Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650.

Bild:
<< vorherige Seite

Ander Theil.
chen möchten/ welches den angezogenen Rechten/ Reichs Ordnungen vnd Ab-
schieden/ ja auch dem gleich hernachfolgenden Artickel/ anhebend/ es sollen auch/ etc.
gestracks zu wieder/ vnd zu Erhaltung deß geliebten Friedens gar nicht förderlich
were. Dieweil nun aber billich/ daß die Stifft/ Praelaturn vnd Beneficia, durch
die regiert vnd verwaltet werden/ die Layen der Stifftung vnd Stiffter willen/
darzu qualificiert seyen/ vnd von solchen Stifften/ Praelaturn vnd Beneficien, auch
nicht länger vnderhalten/ vnd dabey geduldet werden. Dann so lang sie dermassen
qualificiert bleiben/ vnd wo sie davon abtretten/ vnd anderst handeln/ dann wie es
die Stifftungen vermögen/ vnd das Geistl. Recht von jhnen erfordert; daß alß-
dann den andern Geistlichen vnbenommen sey/ sich jhrer gebührenden Obrigkeit
vnd Gerechtigkeit/ sonderlich mit Außschliessung vnnd Abschaffung gemeldter
Personen/ auch mit rechtmässiger Versehung jhrer Stifft/ Praelatur, vnd Bene-
ficij
halb/ zu gebrauchen/ denn einer solchen Person Verbrechen/ Jhro selbst allein/
vnd nicht der von Jhr besessenen Stifft/ Praelatur oder Beneficien, zu Schaden
vnd Nachtheil käme; demnach achten Jh. Kön. M. gantz billich seyn/ daß zu Er-
haltung der Geistl. langhergebrachten Ober-vnd Gerechtigkeiten: vmb Verhütung
allerley Vnfrieds vnd Weiterung/ die sonst in viel Wege darauß erfolgen möch-
ten/ der obberührte Anhang/ wie er begehrt worden/ in diesen gemeinen Frieden
verleibt werde/ soll anderst dieser Fried den Geistlichen auch zu Fried vnd Ruhe/
vnd nicht zu endlicher Verdrückung vnd Außrentung dirigirt vnd angericht wer-
den. Vnd demnach vermahnen Jhr. Kön. M. der Augspurgischen Confession
anhängigen Ständen/ Räth vnd Gesandten gnädiglich/ daß sie solche Einleibung
länger nicht wiederfechten/ sondern als jhren Herrn vnd Obern/ in allweg ohnab-
brüchig/ vnd den Ständen der alten Religion, fürnemblich aber den Geistlichen
nothwendig/ gütlich bewilligen wollen/ vnd hierin zu Gemüth führen/ daß sich
übel füge/ den Altgläubigen vnnd Geistlichen ein solch beschwerlich Ding ab-
erhalten wollen/ vngeachtet/ daß die Altgläubigen/ mit solcher jhrer der Augspur-
gischen Confession-Verwandten verschonen/ vnd jhnen kein Maaß noch Ordnung
geben/ wie sie mit denen/ von jhren eingezogenen Stifften/ Klöster vnd Pfründen/
die in dem Passawischen Vertrag/ vnder dem Frieden nicht begriffen worden/
vnd mit derselben Besitzer oder Verwalter/ auch andern jhren Praedicanten vnd
Kirchendienern handeln/ wann sich dieselben solcher jhrer Verwaltung vnd Empter
vnfähig machen; dann wie jhnen beschwerlich fallen würde/ wo die Altgläubigen
zu verordnen begehrten/ daß sie dieselben/ vnangesehen/ daß sie von jhrer Confes-
sions Religion
abfielen/ vnnd darwieder lehrten/ dannoch behalten müsten.
Also vnnd noch viel beschwerlicher würde es auch den Altgläubigen vnnd jhren
Geistl. seyn/ dz für die abgefallenen bey den Stifften/ Praelaturen oder Pfründen/
vnd derselben Verwaltung bleiben lassen/ vnd gedulden müsten/ ohnangesehen/ dz
sie jhr Religion vnd Gottesdienst verachten vnd wiederfechten; darauß nichts an-
dets/ dann Zanck/ Wiederwillen vnd schädliche Weiterung erfolgen möchten: wel-
ches im Grund nicht ein Weg zu Erhaltung Friedens/ sondern viel mehr zu Erhal-
tung vnd mehrerem Vnfrieden/ seyn würde.

Alßdann

Ander Theil.
chen moͤchten/ welches den angezogenen Rechten/ Reichs Ordnungen vnd Ab-
ſchieden/ ja auch dem gleich hernachfolgenden Artickel/ anhebend/ es ſollen auch/ ꝛc.
geſtracks zu wieder/ vnd zu Erhaltung deß geliebten Friedens gar nicht foͤrderlich
were. Dieweil nun aber billich/ daß die Stifft/ Prælaturn vnd Beneficia, durch
die regiert vnd verwaltet werden/ die Layen der Stifftung vnd Stiffter willen/
darzu qualificiert ſeyen/ vnd von ſolchen Stifften/ Prælaturn vnd Beneficien, auch
nicht laͤnger vnderhalten/ vnd dabey geduldet werden. Dann ſo lang ſie dermaſſen
qualificiert bleiben/ vnd wo ſie davon abtretten/ vnd anderſt handeln/ dann wie es
die Stifftungen vermoͤgen/ vnd das Geiſtl. Recht von jhnen erfordert; daß alß-
dann den andern Geiſtlichen vnbenommen ſey/ ſich jhrer gebuͤhrenden Obrigkeit
vnd Gerechtigkeit/ ſonderlich mit Außſchlieſſung vnnd Abſchaffung gemeldter
Perſonen/ auch mit rechtmaͤſſiger Verſehung jhrer Stifft/ Prælatur, vnd Bene-
ficij
halb/ zu gebrauchen/ denn einer ſolchen Perſon Verbrechen/ Jhro ſelbſt allein/
vnd nicht der von Jhr beſeſſenen Stifft/ Prælatur oder Beneficien, zu Schaden
vnd Nachtheil kaͤme; demnach achten Jh. Koͤn. M. gantz billich ſeyn/ daß zu Er-
haltung der Geiſtl. langhergebrachten Ober-vñ Gerechtigkeiten: vmb Verhuͤtung
allerley Vnfrieds vnd Weiterung/ die ſonſt in viel Wege darauß erfolgen moͤch-
ten/ der obberuͤhrte Anhang/ wie er begehrt worden/ in dieſen gemeinen Frieden
verleibt werde/ ſoll anderſt dieſer Fried den Geiſtlichen auch zu Fried vnd Ruhe/
vnd nicht zu endlicher Verdruͤckung vnd Außrentung dirigirt vnd angericht wer-
den. Vnd demnach vermahnen Jhr. Koͤn. M. der Augſpurgiſchen Confeſſion
anhaͤngigen Staͤnden/ Raͤth vnd Geſandten gnaͤdiglich/ daß ſie ſolche Einleibung
laͤnger nicht wiederfechten/ ſondern als jhren Herꝛn vnd Obern/ in allweg ohnab-
bruͤchig/ vnd den Staͤnden der alten Religion, fuͤrnemblich aber den Geiſtlichen
nothwendig/ guͤtlich bewilligen wollen/ vnd hierin zu Gemuͤth fuͤhren/ daß ſich
uͤbel fuͤge/ den Altglaͤubigen vnnd Geiſtlichen ein ſolch beſchwerlich Ding ab-
erhalten wollen/ vngeachtet/ daß die Altglaͤubigen/ mit ſolcher jhrer der Augſpur-
giſchen Confeſſion-Verwandten verſchonen/ vñ jhnen kein Maaß noch Ordnũg
geben/ wie ſie mit denen/ von jhren eingezogenen Stifften/ Kloͤſter vnd Pfruͤnden/
die in dem Paſſawiſchen Vertrag/ vnder dem Frieden nicht begriffen worden/
vnd mit derſelben Beſitzer oder Verwalter/ auch andern jhren Prædicanten vnd
Kirchendienern handeln/ wañ ſich dieſelben ſolcher jhrer Verwaltung vñ Empter
vnfaͤhig machen; dann wie jhnen beſchwerlich fallen wuͤrde/ wo die Altglaͤubigen
zu verordnen begehrten/ daß ſie dieſelben/ vnangeſehen/ daß ſie von jhrer Confeſ-
ſions Religion
abfielen/ vnnd darwieder lehrten/ dannoch behalten muͤſten.
Alſo vnnd noch viel beſchwerlicher wuͤrde es auch den Altglaͤubigen vnnd jhren
Geiſtl. ſeyn/ dz fuͤr die abgefallenen bey den Stifften/ Prælaturen oder Pfruͤnden/
vñ derſelben Verwaltung bleiben laſſen/ vnd gedulden muͤſten/ ohnangeſehen/ dz
ſie jhr Religion vnd Gottesdienſt verachten vnd wiederfechten; darauß nichts an-
dets/ dañ Zanck/ Wiederwillen vnd ſchaͤdliche Weiterung erfolgen moͤchten: wel-
ches im Grund nicht ein Weg zu Erhaltung Friedens/ ſondern viel mehr zu Erhal-
tung vnd mehrerem Vnfrieden/ ſeyn wuͤrde.

Alßdann
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0103" n="95"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Ander Theil.</hi></fw><lb/>
chen mo&#x0364;chten/ welches den angezogenen Rechten/ Reichs Ordnungen vnd Ab-<lb/>
&#x017F;chieden/ ja auch dem gleich hernachfolgenden Artickel/ anhebend/ es &#x017F;ollen auch/ &#xA75B;c.<lb/>
ge&#x017F;tracks zu wieder/ vnd zu Erhaltung deß geliebten Friedens gar nicht fo&#x0364;rderlich<lb/>
were. Dieweil nun aber billich/ daß die Stifft/ <hi rendition="#aq">Prælaturn</hi> vnd <hi rendition="#aq">Beneficia,</hi> durch<lb/>
die regiert vnd verwaltet werden/ die Layen der Stifftung vnd Stiffter willen/<lb/>
darzu <hi rendition="#aq">qualificiert</hi> &#x017F;eyen/ vnd von &#x017F;olchen Stifften/ <hi rendition="#aq">Prælaturn</hi> vnd <hi rendition="#aq">Beneficien,</hi> auch<lb/>
nicht la&#x0364;nger vnderhalten/ vnd dabey geduldet werden. Dann &#x017F;o lang &#x017F;ie derma&#x017F;&#x017F;en<lb/><hi rendition="#aq">qualificiert</hi> bleiben/ vnd wo &#x017F;ie davon abtretten/ vnd ander&#x017F;t handeln/ dann wie es<lb/>
die Stifftungen vermo&#x0364;gen/ vnd das Gei&#x017F;tl. Recht von jhnen erfordert; daß alß-<lb/>
dann den andern Gei&#x017F;tlichen vnbenommen &#x017F;ey/ &#x017F;ich jhrer gebu&#x0364;hrenden Obrigkeit<lb/>
vnd Gerechtigkeit/ &#x017F;onderlich mit Auß&#x017F;chlie&#x017F;&#x017F;ung vnnd Ab&#x017F;chaffung gemeldter<lb/>
Per&#x017F;onen/ auch mit rechtma&#x0364;&#x017F;&#x017F;iger Ver&#x017F;ehung jhrer Stifft/ <hi rendition="#aq">Prælatur,</hi> vnd <hi rendition="#aq">Bene-<lb/>
ficij</hi> halb/ zu gebrauchen/ denn einer &#x017F;olchen Per&#x017F;on Verbrechen/ Jhro &#x017F;elb&#x017F;t allein/<lb/>
vnd nicht der von Jhr be&#x017F;e&#x017F;&#x017F;enen Stifft/ <hi rendition="#aq">Prælatur</hi> oder <hi rendition="#aq">Beneficien,</hi> zu Schaden<lb/>
vnd Nachtheil ka&#x0364;me; demnach achten Jh. Ko&#x0364;n. M. gantz billich &#x017F;eyn/ daß zu Er-<lb/>
haltung der Gei&#x017F;tl. langhergebrachten Ober-vn&#x0303; Gerechtigkeiten: vmb Verhu&#x0364;tung<lb/>
allerley Vnfrieds vnd Weiterung/ die &#x017F;on&#x017F;t in viel Wege darauß erfolgen mo&#x0364;ch-<lb/>
ten/ der obberu&#x0364;hrte Anhang/ wie er begehrt worden/ in die&#x017F;en gemeinen Frieden<lb/>
verleibt werde/ &#x017F;oll ander&#x017F;t die&#x017F;er Fried den Gei&#x017F;tlichen auch zu Fried vnd Ruhe/<lb/>
vnd nicht zu endlicher Verdru&#x0364;ckung vnd Außrentung <hi rendition="#aq">dirigirt</hi> vnd angericht wer-<lb/>
den. Vnd demnach vermahnen Jhr. Ko&#x0364;n. M. der Aug&#x017F;purgi&#x017F;chen <hi rendition="#aq">Confe&#x017F;&#x017F;ion</hi><lb/>
anha&#x0364;ngigen Sta&#x0364;nden/ Ra&#x0364;th vnd Ge&#x017F;andten gna&#x0364;diglich/ daß &#x017F;ie &#x017F;olche Einleibung<lb/>
la&#x0364;nger nicht wiederfechten/ &#x017F;ondern als jhren Her&#xA75B;n vnd Obern/ in allweg ohnab-<lb/>
bru&#x0364;chig/ vnd den Sta&#x0364;nden der alten <hi rendition="#aq">Religion,</hi> fu&#x0364;rnemblich aber den Gei&#x017F;tlichen<lb/>
nothwendig/ gu&#x0364;tlich bewilligen wollen/ vnd hierin zu Gemu&#x0364;th fu&#x0364;hren/ daß &#x017F;ich<lb/>
u&#x0364;bel fu&#x0364;ge/ den Altgla&#x0364;ubigen vnnd Gei&#x017F;tlichen ein &#x017F;olch be&#x017F;chwerlich Ding ab-<lb/>
erhalten wollen/ vngeachtet/ daß die Altgla&#x0364;ubigen/ mit &#x017F;olcher jhrer der Aug&#x017F;pur-<lb/>
gi&#x017F;chen <hi rendition="#aq">Confe&#x017F;&#x017F;ion-</hi>Verwandten ver&#x017F;chonen/ vn&#x0303; jhnen kein Maaß noch Ordnu&#x0303;g<lb/>
geben/ wie &#x017F;ie mit denen/ von jhren eingezogenen Stifften/ Klo&#x0364;&#x017F;ter vnd Pfru&#x0364;nden/<lb/>
die in dem Pa&#x017F;&#x017F;awi&#x017F;chen Vertrag/ vnder dem Frieden nicht begriffen worden/<lb/>
vnd mit der&#x017F;elben Be&#x017F;itzer oder Verwalter/ auch andern jhren <hi rendition="#aq">Prædicanten</hi> vnd<lb/>
Kirchendienern handeln/ wan&#x0303; &#x017F;ich die&#x017F;elben &#x017F;olcher jhrer Verwaltung vn&#x0303; Empter<lb/>
vnfa&#x0364;hig machen; dann wie jhnen be&#x017F;chwerlich fallen wu&#x0364;rde/ wo die Altgla&#x0364;ubigen<lb/>
zu verordnen begehrten/ daß &#x017F;ie die&#x017F;elben/ vnange&#x017F;ehen/ daß &#x017F;ie von jhrer <hi rendition="#aq">Confe&#x017F;-<lb/>
&#x017F;ions Religion</hi> abfielen/ vnnd darwieder lehrten/ dannoch behalten mu&#x0364;&#x017F;ten.<lb/>
Al&#x017F;o vnnd noch viel be&#x017F;chwerlicher wu&#x0364;rde es auch den Altgla&#x0364;ubigen vnnd jhren<lb/>
Gei&#x017F;tl. &#x017F;eyn/ dz fu&#x0364;r die abgefallenen bey den Stifften/ <hi rendition="#aq">Prælaturen</hi> oder Pfru&#x0364;nden/<lb/>
vn&#x0303; der&#x017F;elben Verwaltung bleiben la&#x017F;&#x017F;en/ vnd gedulden mu&#x0364;&#x017F;ten/ ohnange&#x017F;ehen/ dz<lb/>
&#x017F;ie jhr <hi rendition="#aq">Religion</hi> vnd Gottesdien&#x017F;t verachten vnd wiederfechten; darauß nichts an-<lb/>
dets/ dan&#x0303; Zanck/ Wiederwillen vnd &#x017F;cha&#x0364;dliche Weiterung erfolgen mo&#x0364;chten: wel-<lb/>
ches im Grund nicht ein Weg zu Erhaltung Friedens/ &#x017F;ondern viel mehr zu Erhal-<lb/>
tung vnd mehrerem Vnfrieden/ &#x017F;eyn wu&#x0364;rde.</p><lb/>
          <fw place="bottom" type="catch">Alßdann</fw><lb/>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[95/0103] Ander Theil. chen moͤchten/ welches den angezogenen Rechten/ Reichs Ordnungen vnd Ab- ſchieden/ ja auch dem gleich hernachfolgenden Artickel/ anhebend/ es ſollen auch/ ꝛc. geſtracks zu wieder/ vnd zu Erhaltung deß geliebten Friedens gar nicht foͤrderlich were. Dieweil nun aber billich/ daß die Stifft/ Prælaturn vnd Beneficia, durch die regiert vnd verwaltet werden/ die Layen der Stifftung vnd Stiffter willen/ darzu qualificiert ſeyen/ vnd von ſolchen Stifften/ Prælaturn vnd Beneficien, auch nicht laͤnger vnderhalten/ vnd dabey geduldet werden. Dann ſo lang ſie dermaſſen qualificiert bleiben/ vnd wo ſie davon abtretten/ vnd anderſt handeln/ dann wie es die Stifftungen vermoͤgen/ vnd das Geiſtl. Recht von jhnen erfordert; daß alß- dann den andern Geiſtlichen vnbenommen ſey/ ſich jhrer gebuͤhrenden Obrigkeit vnd Gerechtigkeit/ ſonderlich mit Außſchlieſſung vnnd Abſchaffung gemeldter Perſonen/ auch mit rechtmaͤſſiger Verſehung jhrer Stifft/ Prælatur, vnd Bene- ficij halb/ zu gebrauchen/ denn einer ſolchen Perſon Verbrechen/ Jhro ſelbſt allein/ vnd nicht der von Jhr beſeſſenen Stifft/ Prælatur oder Beneficien, zu Schaden vnd Nachtheil kaͤme; demnach achten Jh. Koͤn. M. gantz billich ſeyn/ daß zu Er- haltung der Geiſtl. langhergebrachten Ober-vñ Gerechtigkeiten: vmb Verhuͤtung allerley Vnfrieds vnd Weiterung/ die ſonſt in viel Wege darauß erfolgen moͤch- ten/ der obberuͤhrte Anhang/ wie er begehrt worden/ in dieſen gemeinen Frieden verleibt werde/ ſoll anderſt dieſer Fried den Geiſtlichen auch zu Fried vnd Ruhe/ vnd nicht zu endlicher Verdruͤckung vnd Außrentung dirigirt vnd angericht wer- den. Vnd demnach vermahnen Jhr. Koͤn. M. der Augſpurgiſchen Confeſſion anhaͤngigen Staͤnden/ Raͤth vnd Geſandten gnaͤdiglich/ daß ſie ſolche Einleibung laͤnger nicht wiederfechten/ ſondern als jhren Herꝛn vnd Obern/ in allweg ohnab- bruͤchig/ vnd den Staͤnden der alten Religion, fuͤrnemblich aber den Geiſtlichen nothwendig/ guͤtlich bewilligen wollen/ vnd hierin zu Gemuͤth fuͤhren/ daß ſich uͤbel fuͤge/ den Altglaͤubigen vnnd Geiſtlichen ein ſolch beſchwerlich Ding ab- erhalten wollen/ vngeachtet/ daß die Altglaͤubigen/ mit ſolcher jhrer der Augſpur- giſchen Confeſſion-Verwandten verſchonen/ vñ jhnen kein Maaß noch Ordnũg geben/ wie ſie mit denen/ von jhren eingezogenen Stifften/ Kloͤſter vnd Pfruͤnden/ die in dem Paſſawiſchen Vertrag/ vnder dem Frieden nicht begriffen worden/ vnd mit derſelben Beſitzer oder Verwalter/ auch andern jhren Prædicanten vnd Kirchendienern handeln/ wañ ſich dieſelben ſolcher jhrer Verwaltung vñ Empter vnfaͤhig machen; dann wie jhnen beſchwerlich fallen wuͤrde/ wo die Altglaͤubigen zu verordnen begehrten/ daß ſie dieſelben/ vnangeſehen/ daß ſie von jhrer Confeſ- ſions Religion abfielen/ vnnd darwieder lehrten/ dannoch behalten muͤſten. Alſo vnnd noch viel beſchwerlicher wuͤrde es auch den Altglaͤubigen vnnd jhren Geiſtl. ſeyn/ dz fuͤr die abgefallenen bey den Stifften/ Prælaturen oder Pfruͤnden/ vñ derſelben Verwaltung bleiben laſſen/ vnd gedulden muͤſten/ ohnangeſehen/ dz ſie jhr Religion vnd Gottesdienſt verachten vnd wiederfechten; darauß nichts an- dets/ dañ Zanck/ Wiederwillen vnd ſchaͤdliche Weiterung erfolgen moͤchten: wel- ches im Grund nicht ein Weg zu Erhaltung Friedens/ ſondern viel mehr zu Erhal- tung vnd mehrerem Vnfrieden/ ſeyn wuͤrde. Alßdann

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/103
Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: Germaniae Pertvrbatae et Restavratae sive Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrsvm Ander vnd dritter Theil. Frankfurt (Main), 1650, S. 95. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania0203_1650/103>, abgerufen am 22.11.2024.