Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae tieren: Vnd da schon etwas Gottseliges vnter der Hand/ werden Göttliche Sa-chen vor dem Volck/ ohne Ehrerbietung/ verhandelt. Darumb meynen wir/ man solte den Bischoffen befehlen/ daß da offentliche Schulen sind/ die Lehrer/ so lesen/ erinnert würden/ keine Gottlosigkeit in die Jugend zupflantzen/ sondern die Blödigkeit deß natürlichen Liechts in denen Fragen zu zeigen/ so GOtt/ die Ernewerung der Welt/ die Ewigkeit/ vnd dergleichen berühren; vnd sie vielmehr zur Gottseligkeit anweisen. Deßgleichen/ daß sie auch kein offentliche Dispu- tatz von dergleichen Fragen/ noch auch von schrifftlichen geistlichen Sachen/ wel- che gewißlich bey dem gemeinen Pöbel viel von jhrem Ansehen verlieren/ gestat- ten/ sondern/ daß man daheym von diesen Sachen/ vnd offentlich von andern na- türlichen Fragen disputiere. Vnd eben dieses solte man allen andern Bischof- fen einbilden/ sonderlich denen in den grossen Stätten/ in welchen dergleichen Disputatzen pflegen vorzugehen. Bey den Druckereyen solte man gleichen Fleiß spüren lassen/ vnd an alle Fürsten schreiben/ daß sie die Vorsehung thäten/ damit nicht alle vnd jede Bücher in jhrem Land auffgelegt würden: Welche Ob- acht man den ordentlichen Vorgesetzten geben könte. Vnd weil man jetziger Zeit den Knaben in den Schulen Erasmi Gespräch pflegt zuerklären/ darinn viel Ding befindlich/ so die zarten Gemühter zur Gottseligkeit abführen/ solte man deßwegen solche/ vnd alle andere dergleichen in den vntersten Schulen zulesen ver- bieten. Diesem nach/ was zu Vnterweisung Ew. Heiligkeit Diener bey die- ser der allgemeinen Kirchen Vorsorg/ vnd darnach bey derselben Verwaltung gereychen mögen/ soll noch wegen der geistlichen Gnaden/ welche von ewrer Se- ligkeit geschehen/ gemerckt werden/ daß vber vorige Mißbräuch auch noch andere sind eingeführet worden. 19. Der erste ist an den Ordensbrüdern/ so abgefallen/ vnd nach dem of- fentlichen Gelübd von jhrer Religion abtretten/ vnd erlangen/ daß sie nicht ge- halten sind/ jhres Ordens Kleyd/ ja/ kein Wahrzeichen desselben/ sondern nur ein ehrlich geistlich Kleyd zutragen; daß wir jetzt vom Gewinn stillschweigen. Dann wir haben schon von Anfang gesagt/ es sey nicht erlaubt/ daß man auß dem Ge- brauch der Schlüssel/ vnd der von Christo ertheilten Gewalt/ jhm einigen Ge- winn verschaffe/ sondern/ daß man sich auch dieser Gnad soll enthalten/ dann das Kleyd ist ein Zeichen deß Wandels/ dannenhero es auch von Bischoffen/ dem die- se Abgefallene verhafft sind/ nicht kan erlassen werden; so fern solte jhnen dann diese Gnad nicht gestattet seyn/ auch nicht/ wann sie vom Gelübd abgetretten/ das sie GOtt gethan/ jhnen erlaubt seyn/ Prebenden/ oder Verwaltungen zu- haben. 20. Ein ander Mißbrauch ist bey den Rentmeistern deß heiligen Geistes/ deß H. Ampts/ vnd andern dieser Gattung/ welche die Bawren vnd einfältige Leut betriegen/ vnd mit vnzehlichem Aberglauben verwickeln: Wir halten/ man solte solche Rentmeister abschaffen. 21. Ein
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ tieren: Vnd da ſchon etwas Gottſeliges vnter der Hand/ werden Goͤttliche Sa-chen vor dem Volck/ ohne Ehrerbietung/ verhandelt. Darumb meynen wir/ man ſolte den Biſchoffen befehlen/ daß da offentliche Schulen ſind/ die Lehrer/ ſo leſen/ erinnert wuͤrden/ keine Gottloſigkeit in die Jugend zupflantzen/ ſondern die Bloͤdigkeit deß natürlichen Liechts in denen Fragen zu zeigen/ ſo GOtt/ die Ernewerung der Welt/ die Ewigkeit/ vnd dergleichen beruͤhren; vnd ſie vielmehr zur Gottſeligkeit anweiſen. Deßgleichen/ daß ſie auch kein offentliche Diſpu- tatz von dergleichen Fragen/ noch auch von ſchrifftlichen geiſtlichen Sachen/ wel- che gewißlich bey dem gemeinen Poͤbel viel von jhrem Anſehen verlieren/ geſtat- ten/ ſondern/ daß man daheym von dieſen Sachen/ vnd offentlich von andern na- tuͤrlichen Fragen diſputiere. Vnd eben dieſes ſolte man allen andern Biſchof- fen einbilden/ ſonderlich denen in den groſſen Staͤtten/ in welchen dergleichen Diſputatzen pflegen vorzugehen. Bey den Druckereyen ſolte man gleichen Fleiß ſpuͤren laſſen/ vnd an alle Fuͤrſten ſchreiben/ daß ſie die Vorſehung thaͤten/ damit nicht alle vnd jede Buͤcher in jhrem Land auffgelegt wuͤrden: Welche Ob- acht man den ordentlichen Vorgeſetzten geben koͤnte. Vnd weil man jetziger Zeit den Knaben in den Schulen Eraſmi Geſpraͤch pflegt zuerklaͤren/ darinn viel Ding befindlich/ ſo die zarten Gemühter zur Gottſeligkeit abfuͤhren/ ſolte man deßwegen ſolche/ vnd alle andere dergleichen in den vnterſten Schulen zuleſen ver- bieten. Dieſem nach/ was zu Vnterweiſung Ew. Heiligkeit Diener bey die- ſer der allgemeinen Kirchen Vorſorg/ vnd darnach bey derſelben Verwaltung gereychen moͤgen/ ſoll noch wegen der geiſtlichen Gnaden/ welche von ewrer Se- ligkeit geſchehen/ gemerckt werden/ daß vber vorige Mißbraͤuch auch noch andere ſind eingefuͤhret worden. 19. Der erſte iſt an den Ordensbruͤdern/ ſo abgefallen/ vnd nach dem of- fentlichen Geluͤbd von jhrer Religion abtretten/ vnd erlangen/ daß ſie nicht ge- halten ſind/ jhres Ordens Kleyd/ ja/ kein Wahrzeichen deſſelben/ ſondern nur ein ehrlich geiſtlich Kleyd zutragen; daß wir jetzt vom Gewinn ſtillſchweigen. Dann wir haben ſchon von Anfang geſagt/ es ſey nicht erlaubt/ daß man auß dem Ge- brauch der Schlüſſel/ vnd der von Chriſto ertheilten Gewalt/ jhm einigen Ge- winn verſchaffe/ ſondern/ daß man ſich auch dieſer Gnad ſoll enthalten/ dann das Kleyd iſt ein Zeichen deß Wandels/ dannenhero es auch von Biſchoffen/ dem die- ſe Abgefallene verhafft ſind/ nicht kan erlaſſen werden; ſo fern ſolte jhnen dann dieſe Gnad nicht geſtattet ſeyn/ auch nicht/ wann ſie vom Geluͤbd abgetretten/ das ſie GOtt gethan/ jhnen erlaubt ſeyn/ Prebenden/ oder Verwaltungen zu- haben. 20. Ein ander Mißbrauch iſt bey den Rentmeiſtern deß heiligen Geiſtes/ deß H. Ampts/ vnd andern dieſer Gattung/ welche die Bawren vnd einfaͤltige Leut betriegen/ vnd mit vnzehlichem Aberglauben verwickeln: Wir halten/ man ſolte ſolche Rentmeiſter abſchaffen. 21. Ein
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Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
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man ſolte den Biſchoffen befehlen/ daß da offentliche Schulen ſind/ die Lehrer/ ſo
leſen/ erinnert wuͤrden/ keine Gottloſigkeit in die Jugend zupflantzen/ ſondern
die Bloͤdigkeit deß natürlichen Liechts in denen Fragen zu zeigen/ ſo GOtt/ die
Ernewerung der Welt/ die Ewigkeit/ vnd dergleichen beruͤhren; vnd ſie vielmehr
zur Gottſeligkeit anweiſen. Deßgleichen/ daß ſie auch kein offentliche Diſpu-
tatz von dergleichen Fragen/ noch auch von ſchrifftlichen geiſtlichen Sachen/ wel-
che gewißlich bey dem gemeinen Poͤbel viel von jhrem Anſehen verlieren/ geſtat-
ten/ ſondern/ daß man daheym von dieſen Sachen/ vnd offentlich von andern na-
tuͤrlichen Fragen diſputiere. Vnd eben dieſes ſolte man allen andern Biſchof-
fen einbilden/ ſonderlich denen in den groſſen Staͤtten/ in welchen dergleichen
Diſputatzen pflegen vorzugehen. Bey den Druckereyen ſolte man gleichen
Fleiß ſpuͤren laſſen/ vnd an alle Fuͤrſten ſchreiben/ daß ſie die Vorſehung thaͤten/
damit nicht alle vnd jede Buͤcher in jhrem Land auffgelegt wuͤrden: Welche Ob-
acht man den ordentlichen Vorgeſetzten geben koͤnte. Vnd weil man jetziger
Zeit den Knaben in den Schulen Eraſmi Geſpraͤch pflegt zuerklaͤren/ darinn viel
Ding befindlich/ ſo die zarten Gemühter zur Gottſeligkeit abfuͤhren/ ſolte man
deßwegen ſolche/ vnd alle andere dergleichen in den vnterſten Schulen zuleſen ver-
bieten. Dieſem nach/ was zu Vnterweiſung Ew. Heiligkeit Diener bey die-
ſer der allgemeinen Kirchen Vorſorg/ vnd darnach bey derſelben Verwaltung
gereychen moͤgen/ ſoll noch wegen der geiſtlichen Gnaden/ welche von ewrer Se-
ligkeit geſchehen/ gemerckt werden/ daß vber vorige Mißbraͤuch auch noch andere
ſind eingefuͤhret worden.
19. Der erſte iſt an den Ordensbruͤdern/ ſo abgefallen/ vnd nach dem of-
fentlichen Geluͤbd von jhrer Religion abtretten/ vnd erlangen/ daß ſie nicht ge-
halten ſind/ jhres Ordens Kleyd/ ja/ kein Wahrzeichen deſſelben/ ſondern nur ein
ehrlich geiſtlich Kleyd zutragen; daß wir jetzt vom Gewinn ſtillſchweigen. Dann
wir haben ſchon von Anfang geſagt/ es ſey nicht erlaubt/ daß man auß dem Ge-
brauch der Schlüſſel/ vnd der von Chriſto ertheilten Gewalt/ jhm einigen Ge-
winn verſchaffe/ ſondern/ daß man ſich auch dieſer Gnad ſoll enthalten/ dann das
Kleyd iſt ein Zeichen deß Wandels/ dannenhero es auch von Biſchoffen/ dem die-
ſe Abgefallene verhafft ſind/ nicht kan erlaſſen werden; ſo fern ſolte jhnen dann
dieſe Gnad nicht geſtattet ſeyn/ auch nicht/ wann ſie vom Geluͤbd abgetretten/
das ſie GOtt gethan/ jhnen erlaubt ſeyn/ Prebenden/ oder Verwaltungen zu-
haben.
20. Ein ander Mißbrauch iſt bey den Rentmeiſtern deß heiligen Geiſtes/
deß H. Ampts/ vnd andern dieſer Gattung/ welche die Bawren vnd einfaͤltige
Leut betriegen/ vnd mit vnzehlichem Aberglauben verwickeln: Wir halten/ man
ſolte ſolche Rentmeiſter abſchaffen.
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Zitationshilfe: | Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 12. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/20>, abgerufen am 16.07.2024. |