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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. V.
verstattet/ vnnd also Heyden vnd Arrianer außgeschlossen. Die-
weil aber es vnmüglich war/ daß so viel hohe vnnd weise Leut/ als
Symmachus, Themistius vnnd jhres gleichen sehr viel/ den Chri-
sten Glauben durch Zwang annehmen/ vnd den jhren verschweren/
ja vergessen/ vnd nicht viel mehr Auffruhr vnd Kriege fürnehmen
solten; ward jhnen der Privat-Götzendienst in jhren Häusern/
Gärten/ Meyereyen/ vnd Schlössern vergünstiget. Aber Am-
brosius
konte solches in die Länge auch nicht dulden/ vnd lag Theo-
dosio
so lang in den Ohren/ biß er durch ein scharpff Mandat auch
den Privat-Götzendienst bey hoher Straff verbotten.

Die Heyden hätten gern ein Keyser auß jhrem Mittel gehabt/
der jhre Religion wider erheben könte; vnd verreitzten manchen ehr-
süchtigen Kopff/ sich deß Regiments zu vnterfangen: Aber Maxi-
mus
vnd Eugenius lagen vnten wider Theodosium; so förchtet
Symmachus, Reichs Bürgermeister/ vnd Keyserlicher Verwal-
ter zu Rom/ wie auch Arbogast ein Franck/ Keyserlicher Feldobri-
ster/ jhrer Haut/ vnnd befanden den Last vor jhre Schultern/ zu
schwär. Dieweil sie nun ins gemein sahen/ daß die Arrianer ein
sehr grossen Anhang bekommen/ vnd schier die gantze Welt bethö-
ret/ nicht mit Macht (ob schon dieselbe ohnlängst/ wegen Athana-
sii,
auch mit vntergelauffen) sondern nur mit Schulgezänck vnnd
Disputieren/ wann man den Leuten diesen oder jenen Wahn bey-
bringt; fiengen sie an/ nach dem die Waffen jhnen nicht allerdings
wollen zuschlagen/ ein gantz andere Art/ die Catholischen zubekrie-
gen: Vnd gaben vor/ die Statt Rom were von einem sehr gerin-
gen Vrsprung/ durch Hülff der Götter/ weil solche nirgend eyffe-
riger/ als daselbst verehret wurden/ auffgewachsen/ daß sie endlich
das Haupt vber alle Königreich vnd Herrlichkeiten der Welt kön-
nen erheben: Vnd wann sie nunmehr die newe/ vnnd von Tiberii
Zeiten her bekante Religion der Christen solten annehmen/ würden
sie alle jhre Wolfahrt verschertzen; zum wenigsten in das Spiel se-
tzen/ vnd eines vngewissen Außgangs zugewarten haben/ da sie doch
bey jhrem vorigen Thun so viel hundert/ ja vber tausend Jahr sich

so wol
E

ET RESTAVR. DISCVRS. V.
verſtattet/ vnnd alſo Heyden vnd Arrianer außgeſchloſſen. Die-
weil aber es vnmuͤglich war/ daß ſo viel hohe vnnd weiſe Leut/ als
Symmachus, Themiſtius vnnd jhres gleichen ſehr viel/ den Chri-
ſten Glauben durch Zwang annehmen/ vnd den jhren verſchweren/
ja vergeſſen/ vnd nicht viel mehr Auffruhr vnd Kriege fuͤrnehmen
ſolten; ward jhnen der Privat-Goͤtzendienſt in jhren Haͤuſern/
Gaͤrten/ Meyereyen/ vnd Schloͤſſern vergünſtiget. Aber Am-
broſius
konte ſolches in die Laͤnge auch nicht dulden/ vnd lag Theo-
doſio
ſo lang in den Ohren/ biß er durch ein ſcharpff Mandat auch
den Privat-Goͤtzendienſt bey hoher Straff verbotten.

Die Heyden haͤtten gern ein Keyſer auß jhrem Mittel gehabt/
der jhre Religion wider erheben koͤnte; vnd verreitzten manchen ehr-
ſuͤchtigen Kopff/ ſich deß Regiments zu vnterfangen: Aber Maxi-
mus
vnd Eugenius lagen vnten wider Theodoſium; ſo foͤrchtet
Symmachus, Reichs Bürgermeiſter/ vnd Keyſerlicher Verwal-
ter zu Rom/ wie auch Arbogaſt ein Franck/ Keyſerlicher Feldobri-
ſter/ jhrer Haut/ vnnd befanden den Laſt vor jhre Schultern/ zu
ſchwaͤr. Dieweil ſie nun ins gemein ſahen/ daß die Arrianer ein
ſehr groſſen Anhang bekommen/ vnd ſchier die gantze Welt bethoͤ-
ret/ nicht mit Macht (ob ſchon dieſelbe ohnlaͤngſt/ wegen Athana-
ſii,
auch mit vntergelauffen) ſondern nur mit Schulgezaͤnck vnnd
Diſputieren/ wann man den Leuten dieſen oder jenen Wahn bey-
bringt; fiengen ſie an/ nach dem die Waffen jhnen nicht allerdings
wollen zuſchlagen/ ein gantz andere Art/ die Catholiſchen zubekrie-
gen: Vnd gaben vor/ die Statt Rom were von einem ſehr gerin-
gen Vrſprung/ durch Huͤlff der Goͤtter/ weil ſolche nirgend eyffe-
riger/ als daſelbſt verehret wurden/ auffgewachſen/ daß ſie endlich
das Haupt vber alle Koͤnigreich vnd Herꝛlichkeiten der Welt koͤn-
nen erheben: Vnd wann ſie nunmehr die newe/ vnnd von Tiberii
Zeiten her bekante Religion der Chriſten ſolten annehmen/ wuͤrden
ſie alle jhre Wolfahrt verſchertzen; zum wenigſten in das Spiel ſe-
tzen/ vnd eines vngewiſſen Außgangs zugewarten haben/ da ſie doch
bey jhrem vorigen Thun ſo viel hundert/ ja vber tauſend Jahr ſich

ſo wol
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[33/0041] ET RESTAVR. DISCVRS. V. verſtattet/ vnnd alſo Heyden vnd Arrianer außgeſchloſſen. Die- weil aber es vnmuͤglich war/ daß ſo viel hohe vnnd weiſe Leut/ als Symmachus, Themiſtius vnnd jhres gleichen ſehr viel/ den Chri- ſten Glauben durch Zwang annehmen/ vnd den jhren verſchweren/ ja vergeſſen/ vnd nicht viel mehr Auffruhr vnd Kriege fuͤrnehmen ſolten; ward jhnen der Privat-Goͤtzendienſt in jhren Haͤuſern/ Gaͤrten/ Meyereyen/ vnd Schloͤſſern vergünſtiget. Aber Am- broſius konte ſolches in die Laͤnge auch nicht dulden/ vnd lag Theo- doſio ſo lang in den Ohren/ biß er durch ein ſcharpff Mandat auch den Privat-Goͤtzendienſt bey hoher Straff verbotten. Die Heyden haͤtten gern ein Keyſer auß jhrem Mittel gehabt/ der jhre Religion wider erheben koͤnte; vnd verreitzten manchen ehr- ſuͤchtigen Kopff/ ſich deß Regiments zu vnterfangen: Aber Maxi- mus vnd Eugenius lagen vnten wider Theodoſium; ſo foͤrchtet Symmachus, Reichs Bürgermeiſter/ vnd Keyſerlicher Verwal- ter zu Rom/ wie auch Arbogaſt ein Franck/ Keyſerlicher Feldobri- ſter/ jhrer Haut/ vnnd befanden den Laſt vor jhre Schultern/ zu ſchwaͤr. Dieweil ſie nun ins gemein ſahen/ daß die Arrianer ein ſehr groſſen Anhang bekommen/ vnd ſchier die gantze Welt bethoͤ- ret/ nicht mit Macht (ob ſchon dieſelbe ohnlaͤngſt/ wegen Athana- ſii, auch mit vntergelauffen) ſondern nur mit Schulgezaͤnck vnnd Diſputieren/ wann man den Leuten dieſen oder jenen Wahn bey- bringt; fiengen ſie an/ nach dem die Waffen jhnen nicht allerdings wollen zuſchlagen/ ein gantz andere Art/ die Catholiſchen zubekrie- gen: Vnd gaben vor/ die Statt Rom were von einem ſehr gerin- gen Vrſprung/ durch Huͤlff der Goͤtter/ weil ſolche nirgend eyffe- riger/ als daſelbſt verehret wurden/ auffgewachſen/ daß ſie endlich das Haupt vber alle Koͤnigreich vnd Herꝛlichkeiten der Welt koͤn- nen erheben: Vnd wann ſie nunmehr die newe/ vnnd von Tiberii Zeiten her bekante Religion der Chriſten ſolten annehmen/ wuͤrden ſie alle jhre Wolfahrt verſchertzen; zum wenigſten in das Spiel ſe- tzen/ vnd eines vngewiſſen Außgangs zugewarten haben/ da ſie doch bey jhrem vorigen Thun ſo viel hundert/ ja vber tauſend Jahr ſich ſo wol E

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 33. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/41>, abgerufen am 23.11.2024.