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Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650.

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ET RESTAVR. DISCVRS. XXX.
ringert/ ja/ er selbst dem Concilio vnterwürffig gemacht werden.
Er suche nur Außflucht/ das Concilium entweder gantz zuver-
nichten/ oder doch zuverstören/ wann es je seinem Sinn nicht wolte
nachgehen. Darzu schickt sich eben/ daß der Hertzog zu Mantua
sich beschwert/ einige Besatzung/ vnd sonderlich vom Bapst einzu-
nehmen/ oder solche mit schwerem Kosten zuvnterhalten.

Hingegen sagten die Bäpstische: Es möchten sich wol einige
Sonderlinge finden/ denen nimmer kein Schuh gerecht/ vnd sie mey-
nen könten/ jhre Weiß wer allein die beste/ die gantze Welt müste sich
nach jhren Köpffen richten vnd schlichten: Tadeln stünde jederm an
frey/ aber verbessern nur bescheydenen Leuten/ die ein Vnterschied
machen könten/ vnter rechtem vnd Mißbrauch/ die dem Kind die
Nasen/ wegen deß Rotzes/ nicht außrissen/ sondern mit sanfftmühti-
gem Geist/ vnd eygenem Exempel/ die Jrrenden auff rechten Weg
wider leyteten: Zumal auch Luther selbst/ solt gesagt haben: Er wü-
ste das Bapsthumb besser zuvertheydigen/ dann Eck/ oder Emser.
Vnd weil die Protestierenden eben alles nach jhrer eygenen Elen ab-
messen/ dem Keyser vnd Bapst zum schärpffesten fürschreiben/ wie
ein Concilium zuhalten were/ könte ein Halbsehender finden/ daß
es nur lauter faule Fisch/ vnnd daß sie das Liecht scheweten. Jn
summa/ die aller Verständigste sagten: Es hätten beyde Par-
theyen vnrecht/ der Bapst/ daß er nicht reformierte/ vnd die Prote-
stierenden/ daß sie sich absonderten/ vnd ein so vnheilbaren Riß in
die Kirche machten: Es hätten ja zu jeden Zeiten schwache vnd en-
ge Gewissen vber die Mißbräuche geeyffert/ dieselben scharff durch
die Hechelgezogen/ vnd jederman für Augen gestelt/ aber nimmer
die Kirch solcher gestalt zerrissen. Vnd weil man im Haupt-Arti-
ckel der Tauff vnd deß Glaubens/ von der hochgelobten Drey-
Einigkeit nicht strittig/ noch mißhellig were/ möchten sich die
Mönche/ so sie wollen/ zu tod beten vnd fasten/ auch jhres Lohns
erwarten; andern in jedem Stand/ keinen Eintracht thun/ es
stünde nicht bey einer/ oder andern Sect/ zuverdammen/ die
Schlüssel deß Himmels/ vnnd deß Abgrunds/ hätte der Erlöser:

Vnd

ET RESTAVR. DISCVRS. XXX.
ringert/ ja/ er ſelbſt dem Concilio vnterwuͤrffig gemacht werden.
Er ſuche nur Außflucht/ das Concilium entweder gantz zuver-
nichten/ oder doch zuverſtoͤren/ wann es je ſeinem Sinn nicht wolte
nachgehen. Darzu ſchickt ſich eben/ daß der Hertzog zu Mantua
ſich beſchwert/ einige Beſatzung/ vnd ſonderlich vom Bapſt einzu-
nehmen/ oder ſolche mit ſchwerem Koſten zuvnterhalten.

Hingegen ſagten die Baͤpſtiſche: Es moͤchten ſich wol einige
Sonderlinge finden/ denen nim̃er kein Schuh gerecht/ vnd ſie mey-
nen koͤnten/ jhre Weiß wer allein die beſte/ die gantze Welt muͤſte ſich
nach jhren Koͤpffen richten vnd ſchlichten: Tadeln ſtuͤnde jederm an
frey/ aber verbeſſern nur beſcheydenen Leuten/ die ein Vnterſchied
machen koͤnten/ vnter rechtem vnd Mißbrauch/ die dem Kind die
Naſen/ wegen deß Rotzes/ nicht außriſſen/ ſondern mit ſanfftmuͤhti-
gem Geiſt/ vnd eygenem Exempel/ die Jrꝛenden auff rechten Weg
wider leyteten: Zumal auch Luther ſelbſt/ ſolt geſagt haben: Er wuͤ-
ſte das Bapſthumb beſſer zuvertheydigen/ dann Eck/ oder Emſer.
Vnd weil die Proteſtierenden eben alles nach jhrer eygenẽ Elen ab-
meſſen/ dem Keyſer vnd Bapſt zum ſchaͤrpffeſten fuͤrſchreiben/ wie
ein Concilium zuhalten were/ koͤnte ein Halbſehender finden/ daß
es nur lauter faule Fiſch/ vnnd daß ſie das Liecht ſcheweten. Jn
ſumma/ die aller Verſtaͤndigſte ſagten: Es haͤtten beyde Par-
theyen vnrecht/ der Bapſt/ daß er nicht reformierte/ vnd die Prote-
ſtierenden/ daß ſie ſich abſonderten/ vnd ein ſo vnheilbaren Riß in
die Kirche machten: Es haͤtten ja zu jeden Zeiten ſchwache vnd en-
ge Gewiſſen vber die Mißbraͤuche geeyffert/ dieſelben ſcharff durch
die Hechelgezogen/ vnd jederman fuͤr Augen geſtelt/ aber nimmer
die Kirch ſolcher geſtalt zerriſſen. Vnd weil man im Haupt-Arti-
ckel der Tauff vnd deß Glaubens/ von der hochgelobten Drey-
Einigkeit nicht ſtrittig/ noch mißhellig were/ moͤchten ſich die
Moͤnche/ ſo ſie wollen/ zu tod beten vnd faſten/ auch jhres Lohns
erwarten; andern in jedem Stand/ keinen Eintracht thun/ es
ſtuͤnde nicht bey einer/ oder andern Sect/ zuverdammen/ die
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Vnd
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[373[375]/0383] ET RESTAVR. DISCVRS. XXX. ringert/ ja/ er ſelbſt dem Concilio vnterwuͤrffig gemacht werden. Er ſuche nur Außflucht/ das Concilium entweder gantz zuver- nichten/ oder doch zuverſtoͤren/ wann es je ſeinem Sinn nicht wolte nachgehen. Darzu ſchickt ſich eben/ daß der Hertzog zu Mantua ſich beſchwert/ einige Beſatzung/ vnd ſonderlich vom Bapſt einzu- nehmen/ oder ſolche mit ſchwerem Koſten zuvnterhalten. Hingegen ſagten die Baͤpſtiſche: Es moͤchten ſich wol einige Sonderlinge finden/ denen nim̃er kein Schuh gerecht/ vnd ſie mey- nen koͤnten/ jhre Weiß wer allein die beſte/ die gantze Welt muͤſte ſich nach jhren Koͤpffen richten vnd ſchlichten: Tadeln ſtuͤnde jederm an frey/ aber verbeſſern nur beſcheydenen Leuten/ die ein Vnterſchied machen koͤnten/ vnter rechtem vnd Mißbrauch/ die dem Kind die Naſen/ wegen deß Rotzes/ nicht außriſſen/ ſondern mit ſanfftmuͤhti- gem Geiſt/ vnd eygenem Exempel/ die Jrꝛenden auff rechten Weg wider leyteten: Zumal auch Luther ſelbſt/ ſolt geſagt haben: Er wuͤ- ſte das Bapſthumb beſſer zuvertheydigen/ dann Eck/ oder Emſer. Vnd weil die Proteſtierenden eben alles nach jhrer eygenẽ Elen ab- meſſen/ dem Keyſer vnd Bapſt zum ſchaͤrpffeſten fuͤrſchreiben/ wie ein Concilium zuhalten were/ koͤnte ein Halbſehender finden/ daß es nur lauter faule Fiſch/ vnnd daß ſie das Liecht ſcheweten. Jn ſumma/ die aller Verſtaͤndigſte ſagten: Es haͤtten beyde Par- theyen vnrecht/ der Bapſt/ daß er nicht reformierte/ vnd die Prote- ſtierenden/ daß ſie ſich abſonderten/ vnd ein ſo vnheilbaren Riß in die Kirche machten: Es haͤtten ja zu jeden Zeiten ſchwache vnd en- ge Gewiſſen vber die Mißbraͤuche geeyffert/ dieſelben ſcharff durch die Hechelgezogen/ vnd jederman fuͤr Augen geſtelt/ aber nimmer die Kirch ſolcher geſtalt zerriſſen. Vnd weil man im Haupt-Arti- ckel der Tauff vnd deß Glaubens/ von der hochgelobten Drey- Einigkeit nicht ſtrittig/ noch mißhellig were/ moͤchten ſich die Moͤnche/ ſo ſie wollen/ zu tod beten vnd faſten/ auch jhres Lohns erwarten; andern in jedem Stand/ keinen Eintracht thun/ es ſtuͤnde nicht bey einer/ oder andern Sect/ zuverdammen/ die Schluͤſſel deß Himmels/ vnnd deß Abgrunds/ haͤtte der Erloͤſer: Vnd

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Zitationshilfe: Sigismundus Freyberger [i. e. Wartmann, Sigismund Friedrich]: Germania Pertubata et Restaurata: Das ist [...] Theologo-Historica Politische Discursus, Vom Zustand deß gantzen Römischen Reichs. Bd. 1. Frankfurt (Main), 1650, S. 373[375]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania01_1650/383>, abgerufen am 27.11.2024.