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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae


Der achtzehende Discurß.

Von Zwiespalt der Protestierenden, die sich in Lutheraner vnd
Calvinisten zerfallen. Von Strittigkeiten/ so vnter den Lutheranern
entstanden/ biß in zwantzigerley: auch etlichen Ketzereyen. Von der Calvi-
nischen Streittigkeiten vnd Ketzereyen. Wie auch von der Catholischen Miß-
helligkeit in etlichen Stücken. Vnd bedencken vber solche Händel. Von drey/
oder fünff Haupt-Secten in der Occidentalischen Kirchen/ vnd jeder Absehen.

JVn kommen wir wieder auff die Händel in Teutschland. Die
jenige/ so sich von der Röm. Kirchen abgerissen/ werden ins gemein die
Protestierenden, wegen jhrer Protestation auff dem Reichs-Tag zu
Speyer geschehen/ genennet; sind aber nicht einerley Glaubens in gewissen
Puncten/ sonderlich vom Abendmahl/ wie der vier Stätte Confession genug-
samb bezeuget. Es haben aber Zvvinglius in der Schweitz/ vnnd Calvinus zu
Straßburg vnd Genff/ noch andere mehr Puncten strittig gemacht/ als von der
Gnadenwahl/ von dem freyen Willen deß Menschen nach dem Fall/ von der
Person Christi/ vnd seiner Gegenwart im Abendmahl/ über welche sich die Pro-
testierende
solcher Gestalt zertrennet/ daß sie einander Wasser vnd Waid ab-
gesagt/ die Brüderschafft auffgekündet/ vnd mit Schrifften sehr hefftig ange-
griffen vnd verfolgt haben. Anfangs verstunden sich die vier Stätte/ Zvvin-
glius
vnd Calvinus selbst nicht allerdings/ biß sie sich erklärt; doch tratten die
Stätte zu dem grossen Hauffen/ vnd namen nicht nur die übrige Puncten nicht
an/ sondern liessen auch den Haupt-Puncten vom Abendmahl fallen; Jn Er-
wegung die Schweitzer jhr Thun absonderlich führten/ vnnd sich der Reichs-
Händel nicht theilhafftig machten: Calvinus aber ein Frantzoß/ sein eygene
Meynung behielte/ vnd das Kind mit dem Bad außgosse/ alle Ceremonien, die
sonsten zu gutem End eingeführet/ vnd ohne Nutzen nicht waren/ abschaffete/
vnd keinem andern nachernden wolte. Gleichwohl schreibt Calvinus selbst an
Schalingium, Er verwerffe in keinen Weg die Augspurgische Confession, deren
er vorlängst selbst gutwillig vnd gerne vnderschrieben/ nemblich wie sie der Author
selbst erkläret habe/ dadurch er die verbesserte Edition verstehet/ welche Bucerus
im Nahmen der Oberländischen Stätte/ in Gegenwart Lutheri, Anno 1537.
zu Schmalkalden vnderschrieben. Vnd an die Gemeind in Pohlen; Es sey
wegen der Augspurgischen Confession keine rechtmässige Vrsach vorhanden/
daß darumb die Diener deß HErrn vnder einander zu zancken hätten/ wann sie

nur
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ


Der achtzehende Diſcurß.

Von Zwieſpalt der Proteſtierenden, die ſich in Lutheraner vnd
Calviniſten zerfallen. Von Strittigkeiten/ ſo vnter den Lutheranern
entſtanden/ biß in zwantzigerley: auch etlichen Ketzereyen. Von der Calvi-
niſchen Streittigkeiten vnd Ketzereyen. Wie auch von der Catholiſchen Miß-
helligkeit in etlichen Stuͤcken. Vnd bedencken vber ſolche Haͤndel. Von drey/
oder fuͤnff Haupt-Secten in der Occidentaliſchen Kirchen/ vnd jeder Abſehen.

JVn kommen wir wieder auff die Haͤndel in Teutſchland. Die
jenige/ ſo ſich von der Roͤm. Kirchen abgeriſſen/ werden ins gemein die
Proteſtierenden, wegen jhrer Proteſtation auff dem Reichs-Tag zu
Speyer geſchehen/ genennet; ſind aber nicht einerley Glaubens in gewiſſen
Puncten/ ſonderlich vom Abendmahl/ wie der vier Staͤtte Confeſſion genug-
ſamb bezeuget. Es haben aber Zvvinglius in der Schweitz/ vnnd Calvinus zu
Straßburg vnd Genff/ noch andere mehr Puncten ſtrittig gemacht/ als von der
Gnadenwahl/ von dem freyen Willen deß Menſchen nach dem Fall/ von der
Perſon Chriſti/ vnd ſeiner Gegenwart im Abendmahl/ uͤber welche ſich die Pro-
teſtierende
ſolcher Geſtalt zertrennet/ daß ſie einander Waſſer vnd Waid ab-
geſagt/ die Bruͤderſchafft auffgekündet/ vnd mit Schrifften ſehr hefftig ange-
griffen vnd verfolgt haben. Anfangs verſtunden ſich die vier Staͤtte/ Zvvin-
glius
vnd Calvinus ſelbſt nicht allerdings/ biß ſie ſich erklaͤrt; doch tratten die
Staͤtte zu dem groſſen Hauffen/ vnd namen nicht nur die uͤbrige Puncten nicht
an/ ſondern lieſſen auch den Haupt-Puncten vom Abendmahl fallen; Jn Er-
wegung die Schweitzer jhr Thun abſonderlich fuͤhrten/ vnnd ſich der Reichs-
Haͤndel nicht theilhafftig machten: Calvinus aber ein Frantzoß/ ſein eygene
Meynung behielte/ vnd das Kind mit dem Bad außgoſſe/ alle Ceremonien, die
ſonſten zu gutem End eingefuͤhret/ vnd ohne Nutzen nicht waren/ abſchaffete/
vnd keinem andern nachernden wolte. Gleichwohl ſchreibt Calvinus ſelbſt an
Schalingium, Er verwerffe in keinen Weg die Augſpurgiſche Confeſſion, deren
er vorlaͤngſt ſelbſt gutwillig vnd gerne vnderſchrieben/ nemblich wie ſie der Author
ſelbſt erklaͤret habe/ dadurch er die verbeſſerte Edition verſtehet/ welche Bucerus
im Nahmen der Oberlaͤndiſchen Staͤtte/ in Gegenwart Lutheri, Anno 1537.
zu Schmalkalden vnderſchrieben. Vnd an die Gemeind in Pohlen; Es ſey
wegen der Augſpurgiſchen Confeſſion keine rechtmaͤſſige Vrſach vorhanden/
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[188/0196] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Der achtzehende Diſcurß. Von Zwieſpalt der Proteſtierenden, die ſich in Lutheraner vnd Calviniſten zerfallen. Von Strittigkeiten/ ſo vnter den Lutheranern entſtanden/ biß in zwantzigerley: auch etlichen Ketzereyen. Von der Calvi- niſchen Streittigkeiten vnd Ketzereyen. Wie auch von der Catholiſchen Miß- helligkeit in etlichen Stuͤcken. Vnd bedencken vber ſolche Haͤndel. Von drey/ oder fuͤnff Haupt-Secten in der Occidentaliſchen Kirchen/ vnd jeder Abſehen. JVn kommen wir wieder auff die Haͤndel in Teutſchland. Die jenige/ ſo ſich von der Roͤm. Kirchen abgeriſſen/ werden ins gemein die Proteſtierenden, wegen jhrer Proteſtation auff dem Reichs-Tag zu Speyer geſchehen/ genennet; ſind aber nicht einerley Glaubens in gewiſſen Puncten/ ſonderlich vom Abendmahl/ wie der vier Staͤtte Confeſſion genug- ſamb bezeuget. Es haben aber Zvvinglius in der Schweitz/ vnnd Calvinus zu Straßburg vnd Genff/ noch andere mehr Puncten ſtrittig gemacht/ als von der Gnadenwahl/ von dem freyen Willen deß Menſchen nach dem Fall/ von der Perſon Chriſti/ vnd ſeiner Gegenwart im Abendmahl/ uͤber welche ſich die Pro- teſtierende ſolcher Geſtalt zertrennet/ daß ſie einander Waſſer vnd Waid ab- geſagt/ die Bruͤderſchafft auffgekündet/ vnd mit Schrifften ſehr hefftig ange- griffen vnd verfolgt haben. Anfangs verſtunden ſich die vier Staͤtte/ Zvvin- glius vnd Calvinus ſelbſt nicht allerdings/ biß ſie ſich erklaͤrt; doch tratten die Staͤtte zu dem groſſen Hauffen/ vnd namen nicht nur die uͤbrige Puncten nicht an/ ſondern lieſſen auch den Haupt-Puncten vom Abendmahl fallen; Jn Er- wegung die Schweitzer jhr Thun abſonderlich fuͤhrten/ vnnd ſich der Reichs- Haͤndel nicht theilhafftig machten: Calvinus aber ein Frantzoß/ ſein eygene Meynung behielte/ vnd das Kind mit dem Bad außgoſſe/ alle Ceremonien, die ſonſten zu gutem End eingefuͤhret/ vnd ohne Nutzen nicht waren/ abſchaffete/ vnd keinem andern nachernden wolte. Gleichwohl ſchreibt Calvinus ſelbſt an Schalingium, Er verwerffe in keinen Weg die Augſpurgiſche Confeſſion, deren er vorlaͤngſt ſelbſt gutwillig vnd gerne vnderſchrieben/ nemblich wie ſie der Author ſelbſt erklaͤret habe/ dadurch er die verbeſſerte Edition verſtehet/ welche Bucerus im Nahmen der Oberlaͤndiſchen Staͤtte/ in Gegenwart Lutheri, Anno 1537. zu Schmalkalden vnderſchrieben. Vnd an die Gemeind in Pohlen; Es ſey wegen der Augſpurgiſchen Confeſſion keine rechtmaͤſſige Vrſach vorhanden/ daß darumb die Diener deß HErꝛn vnder einander zu zancken haͤtten/ wann ſie nur

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 188. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/196>, abgerufen am 21.11.2024.