach der verdienten Verstossung/ vnd über die Privat-Communion.
Auch gab es/ was fragens vnd disputierens, ob ein Calvin ist die Ostien/ oder
runde Brod-Küchlein/ ohne Brodbrechen/ vnverletztens Gewissens brauchen
köndte: Vnd dann ob er auß Mangel besserer Gelegenheit/ wohl möcht bey
dem Lutherischen Abendmahl sich einstellen.

Bey den Catholischen ist zwar ein einiges Haupt/ welchem sich alle
Gliedmassen derselben Kirchen müssen vnderwerffen/ so fern/ daß auch keine
Bücher ohne Censur vnnd Prüfung in Druck kommen. Nichts desto weni-
ger hat sich vnder den Jesuitern vnd Dominteanern über dem Artickel von der
Gnaden wahl ein sslcher Streit erhaben/ daß eine Parthey die andere der Luthe-
rischen oder Calvinischen vnd hingegen der Pelagianischen Ketzerey beschmützen
wollen. Auch Sixtus V. vnd Clemens VIII. den Streit nicht anderst schlichten
können/ als daß sie befohlen/ jede Parthey möcht jhr eygene Meynung behalten/
vnd doch ferner keiner Ketzerey oder Jrrthumbs beschüldigen. Der fürnembste
Streit aber ist über der Empfängnüß vnd Geburth der Heil. Jungfrawen Ma-
rien/ ob solche in- oder ohne Sünden geschehen. Dieweil dann beyde Partheyen
ein grossen Anhang überkommen/ vnd ein grosser Riß in der Kirchen zu besor-
gen/ befahl Sixtus IV. man solte deß Außspruchs erwarten/ vnd in dessen sich nicht
verketzern: welche Bull Paulus V. wieder hohlet. Zumahl aber gantz Spa-
nien schier verworren/ vnd nach dem Außspruch verlangete/ ward Placidus de
Tosautes
nach Rom deßwegen abgefertiget/ vnd erhielt ein new Decret, daß
man/ Ergernüß bey dem Volck zu verhüten/ solte predigen/ Maria were
ohne Sünden empfangen/ welches man Gott seeliglich glauben köndte:
das dann allenthalben sehr grosse Frewd verursachte/ die doch nicht lang
wärete/ weil der Gegentheil die Wort deß Decrets in wiederigen Ver-
stand zoge. Darumb der König ein andere Bottschafft verordnet/ weil
das angestellte Fest auff wiedrige Weiß jrrgend gehalten ward: darüber
der König schier verdächtig worden/ als thät er der Sachen zu viel/ vnd
griffe dem Pabst vor/ wann er die Wiederspenstige mit Zwang zum Gehorsamb
anhielte.

Endlich wurd vnder Gregorio XV. den 24. May/ Anno 1622. ein Schluß
gemacht/ biß zu ferner Verordnung/ daß niemand in offentlichen Predigten
vnd Begängnussen solte behaupten/ die Heil. Jungfraw wer in der Erbsünd

empfan-
B b ij

Ander Theil.
widerſtehen koͤnne. Arminij Meynung hat Platz funden in Engelland/ vnnd
die Independenten oder Libertiner gezenget/ welche den Staad angegriffen/
den Koͤnig enthaͤuptet/ (ohne einiges Exempel von anbeginn der Welt) vnd die
Republic viertzig Tyrannen vnderwuͤrffig gemacht. Eben dieſe Funcken flogen
biß in Franckreich/ nach Saumur, vnd glimmeten ſchier allenthalben. Die
Bremer zweyen ſich auch uͤber die Genugheit vnd Wuͤrckung deß Todes Chriſti/
uͤber die Vrſach der verdienten Verſtoſſung/ vnd uͤber die Privat-Communion.
Auch gab es/ was fragens vnd diſputierens, ob ein Calvin iſt die Oſtien/ oder
runde Brod-Kuͤchlein/ ohne Brodbrechen/ vnverletztens Gewiſſens brauchen
koͤndte: Vnd dann ob er auß Mangel beſſerer Gelegenheit/ wohl moͤcht bey
dem Lutheriſchen Abendmahl ſich einſtellen.

Bey den Catholiſchen iſt zwar ein einiges Haupt/ welchem ſich alle
Gliedmaſſen derſelben Kirchen muͤſſen vnderwerffen/ ſo fern/ daß auch keine
Buͤcher ohne Cenſur vnnd Pruͤfung in Druck kommen. Nichts deſto weni-
ger hat ſich vnder den Jeſuitern vnd Dominteanern uͤber dem Artickel von der
Gnaden wahl ein ſslcher Streit erhaben/ daß eine Parthey die andere der Luthe-
riſchen oder Calviniſchen vnd hingegen der Pelagianiſchen Ketzerey beſchmuͤtzen
wollen. Auch Sixtus V. vnd Clemens VIII. den Streit nicht anderſt ſchlichten
koͤnnen/ als daß ſie befohlen/ jede Parthey moͤcht jhr eygene Meynung behalten/
vnd doch ferner keiner Ketzerey oder Jrꝛthumbs beſchuͤldigen. Der fuͤrnembſte
Streit aber iſt uͤber der Empfaͤngnuͤß vnd Geburth der Heil. Jungfrawen Ma-
rien/ ob ſolche in- oder ohne Suͤnden geſchehen. Dieweil dann beyde Partheyen
ein groſſen Anhang uͤberkommen/ vnd ein groſſer Riß in der Kirchen zu beſor-
gen/ befahl Sixtus IV. man ſolte deß Außſpruchs erwarten/ vnd in deſſen ſich nicht
verketzern: welche Bull Paulus V. wieder hohlet. Zumahl aber gantz Spa-
nien ſchier verworꝛen/ vnd nach dem Außſpruch verlangete/ ward Placidus de
Toſautes
nach Rom deßwegen abgefertiget/ vnd erhielt ein new Decret, daß
man/ Ergernuͤß bey dem Volck zu verhuͤten/ ſolte predigen/ Maria were
ohne Suͤnden empfangen/ welches man Gott ſeeliglich glauben koͤndte:
das dann allenthalben ſehr groſſe Frewd verurſachte/ die doch nicht lang
waͤrete/ weil der Gegentheil die Wort deß Decrets in wiederigen Ver-
ſtand zoge. Darumb der Koͤnig ein andere Bottſchafft verordnet/ weil
das angeſtellte Feſt auff wiedrige Weiß jrꝛgend gehalten ward: daruͤber
der Koͤnig ſchier verdaͤchtig worden/ als thaͤt er der Sachen zu viel/ vnd
griffe dem Pabſt vor/ wann er die Wiederſpenſtige mit Zwang zum Gehorſamb
anhielte.

Endlich wurd vnder Gregorio XV. den 24. May/ Anno 1622. ein Schluß
gemacht/ biß zu ferner Verordnung/ daß niemand in offentlichen Predigten
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empfan-
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[195/0203] Ander Theil. widerſtehen koͤnne. Arminij Meynung hat Platz funden in Engelland/ vnnd die Independenten oder Libertiner gezenget/ welche den Staad angegriffen/ den Koͤnig enthaͤuptet/ (ohne einiges Exempel von anbeginn der Welt) vnd die Republic viertzig Tyrannen vnderwuͤrffig gemacht. Eben dieſe Funcken flogen biß in Franckreich/ nach Saumur, vnd glimmeten ſchier allenthalben. Die Bremer zweyen ſich auch uͤber die Genugheit vnd Wuͤrckung deß Todes Chriſti/ uͤber die Vrſach der verdienten Verſtoſſung/ vnd uͤber die Privat-Communion. Auch gab es/ was fragens vnd diſputierens, ob ein Calvin iſt die Oſtien/ oder runde Brod-Kuͤchlein/ ohne Brodbrechen/ vnverletztens Gewiſſens brauchen koͤndte: Vnd dann ob er auß Mangel beſſerer Gelegenheit/ wohl moͤcht bey dem Lutheriſchen Abendmahl ſich einſtellen. Bey den Catholiſchen iſt zwar ein einiges Haupt/ welchem ſich alle Gliedmaſſen derſelben Kirchen muͤſſen vnderwerffen/ ſo fern/ daß auch keine Buͤcher ohne Cenſur vnnd Pruͤfung in Druck kommen. Nichts deſto weni- ger hat ſich vnder den Jeſuitern vnd Dominteanern uͤber dem Artickel von der Gnaden wahl ein ſslcher Streit erhaben/ daß eine Parthey die andere der Luthe- riſchen oder Calviniſchen vnd hingegen der Pelagianiſchen Ketzerey beſchmuͤtzen wollen. Auch Sixtus V. vnd Clemens VIII. den Streit nicht anderſt ſchlichten koͤnnen/ als daß ſie befohlen/ jede Parthey moͤcht jhr eygene Meynung behalten/ vnd doch ferner keiner Ketzerey oder Jrꝛthumbs beſchuͤldigen. Der fuͤrnembſte Streit aber iſt uͤber der Empfaͤngnuͤß vnd Geburth der Heil. Jungfrawen Ma- rien/ ob ſolche in- oder ohne Suͤnden geſchehen. Dieweil dann beyde Partheyen ein groſſen Anhang uͤberkommen/ vnd ein groſſer Riß in der Kirchen zu beſor- gen/ befahl Sixtus IV. man ſolte deß Außſpruchs erwarten/ vnd in deſſen ſich nicht verketzern: welche Bull Paulus V. wieder hohlet. Zumahl aber gantz Spa- nien ſchier verworꝛen/ vnd nach dem Außſpruch verlangete/ ward Placidus de Toſautes nach Rom deßwegen abgefertiget/ vnd erhielt ein new Decret, daß man/ Ergernuͤß bey dem Volck zu verhuͤten/ ſolte predigen/ Maria were ohne Suͤnden empfangen/ welches man Gott ſeeliglich glauben koͤndte: das dann allenthalben ſehr groſſe Frewd verurſachte/ die doch nicht lang waͤrete/ weil der Gegentheil die Wort deß Decrets in wiederigen Ver- ſtand zoge. Darumb der Koͤnig ein andere Bottſchafft verordnet/ weil das angeſtellte Feſt auff wiedrige Weiß jrꝛgend gehalten ward: daruͤber der Koͤnig ſchier verdaͤchtig worden/ als thaͤt er der Sachen zu viel/ vnd griffe dem Pabſt vor/ wann er die Wiederſpenſtige mit Zwang zum Gehorſamb anhielte. Endlich wurd vnder Gregorio XV. den 24. May/ Anno 1622. ein Schluß gemacht/ biß zu ferner Verordnung/ daß niemand in offentlichen Predigten vnd Begaͤngnuſſen ſolte behaupten/ die Heil. Jungfraw wer in der Erbſuͤnd empfan- B b ij

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 195. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/203>, abgerufen am 25.11.2024.