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Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

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Germaniae Perturbatae & Restauratae

Wann man nun eines so wohl als das ander erregt/ find sich/ daß zwar zu
Passaw/ mitten vnder den Kriegs-übungen dieser Fried geschlossen/ aber hernach
aller erst bestättigt worden/ da keine Gefahr einiger Kriegs-Macht mehr vorhan-
den/ vnd zwar von allen Ständen deß Heil. Reichs/ mit angehängter Poen wieder
die Verbrecher: Dergestält/ daß auch über zwey vnd vier Jahr hernach alles von
newem wiederholt vnd bekräfftiget worden. Ja es könte mancher gedencken/
der Pabst hätte hierzu Vrsach gegeben/ in dem er so vngern zu dem Concilio ge-
than/ vnd also die Hoffnung zu gütlichem Vtrtrag gantz abgeschnitten/ in dem Er
fortgefahren/ vnd die Teutschen noch nicht gehöret. Vnd wann gleich etwas
Gewalt oder Forcht mit vndergeloffen wer/ doch alles nachgehends bestättigt
worden/ vnd zwar in solchen Dingen/ die der Protestierenden vorgeben nach/
Göttlich vnd Menschlich das Gewissen vnd die Freyheit betreffen/ darzu man
auch einen/ der sich darwieder sperren wolte/ wohl nöthigen möge. Zu deme wer
es dahin gestanden/ ob man ein junerlichen Krieg über Teutschland lieber wol-
len sehen/ vnd zu vngewissem Außschlag führen/ als diesen Vertrag eingehen.
Bleibt demnach die Freyheit vngezwungen/ wann auß zweyen Vbeln/ das eine
wird erwehlet. Vnd wird dieser Fried zwar ein Religion-Fried genant/ geht
aber das Geistliche nicht an/ Sintemahl jede Parthey das Geistliche vnbeküm-
mert behält/ vnd sein Gewissen allerdings vnbeschwert empfindet: sondern der
Fried betrifft eygentlich das eussere vnd weltliche/ darumb die Ständ auch kein
Bedencken getragen/ denselben ohn deß Pabsts zu Rom gut heissen zu schliessen
vnd anzunehmen.

Vnd kan wohl gefragt werden/ ob die Käyserliche Capitulation, in welcher
Er den Ayd dem Reich leystet/ bey diesem Fried zu halten/ nicht den jenigen Ayd/
so Er dem Pabst thut/ wann Er von Jhm wird bestättigt/ nemblich dem Römis.
Stuhl allen Gehorsamb zu laysten/ vnd die Römis. Religion zu beschützen vnd
fortzur flantzen/ nicht zu wieder lauffe; oder wie beyde Ayde neben einander ste-
hen können. Etliche sprechen/ es könne niemand zweyen Herren dienen:
dann er werde den einen hassen vnd den andern lieben/ dem einen anhangen vnd
den andern verachten: also wer dem Pabst zu Rom anhange/ könne diesen Frie-
den nicht vorgenehm halten. So könne auch die Päbstische Hoheit vnnd der
Römischen Kirchen ansehen nicht anderst behauptet werden/ als wann man die
widrige Lehr/ die den Pabst den Anti Christ nennet/ vnterdrücke/ Auch könne der
Pabst den Käyser von dem Capitulations-Ayd loß zehlen/ dieweil derselb ohne
sein Bewilligung/ Jhm vnd der Römischen Kirchen zum Nachtheil geschehen;
demnach hab Er/ als Christi Statthalter Recht/ denselben vor vngültig zu schel-
ten. Andere meynen/ beyde Ayde mögen wohl beysammen stehen/ gleich wie die
beyde Religionen zugleich/ nicht nur in einem Land/ sondern in einer Statt/ ja in
einem Hauß sich neben einander üben lassen. Dann da die verscheydene Reli-
gionen
die Ehe nicht trennen/ sollen sie weniger das politische Band/ da der Käyser

das
Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ

Wann man nun eines ſo wohl als das ander erꝛegt/ find ſich/ daß zwar zu
Paſſaw/ mitten vnder den Kriegs-übungen dieſer Fried geſchloſſen/ aber hernach
aller erſt beſtaͤttigt worden/ da keine Gefahr einiger Kriegs-Macht mehr vorhan-
den/ vnd zwar von allen Staͤnden deß Heil. Reichs/ mit angehaͤngter Pœn wieder
die Verbrecher: Dergeſtaͤlt/ daß auch uͤber zwey vnd vier Jahr hernach alles von
newem wiederholt vnd bekraͤfftiget worden. Ja es koͤnte mancher gedencken/
der Pabſt haͤtte hierzu Vrſach gegeben/ in dem er ſo vngern zu dem Concilio ge-
than/ vnd alſo die Hoffnung zu gütlichem Vtrtrag gantz abgeſchnitten/ in dem Er
fortgefahren/ vnd die Teutſchen noch nicht gehoͤret. Vnd wann gleich etwas
Gewalt oder Forcht mit vndergeloffen wer/ doch alles nachgehends beſtaͤttigt
worden/ vnd zwar in ſolchen Dingen/ die der Proteſtierenden vorgeben nach/
Goͤttlich vnd Menſchlich das Gewiſſen vnd die Freyheit betreffen/ darzu man
auch einen/ der ſich darwieder ſperꝛen wolte/ wohl noͤthigen moͤge. Zu deme wer
es dahin geſtanden/ ob man ein junerlichen Krieg uͤber Teutſchland lieber wol-
len ſehen/ vnd zu vngewiſſem Außſchlag fuͤhren/ als dieſen Vertrag eingehen.
Bleibt demnach die Freyheit vngezwungen/ wann auß zweyen Vbeln/ das eine
wird erwehlet. Vnd wird dieſer Fried zwar ein Religion-Fried genant/ geht
aber das Geiſtliche nicht an/ Sintemahl jede Parthey das Geiſtliche vnbekuͤm-
mert behaͤlt/ vnd ſein Gewiſſen allerdings vnbeſchwert empfindet: ſondern der
Fried betrifft eygentlich das euſſere vnd weltliche/ darumb die Staͤnd auch kein
Bedencken getragen/ denſelben ohn deß Pabſts zu Rom gut heiſſen zu ſchlieſſen
vnd anzunehmen.

Vnd kan wohl gefragt werden/ ob die Kaͤyſerliche Capitulation, in welcher
Er den Ayd dem Reich leyſtet/ bey dieſem Fried zu halten/ nicht den jenigen Ayd/
ſo Er dem Pabſt thut/ wann Er von Jhm wird beſtaͤttigt/ nemblich dem Roͤmiſ.
Stuhl allen Gehorſamb zu layſten/ vnd die Roͤmiſ. Religion zu beſchuͤtzen vnd
fortzur flantzen/ nicht zu wieder lauffe; oder wie beyde Ayde neben einander ſte-
hen koͤnnen. Etliche ſprechen/ es koͤnne niemand zweyen Herꝛen dienen:
dann er werde den einen haſſen vnd den andern lieben/ dem einen anhangen vnd
den andern verachten: alſo wer dem Pabſt zu Rom anhange/ koͤnne dieſen Frie-
den nicht vorgenehm halten. So koͤnne auch die Paͤbſtiſche Hoheit vnnd der
Roͤmiſchen Kirchen anſehen nicht anderſt behauptet werden/ als wann man die
widrige Lehr/ die den Pabſt den Anti Chriſt nennet/ vnterdruͤcke/ Auch koͤnne der
Pabſt den Kaͤyſer von dem Capitulations-Ayd loß zehlen/ dieweil derſelb ohne
ſein Bewilligung/ Jhm vnd der Roͤmiſchen Kirchen zum Nachtheil geſchehen;
demnach hab Er/ als Chriſti Statthalter Recht/ denſelben vor vnguͤltig zu ſchel-
ten. Andere meynen/ beyde Ayde moͤgen wohl beyſammen ſtehen/ gleich wie die
beyde Religionen zugleich/ nicht nur in einem Land/ ſondern in einer Statt/ ja in
einem Hauß ſich neben einander uͤben laſſen. Dann da die verſcheydene Reli-
gionen
die Ehe nicht trennen/ ſollen ſie weniger das politiſche Band/ da der Kaͤyſer

das
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[124/0132] Germaniæ Perturbatæ & Reſtauratæ Wann man nun eines ſo wohl als das ander erꝛegt/ find ſich/ daß zwar zu Paſſaw/ mitten vnder den Kriegs-übungen dieſer Fried geſchloſſen/ aber hernach aller erſt beſtaͤttigt worden/ da keine Gefahr einiger Kriegs-Macht mehr vorhan- den/ vnd zwar von allen Staͤnden deß Heil. Reichs/ mit angehaͤngter Pœn wieder die Verbrecher: Dergeſtaͤlt/ daß auch uͤber zwey vnd vier Jahr hernach alles von newem wiederholt vnd bekraͤfftiget worden. Ja es koͤnte mancher gedencken/ der Pabſt haͤtte hierzu Vrſach gegeben/ in dem er ſo vngern zu dem Concilio ge- than/ vnd alſo die Hoffnung zu gütlichem Vtrtrag gantz abgeſchnitten/ in dem Er fortgefahren/ vnd die Teutſchen noch nicht gehoͤret. Vnd wann gleich etwas Gewalt oder Forcht mit vndergeloffen wer/ doch alles nachgehends beſtaͤttigt worden/ vnd zwar in ſolchen Dingen/ die der Proteſtierenden vorgeben nach/ Goͤttlich vnd Menſchlich das Gewiſſen vnd die Freyheit betreffen/ darzu man auch einen/ der ſich darwieder ſperꝛen wolte/ wohl noͤthigen moͤge. Zu deme wer es dahin geſtanden/ ob man ein junerlichen Krieg uͤber Teutſchland lieber wol- len ſehen/ vnd zu vngewiſſem Außſchlag fuͤhren/ als dieſen Vertrag eingehen. Bleibt demnach die Freyheit vngezwungen/ wann auß zweyen Vbeln/ das eine wird erwehlet. Vnd wird dieſer Fried zwar ein Religion-Fried genant/ geht aber das Geiſtliche nicht an/ Sintemahl jede Parthey das Geiſtliche vnbekuͤm- mert behaͤlt/ vnd ſein Gewiſſen allerdings vnbeſchwert empfindet: ſondern der Fried betrifft eygentlich das euſſere vnd weltliche/ darumb die Staͤnd auch kein Bedencken getragen/ denſelben ohn deß Pabſts zu Rom gut heiſſen zu ſchlieſſen vnd anzunehmen. Vnd kan wohl gefragt werden/ ob die Kaͤyſerliche Capitulation, in welcher Er den Ayd dem Reich leyſtet/ bey dieſem Fried zu halten/ nicht den jenigen Ayd/ ſo Er dem Pabſt thut/ wann Er von Jhm wird beſtaͤttigt/ nemblich dem Roͤmiſ. Stuhl allen Gehorſamb zu layſten/ vnd die Roͤmiſ. Religion zu beſchuͤtzen vnd fortzur flantzen/ nicht zu wieder lauffe; oder wie beyde Ayde neben einander ſte- hen koͤnnen. Etliche ſprechen/ es koͤnne niemand zweyen Herꝛen dienen: dann er werde den einen haſſen vnd den andern lieben/ dem einen anhangen vnd den andern verachten: alſo wer dem Pabſt zu Rom anhange/ koͤnne dieſen Frie- den nicht vorgenehm halten. So koͤnne auch die Paͤbſtiſche Hoheit vnnd der Roͤmiſchen Kirchen anſehen nicht anderſt behauptet werden/ als wann man die widrige Lehr/ die den Pabſt den Anti Chriſt nennet/ vnterdruͤcke/ Auch koͤnne der Pabſt den Kaͤyſer von dem Capitulations-Ayd loß zehlen/ dieweil derſelb ohne ſein Bewilligung/ Jhm vnd der Roͤmiſchen Kirchen zum Nachtheil geſchehen; demnach hab Er/ als Chriſti Statthalter Recht/ denſelben vor vnguͤltig zu ſchel- ten. Andere meynen/ beyde Ayde moͤgen wohl beyſammen ſtehen/ gleich wie die beyde Religionen zugleich/ nicht nur in einem Land/ ſondern in einer Statt/ ja in einem Hauß ſich neben einander uͤben laſſen. Dann da die verſcheydene Reli- gionen die Ehe nicht trennen/ ſollen ſie weniger das politiſche Band/ da der Kaͤyſer das

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Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 124. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/132>, abgerufen am 22.11.2024.