Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.Germaniae Perturbatae & Restauratae vnd der allgemeinen Kirchen Bapst/ auch Röm. Bischoff ist/ vns vorgenommen/von deme/ was dieses Fürstenthumb der Kirchen angeht/ (das wir von E. H. Pru- dentz sehr wol regiert sehen) nichts zu sagen: wollen nur das jenige/ was das Ampt deß allgemeinen Bapsts anlangt/ neben etlichen Stücken/ von deß Röm. Bi- schoffs Verwaltung berühren. Halten aber darfür/ Allerseligster Vatter/ die- ses müsse vor allem andern Platz finden/ als Aristoteles in seinen Staadsregeln sagt/ daß/ wie bey einer jeden Republick/ also auch in dieser Geistlichen Verwal- tung der Kirchen Christi/ man dieses Gesatz vor allen Dingen beobachte/ nemblich daß die Gesätz/ so viel immer müglich gehalten werden. Daß wir auch nicht meynen/ wir mögen in den Gesätzen/ als nur auß tringenden vnd nöthigen Vrsa- chen nachgeben. Dann es kan kein verderblicher Gewonheit bey einer Republick einschleichen/ als diese Vnachtsamkeit der Gesätz/ welche Gesatz vnsere Voreltern wollen heilig gehalten seyn/ deren Macht sie auch aller Ehren werth/ vnd Göttlich genennet. Dieses alles wissen E. H. Allergütigster Bapst; sie haben es vor- längst/ bey den Weltweisen vnd Schrifftgelehrten gelesen. Wir achten aber ein ander Stück diesem obigen nicht nur sehr nahe/ sondern auch weit vorzuziehen/ vnd nöthiger/ Es sey dem Bapst vnd Christi Statthalter bey dem Gebrauch deß Ampts der Schlüsseln/ deß Ampts sagen wir/ das jhm von Christo aufferlegt ist/ nicht erlaubt/ einigen Nutzen zu suchen. Dann also laut Christi Befehl/ vmb- sonst habt jhrs empfangen/ vmbsonst solt jhrs geben. Wann nun dieses zu vor- derst gesetzt ist/ vnd E. H. vor die Kirch Christi solche Sorg trägt/ daß sie sehr viel Diener gebraucht/ durch welche dieselbe jhre Sorg getrieben wird. Solche aber alle zu der Clerisey/ oder zu dem Geistlichen Stand gehören/ denen der Gottes- dienst ist anbefohlen/ fürnemblich die Priester/ vnd zum allervordersten die Pfar- rer/ vnd vor solchen allen die Bischoffe: Wann derowegen ein solch Regiment recht fortgehen soll/ muste man sich zum ersten bemühen/ daß diese Diener zu jh- rem Ampt/ so sie verwalten sollen/ tauglich seyen. 1. Der erste Mißbrauch bey diesem Stück befind sich in Verordnung der Clerisey/ vnd fürnemblich der Priester/ da man keine Sorg gebraucht/ kein Fleiß anwendet/ also daß allenthalben die aller vnerfahrnste GEselln/ von verachtestem Stamm vnd Herkommen/ von bösen Sitten verruchte/ allzu Junge/ zu der H. Orden/ vnd fürnemblich zu dem Priesterthumb/ zu dem Zeichen/ sprech ich/ durch welches Christus zum höchsten wird vorgestelt/ zugelassen werden. Hierauß er- wachsen vnzehlige Aergernuß/ Verachtung deß Geistlichen Stands/ vnd nicht nur geringer Andacht bey dem Gottesdienst/ sondern schier gäntzlicher Abgang desselben. Darumb halten wir vor das allerbeste/ wann E. H. anfänglich in die- ser Statt zu diesem Werck zween oder drey Prelaten/ so gelährte vnd fromme Männer wären/ verordnete/ vff die Vnordnung der Geistlichen acht zu geben: auch allen Bischoffen/ neben angehängter Straff der Censur dergleichen in jhren Kirch- spielen zuthun anbefehle. Daß auch E. H. nicht gestatte/ daß einiger anderst/ als von
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ vnd der allgemeinen Kirchen Bapſt/ auch Roͤm. Biſchoff iſt/ vns vorgenommen/von deme/ was dieſes Fuͤrſtenthumb der Kirchen angeht/ (das wir von E. H. Pru- dentz ſehr wol regiert ſehen) nichts zu ſagen: wollen nur das jenige/ was das Ampt deß allgemeinen Bapſts anlangt/ neben etlichen Stuͤcken/ von deß Roͤm. Bi- ſchoffs Verwaltung beruͤhren. Halten aber darfuͤr/ Allerſeligſter Vatter/ die- ſes muͤſſe vor allem andern Platz finden/ als Ariſtoteles in ſeinen Staadsregeln ſagt/ daß/ wie bey einer jeden Republick/ alſo auch in dieſer Geiſtlichen Verwal- tung der Kirchen Chriſti/ man dieſes Geſatz vor allen Dingen beobachte/ nemblich daß die Geſaͤtz/ ſo viel immer muͤglich gehalten werden. Daß wir auch nicht meynen/ wir moͤgen in den Geſaͤtzen/ als nur auß tringenden vnd noͤthigen Vrſa- chen nachgeben. Dann es kan kein verderblicher Gewonheit bey einer Republick einſchleichen/ als dieſe Vnachtſamkeit der Geſaͤtz/ welche Geſatz vnſere Voreltern wollen heilig gehalten ſeyn/ deren Macht ſie auch aller Ehren werth/ vnd Goͤttlich genennet. Dieſes alles wiſſen E. H. Allerguͤtigſter Bapſt; ſie haben es vor- laͤngſt/ bey den Weltweiſen vnd Schrifftgelehrten geleſen. Wir achten aber ein ander Stuͤck dieſem obigen nicht nur ſehr nahe/ ſondern auch weit vorzuziehen/ vnd noͤthiger/ Es ſey dem Bapſt vnd Chriſti Statthalter bey dem Gebrauch deß Ampts der Schluͤſſeln/ deß Ampts ſagen wir/ das jhm von Chriſto aufferlegt iſt/ nicht erlaubt/ einigen Nutzen zu ſuchen. Dann alſo laut Chriſti Befehl/ vmb- ſonſt habt jhrs empfangen/ vmbſonſt ſolt jhrs geben. Wann nun dieſes zu vor- derſt geſetzt iſt/ vnd E. H. vor die Kirch Chriſti ſolche Sorg traͤgt/ daß ſie ſehr viel Diener gebraucht/ durch welche dieſelbe jhre Sorg getrieben wird. Solche aber alle zu der Cleriſey/ oder zu dem Geiſtlichen Stand gehoͤren/ denen der Gottes- dienſt iſt anbefohlen/ fuͤrnemblich die Prieſter/ vnd zum allervorderſten die Pfar- rer/ vnd vor ſolchen allen die Biſchoffe: Wann derowegen ein ſolch Regiment recht fortgehen ſoll/ muſte man ſich zum erſten bemuͤhen/ daß dieſe Diener zu jh- rem Ampt/ ſo ſie verwalten ſollen/ tauglich ſeyen. 1. Der erſte Mißbrauch bey dieſem Stuͤck befind ſich in Verordnung der Cleriſey/ vnd fuͤrnemblich der Prieſter/ da man keine Sorg gebraucht/ kein Fleiß anwendet/ alſo daß allenthalben die aller vnerfahrnſte GEſelln/ von verachteſtem Stamm vnd Herkommen/ von boͤſen Sitten verruchte/ allzu Junge/ zu der H. Orden/ vnd fuͤrnemblich zu dem Prieſterthumb/ zu dem Zeichen/ ſprech ich/ durch welches Chriſtus zum hoͤchſten wird vorgeſtelt/ zugelaſſen werden. Hierauß er- wachſen vnzehlige Aergernuß/ Verachtung deß Geiſtlichen Stands/ vnd nicht nur geringer Andacht bey dem Gottesdienſt/ ſondern ſchier gaͤntzlicher Abgang deſſelben. Darumb halten wir vor das allerbeſte/ wann E. H. anfaͤnglich in die- ſer Statt zu dieſem Werck zween oder drey Prelaten/ ſo gelaͤhrte vnd fromme Maͤñer waͤren/ verordnete/ vff die Vnordnung der Geiſtlichen acht zu geben: auch allen Biſchoffen/ neben angehaͤngter Straff der Cenſur dergleichen in jhren Kirch- ſpielen zuthun anbefehle. Daß auch E. H. nicht geſtatte/ daß einiger anderſt/ als von
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von deme/ was dieſes Fuͤrſtenthumb der Kirchen angeht/ (das wir von E. H. Pru-
dentz ſehr wol regiert ſehen) nichts zu ſagen: wollen nur das jenige/ was das Ampt
deß allgemeinen Bapſts anlangt/ neben etlichen Stuͤcken/ von deß Roͤm. Bi-
ſchoffs Verwaltung beruͤhren. Halten aber darfuͤr/ Allerſeligſter Vatter/ die-
ſes muͤſſe vor allem andern Platz finden/ als Ariſtoteles in ſeinen Staadsregeln
ſagt/ daß/ wie bey einer jeden Republick/ alſo auch in dieſer Geiſtlichen Verwal-
tung der Kirchen Chriſti/ man dieſes Geſatz vor allen Dingen beobachte/ nemblich
daß die Geſaͤtz/ ſo viel immer muͤglich gehalten werden. Daß wir auch nicht
meynen/ wir moͤgen in den Geſaͤtzen/ als nur auß tringenden vnd noͤthigen Vrſa-
chen nachgeben. Dann es kan kein verderblicher Gewonheit bey einer Republick
einſchleichen/ als dieſe Vnachtſamkeit der Geſaͤtz/ welche Geſatz vnſere Voreltern
wollen heilig gehalten ſeyn/ deren Macht ſie auch aller Ehren werth/ vnd Goͤttlich
genennet. Dieſes alles wiſſen E. H. Allerguͤtigſter Bapſt; ſie haben es vor-
laͤngſt/ bey den Weltweiſen vnd Schrifftgelehrten geleſen. Wir achten aber ein
ander Stuͤck dieſem obigen nicht nur ſehr nahe/ ſondern auch weit vorzuziehen/
vnd noͤthiger/ Es ſey dem Bapſt vnd Chriſti Statthalter bey dem Gebrauch deß
Ampts der Schluͤſſeln/ deß Ampts ſagen wir/ das jhm von Chriſto aufferlegt iſt/
nicht erlaubt/ einigen Nutzen zu ſuchen. Dann alſo laut Chriſti Befehl/ vmb-
ſonſt habt jhrs empfangen/ vmbſonſt ſolt jhrs geben. Wann nun dieſes zu vor-
derſt geſetzt iſt/ vnd E. H. vor die Kirch Chriſti ſolche Sorg traͤgt/ daß ſie ſehr viel
Diener gebraucht/ durch welche dieſelbe jhre Sorg getrieben wird. Solche aber
alle zu der Cleriſey/ oder zu dem Geiſtlichen Stand gehoͤren/ denen der Gottes-
dienſt iſt anbefohlen/ fuͤrnemblich die Prieſter/ vnd zum allervorderſten die Pfar-
rer/ vnd vor ſolchen allen die Biſchoffe: Wann derowegen ein ſolch Regiment
recht fortgehen ſoll/ muſte man ſich zum erſten bemuͤhen/ daß dieſe Diener zu jh-
rem Ampt/ ſo ſie verwalten ſollen/ tauglich ſeyen.
1. Der erſte Mißbrauch bey dieſem Stuͤck befind ſich in Verordnung der
Cleriſey/ vnd fuͤrnemblich der Prieſter/ da man keine Sorg gebraucht/ kein Fleiß
anwendet/ alſo daß allenthalben die aller vnerfahrnſte GEſelln/ von verachteſtem
Stamm vnd Herkommen/ von boͤſen Sitten verruchte/ allzu Junge/ zu der H.
Orden/ vnd fuͤrnemblich zu dem Prieſterthumb/ zu dem Zeichen/ ſprech ich/ durch
welches Chriſtus zum hoͤchſten wird vorgeſtelt/ zugelaſſen werden. Hierauß er-
wachſen vnzehlige Aergernuß/ Verachtung deß Geiſtlichen Stands/ vnd nicht
nur geringer Andacht bey dem Gottesdienſt/ ſondern ſchier gaͤntzlicher Abgang
deſſelben. Darumb halten wir vor das allerbeſte/ wann E. H. anfaͤnglich in die-
ſer Statt zu dieſem Werck zween oder drey Prelaten/ ſo gelaͤhrte vnd fromme
Maͤñer waͤren/ verordnete/ vff die Vnordnung der Geiſtlichen acht zu geben: auch
allen Biſchoffen/ neben angehaͤngter Straff der Cenſur dergleichen in jhren Kirch-
ſpielen zuthun anbefehle. Daß auch E. H. nicht geſtatte/ daß einiger anderſt/ als
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Zitationshilfe: | Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 6. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/14>, abgerufen am 27.07.2024. |