Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.ET RESTAVR. DISCVRS. VIII. vnd blieb in seiner Jnsul/ wie ein Schildkrott vnter jhrem Nohtve-sten Gewölb. Aber der Papstließ etwas Gelindigkeit sehen/ vnd den Teutschen/ so Ludovico anhängig gewesen/ vnd noch waren/ die Absolution vom Bann anbieten/ wann sie wolten einen Eyd thun: Es gebühre einem Keyser nicht/ ein Papst abzusetzen/ vnd sie wolten keinem Keyser vnterthänig seyn/ er were dann von dem Papst bestättiget. Vnd weil die Layen hierzu gar nicht verstehen wollen/ auch ein grosse Vnruhe darauß erwachsen konte/ hub der Papst den Bann ohne Bedingung auff/ welches an jhm höchlich zuloben. Dann die vnwillige Stände vnterliessen nichts desto- weniger Friderichen/ den Landgraffen in Thüringen/ der sich aber vor Caroli Macht vnd Nachbarschafft förchtet/ vnd die angebot- tene zehen tausend Marck Silber zu einem Abstand annahme/ vnd bald darauff auß dieser Welt hinzoge: Vnd nach diesem Gün- thern/ Graffen zu Schwartzenburg zuerwehlen/ der sechs Wochen vor Franckfurt gelegen/ hernach eingelassen/ vnd vor einen Keyser offentlich außgeruffen/ aber mit Gifft verderbet/ sich behandeln lassen/ den angewendeten Kosten bezahlt genommen/ vnd gleich hin- gestorben. Also blieb Carolus IV. vbrig/ vnd hielt sich gegen je- derman gnädig/ wurd auch zu Rom gecrönet/ vnnd züchtiget die Lombarder/ dem Römischen Stul zum besten/ durch seinen Cantz- ler: Macht auch den 13. Octob. Anno 1359. in Prag ein Reichs- Satzung/ daß die gantze Clerisey solte frey seyn/ vnd jhrer Privile- gien geniessen. Vnd als der Papst Hülff wider die Gibeliner (so es alle zeit mit den Keysern wider den Papst gehalten) begehrte/ thät Carolus ein Zug in Lombardey/ richtet nichts nahmhafftiges auß/ als daß er vmb Gelt viel Freyheiten vergab. Vnd hiemit erlang- ten die Bäpste/ was sie so lang gesucht hatten/ nämlich/ die völlige Freyheit von weltlichem Gewalt; auch Hülff wider jhre Wider- spenstige. Wie schwär aber dieses alles der Römischen Kirchen gefal- den L ij
ET RESTAVR. DISCVRS. VIII. vnd blieb in ſeiner Jnſul/ wie ein Schildkrott vnter jhrem Nohtve-ſten Gewoͤlb. Aber der Papſtließ etwas Gelindigkeit ſehen/ vnd den Teutſchen/ ſo Ludovico anhaͤngig geweſen/ vnd noch waren/ die Abſolution vom Bann anbieten/ wann ſie wolten einen Eyd thun: Es gebühre einem Keyſer nicht/ ein Papſt abzuſetzen/ vnd ſie wolten keinem Keyſer vnterthaͤnig ſeyn/ er were dann von dem Papſt beſtaͤttiget. Vnd weil die Layen hierzu gar nicht verſtehen wollen/ auch ein groſſe Vnruhe darauß erwachſen konte/ hub der Papſt den Bann ohne Bedingung auff/ welches an jhm hoͤchlich zuloben. Dann die vnwillige Staͤnde vnterlieſſen nichts deſto- weniger Friderichen/ den Landgraffen in Thuͤringen/ der ſich aber vor Caroli Macht vnd Nachbarſchafft foͤrchtet/ vnd die angebot- tene zehen tauſend Marck Silber zu einem Abſtand annahme/ vnd bald darauff auß dieſer Welt hinzoge: Vnd nach dieſem Guͤn- thern/ Graffen zu Schwartzenburg zuerwehlen/ der ſechs Wochen vor Franckfurt gelegen/ hernach eingelaſſen/ vnd vor einen Keyſer offentlich außgeruffen/ aber mit Gifft verderbet/ ſich behandeln laſſen/ den angewendeten Koſten bezahlt genommen/ vnd gleich hin- geſtorben. Alſo blieb Carolus IV. vbrig/ vnd hielt ſich gegen je- derman gnaͤdig/ wurd auch zu Rom gecroͤnet/ vnnd zuͤchtiget die Lombarder/ dem Roͤmiſchen Stul zum beſten/ durch ſeinen Cantz- ler: Macht auch den 13. Octob. Anno 1359. in Prag ein Reichs- Satzung/ daß die gantze Cleriſey ſolte frey ſeyn/ vnd jhrer Privile- gien genieſſen. Vnd als der Papſt Huͤlff wider die Gibeliner (ſo es alle zeit mit den Keyſern wider den Papſt gehalten) begehrte/ thaͤt Carolus ein Zug in Lombardey/ richtet nichts nahmhafftiges auß/ als daß er vmb Gelt viel Freyheiten vergab. Vnd hiemit erlang- ten die Baͤpſte/ was ſie ſo lang geſucht hatten/ naͤmlich/ die voͤllige Freyheit von weltlichem Gewalt; auch Huͤlff wider jhre Wider- ſpenſtige. Wie ſchwaͤr aber dieſes alles der Roͤmiſchen Kirchen gefal- den L ij
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ET RESTAVR. DISCVRS. VIII.
vnd blieb in ſeiner Jnſul/ wie ein Schildkrott vnter jhrem Nohtve-
ſten Gewoͤlb. Aber der Papſtließ etwas Gelindigkeit ſehen/ vnd
den Teutſchen/ ſo Ludovico anhaͤngig geweſen/ vnd noch waren/
die Abſolution vom Bann anbieten/ wann ſie wolten einen Eyd
thun: Es gebühre einem Keyſer nicht/ ein Papſt abzuſetzen/ vnd
ſie wolten keinem Keyſer vnterthaͤnig ſeyn/ er were dann von dem
Papſt beſtaͤttiget. Vnd weil die Layen hierzu gar nicht verſtehen
wollen/ auch ein groſſe Vnruhe darauß erwachſen konte/ hub der
Papſt den Bann ohne Bedingung auff/ welches an jhm hoͤchlich
zuloben. Dann die vnwillige Staͤnde vnterlieſſen nichts deſto-
weniger Friderichen/ den Landgraffen in Thuͤringen/ der ſich aber
vor Caroli Macht vnd Nachbarſchafft foͤrchtet/ vnd die angebot-
tene zehen tauſend Marck Silber zu einem Abſtand annahme/ vnd
bald darauff auß dieſer Welt hinzoge: Vnd nach dieſem Guͤn-
thern/ Graffen zu Schwartzenburg zuerwehlen/ der ſechs Wochen
vor Franckfurt gelegen/ hernach eingelaſſen/ vnd vor einen Keyſer
offentlich außgeruffen/ aber mit Gifft verderbet/ ſich behandeln
laſſen/ den angewendeten Koſten bezahlt genommen/ vnd gleich hin-
geſtorben. Alſo blieb Carolus IV. vbrig/ vnd hielt ſich gegen je-
derman gnaͤdig/ wurd auch zu Rom gecroͤnet/ vnnd zuͤchtiget die
Lombarder/ dem Roͤmiſchen Stul zum beſten/ durch ſeinen Cantz-
ler: Macht auch den 13. Octob. Anno 1359. in Prag ein Reichs-
Satzung/ daß die gantze Cleriſey ſolte frey ſeyn/ vnd jhrer Privile-
gien genieſſen. Vnd als der Papſt Huͤlff wider die Gibeliner (ſo
es alle zeit mit den Keyſern wider den Papſt gehalten) begehrte/ thaͤt
Carolus ein Zug in Lombardey/ richtet nichts nahmhafftiges auß/
als daß er vmb Gelt viel Freyheiten vergab. Vnd hiemit erlang-
ten die Baͤpſte/ was ſie ſo lang geſucht hatten/ naͤmlich/ die voͤllige
Freyheit von weltlichem Gewalt; auch Huͤlff wider jhre Wider-
ſpenſtige.
Wie ſchwaͤr aber dieſes alles der Roͤmiſchen Kirchen gefal-
len/ moͤgen die Erfahrne in alten Geſchichten nachdencken. Vnd
wer wird allhie den ſicherſten Außſpruch geben: Ob die Baͤpſte
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