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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae
Ding/ bey welchen mehr Buß/ als Looßzehlung vonnöthen. Dann in bösen
Sachen soll man das Gelübd widerruffen/ vnd was vnbilliger Weiß gelobt ist/
nicht thun. Müste man derowegen zuvorderst erkennen/ ob dieser versprochene
Religions-Fried ein vnbillig oder böß Werck sey. Vnd hie sagen die Protesti-
renden/
der Pabst zu Rom möge nicht Richter seyn/ weil Er in dieser Sach sich
zur Parthey gemacht/ vnd selbst angeklagt werde.

Ob nun auch dieser Vertrag die nachgehende Käyser binde/ sprechen
etliche Nein/ wann in diesem Paß die gemeine Regel soll Platz finden/ daß nie-
mand durch eines andern That verbunden werde/ da mit nicht einer dem andern
ein vnbillige Bedingung auffbürde. Dann was einer gethan/ soll dem andern
nicht schaden: Zumahl vor wahr würd gehalten/ daß der Vorfahr seinen
Nachfahrn durch Vertrag vnd Verbündnuß nicht verurtheilen könne. Vnd
worzu nutzt/ daß einer verspricht/ was ein ander thun soll vnd geben? dann gleich
wie alle Verbündnuß auß dem zusammengesetzten Willen entstehet/ also wird sie
auch nach erloschenem Willen auffgehoben; wie dann bey einem ableibenden
geschicht/ welcher/ weil Er nicht mehr ist/ keine qualiteten mehr hat. Dann es
erstrecken nicht nur die Privilegien, sondern auch die Verträg vnd Bündnussen
jhren Gewalt nicht über deß Fürsten Tod/ dannenhero die Fidenaten nach Ro-
muli
Tod den Römern den Krieg angebotten/ vnd gesagt; Sie hätten mit Jhnen
ferner keinen Bund. Wie es auch die Lateiner nach Königs Anci Martij Tod/
mit welchem/ jhrer Sage nach/ vnd nicht mit den Römern sie ein Bund getrof-
fen/ haben gespielet. Also sagt Perseus König in Macedonten/ der Bund/ so
die Römer mit seinem Vatter getroffen/ gehe Jhn nicht an.

Es widersprechen aber andere/ vnd geben vor/ deß abgeleibten That gereiche
auff die Erben/ weil der Erbe deß abgeleibten Person repraesentiere vnd trage:
zumahl auch einem jeden erlaubt sey/ von seinem Eygenthumb/ wie es damit nach
seinem Tod zu halten/ zu verordnen. Vnd darin bestehe eygentlich der Trost
wider den Tod/ wann der Will noch nach dem Tod vollzogen werde. Vnd hie
müsse man nicht eben den Römischen Käyser selbst/ oder desselben Person/ son-
dern das Reich selbst/ darüber er zum Verwalter vnd Vormünder gesetzt ist/ be-
trachten/ daß Jhn diese Verbündnuß auch binde; also daß/ gleich wie bey
Mangel der Person eines Käysers/ das Reich dennoch nicht vergehet/ sondern
bleibt; auch seine Verbündnuß vest vnnd kräfftig bleiben. So weisen auch
diese Wort/ vor Vns vnd Vnsere Nachfahrn/ daß die Stände diese Verbünd-
nuß auff die Nachkömblinge wollen außgedöhnt haben: Zumahl auch die
Käyser auff solche Bedingung erwehlt vnnd angenommen werden/ als die
nicht weniger/ dann jhre Vorfahren eines vnnd anders zu halten schuldig
werden.

Nun scheint/ die rechte vnd fürnembste Vrsach/ warumb ein Nachfahr im
Reich an die Verbündnussen/ so seine Vorfahren getroffen/ gebunden sey zu

halten/

Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ
Ding/ bey welchen mehr Buß/ als Looßzehlung vonnoͤthen. Dann in boͤſen
Sachen ſoll man das Geluͤbd widerꝛuffen/ vnd was vnbilliger Weiß gelobt iſt/
nicht thun. Muͤſte man derowegen zuvorderſt erkennen/ ob dieſer verſprochene
Religions-Fried ein vnbillig oder boͤß Werck ſey. Vnd hie ſagen die Proteſti-
renden/
der Pabſt zu Rom moͤge nicht Richter ſeyn/ weil Er in dieſer Sach ſich
zur Parthey gemacht/ vnd ſelbſt angeklagt werde.

Ob nun auch dieſer Vertrag die nachgehende Kaͤyſer binde/ ſprechen
etliche Nein/ wann in dieſem Paß die gemeine Regel ſoll Platz finden/ daß nie-
mand durch eines andern That verbunden werde/ da mit nicht einer dem andern
ein vnbillige Bedingung auffbuͤrde. Dann was einer gethan/ ſoll dem andern
nicht ſchaden: Zumahl vor wahr wuͤrd gehalten/ daß der Vorfahr ſeinen
Nachfahrn durch Vertrag vnd Verbuͤndnuß nicht verurtheilen koͤnne. Vnd
worzu nutzt/ daß einer verſpricht/ was ein ander thun ſoll vnd geben? dann gleich
wie alle Verbuͤndnuß auß dem zuſammengeſetzten Willen entſtehet/ alſo wird ſie
auch nach erloſchenem Willen auffgehoben; wie dann bey einem ableibenden
geſchicht/ welcher/ weil Er nicht mehr iſt/ keine qualiteten mehr hat. Dann es
erſtrecken nicht nur die Privilegien, ſondern auch die Vertraͤg vnd Buͤndnuſſen
jhren Gewalt nicht uͤber deß Fuͤrſten Tod/ dannenhero die Fidenaten nach Ro-
muli
Tod den Roͤmern den Krieg angebotten/ vnd geſagt; Sie haͤtten mit Jhnen
ferner keinen Bund. Wie es auch die Lateiner nach Koͤnigs Anci Martij Tod/
mit welchem/ jhrer Sage nach/ vnd nicht mit den Roͤmern ſie ein Bund getrof-
fen/ haben geſpielet. Alſo ſagt Perſeus Koͤnig in Macedonten/ der Bund/ ſo
die Roͤmer mit ſeinem Vatter getroffen/ gehe Jhn nicht an.

Es widerſprechen aber andere/ vnd geben vor/ deß abgeleibten That gereiche
auff die Erben/ weil der Erbe deß abgeleibten Perſon repræſentiere vnd trage:
zumahl auch einem jeden erlaubt ſey/ von ſeinem Eygenthumb/ wie es damit nach
ſeinem Tod zu halten/ zu verordnen. Vnd darin beſtehe eygentlich der Troſt
wider den Tod/ wann der Will noch nach dem Tod vollzogen werde. Vnd hie
muͤſſe man nicht eben den Roͤmiſchen Kaͤyſer ſelbſt/ oder deſſelben Perſon/ ſon-
dern das Reich ſelbſt/ daruͤber er zum Verwalter vnd Vormuͤnder geſetzt iſt/ be-
trachten/ daß Jhn dieſe Verbündnuß auch binde; alſo daß/ gleich wie bey
Mangel der Perſon eines Kaͤyſers/ das Reich dennoch nicht vergehet/ ſondern
bleibt; auch ſeine Verbuͤndnuß veſt vnnd kraͤfftig bleiben. So weiſen auch
dieſe Wort/ vor Vns vnd Vnſere Nachfahrn/ daß die Staͤnde dieſe Verbuͤnd-
nuß auff die Nachkoͤmblinge wollen außgedoͤhnt haben: Zumahl auch die
Kaͤyſer auff ſolche Bedingung erwehlt vnnd angenommen werden/ als die
nicht weniger/ dann jhre Vorfahren eines vnnd anders zu halten ſchuldig
werden.

Nun ſcheint/ die rechte vnd fuͤrnembſte Vrſach/ warumb ein Nachfahr im
Reich an die Verbuͤndnuſſen/ ſo ſeine Vorfahren getroffen/ gebunden ſey zu

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[126/0134] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Ding/ bey welchen mehr Buß/ als Looßzehlung vonnoͤthen. Dann in boͤſen Sachen ſoll man das Geluͤbd widerꝛuffen/ vnd was vnbilliger Weiß gelobt iſt/ nicht thun. Muͤſte man derowegen zuvorderſt erkennen/ ob dieſer verſprochene Religions-Fried ein vnbillig oder boͤß Werck ſey. Vnd hie ſagen die Proteſti- renden/ der Pabſt zu Rom moͤge nicht Richter ſeyn/ weil Er in dieſer Sach ſich zur Parthey gemacht/ vnd ſelbſt angeklagt werde. Ob nun auch dieſer Vertrag die nachgehende Kaͤyſer binde/ ſprechen etliche Nein/ wann in dieſem Paß die gemeine Regel ſoll Platz finden/ daß nie- mand durch eines andern That verbunden werde/ da mit nicht einer dem andern ein vnbillige Bedingung auffbuͤrde. Dann was einer gethan/ ſoll dem andern nicht ſchaden: Zumahl vor wahr wuͤrd gehalten/ daß der Vorfahr ſeinen Nachfahrn durch Vertrag vnd Verbuͤndnuß nicht verurtheilen koͤnne. Vnd worzu nutzt/ daß einer verſpricht/ was ein ander thun ſoll vnd geben? dann gleich wie alle Verbuͤndnuß auß dem zuſammengeſetzten Willen entſtehet/ alſo wird ſie auch nach erloſchenem Willen auffgehoben; wie dann bey einem ableibenden geſchicht/ welcher/ weil Er nicht mehr iſt/ keine qualiteten mehr hat. Dann es erſtrecken nicht nur die Privilegien, ſondern auch die Vertraͤg vnd Buͤndnuſſen jhren Gewalt nicht uͤber deß Fuͤrſten Tod/ dannenhero die Fidenaten nach Ro- muli Tod den Roͤmern den Krieg angebotten/ vnd geſagt; Sie haͤtten mit Jhnen ferner keinen Bund. Wie es auch die Lateiner nach Koͤnigs Anci Martij Tod/ mit welchem/ jhrer Sage nach/ vnd nicht mit den Roͤmern ſie ein Bund getrof- fen/ haben geſpielet. Alſo ſagt Perſeus Koͤnig in Macedonten/ der Bund/ ſo die Roͤmer mit ſeinem Vatter getroffen/ gehe Jhn nicht an. Es widerſprechen aber andere/ vnd geben vor/ deß abgeleibten That gereiche auff die Erben/ weil der Erbe deß abgeleibten Perſon repræſentiere vnd trage: zumahl auch einem jeden erlaubt ſey/ von ſeinem Eygenthumb/ wie es damit nach ſeinem Tod zu halten/ zu verordnen. Vnd darin beſtehe eygentlich der Troſt wider den Tod/ wann der Will noch nach dem Tod vollzogen werde. Vnd hie muͤſſe man nicht eben den Roͤmiſchen Kaͤyſer ſelbſt/ oder deſſelben Perſon/ ſon- dern das Reich ſelbſt/ daruͤber er zum Verwalter vnd Vormuͤnder geſetzt iſt/ be- trachten/ daß Jhn dieſe Verbündnuß auch binde; alſo daß/ gleich wie bey Mangel der Perſon eines Kaͤyſers/ das Reich dennoch nicht vergehet/ ſondern bleibt; auch ſeine Verbuͤndnuß veſt vnnd kraͤfftig bleiben. So weiſen auch dieſe Wort/ vor Vns vnd Vnſere Nachfahrn/ daß die Staͤnde dieſe Verbuͤnd- nuß auff die Nachkoͤmblinge wollen außgedoͤhnt haben: Zumahl auch die Kaͤyſer auff ſolche Bedingung erwehlt vnnd angenommen werden/ als die nicht weniger/ dann jhre Vorfahren eines vnnd anders zu halten ſchuldig werden. Nun ſcheint/ die rechte vnd fuͤrnembſte Vrſach/ warumb ein Nachfahr im Reich an die Verbuͤndnuſſen/ ſo ſeine Vorfahren getroffen/ gebunden ſey zu halten/

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 126. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/134>, abgerufen am 22.11.2024.