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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Ander Theil.
halten/ diese/ daß der erwehlte Käyser/ ehe er gesalbet wird/ mit abgefaßten Wor-
ten vor dem Ertz-Bischoff vnd Churfürsten zu Cölln/ den Ayd ablegt/ Er wolle
die Gesatz vnd Reichs-Abschied halten/ vnd dieselben auff keinerley Weise ver-
letzen. Darumb ein solcher Ayd/ der jhm bey der freyen Wahl mit dieser
Bedingung wird vorgelegt vnd abgefordert/ an- vnd für sich selbst/ ein solche
Verbündnuß mit sich zu führen/ genugsamb seyn. Vnd da auch nicht ferner
zu beobachten/ were ein solcher Ayd kräfftig über alle vnd jede Nachfahren im
Reich/ wegen solcher Verbündnussen der Vorfahren; Vnd ist nicht ohn/ es
wird niemand durch ein frembde That verbunden; scheint aber/ diese That sey
deß Nachfahren selbst/ weil Er auff solche Bedingung wird erwehlet/ daß Er
das vorige halten/ vnd deßwegen sich gegen den Ständen verbinde/ wessen sich
seine Vorfahren bereit verbunden haben. Vnd weil Er gehalten ist/ vor der
Salbung den Ayd/ daß er solches beobachten wolle/ zu thun/ ist Er auch gehal-
ten/ denselben zu halten. Dann in andern Fällen reden die Gesatz von eygen-
thümblichen Gütern/ die nur von jhrem eygenen vnd directo domino verbunden
können werden/ vnd gar nicht von gemeinen Händeln vnd Sachen/ so zur Ver-
waltung deß Fürstenthumbs oder der Obrigkeit gehören; vnnd nicht anderst
verbinden/ als ein Erb/ der die Erbschafft antritt/ sich selbsten damit ver-
bindet.

Aber doch scheinet/ die Bündnussen vnd Freundschafften mit den Außlän-
dischen beziehen sich nur auff die Person dessen/ so sich verbindet/ vnnd seines
Sinnes oder Zuneigung weder Nachfolger/ noch Erben hat/ vnd wann der vor-
gewesener Fürst allein sich verbunden/ können sie den Nachfahren nicht binden/
es were dann/ daß Sie bey Antrettung der Regierung sich auff ein newes ver-
bunden: Welches dann bey den Römischen Käysern seinen geweißten vnd eng-
berahmbten Wege hat. Dann solcher Gestalt legt der Erb den Schlüssel auff
das Grab/ wann Er sich nicht will verbinden lassen/ vnd diese Wort für Vns vnd
Vnsere Nachkommen nicht begehrt anzunehmen.

Noch finden sich Leute/ die sagen dörffen/ der Religions-Fried were durch
das Tridentinische Concilium auffgehoben: dann er sey ja nicht anderst erlaubt
gewesen/ wie die Wort deß Außschreibens lauten: Nachdem solcher Fried in allen
obbeschriebenen Artickeln/ biß zu Christlicher/ freundlicher vnd endlicher Ver-
gleichung wehren soll. Da es dann nur eine Erlaubnuß/ könne er nicht jmmer
wehren/ sondern soll seinen termin haben/ biß nemblich man von den strittigen
Puncten/ sich berahte vnnd entschliesse; Welches dann auff dem Tridenti-
nischen Concilio, so deßwegen versamblet worden/ geschehen ist: darumb
dann der Religion-Fried sein Endschafft erreicht hab. Zumahl auch
die Parthey selbst/ so diesen Frieden verschafft vnnd getrieben/ nemb-
lich die Protestierenden selbst sich wegen der strittigen Puncten auff
das Concilium beruffen; sollen demnach billich sich an desselben. Vrtheil

vnd

Ander Theil.
halten/ dieſe/ daß der erwehlte Kaͤyſer/ ehe er geſalbet wird/ mit abgefaßten Wor-
ten vor dem Ertz-Biſchoff vnd Churfuͤrſten zu Coͤlln/ den Ayd ablegt/ Er wolle
die Geſatz vnd Reichs-Abſchied halten/ vnd dieſelben auff keinerley Weiſe ver-
letzen. Darumb ein ſolcher Ayd/ der jhm bey der freyen Wahl mit dieſer
Bedingung wird vorgelegt vnd abgefordert/ an- vnd fuͤr ſich ſelbſt/ ein ſolche
Verbuͤndnuß mit ſich zu fuͤhren/ genugſamb ſeyn. Vnd da auch nicht ferner
zu beobachten/ were ein ſolcher Ayd kraͤfftig uͤber alle vnd jede Nachfahren im
Reich/ wegen ſolcher Verbuͤndnuſſen der Vorfahren; Vnd iſt nicht ohn/ es
wird niemand durch ein frembde That verbunden; ſcheint aber/ dieſe That ſey
deß Nachfahren ſelbſt/ weil Er auff ſolche Bedingung wird erwehlet/ daß Er
das vorige halten/ vnd deßwegen ſich gegen den Staͤnden verbinde/ weſſen ſich
ſeine Vorfahren bereit verbunden haben. Vnd weil Er gehalten iſt/ vor der
Salbung den Ayd/ daß er ſolches beobachten wolle/ zu thun/ iſt Er auch gehal-
ten/ denſelben zu halten. Dann in andern Faͤllen reden die Geſatz von eygen-
thuͤmblichen Guͤtern/ die nur von jhrem eygenen vnd directo domino verbunden
koͤnnen werden/ vnd gar nicht von gemeinen Haͤndeln vnd Sachen/ ſo zur Ver-
waltung deß Fuͤrſtenthumbs oder der Obrigkeit gehoͤren; vnnd nicht anderſt
verbinden/ als ein Erb/ der die Erbſchafft antritt/ ſich ſelbſten damit ver-
bindet.

Aber doch ſcheinet/ die Buͤndnuſſen vnd Freundſchafften mit den Außlaͤn-
diſchen beziehen ſich nur auff die Perſon deſſen/ ſo ſich verbindet/ vnnd ſeines
Sinnes oder Zuneigung weder Nachfolger/ noch Erben hat/ vnd wann der vor-
geweſener Fuͤrſt allein ſich verbunden/ koͤnnen ſie den Nachfahren nicht binden/
es were dann/ daß Sie bey Antrettung der Regierung ſich auff ein newes ver-
bunden: Welches dann bey den Roͤmiſchen Kaͤyſern ſeinen geweißten vnd eng-
berahmbten Wege hat. Dann ſolcher Geſtalt legt der Erb den Schluͤſſel auff
das Grab/ wann Er ſich nicht will verbinden laſſen/ vnd dieſe Wort fuͤr Vns vnd
Vnſere Nachkommen nicht begehrt anzunehmen.

Noch finden ſich Leute/ die ſagen doͤrffen/ der Religions-Fried were durch
das Tridentiniſche Concilium auffgehoben: dann er ſey ja nicht anderſt erlaubt
geweſen/ wie die Wort deß Außſchreibens lauten: Nachdem ſolcher Fried in allen
obbeſchriebenen Artickeln/ biß zu Chriſtlicher/ freundlicher vnd endlicher Ver-
gleichung wehren ſoll. Da es dann nur eine Erlaubnuß/ koͤnne er nicht jmmer
wehren/ ſondern ſoll ſeinen termin haben/ biß nemblich man von den ſtrittigen
Puncten/ ſich berahte vnnd entſchlieſſe; Welches dann auff dem Tridenti-
niſchen Concilio, ſo deßwegen verſamblet worden/ geſchehen iſt: darumb
dann der Religion-Fried ſein Endſchafft erꝛeicht hab. Zumahl auch
die Parthey ſelbſt/ ſo dieſen Frieden verſchafft vnnd getrieben/ nemb-
lich die Proteſtierenden ſelbſt ſich wegen der ſtrittigen Puncten auff
das Concilium beruffen; ſollen demnach billich ſich an deſſelben. Vrtheil

vnd
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[127/0135] Ander Theil. halten/ dieſe/ daß der erwehlte Kaͤyſer/ ehe er geſalbet wird/ mit abgefaßten Wor- ten vor dem Ertz-Biſchoff vnd Churfuͤrſten zu Coͤlln/ den Ayd ablegt/ Er wolle die Geſatz vnd Reichs-Abſchied halten/ vnd dieſelben auff keinerley Weiſe ver- letzen. Darumb ein ſolcher Ayd/ der jhm bey der freyen Wahl mit dieſer Bedingung wird vorgelegt vnd abgefordert/ an- vnd fuͤr ſich ſelbſt/ ein ſolche Verbuͤndnuß mit ſich zu fuͤhren/ genugſamb ſeyn. Vnd da auch nicht ferner zu beobachten/ were ein ſolcher Ayd kraͤfftig uͤber alle vnd jede Nachfahren im Reich/ wegen ſolcher Verbuͤndnuſſen der Vorfahren; Vnd iſt nicht ohn/ es wird niemand durch ein frembde That verbunden; ſcheint aber/ dieſe That ſey deß Nachfahren ſelbſt/ weil Er auff ſolche Bedingung wird erwehlet/ daß Er das vorige halten/ vnd deßwegen ſich gegen den Staͤnden verbinde/ weſſen ſich ſeine Vorfahren bereit verbunden haben. Vnd weil Er gehalten iſt/ vor der Salbung den Ayd/ daß er ſolches beobachten wolle/ zu thun/ iſt Er auch gehal- ten/ denſelben zu halten. Dann in andern Faͤllen reden die Geſatz von eygen- thuͤmblichen Guͤtern/ die nur von jhrem eygenen vnd directo domino verbunden koͤnnen werden/ vnd gar nicht von gemeinen Haͤndeln vnd Sachen/ ſo zur Ver- waltung deß Fuͤrſtenthumbs oder der Obrigkeit gehoͤren; vnnd nicht anderſt verbinden/ als ein Erb/ der die Erbſchafft antritt/ ſich ſelbſten damit ver- bindet. Aber doch ſcheinet/ die Buͤndnuſſen vnd Freundſchafften mit den Außlaͤn- diſchen beziehen ſich nur auff die Perſon deſſen/ ſo ſich verbindet/ vnnd ſeines Sinnes oder Zuneigung weder Nachfolger/ noch Erben hat/ vnd wann der vor- geweſener Fuͤrſt allein ſich verbunden/ koͤnnen ſie den Nachfahren nicht binden/ es were dann/ daß Sie bey Antrettung der Regierung ſich auff ein newes ver- bunden: Welches dann bey den Roͤmiſchen Kaͤyſern ſeinen geweißten vnd eng- berahmbten Wege hat. Dann ſolcher Geſtalt legt der Erb den Schluͤſſel auff das Grab/ wann Er ſich nicht will verbinden laſſen/ vnd dieſe Wort fuͤr Vns vnd Vnſere Nachkommen nicht begehrt anzunehmen. Noch finden ſich Leute/ die ſagen doͤrffen/ der Religions-Fried were durch das Tridentiniſche Concilium auffgehoben: dann er ſey ja nicht anderſt erlaubt geweſen/ wie die Wort deß Außſchreibens lauten: Nachdem ſolcher Fried in allen obbeſchriebenen Artickeln/ biß zu Chriſtlicher/ freundlicher vnd endlicher Ver- gleichung wehren ſoll. Da es dann nur eine Erlaubnuß/ koͤnne er nicht jmmer wehren/ ſondern ſoll ſeinen termin haben/ biß nemblich man von den ſtrittigen Puncten/ ſich berahte vnnd entſchlieſſe; Welches dann auff dem Tridenti- niſchen Concilio, ſo deßwegen verſamblet worden/ geſchehen iſt: darumb dann der Religion-Fried ſein Endſchafft erꝛeicht hab. Zumahl auch die Parthey ſelbſt/ ſo dieſen Frieden verſchafft vnnd getrieben/ nemb- lich die Proteſtierenden ſelbſt ſich wegen der ſtrittigen Puncten auff das Concilium beruffen; ſollen demnach billich ſich an deſſelben. Vrtheil vnd

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 127. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/135>, abgerufen am 22.11.2024.