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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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GERMANIAE PERTVRBATAE
Gegensatz/ wann die Keyser ein Concilium angestelt/ vnd den
Bapst vmb etwas angegriffen/ hat derselbe nicht nur den Bischof-
fen ein anders anbefohlen/ sondern auch alle vnd jede Concilien ver-
worffen/ die jhme nachtheilig vnd mißhellig fürkommen. Wird
derowegen jederman/ der in den alten Geschichten nur etwas er-
fahren/ leichtlich nachgeben/ daß die Bäpste in jhren eygenen Sa-
chen/ wann es vmb die Freyheit gegen den weltlichen Fürsten/ oder
vmb die Hohheit vnter vnd wider einander selbst zuthun gewesen/
jederweilen der Sachen zuviel geschehen/ darauff solche Gesetz er-
folgt/ vnd nach Möglichkeit/ den andern auffgesattelt worden.

Vnd dann in Glaubenssachen haben nicht nur dieser vnnd
jener Bapst/ sondern auch mancher Bapst mit seinen Cardinälen/
ja seinen Concilien selbst/ da er das Haupt gewesen/ vnd was das al-
lerwundersambste ist/ auch die so genante allgemeine Concilien ge-
jrret/ vnd etwan gefehlet: Dannenhero so offt stehet: Man hat für
gut angesehen/ diesen Fehler zubessern. Vnd dann/ man hat für
gut angesehen/ daß diese böse Verordnung verbessert werde. Son-
derlich ist zuverwundern/ daß Anno 1414. da die Gelehrten auß
Franckreich/ Spanien/ Welsch-Teutsch- vnd Engelland/ zusam-
men kommen/ man geschlossen: Ob schon Christus der Herr
sein Abendmahl vnter beyderley Gestalten eingesetzt habe/ verord-
ne doch die Kirch/ daß die Layen dasselb nur vnter einerley Gestalt
empfangen sollen: Dessen man zwar manche Vrsach beybringt/
die aber bey freyen/ vnd vnvoreingenommenen Geistern nicht wol
hafften/ vnd dem Bapst Gelasio zuwiderstreichen.

Wie nun die Fürsten jederzeit/ als Keysere/ vnd gantz gerin-
ge Potentaten/ als Meynhard/ Graff von Tyrol/ vmb das Jahr
1290. sich jmmer zu auff ein grosses Concilium beruffen/ also hat
der Churfürst in Sachsen/ vnd Luther auch thun wollen/ entwe-
der Zeit zugewinnen/ weil man schwerlich alle Potentaten hierzu
bereden kan/ vnnd Keyser Sigismund gar wol erfahren/ auch die
Bäpste sich gantz vngern dahin lassen treiben/ oder alsdann alle
newe vnd alte Klagen vnd Aufflagen wider die Clerisey herfür zu-

bringen/

GERMANIÆ PERTVRBATÆ
Gegenſatz/ wann die Keyſer ein Concilium angeſtelt/ vnd den
Bapſt vmb etwas angegriffen/ hat derſelbe nicht nur den Biſchof-
fen ein anders anbefohlen/ ſondern auch alle vnd jede Concilien ver-
worffen/ die jhme nachtheilig vnd mißhellig fuͤrkommen. Wird
derowegen jederman/ der in den alten Geſchichten nur etwas er-
fahren/ leichtlich nachgeben/ daß die Baͤpſte in jhren eygenen Sa-
chen/ wann es vmb die Freyheit gegen den weltlichen Fuͤrſten/ oder
vmb die Hohheit vnter vnd wider einander ſelbſt zuthun geweſen/
jederweilen der Sachen zuviel geſchehen/ darauff ſolche Geſetz er-
folgt/ vnd nach Moͤglichkeit/ den andern auffgeſattelt worden.

Vnd dann in Glaubensſachen haben nicht nur dieſer vnnd
jener Bapſt/ ſondern auch mancher Bapſt mit ſeinen Cardinaͤlen/
ja ſeinen Concilien ſelbſt/ da er das Haupt geweſen/ vnd was das al-
lerwunderſambſte iſt/ auch die ſo genante allgemeine Concilien ge-
jrꝛet/ vnd etwan gefehlet: Dannenhero ſo offt ſtehet: Man hat fuͤr
gut angeſehen/ dieſen Fehler zubeſſern. Vnd dann/ man hat fuͤr
gut angeſehen/ daß dieſe boͤſe Verordnung verbeſſert werde. Son-
derlich iſt zuverwundern/ daß Anno 1414. da die Gelehrten auß
Franckreich/ Spanien/ Welſch-Teutſch- vnd Engelland/ zuſam-
men kommen/ man geſchloſſen: Ob ſchon Chriſtus der Herr
ſein Abendmahl vnter beyderley Geſtalten eingeſetzt habe/ verord-
ne doch die Kirch/ daß die Layen daſſelb nur vnter einerley Geſtalt
empfangen ſollen: Deſſen man zwar manche Vrſach beybringt/
die aber bey freyen/ vnd vnvoreingenommenen Geiſtern nicht wol
hafften/ vnd dem Bapſt Gelaſio zuwiderſtreichen.

Wie nun die Fürſten jederzeit/ als Keyſere/ vnd gantz gerin-
ge Potentaten/ als Meynhard/ Graff von Tyrol/ vmb das Jahr
1290. ſich jmmer zu auff ein groſſes Concilium beruffen/ alſo hat
der Churfuͤrſt in Sachſen/ vnd Luther auch thun wollen/ entwe-
der Zeit zugewinnen/ weil man ſchwerlich alle Potentaten hierzu
bereden kan/ vnnd Keyſer Sigiſmund gar wol erfahren/ auch die
Baͤpſte ſich gantz vngern dahin laſſen treiben/ oder alsdann alle
newe vnd alte Klagen vnd Aufflagen wider die Cleriſey herfuͤr zu-

bringen/
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[380[382]/0390] GERMANIÆ PERTVRBATÆ Gegenſatz/ wann die Keyſer ein Concilium angeſtelt/ vnd den Bapſt vmb etwas angegriffen/ hat derſelbe nicht nur den Biſchof- fen ein anders anbefohlen/ ſondern auch alle vnd jede Concilien ver- worffen/ die jhme nachtheilig vnd mißhellig fuͤrkommen. Wird derowegen jederman/ der in den alten Geſchichten nur etwas er- fahren/ leichtlich nachgeben/ daß die Baͤpſte in jhren eygenen Sa- chen/ wann es vmb die Freyheit gegen den weltlichen Fuͤrſten/ oder vmb die Hohheit vnter vnd wider einander ſelbſt zuthun geweſen/ jederweilen der Sachen zuviel geſchehen/ darauff ſolche Geſetz er- folgt/ vnd nach Moͤglichkeit/ den andern auffgeſattelt worden. Vnd dann in Glaubensſachen haben nicht nur dieſer vnnd jener Bapſt/ ſondern auch mancher Bapſt mit ſeinen Cardinaͤlen/ ja ſeinen Concilien ſelbſt/ da er das Haupt geweſen/ vnd was das al- lerwunderſambſte iſt/ auch die ſo genante allgemeine Concilien ge- jrꝛet/ vnd etwan gefehlet: Dannenhero ſo offt ſtehet: Man hat fuͤr gut angeſehen/ dieſen Fehler zubeſſern. Vnd dann/ man hat fuͤr gut angeſehen/ daß dieſe boͤſe Verordnung verbeſſert werde. Son- derlich iſt zuverwundern/ daß Anno 1414. da die Gelehrten auß Franckreich/ Spanien/ Welſch-Teutſch- vnd Engelland/ zuſam- men kommen/ man geſchloſſen: Ob ſchon Chriſtus der Herr ſein Abendmahl vnter beyderley Geſtalten eingeſetzt habe/ verord- ne doch die Kirch/ daß die Layen daſſelb nur vnter einerley Geſtalt empfangen ſollen: Deſſen man zwar manche Vrſach beybringt/ die aber bey freyen/ vnd vnvoreingenommenen Geiſtern nicht wol hafften/ vnd dem Bapſt Gelaſio zuwiderſtreichen. Wie nun die Fürſten jederzeit/ als Keyſere/ vnd gantz gerin- ge Potentaten/ als Meynhard/ Graff von Tyrol/ vmb das Jahr 1290. ſich jmmer zu auff ein groſſes Concilium beruffen/ alſo hat der Churfuͤrſt in Sachſen/ vnd Luther auch thun wollen/ entwe- der Zeit zugewinnen/ weil man ſchwerlich alle Potentaten hierzu bereden kan/ vnnd Keyſer Sigiſmund gar wol erfahren/ auch die Baͤpſte ſich gantz vngern dahin laſſen treiben/ oder alsdann alle newe vnd alte Klagen vnd Aufflagen wider die Cleriſey herfuͤr zu- bringen/

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 380[382]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/390>, abgerufen am 27.11.2024.