Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae Der achtzehende Discurß. Von Zwiespalt der Protestierenden, die sich in Lutheraner vnd JVn kommen wir wieder auff die Händel in Teutschland. Die nur
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Der achtzehende Diſcurß. Von Zwieſpalt der Proteſtierenden, die ſich in Lutheraner vnd JVn kommen wir wieder auff die Haͤndel in Teutſchland. Die nur
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Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
Der achtzehende Diſcurß.
Von Zwieſpalt der Proteſtierenden, die ſich in Lutheraner vnd
Calviniſten zerfallen. Von Strittigkeiten/ ſo vnter den Lutheranern
entſtanden/ biß in zwantzigerley: auch etlichen Ketzereyen. Von der Calvi-
niſchen Streittigkeiten vnd Ketzereyen. Wie auch von der Catholiſchen Miß-
helligkeit in etlichen Stuͤcken. Vnd bedencken vber ſolche Haͤndel. Von drey/
oder fuͤnff Haupt-Secten in der Occidentaliſchen Kirchen/ vnd jeder Abſehen.
JVn kommen wir wieder auff die Haͤndel in Teutſchland. Die
jenige/ ſo ſich von der Roͤm. Kirchen abgeriſſen/ werden ins gemein die
Proteſtierenden, wegen jhrer Proteſtation auff dem Reichs-Tag zu
Speyer geſchehen/ genennet; ſind aber nicht einerley Glaubens in gewiſſen
Puncten/ ſonderlich vom Abendmahl/ wie der vier Staͤtte Confeſſion genug-
ſamb bezeuget. Es haben aber Zvvinglius in der Schweitz/ vnnd Calvinus zu
Straßburg vnd Genff/ noch andere mehr Puncten ſtrittig gemacht/ als von der
Gnadenwahl/ von dem freyen Willen deß Menſchen nach dem Fall/ von der
Perſon Chriſti/ vnd ſeiner Gegenwart im Abendmahl/ uͤber welche ſich die Pro-
teſtierende ſolcher Geſtalt zertrennet/ daß ſie einander Waſſer vnd Waid ab-
geſagt/ die Bruͤderſchafft auffgekündet/ vnd mit Schrifften ſehr hefftig ange-
griffen vnd verfolgt haben. Anfangs verſtunden ſich die vier Staͤtte/ Zvvin-
glius vnd Calvinus ſelbſt nicht allerdings/ biß ſie ſich erklaͤrt; doch tratten die
Staͤtte zu dem groſſen Hauffen/ vnd namen nicht nur die uͤbrige Puncten nicht
an/ ſondern lieſſen auch den Haupt-Puncten vom Abendmahl fallen; Jn Er-
wegung die Schweitzer jhr Thun abſonderlich fuͤhrten/ vnnd ſich der Reichs-
Haͤndel nicht theilhafftig machten: Calvinus aber ein Frantzoß/ ſein eygene
Meynung behielte/ vnd das Kind mit dem Bad außgoſſe/ alle Ceremonien, die
ſonſten zu gutem End eingefuͤhret/ vnd ohne Nutzen nicht waren/ abſchaffete/
vnd keinem andern nachernden wolte. Gleichwohl ſchreibt Calvinus ſelbſt an
Schalingium, Er verwerffe in keinen Weg die Augſpurgiſche Confeſſion, deren
er vorlaͤngſt ſelbſt gutwillig vnd gerne vnderſchrieben/ nemblich wie ſie der Author
ſelbſt erklaͤret habe/ dadurch er die verbeſſerte Edition verſtehet/ welche Bucerus
im Nahmen der Oberlaͤndiſchen Staͤtte/ in Gegenwart Lutheri, Anno 1537.
zu Schmalkalden vnderſchrieben. Vnd an die Gemeind in Pohlen; Es ſey
wegen der Augſpurgiſchen Confeſſion keine rechtmaͤſſige Vrſach vorhanden/
daß darumb die Diener deß HErꝛn vnder einander zu zancken haͤtten/ wann ſie
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