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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. VII.
vnd Muhtwill/ nicht wol anders seyn wollen/ oder auch können;
mögen vnsere Politici, oder Regierungsrechte nun ferner sehen/ wie
sie sich vergleichen. De rupescissa hat längst von seiner Hora-
tianischen Kräe geprediget/ dieselbige mit dem Römischen Bapst
vergleichend/ als welche von allen vnd jeden Vögeln die außgefal-
lene/ oder auch außgerauffte schönste Federn/ wie die Clerisey die be-
ste Lehen/ vnd Reichs Güter/ fleissig auffgelesen/ vnd jhrem Leib
angefüget/ dannenhero aller Vögeln Herrscherin/ als der Bapst
vber alle weltliche Obrigkeiten seyn wollen. Es hätte aber jeder
Vogel seine an der Kräen erkante Federn/ wider außgezogen/ vnd
also dieselbe Federloß/ zu grossem Hohn stehen lassen: Vnd wann
man der Clerisey alle Donationes, Legata vnd Stifftungen ent-
ziehen würde/ sie auch ohne Pracht vnnd Schönheit/ ja gar in
Schanden bestehen solte.

Schliessen gleichwol auß diesem Apologo, die Alten hätten
vor nöhtig erachtet/ daß man die Kirchengüter stiffte/ vermehre/ ab-
sondere/ vnd beschütze; die Jungen aber ein andern gantz widrigen
Sinn gefast/ die gedachte Kirchengüter zuschmälern/ zuenteussern/
vnd gar auffzuheben.

Hie möchte einer diese Frag ferner vorbringen: Wer die zu
geistlichen Sachen gestifftete Güter am besten gebrauche/ der
Bapst/ oder die weltliche Herrn? Vnd im Fall einige Verschwen-
dung derselben kundbar/ wer darinn zustewren hätte? Die Politici
werffen den Geistlichen für/ sie haben eygentlich mit der Seel zu-
thun/ vnd nur gewisse Maaß vnd Ordnung zugeben/ wie man sich
deß Leibs vnd der eusserlichen Güter/ ohne Nachtheil der Seelen/
zubedienen/ auff daß/ nämlich/ dieselbe nicht vber die Seele/ sondern
die Seele vber dieselbe herrsche/ haben auch gar keinen Zwang vber
das Leibliche/ als was die Seele/ wann sie recht eingerichtet/ dem
Leib selbst gebiete/ vnnd jhn in einem/ oder dem andern betäubet vnd
bezäumet.

Hingegen müssen die Politici hören/ sie sehen wenig/ oder gar
nicht auff die Taffel/ in welcher der rechte jnnerliche Gottesdienst

mehren-

ET RESTAVR. DISCVRS. VII.
vnd Muhtwill/ nicht wol anders ſeyn wollen/ oder auch koͤnnen;
moͤgen vnſere Politici, oder Regierungsrechte nun ferner ſehen/ wie
ſie ſich vergleichen. De rupeſciſſa hat laͤngſt von ſeiner Hora-
tianiſchen Kraͤe geprediget/ dieſelbige mit dem Roͤmiſchen Bapſt
vergleichend/ als welche von allen vnd jeden Voͤgeln die außgefal-
lene/ oder auch außgerauffte ſchoͤnſte Federn/ wie die Cleriſey die be-
ſte Lehen/ vnd Reichs Guͤter/ fleiſſig auffgeleſen/ vnd jhrem Leib
angefuͤget/ dannenhero aller Voͤgeln Herꝛſcherin/ als der Bapſt
vber alle weltliche Obrigkeiten ſeyn wollen. Es haͤtte aber jeder
Vogel ſeine an der Kraͤen erkante Federn/ wider außgezogen/ vnd
alſo dieſelbe Federloß/ zu groſſem Hohn ſtehen laſſen: Vnd wann
man der Cleriſey alle Donationes, Legata vnd Stifftungen ent-
ziehen wuͤrde/ ſie auch ohne Pracht vnnd Schoͤnheit/ ja gar in
Schanden beſtehen ſolte.

Schlieſſen gleichwol auß dieſem Apologo, die Alten haͤtten
vor noͤhtig erachtet/ daß man die Kirchenguͤter ſtiffte/ vermehre/ ab-
ſondere/ vnd beſchuͤtze; die Jungen aber ein andern gantz widrigen
Sinn gefaſt/ die gedachte Kirchenguͤter zuſchmaͤlern/ zuenteuſſern/
vnd gar auffzuheben.

Hie moͤchte einer dieſe Frag ferner vorbringen: Wer die zu
geiſtlichen Sachen geſtifftete Guͤter am beſten gebrauche/ der
Bapſt/ oder die weltliche Herꝛn? Vnd im Fall einige Verſchwen-
dung derſelben kundbar/ wer darinn zuſtewren haͤtte? Die Politici
werffen den Geiſtlichen fuͤr/ ſie haben eygentlich mit der Seel zu-
thun/ vnd nur gewiſſe Maaß vnd Ordnung zugeben/ wie man ſich
deß Leibs vnd der euſſerlichen Guͤter/ ohne Nachtheil der Seelen/
zubedienen/ auff daß/ naͤmlich/ dieſelbe nicht vber die Seele/ ſondern
die Seele vber dieſelbe herꝛſche/ haben auch gar keinen Zwang vber
das Leibliche/ als was die Seele/ wann ſie recht eingerichtet/ dem
Leib ſelbſt gebiete/ vnnd jhn in einem/ oder dem andern betaͤubet vnd
bezaͤumet.

Hingegen muͤſſen die Politici hoͤren/ ſie ſehen wenig/ oder gar
nicht auff die Taffel/ in welcher der rechte jnnerliche Gottesdienſt

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[63/0071] ET RESTAVR. DISCVRS. VII. vnd Muhtwill/ nicht wol anders ſeyn wollen/ oder auch koͤnnen; moͤgen vnſere Politici, oder Regierungsrechte nun ferner ſehen/ wie ſie ſich vergleichen. De rupeſciſſa hat laͤngſt von ſeiner Hora- tianiſchen Kraͤe geprediget/ dieſelbige mit dem Roͤmiſchen Bapſt vergleichend/ als welche von allen vnd jeden Voͤgeln die außgefal- lene/ oder auch außgerauffte ſchoͤnſte Federn/ wie die Cleriſey die be- ſte Lehen/ vnd Reichs Guͤter/ fleiſſig auffgeleſen/ vnd jhrem Leib angefuͤget/ dannenhero aller Voͤgeln Herꝛſcherin/ als der Bapſt vber alle weltliche Obrigkeiten ſeyn wollen. Es haͤtte aber jeder Vogel ſeine an der Kraͤen erkante Federn/ wider außgezogen/ vnd alſo dieſelbe Federloß/ zu groſſem Hohn ſtehen laſſen: Vnd wann man der Cleriſey alle Donationes, Legata vnd Stifftungen ent- ziehen wuͤrde/ ſie auch ohne Pracht vnnd Schoͤnheit/ ja gar in Schanden beſtehen ſolte. Schlieſſen gleichwol auß dieſem Apologo, die Alten haͤtten vor noͤhtig erachtet/ daß man die Kirchenguͤter ſtiffte/ vermehre/ ab- ſondere/ vnd beſchuͤtze; die Jungen aber ein andern gantz widrigen Sinn gefaſt/ die gedachte Kirchenguͤter zuſchmaͤlern/ zuenteuſſern/ vnd gar auffzuheben. Hie moͤchte einer dieſe Frag ferner vorbringen: Wer die zu geiſtlichen Sachen geſtifftete Guͤter am beſten gebrauche/ der Bapſt/ oder die weltliche Herꝛn? Vnd im Fall einige Verſchwen- dung derſelben kundbar/ wer darinn zuſtewren haͤtte? Die Politici werffen den Geiſtlichen fuͤr/ ſie haben eygentlich mit der Seel zu- thun/ vnd nur gewiſſe Maaß vnd Ordnung zugeben/ wie man ſich deß Leibs vnd der euſſerlichen Guͤter/ ohne Nachtheil der Seelen/ zubedienen/ auff daß/ naͤmlich/ dieſelbe nicht vber die Seele/ ſondern die Seele vber dieſelbe herꝛſche/ haben auch gar keinen Zwang vber das Leibliche/ als was die Seele/ wann ſie recht eingerichtet/ dem Leib ſelbſt gebiete/ vnnd jhn in einem/ oder dem andern betaͤubet vnd bezaͤumet. Hingegen muͤſſen die Politici hoͤren/ ſie ſehen wenig/ oder gar nicht auff die Taffel/ in welcher der rechte jnnerliche Gottesdienſt mehren-

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 63. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/71>, abgerufen am 27.11.2024.