Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.GERMANIAE PERTVRBATAE alten Römern jener Dictator Cincinnatus, den man vom Pflugauß dem Acker/ zu einem Haupt wider die Feinde/ in sehr geschwin- dem Zustand deß Regiments erfordert hatte/ sagte: Wer wird mir nun den Pflug halten? Nun muß ich vnd mein Haußwesen/ weil ich Generalissimus ohne Maßgebung/ dieses Jahr Mangel ley- den/ vnd desto weniger zu ernden haben. Als aber hernach die Aempter bey den Römern nützlich wor- Gleichwol möchte man auch sagen: Die Geistliche solten vnd
GERMANIÆ PERTVRBATÆ alten Roͤmern jener Dictator Cincinnatus, den man vom Pflugauß dem Acker/ zu einem Haupt wider die Feinde/ in ſehr geſchwin- dem Zuſtand deß Regiments erfordert hatte/ ſagte: Wer wird mir nun den Pflug halten? Nun muß ich vnd mein Haußweſen/ weil ich Generaliſſimus ohne Maßgebung/ dieſes Jahr Mangel ley- den/ vnd deſto weniger zu ernden haben. Als aber hernach die Aempter bey den Roͤmern nuͤtzlich wor- Gleichwol moͤchte man auch ſagen: Die Geiſtliche ſolten vnd
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GERMANIÆ PERTVRBATÆ
alten Roͤmern jener Dictator Cincinnatus, den man vom Pflug
auß dem Acker/ zu einem Haupt wider die Feinde/ in ſehr geſchwin-
dem Zuſtand deß Regiments erfordert hatte/ ſagte: Wer wird mir
nun den Pflug halten? Nun muß ich vnd mein Haußweſen/ weil
ich Generaliſſimus ohne Maßgebung/ dieſes Jahr Mangel ley-
den/ vnd deſto weniger zu ernden haben.
Als aber hernach die Aempter bey den Roͤmern nuͤtzlich wor-
den/ vnd der Geitz ſich allenthalben entzuͤndet/ gieng zwar Tugend
vor/ doch alſo/ daß Gifft vnnd Gaben/ Verwand- vnd Freund-
ſchafft zum offtern mehr vermochten: Alſo auch das Reichthumb
der Kirchen manchen in Verſuchung geführet/ daß er durch Kraͤ-
merey/ ſonſten Simoney genannt/ verſucht/ erworben/ vnd erhal-
ten/ das er durch Tugend nicht haͤtte doͤrffen gedencken. Vnd
ſind gar nicht ſo viel hundert Jahr verfloſſen/ daß man zu Rom vn-
ter den Chriſten vber die Geiſtliche Aempter/ auch das Bapſthumb
ſelbſten/ in den geweyheten Orten vnd Kirchen/ biß auff das Blut
gekaͤmpffet; als etwan in verfloſſenen Zeiten die Heydniſche Roͤ-
mer auß dem Liecht der Natur/ nach Anweiſung der Tugend/ vnd
Eyffer eines ruͤhmlichen Namens/ vber den Jaͤhrigen/ oder doch
zeitlichen Ehrenaͤmptern haben geſtritten. Vnd alles reifflich zu-
vberlegen/ ſagt ja der Heyland ſelbſt/ ſein Reich ſey inwendig in dem
Menſchen/ vnd nicht von dieſer Welt/ ſein Geiſt werde die Juͤnger
in alle Warheit laiten/ die Welt werde meynen/ ſie thue GOtt ei-
nen Dienſt daran/ wann ſie die Kinder Gottes toͤdte: Erkannt/ daß
die weltliche Fuͤrſten herꝛſchen/ vnd die Oberherꝛn Gewalt haben/
aber vnter den Apoſteln (vnd deren Nachfolgern) es nicht alſo ſeyn
ſoll. Haͤtten demnach die Keyſer vnd Koͤnige das Weltliche be-
halten moͤgen/ oder was ſie daran begeben/ gelten laſſen.
Gleichwol moͤchte man auch ſagen: Die Geiſtliche ſolten
ſich ſelbſt vor vnfaͤhig ſolcher Guͤter/ ſampt dem Vnraht/ ſo daran
vnvmbgaͤnglich verknipfft iſt/ erkannt/ vnd gar nicht beladen ha-
ben. Dieweil es aber/ wegen deß Heydenthumbs/ vnd dann/ we-
gen groſſer Herꝛn gewoͤhnlichem Eygenſinn/ oder auch Frechheit
vnd
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